anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 20 april 2011

Bett hit och bett dit:S

Av anaby - 20 april 2011 14:56

Ja, vem  har sagt att det ska vara lätt med bett och hästar!!!

Jag har ridit T på rakt bett i flera år nu för att det har varit den bettypen han har varit absolut lugnast med och accepterat bäst förutom bettlöst. Jag började med ett vanligt rakt rostfritt och har sedan bytt ut till ett rakt äppelbett som har fungerat ännu bättre 

Dock har han blivit mer som en "bulldozer" när vi hoppat och tar inte förhållningar överhuvudtaget utan drar bara iväg  Det känns INTE så roligt alls med tanke på att han är väldigt orutinerad hoppmässigt i nuläget.....I vanliga fall när jag rider är han lyhörd och lyssnar bra men när han ska hoppa blir han en aning vild  Som så många andra hästar!!!

För att få lite "koll på läget" köpte jag ett Rambo Micklem träns som jag tycker fungerar tillfredställande. Dock har det visat sig att hakarna som man hakar fast bettet i SKAVER på ovansidan av läppen där haken sitter Han tuggar ju en del på bettet och förmodligen är det därför som han får skav på ovansidan av hakarna  ...har samma bett som tidigare det raka äppelbettet...Men konstruktionen på Micklem är ju annorlunda motför på ett vanligt träns både med nosgrimman och hakarna...

Till nästa hoppträning har jag tänkt prova Micklem UTAN att spänna fast hakarna i bettet...Då kan han INTE få skav av dem men förhoppningsvis fungerar tränsets konstruktion med nosgrimman minst lika bra ändå  Det är bara att prova sig fram!!!! Och se vad som ger bäst resultat.

Har inte fått hem mitt 3-delade som jag beställde från Börjes än. Har en "restorder" där som kommer under våren. Men ev. kan det också fungerar rätt så bra.

Var in på Dressyrmupparnas hemsida och där hade Remontnosgrimma + 3-delat fungerat på en ponny som vanligtvis reds på rakt bett...precis som T. Så jag ska klura lite på en remontnosgrimma...kanske kan få tag på en i Ullared  Annars har de till bra pris på Hööks också. Tja, det blir nog bra det där till slut   

Kommer även nu att rida T mer med bettlöst då jag har möjlighet att rida både i hagen, paddock och på åkern inom kort. Vill INTE rida ut på bettlöst då det INTE känns säkert på honom....Men på inhägnat område blir han automatiskt MYCKET lugnare vilket är bra för både honom och mig 

Vilket i-landsproblem  jag har på bettfronten!!!

Ha de gott så länge!!!

Mvh anaby   


 
 
Lina - Vinn Glen Gordon-pannband från HIppoteket!

Lina - Vinn Glen Gordon-pannband från HIppoteket!

20 april 2011 16:22

SV: har ju tre stycken igång nu och hinner inte med att rykta så mycket. annars ryktar jag vanligen ordentligt två gånger (en gång innan och en gång efter ridning). :/ nu är allt så skitigt! har lite fö rmkt hästar helt enkelt, men är inget att sälja unghästarna nu

http://sallberglina.blogg.se

anaby

20 april 2011 16:32

Förstår att det är rejält jobbigt med 3 st som ska ryktas!!!! Men vi får trösta oss att damm-molnet försvinner inom kort när gräset kommer...då får vi tvätta hästarna ordentligt;)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Lina - Vinn Glen Gordon-pannband från HIppoteket!

Lina - Vinn Glen Gordon-pannband från HIppoteket!

20 april 2011 16:26

Så du köpte ett träns! Hur tycker du det funkar? Jag är väldigt nöjd med funktionen, men det här tappar också färg.. :/ Och så tyckr jag kanske nedre remmen trycker upp bettet lite, nu när jag har ett novabett som blir lite klumpigare än vanligt tredelat. har inte provat clipsen på bellona då jag inte vill låsa henne för mycket. de bör nog passa bäst till fasta ringar.

http://sallberglina.blogg.se

anaby

20 april 2011 16:31

Japp!! Jag köpte ett Micklem:) Tycker att det fungerar riktigt bra. Det enda är att hakarna skaver på ovansidan av läppen. Han tuggar ju rejält på bettet och jag tror att det är därför som det skaver. Så jag ska prova utan hakar nästa gång. Då borde det fungera bra!!

Som du säger så är läderkvaliten INGET vidare med tanke på priset på tränset:( Dock inte återförsäljarens fel utan det är Rambo som borde ha ett bättre läder på produkter de säljer tycker man;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards