anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 16 september 2012

Lektion nr 2 hos kusinbarn och "lilla" nordsvensken:D

Av anaby - 16 september 2012 12:45

Jag har nästan nyss kommit hem efter en lektion hos mitt kusinbarn och den "lilla" nordsvensken  

VILKEN SKILLNAD PÅ BÅDE HÄST OCH RYTTARE PÅ ENDAST 1 VECKA!!! WOW säger jag bara  

Vi började med att trava...sitta ner på korsidan och rida lätt när hon vände snett igenom. En liten "uppvärmning". Sedan blev det att rida serpentiner efter hela 4-kanten. Där fick hon välja själv när hon skulle rida lätt och sitta ner....med fördel att göra det lite överallt så att han skulle lyssna på både "framåt & tillbaka"...STOR SKILLNAD mot förra gången!! Steget är HELT annorlunda och minimalt med trippighet idag  

Sedan var det dags för skritt....trav...halt...rygga...skritt...trav....h
alt och rygga. Igångsättningen mellan skritt och trav var som natt och dag!! Idag kunde hon i princip bara lätta på handen och gå på lite med skänkeln så kom hästen igång i en lugn trav....ryggade 1-2 steg utan problem. HÄRLIGT!!!! Är bara 3:e gången de provar att rygga med honom!!! Avslutade med att trava på volt och sitta ner. Idag gick han väldigt trevligt på volten!!! Lyssnade bra....bra och lugna igångsättningar...trevliga avsaktningar...söker sig ner i rätt form på ett positivt sätt!!!

WOW säger jag bara!! Det har hänt mycket på bara 1 vecka!! Stå-päls-känslan infann sig på mig under voltarbetet  DE VAR SÅ OTROLIGT DUKTIGA!!!

Efter varje övning fick han skritta 2-3 varv för att slappna av....ofta gick han nästan med mulen i backen. Skönt att han kan slappna av i kroppen och samla lite krafter till nästa övning  

Att träna galoppfattningar under veckan hade gått riktigt bra!!! Det blir att fortsätta med det ett tag till innan vi börjar träna det på 4-kanten. Jag vill att han stärker upp sig mer först och orkar med att galoppera på ett bra sätt.

Det blev några hemläxor till nästa gång som vanligt  

Det här kommer att gå kalasbra!!!

Det var ungefär 10 år sedan jag hade någon ridelev senast så jag har nästan glömt bort hur roligt det är att följa ekipagens framgångar!!

Nu blir det både intressant och roligt att åka ut nästa vecka!!

Jag har förberett dem på att det kommer att hända MYCKET grejer ganska snabbt nu från början då hästen är som en "svamp" och drar åt sig allt vi vill att han ska göra...för att sedan avstanna lite när han har börjat ändra sig muskelmässigt och gå framåt i lite lugnare tempo  

Mvh anaby  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards