anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 13 februari 2013

Ännu en härlig ridtur!! Mycket bra dag idag:D

Av anaby - 13 februari 2013 16:34

Jag tog sovmorgon imorse och sov riktigt länge!! Tänk vilken skillnad det gör när man vaknar pigg och utvilad  

Mamma ringde för att höra om jag ville följa med och shoppa lite idag. Jag tackade nej då jag tyckte att det var viktigare att rida T idag. Ska iväg lite efter mötet på jobbet imorgon och titta på några grejer jag funderat på köpa och sedan blir det nog ett besök på Granngården för att köpa en torvmixbal. Har helt glömt bort att köpa torvmix...blev endast spån när vi åkte iväg senast  

Till slut var det dags att ta sparken ner till stallet fullproppad med grejer...tur att man har både IKEA-kasse och spark...så att jag slipper bära allt ner  

Idag var det - 1 grad ute och lite snönederbörd och lite blåst= PERFEKT VÄDER!!! Man får vara glad så länge det inte är -20 och snö, hagel och drivis  

På med utrustningen och iväg på ridtur!!

Det var inga problem att gå förbi skotern idag.....T tittade lite men gick som vanligt idag och inte på snedden så det borde innebära att han inte var så brydd idag  

Första traven gick kalasfint och han kändes väldigt trevlig i munnen också!! Inga människor i sikte varken på dit eller hemvägen!!! Skönt att få vara ensam på vägen emellanåt Skrittade lite och travade sedan förbi stallet och förbi grannen i det röda huset innan det blev lite skritt igen. Träffade på en husse med hund som vi känner så jag pratade lite med honom....skrittade vidare och började trava mot kyrkan. Träffade på några äldre damer som gick i bred som jag bad att de skulle gå bakom varandra istället. Inga problem de blev glad att jag sa till  Tackade för visad hänsyn och travade vidare mot kyrkan. Vände där och skrittade hemåt. Träffade tanterna igen som återigen visade hänsyn och jag önskade dem en fortsatt bra dag  Vi travade vidare och nu började jag kräva mer av T....sitta ner och rida lätt om vart annat och även öka och minska tempot. Inga problem!! Han var "med på noterna" så att säga. Saktade av till skritt och blev stoppad av en äldre man som jag har ridit förbi ganska många ggr senste tiden när han varit på prommis. Han tyckte att T var så otroligt snäll och väluppfostrad och fin!! Han förklarade att han var gammal hästkarl och hade sett en hel del hästar  Vi pratade en stund och sedan travade vi vidare förbi grannen i det röda huset och jag började "jobbade ihop" honom ännu mer korta stunder. Fortsatte med traven förbi jordkällaren och mot älvutsikten där jag kortade ner tempot rejält...och ökade sedan för att han skulle få slappna av i kroppen. Sedan kortade jag ner rejält igen...och ökade. Funkade väldigt bra och sista sträckan när jag "jobbade ihop" honom gick han kalasbra  Jag var noga och "tog igenom" halvhalterna och att han var lite tung i handen igår efter vilodagen och det hade jag igen idag...det var stor skillnad att rida honom idag  

Träffade 2 tanter till som gick i bred som jag sa till att det var bättre om de gick bakom varandra. Det blev väldigt glada att jag sa till och skulle tänka på det nästa gång vi träffades  Gillar skarpt!!!

Idag har det varit väldigt många som har berömt T för både vår orangea färg och att han är så lugn och fin  Det känns jättetrevligt att helt okända människor upplever att han är lugn när vi rider på vägen!! Då är det fler än jag som uppfattar samma sak...vilket känns riktigt bra  Ibland blir man ju som sagt "hemmablind" själv och kanske ser saker som andra inte riktigt uppfattar eller ser samma sak. Men nu verkar det som om jag kan slappna av lite vad gäller att rida på vägen då T lugnat ner sig rejält de senaste 3 veckorna....GILLAS SKARPT!!!

Skrittade av T och han fick MYCKET beröm idag för ridturen både var och kändes fantastiskt bra  


 

Idag lyckades jag få en riktigt fin bild från mobilen   Lite vykortlik och ganska skarp  





Imorgon blir det en kortare ridtur på åkern. Blir en bra avslutning på veckan. Sedan blir det ingen ridtur förrän på söndag när jag "går av" och förmodligen på åkern. Tror att det kommer att passa T bra. Han blir ändå riden sina 4 dagar den här veckan  

När vi kommit hem till stallet var det "kris" för T då han var väldigt bajsnödig  Han gick direkt in till vindskyddet innan jag hann få av någon utrustning...sedan kom han ut igen för att jag skulle kunna ta av allt. Han är otroligt duktig min häst  Är otroligt glad att han INTE bajsar på vägen!!!

T fick mat, magneter och fleecetäcke på sig. Jag krattade ihop det sista av höet vid stora höhäcken och gick sedan för att mocka. När allt i vindskyddet och T var klar...var det dags för det tråkiga  

Att packa hösäckar  Men först märkte jag upp 10 st nya sopsäckar med "namn & datum". Datumet är jättebra att märka med för då vet jag hur länge jag har använt säckarna. Nu har jag plockat bort ALLA gamla säckar då en del var hela 2 år gamla!! Då är det dags att börja använda nya  De gamla kommer att används som sopsäckar och packa hösilageplast och plast efter spån och torvmix i. Blir fina fisken!!

Idag blev det att packa 10 st säckar med hö. Det finns 1 säck kvar från den gamla balen. Får se om jag hinner fylla höhäckarna imorgon eller om jag bara fyller på med 1 säck i lilla höhäcken och fyller på med nytt på fredag istället. Beror lite på hur jag ligger till i tid imorgon...ska ju på möte på dagen....så jag får se. Men senast på fredag blir det påfyllning av hö  

Då var det bara att packa ihop det blöta som ska hem och packa det på sparken och åka iväg hemåt!!

Nu blir det middag och sedan lite fix här hemma men sedan ska jag chilla och bara ta det lugnt framför TV!!

Det kommer att bli en BRA kväll ikväll här hemma  Min enda helt lediga dag från jobbet!!! Det gäller att utnyttja den maximalt  

Nej, nu måste jag lägga på en rem med middagen!!
Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

14 februari 2013 11:19

Vilken duktig häst du har! Har han alltid varit sån att han inte bajsar när ni är ute och rider?

Fotot är verkligen jättefint! Vad vackert det är där ni rider. Inte så konstigt att det är ett riktigt gångstråk där för folk.

Hur många hösäckar blir det för dig av en bal ungefär? Vi vägde våra balar i går när jag hämtade dem, de vägde 470kg, 520kg och 570kg, men det är hösilage. Alla är lika stora men de är olika fuktiga.

http://stallskogalund. blogg.se

anaby

14 februari 2013 20:00

Han är helt otroligt vad gäller bajsningen!! Enda gången han bajsar när vi är ute är på åkern. Där brukar han både kissa och bajsa...också ganska ovanligt att de kissar när man sitter på!! På vintern bajsar han ALLTID på åkern när jag rider där och på sommaren kissar och bajsar han ALLTID;) Rider jag på vägen är det vindskyddet som gäller EFTER ridtur. Ibland tror jag att han förstår vad man säger..han är så otroligt klok:D

Visst blev det bra och ganska skarpt för en gångs skull!! Jo, du har helt rätt i att det går mycket folk på vägen...ca 2000 personer PER DAG går på vägen:O Det känns rätt bra när man träffar på 1-15 personer...då är det en bra dag;) Hi hi!!

Jag packar ca 25-30 stora sopsäckar på 240 liter av 1 stor höbal. Tror att den ligger på ca 400 kg. Den är helt torr men otroligt tung att bara vända. Vi är 3 st som vänder den och då är det på håret att det går;) Tur att traktorn vänder den första gången:D Har för mig att den är balen är 120 cm bred.

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards