anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under mars 2014

Av anaby - 25 mars 2014 21:47

De som känner mig vet VAD jag har gått igenom i bä  ge mina graviditeter och förlossningar. Fredriks förlossning var värst då jag höll på att dö pga att läkarna var så otroligt nonchalanta mot oss!! Så här i efterhand är jag tacksam att både jag och Fredrik lever och mår bra bägge 2  Man förändrar tänket rejält efter man har varit med om någonting sånt här!! Prioriteringen blir så att säga helt annorlunda och familjen kommer i första hand  

Idag fick jag den här kommentaren på bloggen:


Hej!
Jag är en av de andra två kvinnorna, den första av oss tre som under samma veckan drabbades av HELLP. Mycket intressant. Mina symptom började måndagen den 20/3 1994 med ont under höger bröst och eftersom vi haft problem med att bli gravida och haft extra kontroller valde de att lägga in mig för observation under natten. Sent samma kväll kom en läkare in och meddelade att de misstänkte att jag hade HELLP och att jag skulle flyttas till förlossningen. Det togs en massa nya prover och ultraljud. Bland annat var flödet i navelsträngen i det närmaste obefintlig så vårt lilla barn var, som de kunde mäta, ca 30 % för liten mot vad normalt är i v.31 Troligen hade sjukdomen legat och pyrt i min kropp i drygt en månad. Eftersom jag som sagt var i v.31 så är barnets lungblåsorna inte fullt utvecklade så de ville försöka hålla mig ett par dagar så jag hann få tre kortisonsprutor vilka skulle hjälpa till att snabba på utvecklingen av lungblåsorna. Typiskt nog var det läkarstrejk just då vilket innebar att de inte fick planera några operationer. Planen var att göra ett kejsarsnitt på torsdag morgon, 24/3, fast de kunde inte lova, kom det in något mer akut så behövde det gå före, förutsatt att inte min och barnet status försämrades. Torsdag morgon var jag klar för operation, och precis när de skulle köra mig till operationssalen så kom det in ett katastrofsnitt som fick gå före. Vid tolv blev det sen min tur. Återigen pga läkarstrejken var det tydligen svårt att boka operationssalar så min operation skulle ske i förlossningens lilla operationssal. Eftersom jag var så dålig plus att det var länge sen de haft någon med HELLP så var det dubbla uppsättningar av operationspersonal, bl a överläkaren på Kvinnokliniken som forskade om HELLP. Min kära man fick sitta utanför på en stol, stackaren. Vår son, som helt otroligt liksom din son också heter Fredrik, föddes kl.12.06 och vägde 1235 g och var 39 cm lång. Trots sin litenhet hade han inga större fel, bara lite dåliga lungor. I en vecka behövde han bara ligga med CPAP, andningshjälp, sedan kunde han andas själv. I två månader låg vi sedan på 69:an. Det var en tuff tid, fast tack vare den helt fantastiska personalen som tog hand om både Fredrik och oss föräldrar så blev tiden där rätt bra trots allt. Nu är han en lång ståtlig 20-åring. Fyra år senare fick vi en dotter. Den graviditeten löpte på bra, bara att förlossning var långdragen, 48 timmar, men jag slapp i alla fall göra kejsarsnitt den gången.
Ta hand om varandra! :-)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det känns helt fantastiskt att ha fått den här kommentaren idag på min blogg  Jag har i 20 års tid funderat på HUR det gick för de andra 2 kvinnorna som drabbades av HELLP-syndrom under samma vecka och på samma sjukhus som mig!!! Då det både  är en allvarlig och ovanlig ( som tur är)  havandeskapsförgiftning så vet man aldrig utgången  Har läst om fall där både barn och mamma inte klarat sig eller där barn eller mamma gått bort  

Tänkt att jag blev hittad efter 20 år av en som haft samma havandeskapsförgiftning som mig och under samma vecka och på samma sjukhus!! INTERNET ÄR HELT FANTASTISKT!!! Jag fick både tårar i ögonen, blev glad och kände mig tacksam att en till med samma havandeskapsförgiftning klarat sig....eller att både son och mamma klarat sig  Att sedan den sonen också heter Fredrik är minst sagt otroligt!!! Hi hi!! Ett fint och populärt namn   

Våra upplevelser är olika men havandeskapsförgiftningen den samma och även utgången!! Bara att konstatera att det finns hopp om liv en sån här gång! FANTASTISKT OCH UNDERBART ÄR BARA FÖRNAMNET  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards