anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2011

Ridit, lastränat...snart jogga och jobba inatt:)

Av anaby - 9 augusti 2011 13:43

Sent igår kväll eller natt kan man nog säga...för klockan var över 01.00...satt L-O fortfarande uppe och "rippade" ridfilmer från T  Nu är 7 st fixade och klara  Jag har en del av de senaste filmerna på datorn så jag ska sätta mig ner under em och kolla om det behövs "rippas" någon fler eller om det räcker som det är  

Efter frukost begav jag mig ut för att rida T.

Jag kan säga att jag är mer än glad och lycklig över mina Magic Brush!!!

T har sett ut som en "ler-inpackad-mammut" varje dag i flera dagar nu 

         När jag var ner till vindskyddet igår såg jag att han "rull-grop" var helt vattenfylld  Kan förklara hans "mammut-look" de senaste dagarna 

 

Idag blev det remonttränset och G4:an  och de vita enkla dressyrskydden...superbra till markarbete  

Idag red vi på åkern igen. Jag kan med glädje meddela att nu när T ska skos på torsdag blir det mestadels uteritter igen!! Känns fantastiskt bra  Under helgen när jag ska rida kommer jag att vara tvungen att rida på åkern då det är så fruktansvärt mycket folk som är ute på vägen....Men under mån-fre kommer det att gå jättebra att rida ut för oss       

Idag blev det trav efter hela åkern. Det har fortfarande inte torkat upp ordentligt efter 4-kanten...så idag travade jag på ca 1/3 del av 4-kanten och resten blev gräs efter åkern  Det blev 2+2 skritt...3+3 trav efter hela åkern och sedan 2+2 skritt efteråt. Traven kändes helt ok då jag idag hade fokus på "framåtbjudningen". Det tog inte många meter förrän T insåg att den där "tjuriga" lilla saken på ryggen är ganska envis trots allt  och lyssnade på skänkeln. Han har nämligen en tendens att bli lite "lat" emellanåt och gå och dra hovarna efter sig  Dock har jag upptäckt att om jag "går på" honom lite mer från början av ridturen....går det inte lång stund förrän man kan slappna av mer själv och ha mer "normal" drivning på honom. Känns jättebra!!!  

T fick sin lunch medans jag gjorde iordning tranporten inför lastträningen 

Härliga hästen stog och gnäggade på mig när jag kom med D-grimman som jag brukar använda till lastträningen 

Tog ut T ur paddocken och gick till transporten. Idag blåser det en del ute...vilket innebär att plasten från höbalarna som inte är avlastade från släpvagnen blåser omkring lite  ...och sedan hade L-O hämtat gräsklipparen som stog framme=Bra terapi för T 

Han gick direkt rätt in i transporten Vi stog inne en stund...backade ut 1-2 steg...provade gå in igen? Gick bra...samma sak igen..inga problem 

Backade ut tills han stog på backluckan och provade att går fram och in i transporten igen? Inga problem!! Han gick rätt in igen 

Uppdrag slutfört för idag 

Vi hade en diskussion om bakbommen till transporten igår. Så vi har nu "en plan" för hur den ska byggas  Jag tror att det kommer att bli jättebra  Eller rättare sagt hoppas jag att det blir bra   

Vi avslutade med att beta lite långt gräs utanför hagen som "belöning"  T har en massa gräs inne i hagen men det brukar vara "grönare gräs på andra sidan" emellanåt 

Nu jag har landat hemma och ska vätska upp mig innan jag ska iväg på en joggingtur 

F.r.o.m idag börjar jag också jobba!! Min semester är slut!! Jag har varit ledig ganska länge så jag är jättenöjd  En av de stora fördelarna med att jobba natt är att man kan få ganska lång ledighet i samband med semester då man har sin "normala" långledighet på 9 dagar redan innan man går på semeter 

Jag ser fram emot att träffa mina Brukare igen!! De är bara så underbara 

Ska försöka sätta mig och redigera lite gamla ridfilmer med T innan jag åker till jobbet. Får se om jag hinner lägga in någon. Annars blir det under morgondagen!!

Nej, nu måste jag vätska upp mig om jag ska orka springa en sväng 

Ha en jättebra fortsatt tisdagem och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby             

 
 
matilda

matilda

9 augusti 2011 14:11

härlig header!
vad tycker du är roligast, hoppning eller dressyr? :)

http://www.storyofmatilda.blogg.se

anaby

9 augusti 2011 14:37

Tack!!

Jag är "gammal" hoppryttare i grunden...men pga krämpor med min kropp har jag inte tävlat på 10 år. Så de senaste 8 åren har det mest blivit promenadridning. Och sedan 2009 har jag sakta men säkert börjat "komma igång" vettigt med ridningen igen. Nu tycker jag att det mesta är roligt!! Rida ut, dressyr eller hoppa:D Dock blir det mer uteritter och dressyr än hoppning för oss;) Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Helen

Helen

9 augusti 2011 14:19

En hästdammsugare är det bästa "botemedel" mot mammut-look och "pansar-vagn". Många gånger när min kära hästar kommer glatt emot mig med en helt annan färg den hade när jag släppte ut dom tänker jag i mitt stilla att "tack och lov för min underbara hästdammsugare". På under 2 minuter, oavsett om hästen är jättedammig eller ser ut som en vandrande lerhög blir den ren och "presentabel".

Några gånger när jag är rejält trött hade jag kanske skipat ridturen om jag skulle borsta 2 stycken "lortgrisar"....

http://www.softsaddles.info

anaby

9 augusti 2011 14:35

Måste vara underbart med en hästdammsugare!! Speciellt när man har flera hästar med mammut-look;)Hi hi!! En himla tur att jag bara har en:)

Kan tänka mig att luften lätt går ur en när man har 2 lortgrisar att rengöra innan ridtur;)

Sadeln är lika underbar fortfarande!!! Har inte hunnit med att galoppera än men räknar med att göra det under veckan när T har blivit skodd:D Ser framemot att få prova galoppen!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Ingen bild

Kerstin

10 augusti 2011 01:04

Härligt att vara tillbaka i vardagen! Blev jobb för mig med i natt.

anaby

10 augusti 2011 01:49

Känns helt ok att vara tillbaka på jobbet igen:D

Skönt att du får jobba en vardagnatt emellanåt:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards