anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 maj 2012

Av anaby - 22 maj 2012 21:15

Ikväll fick jag besök av en kvinna som funderar på att köpa en G4:a och eftersom jag äger en så ställde jag upp så att hon fick komma och klämma & känna och provsitta i den. Det underlättar en hel del om man får lite mer info innan man bestämmer sig för att köpa sadeln. Den är ju dessutom ganska dyr så det kan vara bra att vara säker på sin sak innan man beställer. För min del fanns det ingen i stan som hade en G4:a så jag beställde på vinst & förlust och när jag äntligen fick hem sadeln var det med skräckblandad förtjusning jag sadlade och satt upp!!!

När jag satte mig i sadeln första gången fick jag både wow-känsla och aha-upplevelse  Jag har nu haft min sadel i snart 1 år och är lika nöjd med den fortfarande!! Jag älskar den helt enkelt  Den bästa sadeln jag har ridit i eller ägt överhuvudtaget!!! ME LIKE!!!

Självklart så tycker alla människor olika om saker och ting och därför är det bra att få prova för att se om just den sadeln passar mig??

Både kvinnan och hennes dotter fick provsitta och jag tyckte nog mig se ett stort leende hos bägge 2  Det är svårt att INTE tycka om G4:an...om jag ska vara ärlig   Jag upplevde att de var mycket nöjda med kläm & känn och provsittningen!!! 

Spännande att höra hur slutbeslutet för sadeln blir  

  Mvh anaby  

Av anaby - 22 maj 2012 12:39

Jag skriver ett inlägg som svar på kommentarerna jag hittills har fått om inlägget igår. Kommer även att svara lite kortare på alla kommentarer under kvällen  

Jag är säker på att barnen som bor i närheten av stallet kommer att sluta klappa och mata hästarna då stallägaren ska prata med deras föräldrar under veckan. Tyvärr beror mycket sånt här på okunskap hos föräldrarna...de förstår inte hur hästar fungerar och förutsätter att alla är snälla.... och sedan kanske de inte ens vet om att deras barn brukar då dit och klappa hästarna. Barn talar inte om allt de gör...speciellt om de vet att man kanske egentligen INTE ska göra det...

Jag är bara glad och tacksam att jag hann med att "haffa" de småbarnen igår innan det hände någonting!!!

Jag har också valt att be stallägaren prata med föräldrarna då jag vet av egen erfarenhet att en del föräldrar tyvärr bli irriterade och arga och inte alls förstår VARFÖR man inte ska mata eller klappa hästen. De tycker att man överdriver!!!  Nu är säger jag INTE att det kommer att bli så i det här fallet men för mig känns det bättre om det inte är jag som  lämnar den här infon till dem. Förmodligen kommer de att förstå på en gång. Har varit med om för många "utskällningar" från föräldrar som INTE kan förstå faran som barnen utsätter sig för genom att mata, klappa och springa in i hagen under årens lopp....suck!!! Mer än en gång har jag blivit idiotförklarad och utskälld  

Igår gjorde jag lappar som ska plastas in och sättas upp imorgon både vid sommar och vinterhage  De äldre barnen kan ju förhoppningvis läsa....sedan återstår att se OM de bryr sig om lappen  Men då har jag i allafall VARNAT människorna som går förbi sommarhagen om hur min häst funkar!!! Då känns det som om jag har gjort det jag kan i den här frågan om det skulle hända någonting ändå.... Man vet ju aldrig hur korkade folk är!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Till saken hör ju att T är hur snäll som helst mot mig och respekterar mig VÄLDIGT BRA men jag är ju hans trygghet  i livet   Sedan accepterar han även L-O, våra barn och min pappa. De är de personer som brukar hjälpa mig att "ta hand om honom" när det behövs och det funkar jättebra med oss allihop   Sedan när det kommer okända människor...stora som små...har tyvärr T ingen som helst respekt för dem. Det är så han funkar och det är ingenting jag kan göra åt det. För mig är det viktiga att han funkar med de människor som hanterar honom regelbundet....och det gör han väldigt bra i nuläget!!! Något mer kan jag inte kräva av min häst!!! Han har trots allt ganska mycket tråkigheter med sig i bagaget i från sitt tidigare liv som unghäst innan han kom först till Kerstin och sedan till mig. En del hästar är ju en aning speciella och märkliga...precis som vissa människor  Man får helt enkelt göra det bästa av en ibland jobbig situation  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag har tex sett vuxna karlar som stått och läst på skylten som jag har satt upp och VARNING ELSTÄNGSEL...det är ju lag på att man ska sätta upp såna skyltar vid vägar. Vilket jag också har gjort för att folk ska veta att det är el i hagen och INTE röra elbanden. Otaliga ggr har jag sett vuxna karlar i MIN ÅLDER som läser skylten och sedan tar på elbanden?? Får sig en jävla stöt av elen och hoppar till...tittar sig omkring och går därifrån?? Vad är det man INTE förstår om det står att det är el i hagen?? VARFÖR ska man då ta i elbandet och få en stöt?? Jag förstår ärligt INTE syftet med det...men det är väl inte tänkt att man ska förstå allt heller  Det märkliga är att det är vuxna som gör detta!!! Tja, konstigt är det allafall....så det blir intressant att se vad som händer med min varningsskylt....om det kommer att finnas kollonier av människor som springer i hagen eller om de håller sig på utsidan trots allt 

Fortsättning följer angående detta!!!!


Mvh anaby  

Av anaby - 22 maj 2012 12:23

Steg upp rätt så tidigt imorse för att vara mig men tog det lugnt ändå så att kroppen fick "komma igång" innan det var dags att gå ner till stallet och rida. Plockade gräs och gick sedan ner till T. Har snart kommit upp i 1 ICA-kasse med gräs och kommer då att övergå till IKEA-kasse. Ökar på varje dag och ska snart börja med 2 ggr per dag med gräsinvänjningen. Blir nog bra det här 

Idag blev det uteritt för oss!! Känns länge sedan då han fick vila över 1 vecka när jag var sjuk. Dock blir han lite loj och slö av värme så det kändes helt ok att rida ut idag. Han skötte sig som vanligt väldigt bra  Det enda som han reagerade på idag var en liten grushög vid sidan av vägen...den var JÄTTEFARLIG och då hoppade han till och åt sidan men fortsatte att trava  Jag ser det som ett friskhetstecken att han har BRA syn 

Idag blev det rätt så mycket trava för "Herr´n" och det var inga problem. Han lyssnar så otroligt bra....går han iväg lite tar jag bara en liten förhållning så lyssnar han DIREKT  Det är verkligen bra för min nacke och axlarna att rida en häst som INTE ligger på i handen hela tiden Idag fortsatte vi nedanför kyrkan och travade där nere...förbi 4 st bilar som stog vid sidan om....lite på snedden men ändå i lugn trav förbi=STORT +  Sedan travade vi uppför klätterbacken och skrittade ner. Satt ner i traven på sträckan tillbaka och himmel så fin han var  En längre skrittsträcka innan sista traven. Pigg och glad men inga problem att korta ner traven när jag ville sitta ner sista biten. Så otroligt härlig trav!! Åhhh!! Vad jag älskar min häst idag  En sån här ridtur ger så otroligt mycket energi när man kommer tillbaka igen 

Lunch till T och nackmagneten på. Trampade ner hö, fyllde på vatten och mockade. Idag hade han mest bajsat vid dyngstacken. Just som jag mockat klart och gick bort med skottkärran ser jag hur T går till dyngstacken och ställer sig alldelens framför och bajsar. Han VET verkligen vart det är bäst att gå och göra sina behov  Jag blir lika förvånad varje gång och speciellt när han gör det när jag ser på. Det är som om han ska visa att han är duktig!! Han står nämligen med spetsade öron och "väntar" på mitt "BRA" innan han går därifrån  HÄRLIGT!!!

Idag gick det fort i stallet. Imorgon blir det mer jobb då börjar jag mocka ur utbyggnaden. Idag är det "helkroppsmassage" på Face som gäller  Efter alla byggnation med sommarhagen tycker jag att jag har gjort mig "förtjänt" av en massage och tänkte unna mig det för att "komma i fas" med kroppen igen. Jag brukar känna mig så himla mjuk och fin i kroppen när jag går därifrån  Resten av veckan kommer att bli superbra!!!


Ikväll får jag besök av en tjej som har tänkt köpa en Sensation Ride G4:a. Eftersom jag äger en och bor i samma stad så får hon självklart komma och titta, klämma och sitta i den. Dock lånar jag INTE ut den då jag anser att den är för dyr och värdefull för det. Kostar en hel del pengar in inköp. Men självklart får man komma och titta och klämma på den om man vill  Den möjligheten hade inte jag när jag skulle köpa min men då kan man istället hjälpa någon annan med det. Det är alltid lättare att bestämma sig om man har sett sadeln "live" och fått mer info om den!! Blir jättespännande att höra vad hon tycker om min G4:a som jag är så otroligt nöjd med  


Jag önskar er alla en jättebra och förhoppningsvis solig fortsatt dag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby               

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards