anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under augusti 2013

Av anaby - 30 augusti 2013 21:05

Just nu känns det jättebra!! Jag har hunnit med allt som jag tänkte göra ikväll. Fick även en svampleverans från min Svampkonsulent  Gula kantareller blev det idag  

Det gick väldigt bra att göra Ernst fikonmarmelad  

Förra gången jag gjorde den blev det så otroligt mycket så nu gjorde jag bara halv sats och jag tror att det blir lagom. Man äter den inte så ofta och risken är att den blir dålig...


 

Här ligger fikonen i blöt och de andra ingredienserna är på plats  


 

Fikonen ser INTE så där jättemysiga ut när de har svällt klart men det går jättebra att skära dem i bitar nu  


Det blev alldelens perfekt mycket till dessa 2 burkar som jag köpte på IKEA  


Sedan var det dags för avocadomoussen!!


 

Jag har de flesta recepten på datorn för att det är så lätt att ta fram när man behöver det. Jag gjorde trippelsats så att det ska räcka till 12 personer imorgon!! Jag började med avocadon och tog sedan löken och sist men inte minst de ingredienserna som man "bara" blandar i och rör om och sedan är det klart  


Då var det bara äppelpajen kvar!!


Jag måste ju bara ge beröm till min "Bullet Express"!! Den är helt fantastisk!! Det tog ungefär 10 sekunder att riva 500 gram mandelmassa  


 

Så här fint blev det!!! Och 6 st äpplen tog kanske 45 sekunder att skiva  


   

Mandelmassa på och det enda som är kvar nu är locket!!


Jag ska tillägga att jag har INTE skurit ut locket för hand med kniv!! Det finns en väldigt smart liten kavel med räfflor som gör locket  och sedan är det bara att lägga ut. Superlätt och går fort att göra  

Nu är pajen klar och jag hoppas att den smakar bra imorgon!! Vi får se   

Nu belönar jag mig med mitt favoritte...1 glas vin och 1 bit choklad   

LIFE IS GOOD!!

Avslutar med att visa min svullna och blåa lilltå  


 

Den har t.o.m vridit sig för att den är så svullen. Det går jättebra att gå så länge jag inte har skor på mig. Den "värsta dagen" borde vara idag så jag hoppas att svullnaden börjar gå bort imorgon. Det blåa lär nog hänga med ett tag men det spelar ingen roll bara jag inte har ont av mina skor  


Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 30 augusti 2013 15:23

Vilken dag jag har haft idag!!

Jag insåg rätt så snabbt när jag vaknade att min lilltå INTE mådde så bra idag  Det är ju helt och hållet mitt eget fel  För att kunna rida idag förstog jag att jag måste hitta ett par STÖRRE skor annars skulle nog inte den ömma tån rymmas. Vet med mig att jag köpte ett par jodphursskor i storlek 39 på Hööks rean ett år!! Frågan var bara VART de var nu?? Hmm!! Ner i källaren och leta och visst hittade jag igen dem  Ibland är jag tacksam att jag faktiskt är "en hamster"   Det kändes allafall väldigt bra när jag provade skorna och då var det bara att bege sig ut på ridtur!!

Idag red jag först ut och skrittade efter åkerkanten. Sedan blev det "travjobb" efter vändtegen 2 x 2 vändor. T kändes riktigt, riktigt fin  Eftersom det inte blåste idag blev det "galoppjobb" också. Det har funkat jättebra att stå i fältsits och galoppera på vändtegen. Då kan jag aktivera galoppen på ett annat sätt motför när jag sitter ner. Blev 3  vändor i galopp och bägge galopperna och 1 vända i trav = 4 vändor sammanlagt. Hemåt blev han lite piggare men då satte jag mig ner istället och då lugnade han ner galoppen ganska omgående  Skrittade sedan hemåt efter vägen och fortsatte upp till åkern uppe vid huset för att galoppera lite på volt. Dock hade jag inga sporrar idag men T kändes ändå helt ok. Jag måste hjälpa till med rösten men det brukar jag behöva göra. Så förutom det kändes han riktigt fin  Han stirrade lite på ungdomarna som hade gympalektion och om någon kom på cykel eller gick på vägen men skötte sig ändå riktigt bra  Lite miljöträning är alltid bra  

Jag började med att galoppera på en större volt och gick sedan in på en mindre volt. Det märks att han inte riktigt orkar med det än då han saktar in galoppen...jag gick på honom i några galoppsprång till bara för att jag ville välja vart vi ska sakta av. Han fortsatte att galoppera tills jag ville sakta av och gjorde exakt det han skulle  Samma sak i andra varvet. Inga problem!!
Sedan körde jag min "special-övning" i galopp med galopp...halt...framdels eller bakdelsvändning....galopp....osv. Han funkade väldigt bra på det idag. Jag koncenterade mig mer på att avsaktningarna skulle vara bra idag och att galoppfattningarna skulle göras ganska snabbt efter vi kommit ur fram eller bakdelsvändningen. Jag är jättenöjd med honom!! Travade av lite lång och låg.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vet inte om jag har berättat att jag fick kontakt med en kvinna på ett forum på FB som jobbar i det nya röda huset på samma gata som vi bor på?? Man ser byggnaden i senaste filmen när jag rider på åkern. Vi bestämde allafall att hon skulle komma ut och prata med mig nästa gång hon jobbade och jag red på åkern..vilket var idag.

Jag hade ridit klart när hon kom för att prata. Hon äger också en ridtravare som är 12 år. Det visade sig att hon är gift med en kille som är bror till en fd kompis till mig. Vi umgicks mycket under mellanstadiet. Hon hade 2 bröder och det är en av dessa bröder som kvinnan är gift med!! Tänk ändå vad världen är liten!! Hi hi!!

Vi hade en väldigt trevlig pratstund och ska hålla kontakten via FB  Jag fick mycket beröm över hur fin T är!! Jag är så otroligt hemmablind själv och tycker ju att han är hur fin och trevlig som helst men är ju också medveten att andra kanske INTE alls håller med mig och det är helt ok för mig. Det är fritt att tycka som man vill   Så ibland blir jag lite förvånad när andra också tycker att han är fin och trevlig!!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter pratstunden skrittade jag av T på åkern.


Ibland är det svårt att veta...


 

...om man ska titta på folket på vägen...eller undomarna på fotbollsplanen som har gympalektion??


 


Eller kanske morfar som håller på med någon traktor?? Inte lätt sånt här  


Sedan blev det mat, liniment och magneter för T och jag har gått in för att vätska upp mig och chilla lite. Jag har en hel del jag ska göra ikväll. Ernst fikonmarmelad....förrätten och efterrätten. Sedan blir det nog att städa ikväll det som går och ta det sista imorgon på dagen. Tror att jag har satt upp "en plan" som går att hålla!! Eller jag hoppas det i allafall  Det lär ju visa sig!! Jag lägger ut kort på mina skapelser lite senare under kvällen  

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 29 augusti 2013 18:05

Jag tog sovmorgon imorse och tog det sedan lugnt tills det var dags att ta en dusch och sedan åka in till Hööks på invigningen. Kände att jag INTE ville åka dit och stå i kön med de första kunderna utan tänkte att det var lika bra att vänta tills kl.11.00-tiden så att värsta rusningen var över  Inte lätt att vara en gammal tant  

Jag passade på att parkera på en närliggande parkering istället för att snurra runt utanför Hööks där det mest troligt var fullt  Det var bara en liten bit att gå så det gick bra!!

Utanför Hööks träffade jag på några tjejer från stallet som hade stått i den LÅNNNNGGGAAAA kön utanför!!! Duktiga människor för jag tror inte att jag hade orkat med det!! De hade fått tag på den bruna jodphursen som jag ville köpa och när jag kom in i Butiken var det självklart slut  Inte alls otippat utan jag får ju skylla mig själv för att jag inte stog i kön med de andra. Känns inte som någon katastrof att jag inte fick mig ett par utan mest ok, jag hann inte.

Det var fortfarande rätt så mycket folk där inne även om det inte var kö utanför.

Några handskar hittade jag inte så de var nog slut redan. Och jodphursen fanns bara från storlek 40 och det känns en aning för stort för mig som har 38 

Däremot hittade jag 1 par begiea ridbyxor för endast 125 kr!! Det var länge sedan jag hade den färgen...om jag ens har ägt ett par begiea?? Tror inte det!!


 

Det är lite svårt att visa dem när man inte har dem på sig men färgen var helt ok!!

Jag hittade även 1 blå klubbjacka för endast 75 kr!!


 

Jag upplever att den blå färgen är mörkare i verkligheten. Blev nog lite ljusare av blixten på kameran!!


I somras när vi var nere på "Vår resa" i Södra Sverige så hade jag tänkt köpa en sån här kombinerad ryggsäck/stol  men det blev inte av. Nu reade de ut den för 29 kr så då slog jag till 


 

Ibland kan jag faktiskt sakna att ha något att sitta på när jag är i stallet eller vindskyddet. Då passar den här utmärkt till ändmålet  


 

Jag blev lite förvånad när även jag fick en höpåse i kassan!! Jag vet inte om den är ljusblå eller mellanblå? Men blå är den ju helt klart allafall  


 

Här är laptopstödet jag köpte på IKEA för 39 kr!! Den är helt suverän och väldigt bra  


 

Många kör ju med "paddor" men jag har ju min laptop än så länge  Den lär bli kvar ett bra tag "Gamla Bettan"  Jag stog i kön i ca 25 min men hade räknat på minst 1 timme. Så det gick fortare än beräknat och blev en positiv överraskning  Jag hann sitta en liten stund innan jag fick besök av Lollo en gammal kompis från förr. Det är alltid lika trevligt att träffas  Vi har både tävlat tillsammans på 80- och 90-talet och sedan jobbat på samma jobb i ett antal år. Det är riktigt trevligt att kunna hålla kontakten och träffas några ggr per år  

När Lollo hade åkt hem satte jag mig ner för att skriva en handlingslista inför helgens middagsbjudning.  De hade tagit hem sötpotatis till mig på Willys så nu har jag ALLT jag behöver till gratängen på lördag  

Nu har vi packat upp allt mat och in i kylskåpet och i skafferiet. Middagen är intagen och nu ska jag bara ta det lugnt resten av kvällen. 

T lyckades trampa mig på lilltån idag  Typiskt!! Jag använder ALLTID mina jodphursskor när jag hanterar honom vid ridning och annat men idag skulle jag "bara" ge honom mat. Just när jag har slagit ur maten ur hinken och T börjar äta...hoppar han till när pappa stänger bildörren alldelens bredvid och landar på min ena lilltå  Jag hade so tur var INTE foppatofflorna utan ett par "slip-on" som är kraftigare....kunde knappt ha skor på mig sedan  Vill knappt tänka på HUR blå och svullen stackars tån kommer att vara imorgon....men är huvudet dumt får kroppen lida heter det ju  Och som vanligt är det mitt eget fel  

Men det är en ny dag imorgon med nya möjligheter...som tur är  Hi hi!!!

Nu ska jag chilla lite i soffan och dricka av mitt goda te  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 29 augusti 2013 09:00

Tja, vart ska jag börja utan att det blir så himla långt  Det lär det blir ändå!!!  Ni som har följt bloggen ett tag vet att Tabasco har haft det jobbigt i sitt tidigare liv. Om man vill läsa mer om det gå in under Kategorier till vänster och sök reda på: Info om Tabasco. Där finns några inlägg om hur han har haft det  tidigare och lite hur jag har jobbat med honom under åren hos mig.


Jag tog hem honom på prov under 1 år först för att kolla OM det ev. gick att få ordning på honom. Det kändes bra och skönt att både jag och Kerstin var eninga om att jag skulle ta honom på prov först. Det är svårare att "få ordning på en häst" som har haft det jobbigt...motför att rida in en häst från början som har haft en normalt liv. Man vet aldrig vad som kan hända med en "problemhäst"...tyvärr...jag kände att det allafall fanns 50 % chans att jag skulle lyckas med Tabasco när jag tog hem honom!!!


Idag är det 5 år sedan jag köpte loss honom och "nästan" 6 år sedan jag tog hem honom  


Så här såg det allafall ut när jag red honom efter 1 månad hos mig 2007-10-23.



  Han är väldigt vinglig och osäker men går på bra ändå   Man måste ju börja någonstans  Jag ska tillägga att jag har tagit det VÄLDIGT lugnt med honom under alla år.


Nästa film är från 2008-02-11.



  Nu har vi börjat trava!!! Och det går nu att trava i 1-2 varv i taget inne i hagen  


Sedan hoppar vi vidare till hösten 2008 i september.



Trav på åkern.
 

När jag ser dessa filmer blir jag tårögd då det under den här månaden kom många genombrott för mig och T!! Det var nu som jag kunde ta en förhållning som han lyssnade på utan att bli stressad.....rida på ett annat ställe än inne i hagen och han var lugn och framför allt den första uppsuttna galoppen  Den var magisk  



Trav på volt på åkern.
 


Första uppsuttna galoppen i höger varv  
 


Första uppsuttna galoppen i vänster varv  
 

Då hoppar vi till hösten 2009.



Trav på åkern hemma.


 


Trav volt  på åkern hemma.


 

Galopp på åkern hemma.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sedan kommer vi till ridhusfilmerna.



Här kommer 3 filmer vid olika tillfällen:


 

Den första filmen i trav som är från 2009-11-03.


Vi fortsätter med en andra!!



 

Som är från 2010-03-15.


Och den sista att jämföra traven med!!



 

Den här är från 2011-02-14.


  --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Lite galopp inne i ridhuset:



 

Den första är från 2010-03-01.

Så fortsätter vi med en till...



 
  2 st filmer från 2010-12-15.



 

Sedan en film från 2011-03-14.


  Och avslutar ridhusfilmerna med en utefilm från galoppjobbet inför sista hoppträningen 2011-05-22.


Nu blir det bara galoppfilmer utomhus:



 
  Det går fina fisken att galoppera barbacka också 2012-06-22.



  Hemma på åkern 2013-08-12 i både trav och galopp.



 
  Det absolut senaste från oss galoppmässigt 2013-08-25 hemma på åkern.


Och slutligen lite travjobb under sista året:



 



  Trav barbacka 2012-06-22.



 



 

Trav mot kyrkan med filmat med mobilen i ena handen 2012-08-17.
 



 
 
  Trav hemma på åkern 2012-08-25.



 
  Lite trav på åkern i blött underlag 2012-10-20.



  Travjobb på åkern 2013-02-17.



  Ridtur på åkern hemma 2013-05-27.


Tja, nu kan jag ärligt säga att jag nog har fått med de flesta filmer som är något att se. Det blev en REJÄL bildbomb för de som orkar plöja igenom allt  Men så här har vår resa sett ut hittills!! Den började lite knaggligt men har blivit bättre och bättre allt eftersom året gott  

Jag är VÄLDIGT nöjd med min häst och hur han har utvecklats hittills och att min egen ridning också faktiskt har blivit så mycket bättre än den var tidigare Eftersom jag har gjort allt jobb själv med T och INTE ridit för någon instruktör så har det förmodligen tagit längre tid men jag känner samtidigt att både jag och T har behövt den tiden!! Han för att kunna smälta allt som han lär in och jag för att kroppen ska anpassa sig och orka med all ridning. Det är inte så lätt när kroppen inte hänger med men huvudet vill så otroligt mycket!! Jag är glad att jag orkar och kan rida så pass mycket som jag gör i nuläget  


Vad är då planen och målet för mig och T framöver??

Jag vill ju så klart utvecklas som ryttare och bli bättre efter mina egna förutsättning eller kroppens förutsättningar kanske är ärligare att säga. Sedan 2001 har jag problem med nacke, skulderblad och axlar och har Tinnitus som kallas för Hyper-Tinnitus dvs man är överkänslig för ljud. Kort och gott kan jag säga att jag blir "sjuk" av höga ljud!! Mest troligt beror min Hyper-Tinnitus på mina nackproblem. När jag var på utredning på NUS trodde de det allafall. Så jag har haft VÄRK DAGLIGEN sedan 2001 och ätit värktabletter x flera varje dag. Sedan januari har jag börjat äta Nyponpulver varje dag och har nu kunnat ta bort mina värktabletter och äter endast när jag har eller ska göra något tyngre jobb så att jag får lite hjälp med min värk. Annars klarar jag mig utan värktabletter i dagsläget  Det är svårt att förklara för de som inte har värk hur det känns men jag kan säga att det är helt underbart att må bättre och slippa ta värktabletter för att orka med dagen   Jag måste orka med ridningen och hur mycket mer det blir än det jag gör idag...har jag ingen aning om?? Men jag hoppas att kroppen ska stärka upp sig allt eftersom nu när jag kommer igång med joggningen igen. Men framtiden får utvisa hur mycket mer jag kommer att orka med  ridmässigt. Annars är jag väldigt nöjd med en ridningen jag gör i dagsläget ca 4-5 dagar i veckan. För 6 år sedan orkade jag endast med att rida 2 dagar i veckan så det har ju blivit en dubblering av antalet riddagar! Bara det är ju en seger i sig för det innebär ju att kroppen mår bättre än den gjorde för 6 år sedan  Det är helt och hållet Tabascos förtjänst att jag mår så otroligt bra idag...både i kropp och själ Detta pga av att T INTE ligger på i handen och är så otroligt lugn och stabil i dagsläget  En underbar häst helt enkelt och perfekt till mig  

Det som hade varit riktigt roligt och "en morot" för mig är att vara kunna vara med på både Pay-and-ride och Pay-and-jump under nästa år..på låg nivå då!! Det är det långsiktiga målet för oss  Bara att få ta sig runt en hoppbanan och kunna rida ett dressyrprogram räcker långt för "en gammal tant-fd tävlingsryttare" i sina bästar år på en "fd problemhäst"   

Jag hade ärligt talat ALDRIG trott att T skulle anpassa sig så otroligt bra hemma hos mig som han har gjort!! Jag hade ställt in mig på att det förmodligen INTE skulle gå att rida ut...INTE kunna rida i ridhus....tja, det var många "inte" som jag ställde in mig på MEN jag tyckte så mycket om hästen att jag gav honom en chans!

Och vet ni!! Det ångrar jag INTE idag då han är helt fantastiskt att både hantera och rida    Alla är värda en chans åtminstone!!

Så till alla er som har det jobbigt med era hästar varese de är ridtravare eller andra raser....kan jag bara säga....kan jag får ordning på T så kan ni får ordning på era hästar!! För T ansågs mer eller mindre som ett hopplöst fall. Har man tålamod och är konsekvent kommer man otroligt långt!!

Nu ska jag sluta svamla och önska er alla en jättebra fortsatt dag och vecka tillsammans med era hästar!!

Kom ihåg att man ska ha roligt när man är i stallet och rider!!

Sköt om er!!
Mvh Anna & Tabasco  


 









Av anaby - 28 augusti 2013 22:14

Idag har jag varit och haft ridlektion nr 10 med mitt kusinbarn och den lilla nordsvensken!! Det gick superduperjättebra  Det är ingen sak att lära ut när man har en duktig elev   Skriver mer om det imorgon. Känner att jag är väldigt trött just nu!!

Mvh anaby  

Av anaby - 28 augusti 2013 21:14

Japp!! Här kommer hoppfilmerna från idag. Jag kan säga att jag är mycket medveten om mina brister och fel och är rejält ringrostig då jag inte hoppat på 2 år.... så jag behöver INGA tråkiga kommentarer om det...tack!!!



 



 



 



 

Som sagt så är det inga hinderhöjder att tala om men det räcker för oss både i nuläget. T stannar ändå flera meter innan så fort man lägger upp en bom på 20 cm...så han behöver komma över "den bomskräcken" innan jag höjer upp hindren mer. Jag måste helt enkelt ta det sakta och säkert med min häst för att det ska funka...något som jag hela tiden har gjort och kommer att fortsätta med  Det känns skönt att han fortsätter mot hindret trots att han  stannat och sedan även hoppar...det är en STOR seger då han tidigare INTE har gått fram överhuvudtaget utan bara backat och backat och vägrat gå fram. Vi har tidigare fått vänta ut honom i både 10-15 min innan han har gått fram till hindret då han bara backat ifrån hindret hela tiden   Att han även går att ta ner till trav på ett bra sätt utan att jag måste bråka med honom mellan hindren känns otroligt skönt och bra då jag hellre travar mellan i dagsläget motför att han ska skena i galopp mot andra hindret!!!  Just nu känns det som om det finns en ljusning med att kunna börja hoppa lite högre framöver. Men vi får se hur det blir...jag tar 1 vecka i taget  

Mvh anaby  

Av anaby - 28 augusti 2013 20:08

Jag tog sovmorgon imorse då jag inte sov så bra förra natten. Vaknade relativt pigg och utsövd  Sedan bestämde jag mig för att göra absolut ingenting idag!! Det har varit ganska hektiskt sedan jag "gick av" nattjobbet i söndags så nu behövde jag en dag till att "bara vara och andas djupt" för att lugna ner kroppen  

Strax före 15.00-tiden bytte jag till ridkläder och åkte sedan för att ha ridlektion med mitt kusinbarn. SE SEPARAT INLÄGG OM DET!!

När ridlektionen var klar åkte jag hem för att äta lite snabbt och sedan gick jag ut för att göra iordning T inför hoppningen idag. Henrik skulle filma och hjälpa mig med hindren. Skönt att få hjälp så att jag slipper hoppa av när jag ska höja och fixa med hindren  Jag red fram och hann med att skritta och trava över bommarna innan Henrik kom för att höja till kryss.

Kan säga att T stannade nog 5 meter innan kryssen eller kanske ännu längre bort  Verkligen så här: VAD ÄR DETTA?? Och stora ögon!! Smackade och fick till slut fram honom men han backade lite och sedan hoppade han faktiskt över i skritt....läskigt som bara den  Travade mot kryss nr 2 och hoppade även den  

Idag har T skött sig jättebra  Jaktkandaret verkar funka riktigt bra på honom. Han var lugnare och mer stabil idag och var inte heller lika stressad mot hindren.

Jag var däremot beredd på att han skulle stanna och kasta sig runt så min balans och eftergift blev efter en del idag i vissa språng. Blir nog jättebra när jag kan slappna av och T hoppar utan att stirra på allt framöver.

Men idag blev det helt klart ett rejält genombrott vad gäller hoppningen med en otroligt lugn häst  

Det känns fantastiskt bra att T äntligen förstått VAD och HUR han ska göra saker och ting  

Gav mig rätt så snabbt när jag tyckte att det funkade på alla höjder idag. Vill gärna ha en positiv häst!!!

Sedan skrittade vi av på åkern innan vi begav oss upp till paddocken igen  


 

Solig och fin kväll  


 

Ett blingat Hööksträns och jaktkandaret och delta. Funkar fina fisken!! Så jag kommer att fortsätta hoppa med jaktkandar i fortsättningen   

T fick mat, liniment och magneter och jag gick in för att äta middag och blogga. Han fick ha magneterna i nästan 1,5 timmar innan jag gick ut för att ta av dem. Både jag och T svarar så otroligt bra på magneter!!!

Imorgon blir det vila för T och jag har lite annat för mig...bla ska jag på Hööks invigningen  Tänkte dock inte åka så att jag är där till öppningen utan en stund senare. Är för gammal för att stå och trängas med "halvgalna" ungdomar tror jag  Är bara ute efter nya jodphurs och handskar. Så jag får se om det finns eller inte!!

Men nu ska jag njuta av mitt Norrlänska goda te tillsammans med min hemgjorda gransirap  

Ska kolla igenom filmerna och lägger sedan ut några av dem från hoppningen idag  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 augusti 2013 22:30

Jag har sovit på soffan inatt....det gick inte att sova i sängen bredvid min kära man inatt  Pga extrem snarkning  Han har lovat sova på soffan inatt så jag ska få sova gott inatt  Han är nämligen förkyld och då blir han väldigt tät i näsan och det låter hela tiden även fast han har sin "snark-gom"!! 

Vaknade på soffan efter hundarna och man var borta  Har sedan tagit det lite lugnt idag och gick ut för att rida T en sväng vid lunchtid. Medans jag stog och gjorde iordning honom kom en kvinna med en hund...en valp som var 4 månader som ville titta lite på oss. Och det gick ju bra  De var en "Labradudle" dvs en korsning mellan Labrador och Pudel   Den har ett riktigt bra temperament enligt matte och är lätt att jobba men så det blir spännande att följa den hunden framöver  Har förästen INTE sett Spike något mer så jag har inte kunnat ta kort på honom än! Den "Katt-lika-hunden" som jag berättade om tidigare.

Sedan var det dags för mig och T att bege oss ut på ridtur!!

Han är ju grymt skeptisk när han ska går förbi den där parkbänken  Han stannar inte nu men han tittar både på stenen och parkbänken och verkar fundera på vilken som är läskigast  


   

Shit pommes frites...liksom!! Vilken är läskigast?? Bäst att gå i mitten  

Jag började som vanligt med att skritta efter åkerkanten tur och retur. Och när vi kom tillbaka gick vi bara över vägen till "vändtegen" för att börjar trava. Det var inga problem med framåtbjudningen idag kan jag säga  Trots värmen!! Han kändes kalasfin och var lätt att reglera  Jag travade 3 x 2 = 6 ggr och de sista sträckorna blev det nedsittning hemåt och lättridning från hemmet så att säga. Kan säga att han hade sånt stort och luftigt steg att jag fick rida lätt lite och samla mig innan jag orkade fortsätta  KALASFIN KÄNDES HAN  

Sista travsträckan hemåt när jag satt ner gick det väldigt bra att korta ner och reglera honom 

Han är en pärla helt enkelt  Det blåste en hel del idag så det blev ingen galopp!! Tar det imorgon istället!!

Mycket beröm blev det och sedan skrittade vi hemåt  Idag passade jag på att ta ett kort på den där stugan som ungdomarna höll på att elda upp när L-O hann hejda dem!!


 

Det är ingen som använder stugan och den är väldigt vandaliserad. Dörren är borta....alla fönster är borta....brädfodringen är borta på baksidan och sedan har de sprayat väggarna på utsidan med klotter. Pappa ska be han som äger stugan att ta bort den nu innan någon eldar upp den så att skogen försvinner i samma veva och vi får en skogsbrand!! Skulle ju vara väldigt onödigt om det hände!! Usch för vissa människor som INTE förstår vad de kan ställa till med  

När vi kommit in på pappas åker såg jag att det var en traktor på vägen....T upptäckte också att det var "någonting" mellan träden och spände upp sig  Sedan såg vi att det var 2 traktorer med någon typ av "sly-borttagnings-redskap" bak. Jag stannade för att vänta och se åt vilket håll de tänkte åka men bägge förarna hoppade ut för de verkade ha tappat någonting. Så vi passade på att skritta över åkern till "vår" åker nedanför hagen. Vi hann över vägen och in på åkern innan de åkte vidare  



De röjde i vägkanten för att få bort sly och högre gräs.


 

Eftersom vi var på behörigt avstånd på åkern bredvid vägen på väg hem....var T inte det minsta brydd!! Han stog mer och halvsov medans jag fotade  Det var läskigare med parkbänken  Blir man klok på dessa hästar?? Nja, inte varje dag allafall  


T fick mat och magneter medans fyllde på nytt vatten i paddocken innan jag gick in för att äta lunch innan Hovis skulle komma. Hann sitta och vila mig 1 timme innan det var dags att gå ner och då passade jag på att mocka spåret på vägen ner. För att slå 1 flugor i en smäll så att säga  

Tog in T på en gång och satte sedan igång att fylla på vatten i hagen och mocka vindskyddet. När det var klart fortsatte jag att mocka sommarhagen. Det blev 1 skottkärra till så 2 st skottkärror blev det sammanlagt idag  

Fick samtal att Hovis var på gång så då gick jag in för att vänta. T skulle skos med skor idag. Han har gått utan sedan majmånad. Det har funkat jättebra!! Bakhovarna ser riktigt bra ut...fram har det tyvärr rimsat upp en del men inte så att det inte går att sätta skor på hoven utan mer lite så att det ser lite konstigt ut.

Idag fick T 1 storlek större skor fram och samma storlek som tidigare bak. Nästa gång blir det 1 storlek större bak och samma fram. Ska beställa några fler skor så att T klarar sig fram till sommaren och lite annat under veckan på Börjes!! Visst är det otroligt att jag tjänar på att BESTÄLLA skor på Börjes trots att får betala frakten???

T skötte sig riktigt bra idag!! Han stog väldigt lugnt och stilla  Det var bara sista framhoven som han blev lite rastlös med men det var bara lite. Så han skötte sig riktigt bra idag  

Och nästa gång blir det vinterskoning!! Usch!! Eller allafall snösulor och sedan får vi se när det blir broddar på. Man kan lugnt säga att det är "tillbaka till verkligenheten och snart höst" som gäller nu!! Vi har ju så otroligt fint väder fortfarande sol och man kan rida i T-shirt fortfarande  Och det är snart september!!!


 

T blänker som en säl   


 

Tänkte ta kort på hovar och nya skoningen och självklart ska mulen vara med på bild  T vill ju gärna "ha koll på läget" så att säga se vad jag gör  



Hem och äta lite middag och sedan var det bara att sätta igång och rensa gula kantareller!!



Orensade!!!


   

Rensade!!! Tjjooohhooo!! Jag såg på 2 avsnitt av Alias medans jag rensade svampen...är ju så tråkigt att bara rensa  Hi hi!!


Sedan var det bara att skära svampen och förvälla allt  


   

Nu återstår bara att paketera och lägga i frysen  Uppdrag slutfört!!!

Jag belönade mig med 1 glas vitt vin och mörk choklade med smak av pistage  

LIFE IS GOOD!!

Och vet ni vad?? Även idag var det flera björnbär som mognat!!! Hi hi!! Jag samlar och fryser ner varje dag och håller tummarna att jag kan göra lite sylt lite senare under hösten  Fortsättning följer!!
Nu ska jag chilla lite och dricka upp mitt vin och sedan ska jag och L-O hjälpas åt med svampen.

Jag gissar att jag kommer att sova gott och ovaggad inatt!! Hi hi!!

Ha en fortsatt jättebra sen tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards