anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under augusti 2011

Av anaby - 31 augusti 2011 15:23

Jag hade en riktigt bra natt på jobbet 

Har sovit skapligt bra idag....inte riktigt bra men det känns ok allafall 

Har sedan pysslat med T...gett mat och fixat med muggen  Känns otroligt bra att endast tvätta och smörja 1 gång per dag nu 

Sedan har jag faktiskt inte gjort så mycket mer än att sitta framför datorn och skrivit inlägg och läggt in filmsnuttar 

Ska sätta igång och redigera "ridfilmen" från igår när L-O kommer hem. Vi är lite osäker på om vi kan lägga in den direkt i "Movie maker" eller om den måste fixas till innan..det lär ju visa sig  Får jag ordning på den lägger jag ut den ikväll annars blir det imorgon  HÅLL UT  

Jo, höll på att glömma att jag ska baka till ridklubben som ska ha tävlingar i helgen!!! Ska baka det mesta ikväll och resten imorgon..kommer inte att orka med att baka allt jag tänkt ikväll  ..åker dit med bakverken under dagen på fredag då vi åker till stugan på em. Har pratat med Tävlingsledarna och det var ok att lämna baket till personalen på dagtid  Tur att det finns en gyllene medelväg ibland    Men då har jag hjälpt till lite inför tävlingarna allafall   

Imorgon på dagen ska jag åka till Kvinnokliniken och kolla upp mitt "menshel.vete"!! Hoppas verkligen att jag kan få någon hjälp för nu är jag rejält less efter så många årInte konstigt att man är trött och sliten och orken minimal när större delen av tiden under månaden "går åt till" diverse blödningar och riktigt blodbad      Hoppas, hoppas!!!  

Nu ska jag vätska upp mig lite och se på TV en stund innan det blir dags att börja med middagen.. och sedan när allt annat är gjort ikväll vidare till jobbet igen!!

Ha en jättebra fortsatt onsdag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 31 augusti 2011 15:10

Eftersom jag ändå har några filmsnuttar färdiggjorda lägger jag in dem idag också   De är också från hösten 2008.



 

Den första är lite skrittjobb i paddocken i STORM väder!!! Jag ska tillägga att ingen av övningarna är perfekta utförda men en bra början  



 

Den andra är en travsnutt nere på åkern....nästan från början när vi hade börjat rida där nere  Det funkar rätt så bra trots halvlångt gräs  Jag har börjat kräva mer av T genom att allt eftersom det är möjligt "plocka ihop" honom i formen mer i traven.

Mvh anaby  

Av anaby - 31 augusti 2011 15:00

Vi fortsätter resan med några mellanspel som jag hittade på en DVD skiva från hösten 2008. Det är både lite mer löshoppning och en tömkörning. Inget avancerat men man ser på ett ungefär hur T funkade då. Tyvärr är tömkörningsfilmen lite ljus emellanåt och sedan var jag tvungen att klippa bort en del som jag gärna hade haft med pga "skakningar" med kameran 

Vi börjar med löshoppningen.


  

Och fortsätter med tömkörningen....



 

Mvh anaby  

Av anaby - 30 augusti 2011 15:29

Jag har sovit så där inatt...känns som om jag har sovit ganska "lätt"...då jag har vaknat till flera ggr...har inte alls sovit så där hårt som jag brukar göra i vanliga fall...

Har dock bara 2 nätter att jobba innan jag får sova på natten igen så det ska nog gå fina fisken att jobba 

Kan säga att jag var så omotiverad att rida idag så det fanns inte  ...ingen energi alls...även fast jag var helt säker på att T skulle sköta sig jättebra som han alltid gör nu för tiden!!!

Tog mig allafall i kragen och tvingade ner mig till källaren för att börja plocka iordning utrustningen...då "lättade" det äntligen  Kan inte förstå varför jag är så himla seg just nu??? Usch....Kroppsmässigt mår jag JÄTTEBRA!!! Har inte mått så här bra på flera månader!! Men är så seg i huvudet...  och orkeslös just nu...

När allt var på plats var det dags att ta på hjälmen...och givetvis gick kameran INTE igång  Öppnade den och trixade lite med batterierna....gick inte allafall...öppnade igen...och då gick den igång  Pust!!!

Idag blev det som vanligt min G4:a, micklem tränset, martingal (för säkerhets skull) och de vita dressyrskydden från Horze. Jag hade faktiskt linne på mig idag!!! Det var grymt varmt ute och kring 18 grader!!! Helt otroligt då vi snart är inne i september månad  Kan nog ärligt säga att det garanterat är sista gången jag rider med linne den här sensommaren  

Klar för avfärd!!!

Inga problem att sitta upp eller skritta iväg...skrittade till stora åkern där kanadagässen höll till tidigare. Travade runt hela åkern (ca 1 km) och sedan skrittade vi mot kyrkan. Börjde trava igen vid växthusbacken och vilket steg han hade  Hade fullt upp med att rida lätt!!! Skrittade sedan nedför backen och vidare nedanför kyrkan där vi travade igen. Dock dök det upp en typ av 4-hjuling (kyrkans personal) som T tvärstannade av  De var så snälla att när de såg att T stannade vek de av en bit in på gräset och stannade så att vi fick trava förbi  Vidare uppför backen!! Inga problem alls!! Ingen som satt i slänten och "störde" Herr´ns koncentration idag 

Tog oss lite längre fram mot den "farliga"  bron idag....sedan skrittade vi ner för backen och då passade 4-hjulingen på att åka iväg. Travade sedan tillbaka till backen. Och sedan skrittade vi hemåt  T skrittade i "sin egen lilla värld" och helt plötsligt dök en liten kvinna upp på cykel i röd jacka  Då hoppade han högt!!! Hi hi!! Men de var faktiskt det enda som han reagerade riktigt mycket på idag!!! Känns som en baggis när allt annat flöt på hur bra som helst!!

Avslutade sedan med att sitta ner på sista travsträckan...och gissa om jag höll på att studsa av...ooooo jjjjjaaaa!! Han fick sånt luftigt steg att jag höll inte på att kunna sitta kvar i sadeln  Var tvungen att korta ner traven rejält för att kunna koncentera mig och sitta ner på ett bra sätt 

T fick mycket beröm och hästgodis när vi saktade av 

Det kom ett äldre par bakom oss på cykel som stannade och pratade en stund. De tyckte att han var så lugn och fin!!! Hi hi!! Jättetrevliga människor 

Sedan skrittade vi hem på lång tygel och T var väldigt lugn och harmonisk 

Vi tog genvägen över åkern hem och T passade då på att ta en kiss-paus  Han är ärligt talat den enda hästen jag har ridit som frivilligt stannar och kissar när ryttaren sitter på!! Ett tag gjorde han det VARJE gång när vi red på åkern  

Han är ju så härlig och minst sagt udda min häst 

Landade sedan hemma nöjda och glada bägge 2 

Jag har 55 minuters film inspelad ridtid från idag!!! Ska försöka klippa ner det till 10 minuter. Man behöver inte ha med all skritt-tid eller all travtid. Ska försöka klippa ihop det på ett vettigt sätt så att man får se lite av vår ridväg på ca 5 km från idag.

Håller just nu på att ladda ner filmen på datorn så jag HOPPAS verkligen att det blir någonting vettigt av det!!! HÅLL TUMMARNA!!

T har fått lunch, magnetbehandling och muggsmörjning. Muggen ser så mycket bättre ut nu  Är väldigt lite kvar nu...känns fantastiskt bra 

Nu ska jag inta lite vätska och sedan lägga mig lite i planläge och fundera på vad det ska bli till middag idag         

Ska nu jobba 2 nätter så det blir vila för T imorgon. Dock har han gått 2 ganska hårda pass igår och idag så en vilodag är nog bara bra för hans del 

Kommer nog inte att hinna med att klippa iordning filmen från dagens ridtur förrän imorgon. Men så fort jag har fått den klar lägger jag ut den  

Ha en jättebra fortsatt tisdag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby         

   

Av anaby - 29 augusti 2011 21:57

...jag köpte Tabasco   Det är absolut bland de bättre besluten jag har tagit i mitt liv 

Vi har dock snart haft 4 år tillsammans då jag hade honom på foder i nästan 1 år innan jag köpte honom   

                    Mvh anaby  

Av anaby - 29 augusti 2011 21:23

Otroligt snälla pappa   följde med till stallet med traktorn och hjälpte mig hämta hem några plåttunnor som jag inte har behov av längre   Städade sedan ut ett av mina förvaringsutrymmen då jag ska överlåta det till någon annan i stallet.

Sedan har kvällen varit lugn. Jag har sett på TV och intagit cappucino  ...och strykt Henriks nya gardiner till hans sovrum som vi satte upp. Det blir riktigt, riktigt  bra 

Just nu gäller CSI på TV sedan väntar bädden. Ska jobba imorgon natt så jag vill gärna ha en "bra natts sömn" 

Vi har även kollat upp hjälmkameran....det verkar ha varit något glapp med batterierna...L-O fixade och trixade med dem och sedan gick det bra att "starta" igång kameran...och jag behövde inte alls trycka lika hårt som jag gjort tidigare idag...när det INTE hände någonting  Hoppas nu att den startar imorgon!! Ska dock ta med mig extra batterier ut den här gången  Var inte riktigt läge att gå in och byta batterier när hästen är "fullt påklädd" och endast hjälmen fattas 

Så imorgon gäller det igen!!! HÅLL TUMMARNA ATT BATTERIERNA INTE DJÄVLAS MED MIG IGEN!!!! 

Ha en jättebra fortsatt kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 29 augusti 2011 13:07

Kan säga att ibland tycker jag INTE om tekniska prylar   Idag är en sån dag....När T var klar och jag bara skulle sitta upp och rida...greppade jag hjälmen med kameran för att starta den!!! Tror ni att den gick igång?? Nej, då!! Jag visste att den var trög och att det tog några sekunder innan den startade upp  Men efter att ha tryckt med bägge tummarna så att de var vitafärgade....i minst 10 sekunder åt gången..och ingen kamera startade....var jag ganska irriterad  Tänkte att jag måste ha missat någon spärr av något slag. Ringde till L-O som sa...nej, då det tar ca 2 sekunder innan den startar upp....ta en mindre sten och tryck så att du får mer kraft. Sagt och gjort..letade reda på en mindre sten...fick på så sätt mer koncenterat tryck men tror ni att kamerahel..tet startade?? Nej, självklart inte 

Suck!!! Hade verkligen sett framemot att både filma och se ridturen 

Var bara att ta bort kameran och sedan kliva upp på hästryggen och bita ihop och sätta igång och  rida     


OBS!!! Vi får kolla igenom kameran ikväll så gör jag ett nytt försök att filma  imorgon!! Har jag tur är det bara batterierna som var dåliga!!


Idag blåser det halvstorm så någon förhoppning om en "bra" ridtur efter 3 dagars vila...var väldigt minimal  Kunde vi skritta ut och om jag satt kvar utan att det blev "rodeo" kändes som ett bra mål idag  

Började med att skritta mot "älvutsikten" och stora åkern. När jag kom fram till åkern kunde jag naturligtvis INTE låta bli att trava  Underlaget var ju så bra!!! Självklart travade vi runt efter hela åkern  Och T var riktigt, riktigt lugn  Med lugn menar jag då att han inte kastade sig eller höll på...han tittade på ditt och datt och blåste upp sig emellanåt men "höll sig i skinnet" och lyssnade på matte idag 

Skrittade sedan mot kyrkan..inga problem förbi ponnyernas hage...han bara tittade på dem...

Började trava när vi kommit till växthusbacken....blåste vid de laget MYCKET!!! Men inga problem...han tittar ju och springer lite på sned när han tycker att vegitationen är för långt ut på grusvägen  Men framåt tar vi oss och han kastar sig inte åt något håll!! FANTASTISKT BRA!!

Skrittade nedför backen och sedan trav förbi rotstigen...fast på vägen istället nu när vi har skor på hovarna 

Inga problem!!! Travade uppför backen och det kändes kalasbra att kunna rida på kanten istället för på gräset där det inte är riktigt bra!! T travade på i lagom takt  När vi kom uppför backen reagerade T väldigt starkt på några människor som satt i slänten...Oppssss!! Vad gör de där verkade han tänka  Blev en slidstopp men det var inga problem att gå vidare när han spanat på dem ett tag 

Skrittade nerför backen och travade sedan en bit till nere vid kyrkan. Skrittade hemåt och tog dagens sista trav...efter sista lilla backen neråt blev det trav nedsittning. Vilken trav....vilken häst...vilket steg....svårt för matte att sitta ner  Men med ett stort leende i hela ansiktet gick det rätt så skapligt att sitta ner i G4:an även idag  Skrittade resten av sträckan hem på ca 1 km på en häst som var riktigt, rikitigt lugn, avslappnad och trevlig 

Även fast ponnyerna gick och betade bredvid vägen i sin hage...lyfte T inte ett öra ens när vi gick förbi!!! Sedan kom en äldre man på permobil som jag stannade och släppte fram....mycket pga att han kom bakifrån och det är bättre för T om han får stå och titta och mannen kör förbi motför att han ska bli tvärrädd och kasta sig för att han inte riktigt uppmärksammar ekipaget. Nu stog han istället som ett ljus när mannen åkte förbi vinkande  och jag vinkade tillbaka 

Vi träffade även på en karl på en motorcykel som  saktade ner farten rejält och puttrade förbi..T reagerade inte nämnvärt!! Man kan nog "nästan" kalla honom trafiksäker snart 

               

Idag var en sån där dag som jag verkligen kände att jag har gjort "rätt" som tog hem och hade T på prov trots att jag visste att det skulle krävas otroligt mycket jobb att få honom på fötter igen!!! Nu med facit i handen 4 år senare.. känns allt jobb, svett och tid  man har lagt ner på honom som om det är väl spenderad tid  Då jag har fått en fantasiskt trevlig häst i gengäld!!!! Är så otroligt nöjd med honom trots att han är en fd travhäst. Jag fastnade för hästen inte rasen..den var oväsentlig för mig. Då jag egentligen var ute efter en fjording, islänning eller nordsvensk så kunde jag lika gärna ha skaffat en häst av den rasen men nu "kom T emellan" istället  Och det är jag jätteglad och tacksam över  

Allt jag gör med honom framöver kommer att vara en bonus då de flesta av mina mål som jag har haft med honom nu redan är uppfyllda      

Vilken härlig dag!!!!

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan får jag trevlig besök av en kär vän  

Önskar alla en fortsatt jättesuperduperbra dag idag!!!!

Mvh anaby riktigt, riktigt nöjd idag         

Av anaby - 27 augusti 2011 17:51

Jag har kollat runt lite på olika remontträns..då det visat sig att T funkar VÄLDIGT bra på dem Det jag köpte från Hööks är tyvärr så ljust i färgen..tabascco....vill gärna ha ett mörkbrunt. Men det är ingen brådska!!

Jag hittade ett jättefint mörkbrunt remontträns från Treadstone 

Fick även lite tips av Lina att det var fint och ok kvalitet 

Så nu har jag bestämt mig för att beställa ett sånt...blir dock längre fram mot jul eller ev. in i januari. Är som sagt ingen brådska men det känns bra att ha hittat ett träns jag vill ha och som framför allt finns i rätt storlek Många fina träns finns enbart i svart och upp till full...inte i x-full. I-landsproblem...jag vet men det är ändå irriterande  Kan tänka mig att det är lika stora problem när man ska ha ett väldigt litet träns...det finns liksom inte i normen för vad som är normalt   Tills vidare funkar det Tabacco färgade från Hööks bara bra  

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards