anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 9 april 2011

Några bilder på olika träns;)

Av anaby - 9 april 2011 15:08

Här kommer några bilder på mina olika träns 

     Vi börjar med det billiga "Kompletta tränset" från Hööks. Går i havanna färg och är helt ok för priset!!! Jag betalade 169 kr. Kostar idag 189 kr.

  Claridge House från Hööks. Ett lite smalare träns med pullarnosgrimma. OBS!! Jag har satt på eget fårskinnsnosludd  ...där av storleken   Har för mig att jag betalade kring 200 kr på REA för det här tränset. Borde ha kostat kring 400 kr "normalt" pris   Mjukt och fint läder. Sålt då jag inte behövde det längre.

  Bittles Bridle i rejäl modell från Börjes. Mjukt och fint läder Kostade kring 450 kr när jag köpte det för 3,5 år sedan.

 

Pessoaträns från Börjes med hakar i storlek full. SUPERBRA när man vill byta bett eller till hackamore ofta   Kostade kring 150 kr inkl. tyglar. Ingen jättebra kvalitet...lite plastig. Dock en aning litet till T så jag använder det inte längre...har köpt andra träns i  x-full istället.

    Mitt FAVORIT träns ARTEMIS från Hööks Tyvärr fanns det bara i hasselnöt när jag köpte det....så jag har oljat in det flera ggr för att få en brunare färg!! Blev riktigt bra till slut  Kostade 749 kr. Riktigt bra  läderkvalitet efter inoljning  

       Nytillskottet och det dyraste tränset jag hittills har köpt!! Rambo Micklem tränset...kostar 1495 kr + frakt och postförskott. Iden och funktionen gillar jag skarpt   Tycker dock att läderkvaliten är dålig med tanke på priset. Har dock inte hunnit med att olja in det än. Ska fixa det under nästa vecka  Blir intressant att se hur kvaliten blir efter inoljning    ARTEMIS tränset håller MYCKET högre läderkvalitet i mina ögon!!!

 

Innan jag hittade REA tränsen i x-full på Horze köpte jag ett pullarträns SEVILLA för 169 kr i storlek full på Börjes. Byte ut pannbandet till x-full och satte dit ett fårskinnsludd...och fick ett riktigt fint träns  Skaplig kvalitet för priset.


De billiga REA tränsen från Horze är ett med acchennosgrimma och ett pullarträns. De har sämre läderkvalitet än det "kompletta tränset" från Hööks tycker jag. Trots att de kostade mer från början... Färgen ligger också precis som det tränset mer mot havanna istället för brun. Jag har tyvärr inte hunnit med att fota dem än   Bilder kommer senare!!


Varför har jag så många olika träns?? Jag har bla 2 olika typer av hackamore och då tycker jag att det är smidigt att ha "färdiga" träns med respektive bettlöst alternativ eller bett för att slippa stå och byta och hålla på. Är också en av orsakerna till att jag har flera billiga träns och enbart något dyrt  Då jag har sålt och inte använder 2 av ovanstående träns har jag in nuläget 5 st som jag använder...varav på 2 st sitter det olika hackmore   Har även ett Bittles bridle (se ovan) och en D-grimma by Monty Roberts som jag använder till T.

 


som bla används till tömkörning, löshoppning och lastning. Fungerar jättebra!!! Dock får man INTE binda fast en häst med D-grimman så den tar jag av i transporten. Har alltid lädergrimman ovanpå D-grimman vid lastning   Och tar sedan av grimman och på med D-grimman när vi ska lasta ur. Fungerar JÄTTEBRA med T  


Ja, det här var några av mina olika träns som jag använder till T vid olika tillfällen beroende på vad vi ska göra för dagen 


Undrar ni någonting mer över något träns är det bara att ställa frågor  


Mvh anaby  

 
 
Kerstin

Kerstin

9 april 2011 21:34

Ja, dyrast är inte alltid bäst, som vissa anser. ;) Tur du och jag vet bättre. Synd bara att det är så dålig kvalité på ett så dyrt träns..

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

9 april 2011 21:40

Jag tycker att "mellanpris" på träns är bra kvalitet i mina ögon:) Köper dock mest billiga;) Hi hi!! Jo, visst är det tråkigt när man betalar så pass mycket pengar för ett träns och sedan är lädret inte speciellt bra:( Känns som om man betalar för "konstruktionen" på tränset..

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards