anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 31 januari 2012

Ännu mer i brist på annat;)

Av anaby - 31 januari 2012 15:30

Vad heter hästen? Tabasco
Vad kallar du hästen? Tabasco, lill-plutt, Kryddburken.

Hur gammal är h*n? Han fyller 11 år i år och är född 2001.
Vilken färg har den? mörkbrun
Har den några tecken? Vita bakben, vit upp till kotan på ett framben och en stjärn.
Är det ett sto/valack/hingst? Valack som ibland tror att han är hingst;) Hi hi!!

Är hästen bra på hoppning med rätt ryttare?  I nuläget orutinerad och hoppar mycket oekonomiskt men har bra teknik och normal kapacitet. Jag upplever att hästen kommer att kunna gå normalt/bra i hoppning med träning framöver:)
Kan den öppna/sluta? Ja.
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Ja.

Är hästen pigg? Normal framåtbjudning skulle jag säga.

Är hästen trög? Oftast endast i skritt....tycker det är lite tråkigt att skritta;)
Är hästen stark? Ibland i samband med flera dagars vila. Annars lugnet själv och väldigt samarbetsvillig.
Är hästen het? Ibland i samband med flera dagars vila. Annars lugnet själv och väldigt samarbetsvillig.
Bockar den? Ja.
Stegrar den? Ja.
Sparkar den bakut? Ja.
Har du sparkat bakut med den? Ja.



Har du badat tillsammans med den? Nej.
Har ni hoppat tillsammans? Ja.
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Ja.
Hoppar hästen bra? Ja, upplever att den har bra teknik och normal kapacitet.
Gillar den att hoppa?  I nuläget lite osäker men när han hoppar upplever jag att han tycker att det är roligt.
Har den bra hoppteknik? Ja, hoppar dock en aning oekonomiskt och högt över både bommar och hinder i nuläget.
Hur ofta hoppar du den?
I nuläget ingenting pga sjukdom hos mig. I framtiden förhoppningsvis varannan vecka.
Hur högt brukar du hoppa med den?  Löshoppat upp till 1 meter och uppsuttet ca 80-90 cm. Oftast lägre på träning.
Hur är den när den rids ut?  Pigg men otroligt reglerbar och lyssnar bra på ryttaren och väldigt tittig. Jag har inte gjort så stor grej av "tittigheten" så den blir bättre och bättre för varje vecka:D
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Han är piggare vid uteritter men i stort sett väldigt lugn när man rider honom förutom vid flera dagars vila. Då kan han bli stark och pigg

Står hästen i box? Går på lösdrift och har vindskydd på 35 kvm. Även tillgång till stor box på 4,5 m x 4,5 m vid behov tex vid extremt dåligt väder, efter träning, inför skoning, inför veterinärbesök mm
Går den i hagen varje dag? Ja.
I en stor eller liten hage? Hästen har i nuläget vintertid 2 st mindre hagar som är ihopbyggda med varandra. Sommartid maj-november han har en väldigt stor hage som han går i på ca 1 hektar. Från november-maj i mindre vinterhage.
Hur länge går den ute per dag? Dygnet runt på lösdrift!!!
Hur ofta rids hästen?  Han rids 3-5 dagar i veckan lite beroende på HUR jag känner mig kroppsmässigt och orkar med för dagen.
Hur länge brukar ni rida varje gång? Varierar men mellan 30-60 minuter. När konditionen på oss båda är bättre uppemot 1,5 timmar.
Är det en svår eller lätt riden häst? Svår fråga då han har haft det MYCKET trassligt i sitt tidigare liv och var en "problemhäst" när jag fick hem honom. I dagsläget upplever jag att han är MYCKET "normal" både ridmässigt och vid hantering. Dock endast riden av mig i 4,5 år. Han lyssnar väldigt bra och är otroligt lyhörd på både röst och skänkel när jag sitter på ryggen. Hur han är när någon annan rider kan jag tyvärr inte svara på i dagsläget!!
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Han är privatägd och ägs av mig:D

Är hästen snäll i stallet? Ja, mycket:)

Hur länge har du ridit/tagit hand om hästen?Tog hem honom för 4,5 år sedan och har ägt honom i 3,5 år:)
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen?Han kommer ALDRIG att säljas vidare utan han kommer att stanna hos mig livet ut. Så jag kommer att fortsätta jobba med honom så länge han lever:D Och hoppas på många år till!!
Rider du privatlektioner på den? Inte i nuläget pga sjukdom hos mig. Hoppas komma igång med både hopp och dressyrträningar senast under hösten 2012.
Hur ofta? Hoppning: varannan vecka.Dressyr: varannan vecka. Det beror framför allt HUR mycket ork jag kommer att ha men så ser planen ut. Vi får se hur det blir framöver!
För vem? Då jag kommer att byta ridklubb i år så vet jag inte vilken tränare det blir. Men enligt uppgift finns det flera olika tränare i både hoppning och dressyr på anläggningen.
Hur länge håller den lektionen på? Hoppning: ca 1 timme med 5-6 ryttare i min tidigare klubb.
Vad har den för sadel/sadlar?  Hoppsadel: T6:a från Hööks. Dressyrsadel: Sensation Ride G4:a från Soft Saddles och en barbackapadd från Naturhästen.
Vad har den för träns just nu?  Oj, vad svårt!! Jag har en massa träns;) Men det som används mest i dagsläget är Rambo Micklem tränset och ett billigt Remontträns från Hööks. Har även en massa andra träns mest köpta från Hööks i x-full. Bla Artemis och flertalet Claridge House. Och några andra billiga träns som används till flertalet bettlösa träns.
Vad har det för benskydd/benlindor? Jag har bla vita dressyrskydd från Horze, bruna hoppskydd från Hööks, svarta strykkappor från Börjes och fleecelindor från Börjes och Hööks och en massa annat;)
Vad har den för bett just nu? Han rids mest på vanligt rakt rostfritt bett eller rakt äppelbett. Har även ett 3-delat som fungerade bra. Sedan är det även bettlöst som gäller för oss.
Vad har den för täcken just nu? Tabasco är en "varm" häst som inte behöver tjocka täcken. Han använder mest ofodrat och fodrat regntäcke. Endast vintertäcke vid över -15. Går oftast naken om det inte är regn, blåst eller snö och över -10 grader ute.      
Mvh anaby  
PST!! Det är bara att kopiera och lägga in på er blogg om ni vill  
 
 
Stallbruttan

Stallbruttan

31 januari 2012 16:28

Men "brist på annat" kan vara kul ibland, det ger en en verklig känsla för personen bakom namnet - eller hur man nu ska uttrycka sig ;P

http://stallbruttans.blogg.se

anaby

1 februari 2012 01:32

Jo, precis som du säger så lär man känna personen i fråga lite mer när man läser såna här inlägg;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards