anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under maj 2012

Av anaby - 31 maj 2012 16:56
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av anaby - 31 maj 2012 12:44

Nu har just kravlat mig ur sängen efter 3 timmars sömn efter nattens jobb   Jag sover alltid max 4 timmar dagen jag "går av" och det är för att vara trött ikväll och kunna sova "bra" inatt. Sover man för mycket är risken att man inte somnar förrän 04.00-tiden inatt och då mår kroppen inte speciellt bra imorgon  Därför är det bättre att ställa väckarklockan....stiga upp när den ringer och vara lite "mosig" under dagen när man ska "vända tillbaka" dygnet. Man sover garanterat som en stock när det blir kväll och mår mycket bättre imorgon när man vaknar!! Men framför allt får man mer energi efter att ha fått sova ordentligt igen  

För att få i sig lite energi och vätska gjorde jag en fruktsmoothie idag. Det blev päron, kiwi, turkisk joghurt och lite kardemumma för smaken. Man kan använda i princip vilken frukt eller bär som helst....vilken joghurt som helst...eller utesluta joghurten. Man gör precis som man vill själv  Det finns en uppsjö olika recept!!!

Så här blev slutresultete:


 


Jag använder min "fusk-magic-bullet" till att göra smoothie!! Den är jättebra då det redan finns färdiga "glas/muggar" att använda 


Så här går det till:



Ska dricka upp den här och sedan klä på mig och gå ner till stallet för att rida på T  Känner mig trött och sliten men vet att jag kommer att både vara piggare och må bättre när jag kliver ner från hästryggen....DET ÄR HÄRLIGT MED HÄSTAR 

Ha en fortsatt jättebra torsdag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 30 maj 2012 20:30

Jag skickade in "träckprov" på måndag em för att få en Maskkontroll innan betessläppet. Alldelens nyss fick jag svar på det via mail!!! Tekniken är fantastisk och bra när man kan få svar via mail...det går så mycket fortare motför med brev   Det känns alltid som en "skräckblandad förtjusning" att titta på resultet 

Jag har gjort träckprov för 4:e  året nu och är 2:a gången T INTE behöver avmaskas 

DET KÄNNS JÄTTE, JÄTTEBRA ATT INTE BEHÖVA AVMASKA T!!!! Jag har köpt "Maskkontroll" för hösten också...bara att hoppas att det provsvaret blir lika bra  



Min lilla plutt   


All denna mockning i både vinterhage (hela vintern), sommarhagen och paddock (vid behov) verkar har gett resultat till slut   Planen var att ringa min Vet. imorgon och be om recept när jag kom hem från jobbet på morgonen...men nu slipper jag det 

Håller tummarna att ni andra får lika bra svar från era träckprov!!!
Mvh en nöjd anaby  

Av anaby - 30 maj 2012 16:26

Jag hade en jättebra natt på jobbet och var grymt trött när jag kom hem   Satte igång och plocka gräs till T direkt jag landade hemma...1 st IKEA-kasse full med gräs...och tog bilen ner till stallet. T blev otroligt glad att se mig och när jag dessutom hade gräs med mig var lyckan total för honom  Så klart att gräset är godare än hö 

Hem för att sova och har sovit skapligt idag. Känns helt ok att jobba!! Och nu har jag bara 1 natt kvar innan jag blir ledig i helgen  Har en hel del planer för helgen....både städa & fixa altanen (har köpt nya möbler dit).... rensa i rabatterna, kryddhyllan och smultronhyllan och rida T. Förhoppningsvis har någon tid att filma oss!!!  Hoppas att både orken och vädret håller i sig så att jag kan ordna med allt...skulle vara guld att ha gjort allt enligt planen  för en gång skull

Efter att ha intagit en hemgjord fruktsmoothie (ska filma hur otroligt lätt det är att göra den imorgon) fick jag lite nya krafter och gick ut för att plocka gräsranson nr 2 till T. Kan säga att det går lättare och lättare för varje dag då gräset växer sig högre...bara från dag till dag...SKÖNT!!! Planen för T är att han ska få sista plockade gräset på fredag före ridturen..en liten ranson och sedan efter ridning får han beta i ca 1 timme i sommarhagen. Sedan kommer jag att öka på timmarna allt eftersom under helgen och nästa vecka. Funkar det bra släpper jag honom på "sommarbete" efter nästa helg. Då har han fått ca 3 veckors gräsinvänjning 


 


Så klart att gräset är godare än höet matte 


Och en liten film i brist på annat 



Medans T åt upp gräs och kraftfoder hann jag med att mocka, trampa ner hö och kolla vattnet. Det är så otroligt skönt när man har fyllt på hö så att det räcker i flera dagar ( minst 5 dagar) och vatten (varannan dag)...en sån här dag när man är ganska sliten efter jobbet känns det jättebra att få en kort dag i stallet. För till stallet måste jag oavsett om jag rider eller inte...T ska ju tas omhand 


Passade på att ta hem kaninens "mockhink" som jag har glömt i stallet i flera dagar  Varje dag jag plockar gräs och tittar till henne kommer jag ihåg hinken....och när jag kommer hem igen kommer jag ihåg hinken igen och att den är kvar i stallet Kort men intensivt minne  Men idag följde den med hem!!! Hi hi!!

Idag var också första dagen jag kunde plocka rönnbärsblad till henne...gissa om hon blev glad  Gourmemat för en liten lurvig kanin 


                 Hon är av rasen Teddylöwen och är otroligt lugn, sansad, nyfiken och sällskaplig  Börjar dock blir till åren så vi får se om det är "sista sommaren" för henne. Så länge hon mår bra får hon självklart vara kvar men ser jag att hon blir sjuk eller inte mår bra kommer hon att få somna in....den dagen den sorgen  Men som läget är nu är allt bra med henne

Nej, dags att börja fundera på middagen!!! 

Ha en jättebra fortsatt onsdagkväll!!!

Chilla lugnt  
Mvh anaby   

Av anaby - 29 maj 2012 19:55

Självklart delar jag den här vidare då vi har haft cancerfall på både min och L-O:s sida av släkten!! Vi hade TUREN att de som drabbades klarade sig  Det gör inte alla!!! 


Se gärna på filmen och dela vidare!!!



Mvh anaby  

Av anaby - 29 maj 2012 17:21

Idag var jag som sagt seg igen....men det lossnade efter frukost och en hemgjord frukt smoothie 

Plockade gräs till både fm och em. Så att det finns klart att ge ikväll. Sedan blev det en prommis ner till stallet. T fick sitt gräs direkt jag kom ner. Det har funkat bra att ge honom det på en gång. 

Medans han åt gräset passade jag på att filma T6:an och tar kort (se separat inlägg).


 


Sedan sadlade jag och tog på allt annat. Fick korta upp martingalen lite....har olika längde till de 2 sadlarna...mycket irriterande 

Idag tog jag på huvan då de blåste rejält. Först såg vi traktorn bara en bit bort. Han var och körde på konstgödning på åkern han sådde förra veckan. T kollar lite men sedan går vi iväg utan problem Var en hel del stora stenar på vägen idag så vi gick in på gräset...det är på den vägsträckan som väghyveln var och fixade till. När vi kom ut på vägen mot kyrkan försvann de flesta stenarna...som tur var!! Travade mot kyrkan och sedan även nedanför...nu gick det att trava på gräset...vill gärna vänta med det tills det har torkat upp helt och hållet  Så att folk INTE ska bli irriterad för att man förstör gräset  Travade uppför klätterbacken på gräset idag i trav. Gick bra och sedan skrittade vi ner på gräset och travade halva sträckan på gräs tillbaka. Blir nog fina fisken det där!!!

Skrittade fram till sista travsträckan och där kunde jag korta in honom och sitta ner. Fina och underbara hästen 

På vägen hem mötte vi återigen en massa cyklister...måste ha varit kring 20-25 st den här gången. Efterom det gick så bra förra gången fortsatte jag att skritta och T var lugnet själv  När alla cyklister hade cyklat förbi stannade T för att få den "obligatoriska-duktig-hästgodisen"  Den fick han så gärna!!! 

Lutar åt att jag "om jag orkar" rider lite barbacka imorgon när jag vaknar...en kort stund är bättre än ingenting alls!! Får se hur pigg jag är  Uteritt på torsdag när jag vaknar till liv vid lunch och sedan blir det att rida på åkern fredag och lördag. Det ska vara fint väder på lördag så förhoppningsvis får jag någon som kan filma oss!!! Tror att den veckoplaneringen blir bra för oss bägge 2!!!!   

Hem till vindskyddet och där fick T lunch och magnetbehandling medans jag mockade och sanerade vid stora höhäcken. La in det "gamla" höet inne i vindskyddet. Där äter han upp det...den gode "Herr´n"  De är roliga de små liven minsann!!! Sedan fyllde jag på med hö i bägge höhäckarna (4+1) och rev sedan ut nästan allt hö från höbalen. Är nog bara mittenbiten...det sista.... som jag inte lyckades riva ut. Fixar det när jag fyller på säckar under helgen. Sist men inte minst blev det att fylla på vatten. 

Skönt att det blir en kortdag i stallet imorgon då jag jobbar 2 nätter nu!!

Dags att gå hem!!!

Och när jag landade hemma fick jag syn på katten och en STOR råtta  Usch!!! 


 


Hon tuggade och åt och var nöjd!! Himmel vad det kraschade när hon tuggade  


Spanade i rabatten hur det såg ut där?? Japp!! Börjar vara dags att sanera bort ogräset där till helgen.


 

Innan det växer upp alldelens för mycket!!! Nu kommer det snart att explodera med växlighet om det regnar igen inom kort  

Nu ska jag börja med middagen och sedan blir det en varm lång dusch innan jag går ner med gräsranson nr 2 till T idag. Sedan ska jag packa inför jobbet. Långledigheten är slut och nu jobbar jag 2 nätter. Känns ok då jag är ledig i helgen 

Nej, dags att lägga på en rem så att jag får någonting gjort!!!
Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 29 maj 2012 16:57

Här kommer lite info om min hoppsadel T6 Showjumper Thorowgood  som jag har köpt från Hööks för ganska exakt 4 år sedan. Det är en syntetsadel som man kan byta koppjärn på och även sk. "fish-inlägg" som man också kan variera bomvidden med. Jag upplever dock att det är bättre att byta koppjärn istället för fish-inläggen. Sadeln är också omstoppningsbar!!! Att byta koppjärn är inga problem utan det gör man lätt själv utan problem. Jag har 3 olika koppjärn som jag väljer på...normal...normal/vid och vid. Det känns skönt att endast behöva byta ut koppjärnet under tex sommaren när T blir "lite" tjockare och bredare under betestiden  T6:an har en rakare bom.

Numera finns INTE T6:an kvar utan de har gjort en uppgradering till T8:a istället. Det känns som om det var på tiden!!! Är man intresserad av att köpa en T6:a brukar de finns till salu både på Blocket och Hästnet  


Några kort på T6:an:



T6:an med säkerhetstigbyglar med magnetlås, Hööks schabrak, bruna syntet stigläder (Hööks) och lädersadelgjord (Börjes).


 


En mycket fiffig anordning tycker jag!!! Säkerhetstigbyglar med magnetlås  Med de här kan man ALDRIG fastna och bli släpad!!! Superbra på vintern när man har lite större och bredare skor   


 


Lädersadelgjord med hake för martingal från Börjes. Har nog haft sadelgjorden i 3 år och den är fortfarande fin trots att den inte kostade många kronor i inköp 


 


Brunt schabrak från Hööks köpt på Rea  Den röda shoppingvagnen i bakrunden funkar HUR BRA OM HELST att ha hästgrejerna i och dra ut till vindskyddet istället för att bära på allt..VILKEN SKILLNAD DET BLEV FÖR MIG  Är jätte, jättenöjd att jag köpte den och provade!!!


En liten film när sadeln hänger på hagstaketet:



Och slutligen en film när den sitter på hästryggen:



Ska fundera på OM jag ska byta ut koppjärnet till normal/vid för jag tror att det är det normala som sitter i. Fick allafall korta upp stiglädren 1 hål för att de var så långa  Var ett tag sedan jag red i hoppsadeln  


Det här var den sista filmen om den 3:e sadeln som jag använder till T. Eller man kan nog säga att jag har 2 sadlar och 1 barbackapad....för att komma närmare sanningen 

Har ni frågor är det bara att fråga på!!! 

Mvh anaby         

Av anaby - 29 maj 2012 11:03

Jag har sovit gott inatt och är nu redo för att jobba 2 nätter!!! Känner mig piggare motför vad jag gjorde igår  Det går framåt!! Förhoppningsvis stiger energinivån allt eftersom veckan går  

Det är sol och blåst ute.....tror att det blir en uteritt trots allt. Då behöver jag inte "tänka" lika mycket och T är positiv att jobba  Sedan blir det en hel del trav idag om vi rider ut...vilket jag tror "Herr´n" kommer att uppskatta efter att ha vilat hela helgen   Vi travade i hagen igår men det blir inte alls lika mycket som när vi rider ut.

Ska se om jag tar T6:an idag och tar kort och filmar den också. Då är alla sadlar klara!!!

Spåret i sommarhagen ser mycket bra ut!!! Det kommer att funka bra att släppa in T för börja att beta på fredag   För varje dag torkar det upp mer och mer. Skönt att jag tänkte till och fixade till det medans det var lite blött....vilket underlättade för mig....nu hade det varit betydligt tyngre att skotta, gräva och leka "mullvad" när det torkat upp  

Dags att börja förbereda sig för att svida om och gå ner till stallet för att rida!!!
Ha en fortsatt jättebra tisdag!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards