anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under november 2013

Av anaby - 30 november 2013 23:42

Har alldelens glömt bort och skriva om Pepparkaksglassen....


 
  

....gillar man pepparkakor....är den ett måste...verkligen supergod    

Mvh anaby  

Av anaby - 30 november 2013 18:51

Jag tog det lugnt på fm och gick ner till stallet efter lunch för att göra klart med T och fylla på höhäckar och packa hösäckar. Började med att ge T mat och sedan var det bara att öppna upp höbalen och börja jobba med att fylla säckar....hade nämligen en otålig häst som stog och trampade och ville ha hö i stora höhäcken trots att det fanns kvar mat i lilla höhäcken  


 


Bara att börja packa hösäckar då!!!


 


Packat och klart  Fyllde på med 4 + 1 hösäckar i höhäckarna och sedan blev det 7 st till säckar fyllda med hö inför påfyllning senare under nästa vecka när jag jobbar. Är så otroligt skönt att redan ha packat hösäckar så att det "bara" är att fylla på när jag jobbar under nästa vecka  


T står "giv akt" och väntar på att 2 höhäckar ska fyllas på i höhäcken  

Sedan var det dags att fylla på med nytt vatten i Termobaren. Och sist men inte minst mockning av vindskydd och hage  Jag var bara tvungen att visa en till bajsbild....jag verkar ha pippi på att visa såna  


 

Så här ser det oftast ut inne i vindskyddet när jag ska mocka. T bajsar allt i en och samma hög och oftast på varandra. Helt otroligt hur en häst kan bajsa på ett och samma ställe  Är ju rätt så enkelt att mocka kan jag säga!!

Idag fick jag också syn på vår "nya hyresgäst" i vindskyddet!!! Tidigare har jag bara haft mobilen med mig och den är ingen höjdare att fota på långt håll men idag hade jag kameran och den går att zooma med betydligt bättre. Så idag blev det en bild på hyresgästen  

 

Det är ett hål in i väggen just där han/hon sitter och jag gissar att det är boat med halm och spån i boet redan inför vintern. Den verkar inte rädd för mig utan har nog sett mig flera ggr när jag inte har sett honom  Verkar mest vara nyfiken på mig  De vintrar jag har haft halm har vi alltid haft hyresgäster i väggen  


Och sist men inte minst fick kaninen lite uppmärksamhet idag också. Hon är ju gammal nu min lilla lurviga kanin...10 år  Jag är glad för varje dag jag hittar henne i livet när jag kommer ner till stallet   



När man är så gammal får man bo i en stor box med en massa tillbehör..i form av kattunnlar som leksaker  Trots att hon är gammal nu är tunnlarna otroligt uppskattade av henne   

   

Närbild på Lurvis  


 

  När hon bor i boxen sätter jag provisoriskt upp vattenflaskan på boxväggen. Funkar riktigt bra och är lätt att ta bort de ggr T ska använda boxen  


När allt var klart tände jag pannlampan och gick hemåt i mörkret!! Härligt med pannlampa så man ser vart man går   Just nu sitter jag med ett vinglas, en stor temugg och ska se på Stockholm HS på Webb-TV och avundas de som är på plats   Bla är min veterinär och hans fru där nere och se på tävlingarna och hälsar på släktingar. Får se ...kanske är min tur på något år att åka dit ner  

Nej, nu ska jag koncentera mig på Topp-ten-finalen på Webb-TV  

Ha en fortsatt jättebra lördagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 29 november 2013 20:33

Jag och katten tog det lugnt på fm. Jag passade på att se på några avsnitt av Supernatural. Perfekt när avsnitten endast är 40 min då kan man se 2 st utan att ha dåligt samvete   Vid lunchtid tog jag mitt pick och pack och gick ner till stallet för att rida på T. Det blev den "vanliga" kortare rundan idag med lika mycket skritt och trav. Lagom för oss bägge 2 med tanka på underlaget. Ingen snö än så länge! Bara is och hårt i marken  

T fick mat, magneter och gröngröt på knän och has. Jag mockade och fyllde på med 1 halmsäck. Fyllde även på lilla höhäcken med det höet som var kvar....1,5 hösäckar. Fyllde på med vatten och städade vid stora höhäcken.

Lämnade T med magneterna på och gick hem för att duscha.


 

Sedan har jag beställt ett tagelarmband av T:s tagel som jag skickade iväg idag  Blir spännande att se hur det blir  

Innan vi åkte till Willys  blev det ett besök till stallet för att ta av T magneterna. Vad gör man inte för sin "lilla" häst   Tur att jag har en snäll man som är med på det mesta tokigt jag hittar på  

Jag hittade pepparkaksglass som jag så klart INTE kunde låta bli att köpa 


 


Vi ska snart provsmaka!!!

Jag åt min middag tidigare då jag hade ett möte via Skype med Ridtravarförbundet. Vilka trevliga tjejer  

Nu fick jag veta datumet för Distriktsträffen och Årsmötet. I slutet på mars och som det ser ut kommer jag att åka!! Mest troligt får vårt Distrikt skicka 3 st i  år!!! 1 till är redan klar sedan får vi se vem den 3:e blir   Jag ska kolla upp både tåg och flyg för att se vad som blir bäst för oss här uppe i Norr. Vi blir hämtade på Arlanda av någon av de andra tjejerna som har bil. Perfekt!! Och blir det tåg blir vi hämtade i Örebro  Fortsättning följer på det här!!

När mötet var klart åkte jag ner till stallet för att förbereda för att rulla in en höbal som pappa kom med traktorn. Nu är den på plats och det går nog knappt att förklara hur otroligt tacksam och nöjd jag är över att få hjälp med den här tunga posten  Det tar ju inte lång tid med traktorn men alla inlblandade ska ha tid och det är ganska tungt att vänta runt höbalen på rätt köl så att säga. Utan pappas traktor hade det INTE gått att genomföra  

Nu sitter jag med chips, dipp, ett vinglas och pepparkaksglassen och ska snart "hugga in"   

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 28 november 2013 19:24

Jag har 2 martingaler som jag brukar använda till T. Den ena har snabbkoppling i form av en hake och den andra har det INTE...så den kan jag tyvärr inte använda på Eric Letixernat sadelgjorden  Och eftersom jag uteslutande rider med G4 och ET-sadelgjorden....kan jag inte använda den martingalen. Synd att den bara ligger nere i källaren och skräpar  Så nu har jag klurat ett tag på HUR man ska få till en snabbkoppling på bästa sätt?? Det går ju nämligen INTE att öppna upp martingalen utan man måste få dit en hake ändå??

Idag gjorde jag slag i saken och åkte förbi Biltema...som förövrigt är en väldigt bra affär...och köpte en snabblänk och en karbinhake. Summa: under 20-lappen!!!

Så snabblänken kom på plats och det gick bra att skruva igen den!! Sedan var det lätt att få karbinhaken på plats  




 


   

Snabblänk + karbinhake på plats!! Nu ska jag provarida med det imorgon  

Mvh anaby  

Av anaby - 28 november 2013 14:59

Kan säga att jag var väl allt utom pigg igår. Så kvällen blev så att säga lugn. Jag drack te och ruggade under filten och såg på TV. Kändes som en lagom aktivitet. Samtidigt så är jag jätteglad att jag orkade med att rida på morgonen och att veterinären kom ut sedan så att jag fick göra bort det igår  Och det var ju mitt eget beslut att rida på morgonen....och det drabbar ju endast mig själv...som tur är  

Jag har sovit gott inatt och ganska hårt!! Vaknade och insåg att det blåste rejält ute...10 sek m  Men suck!! T hade verkligen behövt bli riden idag!! Efter lunchtid blev det något mindre och vid 13.00-tiden var det nere på 8 sek m...då gick jag ner till stallet och hoppades på att det skulle blåsa ännu mindre när jag satt i sadeln.

Vilket det gjorde  

Eftersom T blev vaccinerade igår och ska ta det lugnt i ca 1 vecka blev det den kortare rundan idag men med skritt och trav. Så länge han INTE blir svettig går det bra att trava lite enligt min veterinär  

Ridturen idag var lika trevlig som igår   Gillar verkligen jaktkandaret just nu!! Det funkar väldigt bra nu när T är lite hetare och tyvärr lite understimulerad pga underlaget. Känns skönt att kunna byta till ett annat bett vid behov. Jag räknar med att kunna byta tillbaka till det "vanliga" raka bettet sedan när det kommer snö och vi kan rida längre ridturer...då blir ju T av naturen lugnare och mer stimulerad också  


   

Hemma i hagen innan ridtur idag  

T fick mat, magneter och gröngröt på knä och has. Jag fyllde på vatten och mockade. Det är lite hö kvar i bägge höhäckarna som han ska få äta upp innan jag fyller på med mer imorgon  

Gick sedan hem. Nu ska jag åka iväg och handla spån, mat till katten, engångsartiklar till Ridtravarföreningen inför mötet, tillbehör till martingalen i form av en hake....tja, lite av varje med andra ord  

Det är väl bäst att jag gör ett ryck så jag hinner hem till middagen  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 november 2013 16:34

Imorse när jag köra hem från jobbet var det mörkt, ruggigt och regnade  Måttligt inspirerande att rida men jag hade ju bestämt mig för att rida så det var bara att "ta tjuren vid hornen" och byta till ridkläder och ta bilen ner till stallet. Gjorde iordning T på en gång och begav mig ut medans det forfarande var mörkt ute.

Vi mötte INTE många idag på vägen  En bil och en cyklist...men det var allt  Jag red den kortare svängen idag...dels var det hårt i marken och sedan var det isskorpa på väglaget. Men T har ju 4 broddar så jag travade faktiskt till kyrkan och tillbaka utan problem  Han kändes väldigt fin idag   Så beslutet jag tog att rida honom i måndags när jag vaknade känns mer och mer rätt  Skrittade av i halvmörker och ju närmare hem vi kom blev det ljusare och ljusare och till slut gick det att ta någon bild på ridturen  

 

Det kändes ungefär som "Endast Anna & T är vaken" imorse  

T fick mat, magneter och gröngröt. Egentligen hade jag "bara" tänkt rida men efter ridturen kom ju adrenalinet och endorfinet igång så det var det lika bra att göra "klart allt i stallet" på en gång  


 

Jag har en duktig häst som VET vart man SKA bajsa...för att underlätta mockningen för matte  


 

Så här isigt är det utanför hagen!! Är väldigt tacksam att jag har broddar på T även fast snön inte har kommit än!!

När klockan var 09.20 landade jag hemma och tänkte hålla mig vaken till kl.10.00 då min veterinär brukar ringa senast då för att meddela om han kommer den dagen. Kände att jag inte riktigt vågade lägga mig för att sova OM jag skulle somna i hårt och inte höra mobilen ringa!!! Idag hade jag tur...kl. 09.30 ringde han för att höra om han kunde komma ut kl.11.00?? Perfekt!! Då behövde jag bara hålla mig vaken i 1 timme innan jag kunde åka ner till stallet för att börja flytta på kaninen och ta in T  

Idag fick T både influensa och stelkrampsvaccin. Och sedan blev det att raspa tänderna. Vi har ända sedan han flyttat till mig gett honom lugnande i samband med tandraspning då det känns säkrare för både honom och oss. Även idag funkade det jättebra  T blev ju trött efteråt...och fick stå inne i boxen medans jag åkte hem för att sova några timmar  Det kändes välbehövligt!! Men vem har sagt att hästtjejer är som andra?? Nej, då skulle vi nog inte hålla på med hästar  Något annorlunda måste man nog vara för att hålla ett sånt här intresse levande i så många år  Det blev allafall 2 timmars sömn och jag sov verkligen som en klubbad säl   

Sedan tog jag bilen ner för att ta ut T och gissa vem som var sur som ättika av att ha behövt stå inne i drygt 4 timmar?? Japp!! En viss mörkbrun "Herre"   Och desto gladare att komma ut i hage och vindskydd igen  Men himmel vad det blåser ute!! STORMVARNING!!! Är både glad och tacksam i efterhand att jag tog beslutet att rida direkt efter jobbet även om det kändes tungt just då  

Flyttade över kaninen till boxen igen så att hon också blev glad  Vad gör man inte för sina djur!!

Sedan tog jag bilen hem. Idag har jag varit lat och kört bil ner till stallet. Orken till att gå är så minimal som den kan bli efter 3 nätters jobb. Och jag är så otroligt nöjd att den här dagen har flutit på så bra som den har gjort  

Trött är jag men samtidigt känner jag mig betydligt piggare än jag trodde att jag skulle vara!! Men kvällen är ju inte över än  Gissar att jag kommer att somna under Bonde söker fru eller något liknande  

Tja, det lär ju visa sig!!

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter!!

Förhoppningsvis orkar jag med att åka iväg och handla lite till mig själv och djuren under dagen innan jag ska rida. Och sedan blir det en ridtur, rulla in en höbal och fortsätta röja nere i källaren.

Skönt att man aldrig blir sysslolös  

Nej, nu har jag svamlat klart för idag!!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 26 november 2013 15:08

Jag åkte ner till stallet direkt efter jobbet imorse. Ibland är det så otroligt skönt att göra bort det på morgonen även om man är trött och sliten Det går ganska fort att ge mat, trampa ner hö, mocka och fylla på vatten. Uppskattningsvis 15 min och det känns helt ok  Kan säga att jag hann nästan bara vakna under em och sedan har det regnat här....suck!! VART ÄR SNÖN NÅGONSTANS???? Då kändes det ändå skönt att ha gjort bort stallet och slippa gå ut i regnet  


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Idag har jag ringt MER angående våra försäkringar. Sagt upp L-O:S olycksfallsförsäkring då han hade så bra villkor via Facket och behållit min då jag tycker att jag är "mer" utsatt via min ridning och hästen. Är lite osäker på HUR bra min Olycksfallsförsäkring via Facket är så jag ska ta reda på lite mer om villkoren där innan jag ev. säger upp min. Nu är det "bara" Pensionsförsäkringarna som ska ringas och ses över...sedan har vi gjort en övergripande plan med ändringar...sagt upp vissa abonnemang och annat....som kommer att ge oss ca 1500-2000 kr MER kvar varje månad!!! INTE ILLA ALLS   Dock är det ju tyvärr 3 månaders uppsägning på vissa abonnemang men i slutet av februari blir vi fri det mesta vi har sagt upp  Försäkringarna sägs upp direkt som tur är!!

Det här med försäkringar är ju en halv vetenskap....vi har 3 Hemförsäkringar!! Jag har en via mitt Fack och L-O har en via sitt Fack. Dessa Hemförsäkringar betalas av Facket från vår fackavgift. Sedan har vi en Tilläggs Hemförsäkring på Länsförsäkringar. När vi ville säga upp den visade det sig att det var tack vare den försäkringen som vi har 15 % på alla försäkringar. Det genererar någon 1000-lapp per år i rabatt!! Så det blir "billigare" för oss att ha kvar en försäkring som kostar ca 200 kr per år i och med rabatten än att säga upp den?? Egentligen så behöver vi den inte men tack vare förmånen och de 15%  så känner vi att vi vill ha den kvar. Tokigt eller hur!!!???

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan har jag också ringt till min ev. nya Hovis!! Lämnade ett meddelande då han inte svarade. Tänkte ringa en gång till lite senare ikväll. Så får jag se det blir av det. Håller tummarna att han kan ta sig an oss! Det var inget hinder att T var stor. Så det känns ju väldigt lovande  

Just nu känner jag mig trött och sliten  Även om man sover på dagen så blir det inte samma sömn som på natten. Så just nu längtar jag grymt mycket tills imorgon när jag får sova nattetid  Det är ju tur att man är van att jobba natt och att man är iställd på att jobba 3 nätter i rad. Det underlättar för den mentala biten!!

Nej, nu har jag nog svamlat klart för idag  

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 25 november 2013 15:57

Igår kväll bestämde jag mig för att om vädret var bra när jag vaknade på em skulle jag rida T en sväng. Varför då kan man ju fråga sig?? Jo, jag tyckte att han var så pass "vild" igår att det INTE funkar med 2-3 dagars vila framöver. Jag vet inte än OM jag kan rida på onsdag då veterinären ska komma ut och vaccinera och raspa tänderna på onsdag eller torsdag. Problemet är ju att jag jobbar tisdagnatt....och sover några timmar på fm. Så nu tog jag ett nytt beslut under em idag. Jag åker ner direkt efter jobbet på onsdagmorgon och rider   Då VET jag att jag kan rida den dagen allafall och T kommer att vara lugnare under resten av veckan  Man blir då ALDRIG LAT av att ha häst...det är då ett som är säkert  Tur att det är ett självförvållat val också  Så att inte alla behöver drabbas av detta vansinne  

Jag gick ner till stallet vid 14.00-tiden för att kunna rida medans det var ljust ute. T kändes ganska skaplig från början och första travsträckan gick riktigt bra. När vi sedan travade nedanför kyrkan kändes han fin mot men när vi hade vänt blev han lite spänd. De hade nämligen kapat av några träd efter vägen och lagt dem alldelens vid vägen  Och "Herr´n" med det "fotografiska" minnet tyckte att det var jätteläskigt...så klart  Vi tog oss förbi om än steppandes på vissa ställen men det tog ju bort "lugnet" som han hade i början av ridturen. Så kan det gå!! Men han kändes allafall "reglerbar & ridbar" och det kändes som ett stort +  

Jag fick jobba en del för att få honom avslappnad på sista travsträckan där jag sitter ner. Men till slut så gav han med sig  Beröm och skrittade av och hemåt!!


 

Jag vill verkligen ha SNÖ inom kort så att vi kan rida mer och längre ridturer!! Börjar verkligen kännas jobbigt med det här hårda underlaget nu...usch!!!   


 

Fina bruna "Herr´n" med sin orangea mundering för dagen  Det funkar väldigt bra med jaktkandaret!! Idag kunde jag t.o.m rida utan martingal  


När vi kom hem fick T mat och gröngröt på fram och bakknän och has. Det fanns ingen ork till magnetbehandling idag utan jag gjorde det nödvändigaste...rida, mocka, fylla på vatten och trampa ner hö.

Kändes skönt att vara klar och jag tror att T var lika nöjd som mig att det faktiskt blev en ridtur idag  

Imorgon åker jag ner till stallet på morgonen och göra klart med T. Då blir det lugnare på em när jag vaknar. Känner att jag behöver det efter dagens ritt  Man får lägga om rutinerna lite så att man orkar med allt. Då funkar det i allafall  

Nej, nu ska jag börja med middagen och sedan rugga upp mig och packa matsäcken inför nattens jobb!!
Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards