anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under december 2012

Av anaby - 31 december 2012 16:50

Jag och Tabasco önskar er alla:


EN GOD FORTSÄTTNING

 

 

&

 

 

ETT GOTT NYTT ÅR!!

 

 

JAG HOPPAS ATT 2013

 

 

KOMMER ATT BLI ETT

 

 

RIKTIGT BRA ÅR

 

 

FÖR ALLIHOPA!!

 

 

 

 

 

Mvh Anna & Tabasco  



Av anaby - 31 december 2012 16:43

Jag hade en bra natt på jobbet!! Det var minimalt med folk på vägen när jag körde hem  Antar att det är vårdfolk som var på väg hem eller till jobbet  

Somnade ganska omgående och har sovit riktigt bra idag  Skönt när jag ska jobba 1 natt till  

Gick ner till stallet ganska omgående när jag hade vaknat för att göra klart allt kring T. Mocka....trampa ner hö...fylla på nytt vatten i Termobaren. Kändes MYCKET bra att pappa var och skottade bort blötsnön igår kväll så att det gick att styra skottkärran idag  Och då det är kring +-0 grader behöver jag inte hämta varmvatten heller!!!

Passade på att kratta och tar bort blött hö vid stora höhäcken när jag ändå var i farten  Bättre att ta bort det nu än att det ska snöa över eller frysa fast....

Fyllde på vatten i hinken inne i boxen och gjorde iordning grimma och grimskaft så att allt är klart när jag ska åka och ta in honom för natten. UPPDRAG SLUTFÖRT!!!

Har just landat hemma och ska snart svida om till jobbarkläder och göra iordning matsäcken så att det är klart när jag kommer hem igen!! Hinner inte med så mycket innan jobbet i och med att vi ska bort och äta middag. Då är det skönt om allt redan är klart när man kommer hem igen  

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 30 december 2012 19:05

Regntäckena med fast hals som jag beställde igår från Nischhäst skickas under helgen!! Fick ett mail om det idag  

Gillar som jag sagt tidigare dessa små företag skarpt då de har väldigt bra mailkontakt och service  

Ser nu framemot att få hem täckena och prova dem på T  Bilder kommer!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 30 december 2012 16:06

Jag har sovit 10 timmar inatt vilket känns otroligt skönt med tanke på att jag ska jobba inatt  Jag var ju förberedd på att det skulle regna men det kändes surt när man vaknade och det var isgata...slask...halvstorm och regn  Man kunde så att säga "hålla sig för skratt"  Eftersom det var slask idag tog jag ingen spark...går medarna igenom slasket blir det nämligen tvärstopp och tungt att gå och lyfta sparken till stallet  

Idag var planen att skritta på åkern för att få upp spåret lite. Inte bra om det blir skare där...då kan jag INTE rida överhuvudtaget där!!!

Då det både regnade och blåste tänka jag prova att ta på ett skrittäcke på T idag så satt han inte skulle bli så kall över ryggen. Sagt och gjort...tog på skritttäcket som är gult och med reflexer. Tog bara några meter så höll det på att blåsa bort trots svansrem och att de satt fast med kardborre fram...suck!! Kändes bättre att ta bort det och rida en kortare sväng och ta på fleecetäcke när vi var klar istället  Ville inte riskera att T blev halvgalen pga täcket...

Red till åkern och hoppade av vid ingången för att öppna och stänga...satt upp med hjälp av hinken. Kan säga att det BLÅSTE verkligen MYCKET på åkern!!! Men vi skrittade på....lite stressad på vissa ställen där det blåste mer...men med hjälp av min röst så lugnade han ner sig och efter 4 + 4 varv runt åkern var han lugn som en filbunke  Då satt jag och gick hem. Det gick jättebra att gå i snön på åkern tills vi kom ut på vägen...där var det isgata...T har ju broddar men jag gick ju i granningeridstövlar  Fick hålla tyglarna i vänster hand och martingal och man i höger för att kunna gå...tur att T är ganska stor så att jag kunde hålla mig upprätt. Gick fina fisken och när vi svängde uppför den lilla backen till stallet kunde jag släppa grepet i martingal och man  Måste leta reda på broddarna här hemma så att jag slipper riskera att ramla och bryta några ben framöver!! INTE BRA ALLS!!!

Väl framme i vindskyddet igen så var det bara att ta av all blöt utrustning och in och hämta mat och fleecetäcke + hals och lägga på T. Trampade ner hö och började med att skotta till dyngstacken. Blöt och tung snö...tur att det inte var så himla mycket trots allt!! Allt ska skottas även om det är tungt...mot dyngstacken...utanför vindskyddet och mot grinden....där skottkärran står....spåret till stora höhäcken....vid stora höhäcken och spåret mot utbyggnaden. Pust!! Gissa en halv gång om det kändes skönt när det var gjort?? HELT UNDERBART  

Då var det dags att mocka...var en aning blött mycket pga att det har regnat. Men tog bort allt som blivit blött av regnet och sedan fyllde jag på med 1 spånsäck. Fyllde på vatten och sedan gick jag in för att flytta över kaninen till kaninburen och göra iordning i T:s box inför imorgon. Var inte mycket att göra...plocka undan kaninens grejer och mocka och fylla på med hö. Ställde iordning en vattenhink som bara ska fyllas på med vatten imorgon. KLART!!! Det kändes bättre och lättare att fixa iordning idag när jag är ledig motför imorgon när jag har jobbat 1 natt  

Vi är bortbjudna på middag imorgon och sedan åker jag ner till stallet och tar in T innan jag åker till jobbet. Blir superduperjättebra   Jag har en plan  

Sedan var det bara att byta täcke på T. Han fick på sig ett ofodrat regntäcke då det ska fortsätta regna även ikväll och inatt....får se hur det ser ut imorgon....suck!!! Tog hem all fleece....det fodrade regntäcket...benskydd...schabrak och padd. Lite ska tvättas och lite ska bara torkas. Skönt att kunna hänga upp det i pannrummet och ha det torrt tills imorgon  

Just som jag skulle gå hem från stallet kom pappa dit med traktorn för att skotta  Då kommer det att gå väldigt bra att gå med vattendunkarna och skottkärran imorgon när jag ska byta ut allt vatten i Termobaren  Då täckena och allt annat i IKEA-kassen var så tungt så drog jag IKEA-kassen efter vägen....hade inte orkat med att bära den hela vägen hem. En sån här dag är ju sparken perfekt!! Men det hjälper inte när man riskerar för tvärstopp för gruset på vägen  Får se hur det är imorgon!!!

När jag ändå var både blött och kall av snö och vatten och rejält less...passade jag på att skotta fram transporten!! Pappa kom förbi och skottade bort snön jag skottat fram så nu ser det väldigt bra ut på gårdsplanen  

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi ska flytta transporten till ett ställe där det är planare så att vi kan stötta upp den och sedan ta bort hjulaxeln. Vi fick ombesiktning på den då det var rost på den. Förhoppningsvis kan L-O svetsa den annars blir det att köpa en ny...vi får se vad som händer!! Men förutom det så gick transporten igenom utan anmärkning. Man får vara glad ändå att det INTE är mer fel på den då transporten är från 1979  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kom ihåg att ta hem kameran idag!! Hi hi!! Så nu har jag lagt ut bilder på fluffskydden ( se separat inlägg)!!!!

Nu ska jag hoppa in i duschen och "tina upp lite" och sedan blir det att börja med middagen  Och sedan packa mat och annat inför jobbet inatt!!!

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 30 december 2012 15:45

Japp!! I januari blir det brunt för hela slanten!!! Hi hi!! Jag är en äkta "brun-o-man"....har ALLT som går att få tag på i brunt och mer därtill    Lätt skadad?? Förmodligen  

Här kommer lite av den bruna utrustningen jag kommer att använda under januari:


 


Dressyrschabrak från Dressyrmupparnas kollektion  


 


Fleecelindor också från Dressyrmupparnas kollektion  


   


Jag gillar den sk. Build up som finns på schabraket istället för stroppar  



Syns bättre här!!


 


 


Ett annat brunt schabrak...från Hööks  
    


 


Gillar de här paddarna från Hööks med kardborre!! Är otroligt mycket enklare att linda benen med dessa när paddarna sitter fast själv med hjälp av kardborren. Kan rekommenderas!! Inte dyra heller  


 


Den bruna bomlösa westernsadeln med brun pad  


 


Barbackapadd med brunt schabrak...så klart   



 


Äntligen kom jag ihåg att TA HEM KAMERAN så att ni får se hur de bruna fluff-skydden ser ut!!!


     


Blir roligt att inviga dem på tisdag   


Mvh anaby  



Av anaby - 29 december 2012 20:23

Japp!! Nu har jag gjort min beställning på 2 st regntäcken med fast hals från Nischhäst   De kostar endast 300 kr just nu!!! Dock har inte impregneringen tagit riktigt bra på alla täcken men det känns som en baggis för det priset man får dem för  Vissa täcken får man impregnera om varje gång man tvättar dem!!

Jag beställde i T:s "vanliga" täckesstorlek 165 cm. Skickade iväg ett mail till Nisch och förklarade att T var stor och grova och frågade HUR stort och vart täcket blev stort. Fick ett snabbt svar tillbaka att hon tyckte att jag skulle ta hans "vanliga" storlek. Om täcket var för stort kunde det bli lite långt men inte så mycket. Känns väldigt bra med dessa mindre och ganska nya företag!! DE ÄR HELT SUVERÄNA PÅ ATT SVARA PÅ MAIL VILKEN TID OCH DAG SOM HELST!!! OFTA FÅR MAN SVAR INOM 1 TIMME VARESE DET ÄR VARDAG ELLER HELG  FANTASTISKT BRA SERVICE  GILLAS SKARPT!!!

Så nu spelar det ingen roll för mig om Hööks INTE rear ut några regntäcken med fast hals  Hi hi!! Jag har redan köpt!!!!

Mvh anaby  


Av anaby - 29 december 2012 17:18

Ytterligare en sovmorgon blev det för nattskatan  Sedan åkte jag och mamma för att shoppa lite. Hon var ute efter en dator så det blev ett besök på Media Markt och jag följde med som smakråd  Jag hittade även en utomhustimer till Fredriks bil/motorvärmarekabel. Sedan åkte vi vidare till Elgiganten och där hittade vi "3 st trådlösa telefoner i samma enhet" så att säga....för drygt halva priset  Jag hittade även en billig hårtork. Min gamla har mystiskt försvunnit  Jag använder inte hårtork så ofta men ibland kan det ju vara bra att ha en hemma om man duschar sent innan man ska bort. Jag har oftast blött hår när jag åker någonstans  Tänkte att det var dags att ändra på det  Inte minst pga att det är vinter och kallt ute nu  

Vidare till ÖB där jag handlade lite av varje...bla fikon...har tänkt göra en laddning av Ernst goda fikonmarmelad   Och sista anhalten var ICA för att handla mat...där vi också hämtade ut 2 paket från Kina som jag köpt på Tradera  

Landade hemma och tog igen mig en stund innan jag tog sparken ner till stallet!!! ÄNTLIGEN!! Helt underbart att kunna ta med sig 1 IKEA-kasse full med utrustning och att det INTE är tungt!!!! GILLAS SKARPT  

Då det både ska snöa och regna fick T behålla övergångstäcket på sig inatt. Medans han åt upp kraftfodret passade jag på att trampa ner hö och mocka. När jag hade mockat klart gick han in i vindskyddet för att äta istället. Klart man vill stå under tak när det snöar mycket ute    När T var helt klar var det dags att packa hösäckar. Inte roligt men så otroligt skönt när det är gjort!!!!

Jag packade 11 hösäckar idag. Och rev ur det sista av balen. Imorgon ska jag göra iordning inne i boxen då T ska stå inne på nyårsafton. Jag jobbar så han får komma in vid 20.00-tiden innan jag åker iväg till jobbet och sedan åker jag förbi när jag slutar på morgonen och släpper ut honom. Blir fina fisken!! Det smäller en hel del här i trakten så jag VILL att han ska stå inne och få lite mer lugn och ro. Pratade med M idag och hennes hästar ska också stå inne. Så vi ska låta radion vara på och nattlyset. Då blir det förhoppningsvis lite lugnare för dem  

Tanken är att jag ska rida imorgon...dock vet jag inte hur det blir OM det regnar....jag får se när jag vaknar vad det är för typ av väder!!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har hittat regntäcken med helhals för 300 kr st drygt halva normalpriset!!! REJÄL REA!!! www.nischhast.se Jag gillar de här regntäckena då de går lite längre ner på sidorna. Har man en stor häst som jag är en del täcken så korta på sidorna och gör inte samma verkan!!  Det står dock att man ska ta en storlek mindre än man brukar men jag är tveksam....hellre lite stort täcke på T än för liten. Ska klura lite och beställa lite senare ikväll  

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu ska jag svida om och sedan blir det att åka bort på middag!!!

Ha en fortsatt jättebra lördagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 28 december 2012 20:20

Nu har T snart ätit sina nypon i 1 månad...om några dagar!! Jag är fortfarande väldigt nöjd!! Upplever att han fått mycket lättare och luftigare steg och blivit piggare...på gott och ont  Och snubblingarna är forfarande eller än så länge obefintliga   Själv tycker jag att det är lite bökigt att få i sig nyponskal 


 


Så vid nästa beställning kommer jag att beställa nyponpulver till mig själv  Min plan med nypon till T är att han ska få äta det fram till sommaren och då gör jag en utvärdering...för och emot...och om jag fortfarande upplever att han mår bra av det...kommer jag att fortsätta att ge honom  Fortsättning följer!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards