anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 20 februari 2012

Ännu en lista:S

Av anaby - 20 februari 2012 23:56

Här kommer en till lista  För den som orkar läsa  


Första hästen du red? Loja min kusins nordsvenska travhäst

Första hästen du hoppade med? Kadett min shettis:)

Första favorithästen? Måste ha varit Kadett!!

Första tävlingen? Någon liten tävling i Röbäck med min fd travhäst Abbe.

Första egna ponnyn? Kadett

Första egna stora hästen? Abbe Saunders

Första hingsten du red? Har nog inte ridit någon hingst än;) Förutom hemma i sänghalmen:O

Värsta hästen du ridit? Har haft en del tokiga under årens lopp. Om vi säger i den här ordningen: Zimé, Comtesse och Tabasco. Så är Tabasco den lugnare av de tokiga jag har ägt;)

Värsta ritten? Måste vara när min morbror gett Zimé en massa havre utan min vetskap!! Hon blev helt galen om hon fick 2 nävar:S Och han hade gett henne betydligt mer:( Dessutom sa han INTE till mig vad han hade gjort:O Hon hade i princip INTE en hov i marken och kastade sig och gjorde luftsprång hela tiden...var INTE kontaktbar överhuvudtaget:O Var bara tacksam att jag satt kvar på ryggen, att vi INTE gick omkull och att vi tog oss hem med livet i behåll. En av de få ggr jag var rädd när jag ridit!!!

Värsta avtrillningen/avkastningen? Har nog 2 st. Bägge gjorda på Zimé. Ena gången när jag höll på att rida in henne som 3-åring. Kommer inte ihåg än idag HUR jag ramlade av...men jag tappade minnet och fick en rejäl hjärnskakning vilket medförde någon typ av hjärnskada. Det tog ungefär 1 år innan jag slutade "tappa ord" på saker och ting. Andra gången gick vi omkull över en oxer i samband med en hoppträning. Både jag och hästen föll!! När hon sedan klev upp trampade hon mig på höger sidan:S Jag bröt några revben och blev både inlagd på sjukhus och sjukskriven i 1 månad;)

Största hästen du suttit på? Wirbelwind som var 180 cm.

Minsta hästen du ridit? Kadett på ca 107 cm.

Favorit b-ponny? - har ingen.

Favorit c-ponny? - har ingen.

Favorit d- ponny? -har ingen.

Favoritsadel? Sensation Ride G4:a..HELT LOVELY!!!

Favorittäcke? Rambo turnout. Har haft min äldsta i 20 år och funkar fortfarande hur bra som helst:D Prisvärt täcke!

Favorit schabrak? Har ingen speciell favorit. Men Hööks har många fina som jag har köpt och använt:)

Pullar- eller engelsk nosgrimma? Inget av dem. Min häst föredrar Remont eller Rambo Micklem istället.

Benskydd eller benlindor? Både ock!!

Skor eller barfota? Skor på vintern och gärna barfota på sommaren.

Lång eller kort man? Halvkort

Ljus eller mörk fux? Mörk

Svart eller vit? Svart

Bred eller smal bläs? Bred

Stjärn eller bläs? Stjärn

Med eller utan strumpor? Gärna med.

Syntet- eller lädersadel? Både ock!! G4:an är läder och T6:an är syntet. 

Hopp eller dressyrsadel? Dressyrsadel...och sedan hoppsadel.

Hoppning eller dressyr? Hoppning om jag får välja.. men i nuläget rider jag mer dressyr.


Mvh anaby  

 
 
Kerstin

Kerstin

21 februari 2012 08:31

Dessa listor.... ;)
Sv: Ja ska bli mkt intressant. Utgår ju från att hon blir kvar, iaf ett tag och då måste jag ju hjälpa på de sätt jag kan.

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

21 februari 2012 22:04

Finns en uppsjö med listor..och emellanåt så hittar man någon skaplig som man kan lägga in;) Hi hi!!

Håller tummarna att DK ska hjälpa till så att Tant Röd lugnar ner sig:)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
marianne

marianne

21 februari 2012 18:55

När jag läser om Zimé som fick havre utan din vetskap kommer jag att tänka på Brigade som var "allergisk" han fick halucinationer och jag åkte av varannan dag ungefär :( när jag sen fick bestämma och tog bort havren sa min "vän" till stallchefen att han skulle ha den igen utan att jag fick veta nå´t.....när jag flyttade honom till ett annat stall gav den gubben honom havre 1 kväll och 1 morgon, för han inte orkade åka och köpa kornkross (som B åt då) när jag kom tillbaka från ridturen gav jag honom en j-a utskällning och han stod som ett fån och tyckte att det var väl inte så farligt....
När jag flyttat hit ner var det ett par som la havre i hagen utan att fråga.....hur i h-e tänker folk?
Oj, blev visst lite mycket här :-P

Vilket superfint väder ni haft :) det är jobbigt när det blåser, medt för pållarna inte hör nå´t, så folk kan komma precis inpå och överraska.

http://marresmams.blogg.se

anaby

21 februari 2012 22:28

Jag ska säga ärligt att jag är jätteglad att läsa om någon fler som har haft en häst som reagerat på havre!!! Många säger att hästar INTE kan reagera på havre och bli tokiga:S Tja, då har de inte sett min när hon blev som värst;)

Min morbror upptäckte ganska snabbt att min häst blev "galen" efter han gett henne MER havre än hon skulle ha...men sa inget till mig:O Hon fick vanligvis endast 1 näve morgon och kväll...vilket han tyckte var alldelens för lite...

Dock "snedtände" hon så snabbt att han knappt fick ut henne i hagen...hon gick som jag förstog i efterhand ut på bakbenen. Sedan säger han INGENTING TILL MIG OM DET?? Kan säga att när jag kom hem igen från ridturen kom han ut och såg mig...jag var helt knäckt och stortjöt då jag INTE förstog vad det var för fel på min häst!! Då berättade han vad han hade gjort..insåg dock själv att han egentligen skulle ha sagt det INNAN jag red ut och skämdes som en hund. Det är nog en av de få ggr som jag har varit riktigt både arg och besviken på någon människa. Det hade kunnat gå riktigt illa!! Efter den händelsen var det INGEN i stallet som ifrågasatte Zimés lilla havregiva;) Hon fick även lusern men som sagt endast 1 näve havre.

Jag säger precis som du: HUR I H-E TÄNKER FOLK???

Förutom blåsten har det varit kalasväder här idag:D Jo, det är just det som känns lite läskigt att man inte riktigt hör när de kommer bakifrån...och kan överraska en rejält:O Ska blåsa mindre imorgon så då ska vi ut på en tur:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards