anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 25 januari 2011

Underbara häst:D

Av anaby - 25 januari 2011 18:35

Inatt sov jag inte alls bra  ...sov helt enkelt för mycket natten innan och kroppen har inte hunnit ställa om sig efter veckans nattjobb...Men jag är rätt så övertygad om att jag kommer att vara lättvaggad inatt  

Gick sedan ner till stallet för att rida på T. Och idag "tog jag tjuren vid hornen" och red INTE i hagen innan vi gick till åkern  Var rätt så intressant att se hur han var på vägen dit...men det gick jättebra...skrittade på helt lugnt  

Sedan skrittade vi 4+4 varv som uppvärmning...skritt är nog det absolut tråkigaste T vet men man måste ju värma upp  Jobbiga matte...

Idag var han lugn i traven på en gång....men lite snubblig pga "koll på lite annat runt omkring"  Dock ska jag villigt erkänna att när han lossnade och lyssnade på mig var det INGEN snubbling alls och då kändes han kanonfin  En sån där trav med "WOW-känsla"  När man bara sitter och ler  

När traven var avklarade var det dags för uteritt!!!

Gick fina fisken att skritta efter vägen...efter en liten stund dök det upp några ungdommar från skola med kameror  De fotade oss på långt håll och när de kom närmare frågade jag om de ville ta "huvudbilder" på T?? De blev jätteglada och fotade för fullt    Det var 6 st som fotade med blixtar så det blev värsta paparazzi och T blinkade för fullt  Blev bra miljöträning för T  

Sedan skrittade vi vidare mot kyrkan. När vi kom förbi där vi vanligtvis brukar vända...tyckte jag att det var dags för trav...inga andra människor i sikte  

T började trava men var så klart lite osäker....saktade av lite men när jag smackade och klappade honom på halsen blev det trav igen....Det blev en travsträcka på ca 300 m där han skötte sig jättebra    

För egen del tycker jag att det är bättre att han saktar av om/när han bli osäker motför att han kastar sig runt eller skenar iväg...är otroligt tacksam att han är så pass lugn som han är i dagsläget  ME LIKE  

Sedan blev det skritt igen....då mötte vi 2 barnvagnar...som stannade när jag bad om det  T blir nämligen lite osäker när hela barnvagnen är täckt med en typ av gult reflextäcke. Lyser av sig en del och är man osäker så blir det inte bättre när de rör på sig  Han var duktig och skrittade förbi bägge 2 utan problem  När vi hunnit förbi barnvagn nr 2 hör jag hur kvinnan säger: Åhhh!!! Är det ett kallblod?? Nej, sa jag men ett varmblod. Ok säger hon då: jag såg frysmärkningen...Men visst är han stor för att vara varmblod?? Jo, det är han sa jag. Då säger hon HAN ÄR JU SÅ FIN  Det tackade jag så klart för!! Jätteroligt när andra människor uppmärksammar att T är annorlunda för att vara varmblod  Man blir ju så lätt partisk själv och hemmablind  

Resten av sträckan skrittade vi relativt lungt hem...och nu kunde jag faktiskt ge honom långa tyglar tidigare och då gick han ändå lugnt och fint med mulen i backen  

Mötte 2 lösa hundar på vägen hem som gick på andra sidan med sin matte men T han reagerade inte ens på att det kom hundar...han bara skrittade på  

KAN SÄGA ATT JAG ÄR JÄTTENÖJD MED RIDTUREN IDAG  

Väl hemma blev det helmagnetbehandling och lunch för T medans jag satt igång och mocka hage, vindskydd, fylla på hö. Igår upptäckte jag att tegelstenen som jag har lagt på elkablen till Termobaren hade FRYSIT FAST  Suck!!! Och givetvis glömde jag ta med både snösmältare och hammare ner till stallet...dubbelsuck och helt och hållet mitt eget fel  

Dock hittade jag ett spett  och det gick i en "grisblink" att få lös tegelstenen med hjälp av den  Sedan gick det fina fisken att byta ut allt vatten i Termobaren  Passade även på att ta bort lite is och snö från SJ-pallen som Termobaren står på. Tar man inte bort snön när det har snöat blir det bara mer och mer och till slut står Termobaren helt snett=obra  

När allt var klart i vindskyddet var det dags att öppna höbalen och sätta igång och packa i säckar...jobbigt innan man har börjat   men så himla härligt när det är klart  Packade 16 stora 240 L säckar och 15 små 120 L. Finns kvar lite hö och packa men det får vänta tills lördag...Jag har allafall packat det mesta idag   

När jag tittade på klockan hade jag gjort ett 5 timmars pass i stallet  Jag som INTE skulle vara längre idag motför igår...Men jag tröstar mig med att nu är det mesta gjort för 2 veckor framåt....Och imorgon lär det gå fort i stallet!!! T ska vila och jag ska iväg och göra lite ärenden...bäst att passa på när det är vilodag från ridningen  


Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!!

Mvh anaby  Riktigt nöjd med sin dag!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards