anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under september 2012

Av anaby - 30 september 2012 23:43

Snart är den här veckan slut och jag är nöjd med det jag både har hunnit med och det som jag tyvärr har fått lämna av olika orsaker. Det är bara att ta nya tag under nästa vecka istället  Jag är väldigt glad att jag har ridit 4 ggr och hunnit och orkat med en massa annat  Nu gäller det bara att komma igång och jogga igen!! Då skulle allt vara perfekt för tillfället  Känner att jag blir piggare och piggare för varje vecka...vilket känns skönt!!!

Kvällen här hemma har varit lugn. Det kom lite saker emellan ikväll....lite uppdrag som jag lovat göra men glömt bort   Det löste sig allafall och nu är det gjort    Pga det hann jag tyvärr inte med att smörja någon utrustning   Får ta det imorgon när jag har ridit istället  

Min kära man och jag har ätit dadelkaka och druckit varm chocklad samtidigt som vi sett på X Factor!!! Blir spännande att se vilka som blir kvar imorgon  

Måste bara säga att jag praktiskt taget bor i min one-pice  Hur härlig som helst att hoppa in i när man ska se på TV och chilla hemma  Det enda som är jobbigt är när man ska gå på toa  Då måste man ta av hela dressen...hade varit smidigt med en avtagbar stjärtlapp....sån som de har i westernfilmer  

Nu ska jag hoppa i bädden och imorgon blir det en ny härlig dag  Blir fina fisken!!
Sov gott och chilla lugnt så länge!!
Mvh anaby  

Av anaby - 30 september 2012 21:30

Japp!! Så var det dags för nästa veckas "To-do-lista"  Jag kämpar på som vanligt  

Joggningen har tyvärr kommit lite ikläm senaste tiden....så under den här veckan ska jag KÄMPA för att jag verkligen ska ut 2 ggr och jogga!!!


  • Rida T 4 ggr - CHECK 24/9, 25/9, VILA, VILA, 28/9, 29/9
  • Jogga 2 ggr -
  • Hovisbesök torsdag - CHECK 27/9
  • Mocka hage - CHECK 24/9
  • Mocka paddock - CHECK 24/9
  • Mocka vindskydd - CHECK 24/9, 28/9
  • Fylla på vatten i hage - CHECK 23/9 (förra veckan), 28/9
  • Fylla på vatten i vindskyddet - CHECK 23/9 (förra veckan), 27/9, 28/9
  • Fylla på torvmix & spån i  vindskyddet - CHECK 27/9
  • Köpa torvmix, spån och skor på Granngården -CHECK 26/9, 27/9
  • Lastträna - kommer att bli framöver. Finns en del att fixa på transporten (efter besiktning) innan det blir möjligt. Detta kommer att flyttas fram tills transporten är ok igen  
  • Svampleverans, ta hand om svamp - CHECK 25/9, 28/9
  • Baka - CHECK 28/9
  • Städa bilen - Pga regn inte haft möjlighet till det. Får bli nästa vecka istället.
  • Rensa ur garderober -
  • Städa - CHECK 26/9, 27/9, 28/9
  • Storhandla mat - CHECK 26/9
  • Tvätta - CHECK 24/9, 25/9, 26/9, 29/9
  • Beök på Biltema för att kolla in hästsortimentet - CHECK 26/9 och handla lite...
  • Pyssla och fixa med sånt som jag inte hunnit med som gäller T bla spikmattetäcke, spikmattenackband, reflexhuva, göra pannband, smörja utrustning!!!
  • Rensa lite mer bland hästgrejerna och se vad MER som ska säljas och lägga ut på bloggen.
  • UMGÅS MED NÄRA OCH KÄRA UNDER LÅNGLEDIGHETEN   CHECK ALLA DAGAR  

Mvh anaby  

Av anaby - 30 september 2012 20:32

Idag hade jag med mig 3 olika bett till ridlektionen. Det var 1 st 3-delat bett och 2 raka bett. Har har varit lite "dragig" i munnen och då kom jag och tänka på mina bett som jag har hemma. Man kan ju alltid prova och se OM det blir bättre eller sämre  Han rids i vanliga fall på ett vanligt 2-delat så idag provade vi med det 3-delade så att det inte skulle bli så stor skillnad i munnen för honom. Det visade sig vara ett MYCKET bra val skulle det visa sig  

Underlaget var tyvärr inte det bästa efter allt gräs....har ju själv gräs så jag vet hur halt det kan bli. Men de fick rida innanför spåret där var det inte alls lika halkigt och sedan skippade vi galoppen idag.

Började med att trava och sitta ner på kortsidorna...sedan vända snett igenom och rida lätt och få fram honom lite. Funkade kalasbra  Han ser väldigt lydig ut när ryttaren ändrar tempo från att sitta ner och rida lätt  

Sedan vidare med serpentiner. Hon fick välja sjäv när hon skulle sitta ner respektive rida lätt och göra halt. Idag funkade halterna VÄLDIGT bra och han var bara lite dragig. Jämför man med förra gången var det som natt och dag!!!

Förhoppningsvis är det bettet förtjänst att han kommer mer till ro med munnen. Vi får se framöver!!!

Vi fortsatte med att börja introducera skänkelvikning. Eftersom han inte är så van vid det blev det bara 1 steg åt sidan idag. Jag gick bredvid och hjälpte till och de var RIKTIGT DUKTIGA  Blir spännande att fortsätta med det nästa gång.

Vi provade även framdelsvändning och det gick utan problem  Superbra!!!!

Så var det dags att avsluta med trav på volt. Och idag orkade han med att trava flera varv åt gången och ha ett bra scwhung och takt  ME LIKE!!! Bytte varv och där gick han ÄNNU BÄTTRE!!! Det var så roligt att se dem tillsammans!!! Känns otroligt bra att det har gått framåt så otroligt mycket på kort tid  

Är väldigt nöjd med lektionen idag  

Som vanligt lägger vi in skrittpauser mellan varje övning så att han får pusta ut på lång tygel.

Nästa lektion ska filmas så att ryttare och mamma ska få se själva i lugn och ro hur det ser ut. Är så otroligt nyttigt men samtidigt lite läskigt att få se sig själv på film  

Det blev lite hemläxa även idag att träna på till nästa gång.

Nu ska de prova även de andra 2 raka betten under vecka och se om något av dem passar.

Mvh anaby  

Av anaby - 30 september 2012 16:37

Efter att ha varit och haft lektion med mitt kusinbarn (se separat inlägg) hade jag tur då T stog uppe vid huset och gnäggade när jag kom tillbaka!! Hi hi!! Bara att släppa in honom i paddocken och gå och byta om till ridkläder och ut för att rida  Självklart började det att regna MER och MER och MER när jag stog och gjorde iordning T  Han var inte ett dugg nöjd över regnet kan jag säga.....hmmmm!! Han hade regntäcket på sig så för att han inte skulle bli sjöblöt på en gång....drog jag bara bort halva täcket och la på sadeln. Sedan drog jag tillbaka täcket medans jag tränsade och när allt var klart...av med täcket och iväg på ridtur!!!

Idag var planen att "värma upp" lite efter vägen och sedan prova kulsporrarna  


 


Red som vanligt mot kyrkan och travade efter växthusbacken. T kändes som "vanligt" ...ingen "ojämhet" alls i steget  Träffade på islänningarna efter vägen och T brydde sig inte ett dugg om dem...bara att gå förbi och fortsätta att trava  Han är verkligen en klippa min häst  Idag red jag inte nedanför kyrkan utan vände vid "bänken". Inga problem!! T är ju alltid med på noterna så att säga  Det kändes skönt att det inte var så halkigt på vägen pga allt regn de senaste dygnet  

Skrittade en bit innan det blev dags för sista traven. Inga problem här heller och nu kändes det verkligen att han var "helt ren" i gången när jag satt ner  Gick bra att korta ner honom rejält och den där WOW-känslan i traven infann sig....när man kan sitta med ett härligt leende på läpparna och bara "gilla läget"  ME LIKE  

Mycket beröm till T och sedan skrittade vi hemåt!!!

Tanken var nu att L-O skulle komma ut och hjälpa mig på med kulsporrarna och sedan skulle jag göra lite skrittjobb och prova hur det funkade. Han kom ut för att hjälpa mig att ta på dem och fick INTE på sporrarna då sporremmarna var för korta?? WHATA??? Tja, det var inte så mycket att göra förutom att stiga av hästen och ge sig för idag. Då ridturen varit väldigt bra kändes det helt ok  Jag kan tänka mig att T funderade på VAD jag egentligen hade tänkt att vi skulle göra  Ska göra fler hål på sporremmarna och prova VART det funkar bäst att sätta dem på jodphursen. Gör ett nytt försök på tisdag em  Har tänkt rida ut med honom imorgon också.

T fick mat och magnetbehandling och jag har landat inne. Ska snart gå och ta av magneterna och släppa ut honom. Känns bra att det slutat regna och att han kan vara utan täcke nu!! Gillar nog skarpt av honom också....om jag känner honom rätt  

Nu har jag plockat bort all brun utrustning och satt igång en tvättmaskin. Och plockat fram den ROSA utrustningen som vi ska börja använda imorgon 


 


Hi hi!! Nytt för i år är de rosa benskydden från Catago 


   


Bilder kommer imorgon!!!

Nu blir det snart middag och sedan ska jag se om ska smörja lite utrustning innan jag sätter mig framför TV en stund och chillar  

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 29 september 2012 21:38

Nu har allt och alla kommit hem igen  2 höbalar är nu hemma och förhoppningsvis klarar jag mig med 12 st. Har 2 st som väntar hos "Mamma Mu" OM jag skulle behöva mer  

Det blev kring 30 kg älgkött den här gången. Av det är 14 kg köttfärs och resten kött i olika valörer  



Jag har vägt och packeterat köttfärsen. Så den är klar att läggas i frysen nu  


   


L-O har ganska mycket jobb kvar med att putsa senor och hinnor från köttet....när allt är klart bestämmer vi vad som blir wokkött, torkkött och annat. Vi brukar märka upp påsarna så är det lättare när man ska hämta det kött som man ska ha  

Mvh anaby  

Av anaby - 29 september 2012 19:14

Idag har jag fått besked om halmen!!! Om halmen går att ta in får jag ta de balar jag vill ha  L-O kommer att plocka hem de första när det är älgjakt i oktober  Det känns jättebra!!! Jag vill gärna ha halm inne i vindskyddet vintertid då jag tycker att det blir varmare för T att ligga och sova i det motför endast torv och spån när det är kallare ute.

Mvh anaby  

Av anaby - 29 september 2012 18:45

Direkt jag vaknade gick jag ut för att släppa in T i paddocken så att jag kunde rida efter frukosten. Hann nästan bara in igen så började det att regna....mycket...suck!! Var bara att gå ut och ta på honom det fleecefodrade regntäcket och ge honom maten. Jag som hade tänkt rida på åkern...underlaget/gräset blir INTE alls bra när det regnar  

In och äta frukost och sedan kom äldsta sonen och påminnde mig om att vi skulle åka och handla en TV till honom!! Det hade jag alldelens glömt bort  Ut och ner till stallet för att ta av T regntäcket då det slutat att regna och sedan var vi på väg. När han hade bestämt sig för en TV...en LED-TV så visade det sig att den INTE gick in i bilen  Åkte hem och lånade pappas lilla skåpbil och då gick det bättre att lasta in TV  

Väl hemma igen började jag fixa med svampen som jag fick igår. Mamma och jag delar på leveransen. En del ska torkas och en del ska förvällas. Började med svampen som ska torkas. Den ligger nu på bakplåtar nere i pannrummet. Det går ganska fort med torkningen när det är så pass varmt  Sköljde av de gula kantarellerna och la dem i ett durkslag så att de fick rinna av. Ringde till L-O för att höra ungefär vilken tid han skulle komma hem?? Förmodligen INTE förre 19.00 vilket brukar innebära minst 1-2 timmar till  Styckningen hade dock gått väldigt bra!!! Det tar tid att stycka och dela upp 10 st älgar!!

Ringde Fredrik för att höra om han kunde följa med mig ut med hundarna så att L-O skulle slippa det när han kom hem?? Det gick bra. Sedan ringde mamma och sa att pappa kunde gå med Fredrik och hundarna istället för mig  

Superduperjättesnällt!! Medans de gick med en prommis med hundarna passade jag på att skära de gula kantarellerna så att de var klara att förvällas sedan  In med hundarna och gav dem mat innan vi skulle äta middag....bortbjudna idag  

Landade hemma för en liten stund sedan och nu regnar det ute...suck!!! Gick ner till källaren för att fixa med lite tvätt i tvättstugan. När jag tittar ut genom garagedörren ser jag att T står och spanar in genom rutan och gnäggar!!! Inser att han vill nog ha på sig sitt regntäcke  Han brukar ställa sig utanför garagedörren och gnägga när han vill ha på sig täcke vid regn. Han är rätt så klurig min häst  Fick på sig regntäcke och fick även lite musli att äta och sedan var det en nöjd häst som traskade ner till vindskyddet igen  Det känns jättebra när man har möjlighet att "titta till" honom flera ggr per dag ordentligt!! Då vet jag att han mår bra hela dagen  

Nu ska jag snart gå och packetera kantarellerna och sitter även och väntar på att L-O ska komma hem...får se när det blir  

Nej, dags att göra ett ryck!!

Ha en fortsatt jättebra lördagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 29 september 2012 00:30

Jag trodde att det var ett annat datum än det var.....men nu när jag tittade var det den 21/9 2007 som Tabasco landade hos mig och stannade kvar  

Vill ni veta den LÅNGA HISTORIAN leta under kategorier på: Info om Tabasco så finns det redan skrivna inlägg där om hur jag hittade T och hur han hamnade hos mig  

Det jag ärligt kan säga är att jag hade INGEN som helst aning om HUR allt skulle gå när jag hämtade hem T. Jag visste ju att jag fick hem en "problemhäst" som skulle kräva MYCKET jobb och tålamod från min sida. Det tog ganska exakt 4 månader innan jag märkte att han "landade" hemma hos mig och började slappna av och ty sig till mig. Det är ju jobbigt för en "normal" häst att landa i en ny miljö så det var ju självklart att det skulle ta tid för T!! Det hade jag räknat med.

Efter dessa 4 månader insåg jag att jag ville köpa loss honom. Både jag och Kerstin (hans förra ägare) ville veterinärbesikta honom inför köpet. Då kom nästa dilemma!! VAD GÖR JAG OM HAN INTE GÅR IGENOM??? Jag ville så gärna ha kvar honom...suck!!!

Det visade sig att jag inte behövde oroa mig...han gick igenom helt utan anmärkning och kunde försäkras i en fullständig försäkring  STOR LYCKA 

Efter köpet var det bara att jobba vidare....med lastning....uteritter.....resor till ridhus...hoppträning...osv....idag funkar det mesta med T och det känns fantastiskt bra  

Det tog 3,5 år innan vi kunde börja rida ut på uteritter i alla gångarter. Det som krävts av mig i stora mått har helt klart varit TÅLAMOD!!! Men idag har jag en helt fantastisk häst som jag INTE skulle byta ut mot någon annan  

Man kan nog lätt säga att T litar på mig till 110 %   och jag litar på honom fullt ut!! Han vet att jag aldrig skulle utsätta honom för någonting som han inte klarar av och jag vill inte heller göra det. Så vårt "förhållande" bygger otroligt mycket på att vi har ett stort förtroende till varandra  

När jag bestämde mig för att köpa honom hade jag fortfarande INGEN som helst aning om hur framtiden såg ut för T och mig!! Det var lite som rysk roulette...minst sagt  Man klarar dock betydligt mer än man tror!!!




 

Första mötet juli 2007   




Ridtur i hagen där vi tillbringade de första 9 månaderna. Vi gjorde dessa övningar i skritt i flera veckor innan traven började introduceras.  2007-10-27





Ridtur i hagen. Nu har vi kommit igång med lite trav. Han orkar inte med att trava hela varv än men vi jobbar på för att stärka upp. 2007-12-03.



Ridtur i hagen i trav 2008-02-11. Nu har det börjat hända lite grejer både med kroppen och traven. Han gillade INTE bett från början men med den här raka stången gick gick det skapligt. Jag övergick sedan till att rida på ett vanligt enkelt rakt bett. Det visade sig funka väldigt bra och stångbettet har fått ligga nere i källaren sedan maj 2008  


 



 

Första uppsuttna galoppen september 2008   STOR LYCKA!!! Innan jag började med galopp uppsuttet tränade jag vid longering och med röstkommando i ca 2 månader. Gick fina fisken sedan att sätta sig upp i sadeln och galoppera  



 

Trav på volt i september 2008. Här har vi veckorna innan börjat rida på åkern istället för i hagen. Känns fantastiskt skönt att få lite mer "utrymme" att rida på  




 
 
 


Trav  på 8-volt mars 2010. Här börjar det på allvar hända grejer med hans trav. Älskar verkligen det här klippet  Nu ser man att han utvecklats rejält sedan jag fick hem honom  



 



Galopp på volt maj 2011. Galopparbete i samband med hoppträning.




 
  Trav på volt 2011-06-02. Rider på åkern och med min gamla passier dressyrsadel.





Trav på volt 2011-06-28. Inviger här min Sensation Ride G4:a  






 

Trav på volt barbacka juni 2012.



Galopp barbacka juni 2012.
 



Trav på volt augusti 2012. Har nyligen satt igång honom efter muggeländet vi haft under sommaren. Sköter sig jättebra då det var minst 2 månader sedan vi arbetade på volt  
 



 
  Uteritt augusti 2012 på en lugn och trevlig häst  


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Alla filmer ovan har en särskild historia för mig!!


Nr 1: Det här var första gången jag träffade T och första gången jag var i närheten av en häst på 2,5 månader. Så det var med skräckblandadförtjusning som jag åkte iväg för att provarida honom. När jag såg kortet i annonsen så fastnade jag för det...inget speciellt kort alls utan en häst som stog vid en hösilagebal och åt. När jag såg T för första gången så förstog jag VARFÖR jag hade fastnat för kortet!! Han var så otroligt lik en av mina tidigare hästar....Wirbelwind....drömhästen med stort H!! Så jag föll ju "som en fura" för T...så klart 


Nr 2: T var ju väldigt speciell och känslig och första tiden longerade jag honom ALLTID innan jag red då han var rätt så vild av sig. Första månaden reds han endast i skritt och en massa olika övningar. Mycket halter, volter och serpentiner. Tror att ridtiden var kring 10-15 min under hela första månaden.  Mycket för att bygga upp hans eget självförtroende och hans förtroende för mig. Han fick MYCKET beröm ända från början och får fortfarande!! Han lyssnar ENORMT mycket till rösten....varje dag  


Nr 3: Här har vi kommit igång med traven lite grand. Han orkar dock inte hålla igång den hela varv än. Men vi jobbar på för att stärka upp hans kropp och han känns positiv till arbete  


Nr 4: På en här filmen syns en ganska stor skillnad i traven och hur han utvecklats muskelmässigt. det känns som om vi är på rätt väg nu   Han gillar inte riktigt bett men funkar "bäst" på detta stångbett. Under majmånad byttes stångbettet ut mot ett vanligt rakt bett. Numera rids T endast på raka bett....rostfria, äppelbett eller westernbett. 


Nr 5: Första uppsuttna galoppen  Stor favorit!! Ser inte så märkvärdigt ut för andra... men känslan att han funkade så otroligt bra vid första galoppfattningen var så otroligt härlig  Då det låg väldigt mycket jobb bakom på marken för att få honom att lära in galoppen.


Nr 6: Det kändes otroligt skönt att kunna ta en förhållning UTAN att han blev stressad och hysterisk!!! Och att ha lite större yta att rida på....när man ridit i hagen i över 9 månader  


Nr 7: Det här är nog det största favoriten av alla!! 8-volten från ridhuset   Jag kommer ihåg att NÄR jag såg den här filmen första gången tänkte jag WOW....det ser likadant ut som det känns...fantastiskt  Det var nu som jag faktiskt förstog hur mycket T hade utvecklats sedan jag fick hem honom   


Nr 8: Galopparbete i samband med hoppträning. Gillar att han är så pass lugn och samarbetsvillig i galoppen. Då jag mest rider ut så blir det endast enstaka ggr som jag har möjlighet att galoppera på volt. Skönt när det funkar ändå  


Nr 9: Travfilm från åkern i mina gamla passier dressyrsadel. Ser trevlig ut  


Nr 10: Travfilm från åkern när jag inviger min nya Sensation Ride G4:a   Underbar sadel och häst  


Nr 11: Barbackafilm från i sommar. Fick jobba rätt så bra för att kunna sitta ner i hans stora trav  Ser bättre ut än det känns kan jag säga  


Nr 12: Första galoppen barbacka!!! Helt otroligt härlig känsla  Var tacksam att T både var lugn och snäll  


Nr 13: Trav på volt på åkern från i sommar. Har inte travat och jobbat honom på en volt på över 2 månader. Ändå sköter han sig klockrent även om han inte riktigt orka hela vägen  


Nr 14: Sist men inte minst uteritt filmen!!! Det tog mig 3,5 år att kunna rida ut med T så det betyder en hel del att han är så otroligt lugn nu förtiden  Vi litar på varandra numera  


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Jag är både glad och tacksam över min häst idag  Vi jobbar fortfarande på VARJE DAG för att bli bättre bägge 2 och det känns som om det går åt rätt håll  

Det jag har lärt mig under dessa år är att INTE ge upp och ha tålamod...då händer det mycket så smånigom  

Ha kul tillsammans med in häst så blir livet så otroligt mycket roligare!!
Sköt om er så länge!!



Mvh Anna & Tabasco  



Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards