anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 25 april 2011

Barbacka och bomträning;)

Av anaby - 25 april 2011 15:10

Idag var det superfint väder igen!!! Himmel vad man blir bortskämd nu när vi i princip bara har sol ute!!!

Begav mig ner till stallet för att rida T barbacka idag. Vilket skulle visa sig INTE vara så smart Men det är lätt att vara efterklok 

Började med "av-pälsning" och sedan pysslade jag med lite annat...bla la jag ut 2 bommar på marken. En efter ena långsidan och den andra efter "vänd rätt upp"...

På med benskydd, barbackapadd och hackamore.. och upp på hästryggen 

Då T har vilat i 3 dagar var han "ganska" pigg  och där satt jag barbacka med hackamore  Hmmm!! Kanske inte så smart men då får man göra det bästa av det hela 

Kan säga att T "hoppade" över bommen på marken i skritt!!! Tog flera försök innan han kunde hoppa lite mindre skutt över...50 cm skutt över en markbom känns en aning högt  Allafall så  höll jag till slut på att falla av  Då började han lugna ner sig en aning  

Dags för trav!!!

Jag travade runt hela varvet och gjorde sedan halt några meter innan markbommen och skrittade över...från början hoppade han men allt eftersom så blev "skutten" mindre  Provade då att trava över och första försöket blev det ett rejält hopp!! Där jag satt kvar  Vid nästa försök travade T lugnt över utan att skutta!!! Mycket beröm och sedan jobbade vi vidare i bägge varv. Han låg på en del i handen så jag fick jobba med skänkeln en hel del. Då blev han lite tjurig och stegrade och kastade sig runt  Dock gav jag mig INTE utan jobbade vidare och på slutet funkade han riktigt, riktigt bra. Han hade ju dessutom vilat i 3 dagar  Och jag satt ju kvar hela ridturen  

Jobbade även med övergångar i skritt och trav...gick riktigt bra att trava en kort sträcka...halt...skritt och igång i trav. Hann med några övergångar innan vi var framme vid bommen igen 

Tyckte sedan att T hade skött sig riktigt bra så då gav jag mig för idag. Skrittade av 4+4 varv och då skrittade han väldigt lugnt och fint över bommen 

Det kändes verkligen som om jag fick bra respons på T och  markbommen idag. Min tanke var att "avdramatisera" och få honom att inse att det "bara" är en bom på marken...han behöver INTE "hoppa" över den och jaga upp sig utan det räcker om man kliver över dem i lugn och ro. Det funkade som sagt var bra idag 

Imorgon, torsdag och fredag blir det uteritt igen. Och sedan tänkte jag passa på att jobba lite mer med bommar på fredag...blir 2-3 markbommar då som vi ska både skritta och trava över.

Jag får se om min "plan" för veckan fungerar för T men jag hoppas det       

T fick magnetbehandling och lunch. Jag passade på att kratta och städa nedanför stora höhäcken. T hade dragit ut en massa hö som han INTE äter upp...men om jag flyttar höet till vindskyddet äter han upp det där istället?? Ligger det kvar vid höhäcken äter han det inte!!! De är roliga hästar minsann 

Vände på allt hö en gång till...ska vänta "tillbaka" det imorgon. Sedan är allt hö torrt  

Fyllde sedan på med 4 säckar hö i stora höhäcken. Tog bort 1 av vattentunnorna och lämnade den stora som jag fyllde på med vattenslangen...SÅ HIMLA SKÖNT ATT SLIPPA KÖRA VATTEN I DUNKAR OCH SKOTTKÄRRAN MER    

Blev inte mycket att mocka ut idag heller!!! 1 hög i vindskyddet och alla andra högar bredvid "bajs-hörnet"...lätt att skotta bort med grepen  

Har nu landat hemma och ska städa undan lite innan det blir dags för middag. Sedan ska vi byta köksbord på övervåningen....det befintliga köksbordet kommer vi att ta till stugan och då får grabbarna ett större bord som de kan använda när de lanar...alla nöjda och glada  

Ska se om jag hinner med att impregnera stolpar ikväll annars får jag ta det imorgon efter jag har ridit T. Huvudsaken jag hinner börja under veckan 

Nu ska jag lägga på en rem så att jag hinner med både det enda och det andra här hemma!! Långledigheten är slut imorgon då jag jobbar igen...så nu är det "sista rycket" att få någonting gjort 

Ha en jättebra fortsatt måndagem och kväll!!

Mvh anaby   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards