anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 4 september 2012

Prommis och höanalys!!!

Av anaby - 4 september 2012 11:21

Igår var Peppis hemma då Atlas var på älgjakt. Idag är bägge hundarna hemma. Det fick nämligen byta ställe att jaga på f.r.o.m idag då det dök upp några polacker som skulle gå med röjsågar hela veckan i skogen. Anställda av skogsbolaget PRECIS UNDER älgjakten  Tur att de har 2 ställen att jaga på!! Pga det fick även Atlas vara hemma idag och vara social med matte  

Efter frukost blev det en prommis med hundarna. Vi träffade på tuppen och hönorna idag så jag passade på att ta några kort på dem  Hundarna var inte ett dugg brydda medans de fjäderbeklädda djuren gick emot oss  


 


Här står de ca 5 meter från vägkanten.


 


Hundarna är inte så brydda av dem alls...


 


Här börjar de närma sig oss....ska nog försvara sitt territorium....så vi passade på att gå vidare  De brukar gå emot T också när jag är ute och rider!! Ganska tuffa höns om jag får säga själv  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Måste säga att det gick väldigt bra att gå med hundarna på prommis idag  Jag har problem med nacke och axlar och klarar INTE av när hundarna drar i kopplet hela tiden...eller kroppen klarar INTE av det kan jag ärligt säga  Jag kan helt enkelt bli liggande resten av dagen om det vill sig riktigt illa   L-O har för det mesta hundarna lösa och det innebär ju att när de väl kopplas drar det som attan...suck!! Jag har påtalat det för honom och sagt att jag gärna vill gå på prommis men att kroppen INTE orkar med och att jag INTE vill riskera att bli liggande resten av dagen   Det är MYCKET värre för kroppen att gå ut med hundarna på prommis än att rida och fixa med T, rida och göra och en massa annat kring honom. Oftast känner jag inte av det speciellt mycket...beror på om det har varit väldigt jobbigt men det är sällan som tur är   Då går prommisen FORT ska jag tillägga om jag jämför med hur länge jag håller på med T  Allafall så har han äntligen börjat gå med dem i koppel minst 1 gång per dag av 3 ggr....det underlättar VÄLDIGT mycket för mig de ggr jag ska gå på prommis med hundarna  ÄNTLIGEN säger jag bara  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu är jag hemma igen och har börjat fylla i höanalysen. Har fyllt i följesedeln men är lite osäker på datum när skörden är gjort. Nu kommer vår jordbrukande kamrat "Mamma Mu" imorgon så jag ska fråga honom lite om hjälp med följesedeln. Han brukar skicka in höanalys varje år till korna så han vet ju vad som gäller  Kommer att skicka in analysen på måndag. Blir spännande att få svaret sedan!! Får nog be "Mamma Mu" om hjälp att tyda den sedan  

Nu är det snart dags att få ut och göra iordning T för ridtur. Sedan väntar mockning av hage + paddock och om det inte börjar regna tänkte jag skruva fast isolatorerna på vinterhagen idag  Några fler grejer att stryka från listan  

Bäst att lägga på en rem!!!

Ha en fortsatt jättebra tisdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
marianne

marianne

4 september 2012 13:01

Lite inslag av silkeshöna i den bruna på sista bilden?
Höns gör så, dom vill inte ha in främlingar i sitt revir, vare sej människor eller andra djur, dessutom är dom väldans nyfikna och det är nog därför de kommer fram till er.
Du skulle se när dom jagar bort katterna när dom kommer för nära :))

Usch jag har har inte hört att det ska vara speciellt mycket getingar i höst, dom får gärna vara här hos oss, bara dom håller sej på avstånd, inte som förra året då dom hade byggt ett jättebo i väggen, dom hade ingång både på utsidan och in i källartrappen....jag överdriver inet om jag hade ca 40 -50 surrrande getingar inne när insecta hade sprutat in i boet. Hoppas du klarar dej från närmare möten och slipper ta medicin.

Jag vill inte påstå att jag föll för Ava så där direkt, jag var väldigt skeptisk till ett sto, men Oliwer var bestämd att det var rätt häst för mej. Han visste väl att jag är väldigt lyhörd och känslig för hästens behov och att jag inte piskar fram nå´t. Jag såg ju att hon hade potential och hon var enormt gosig och.....tja, nu är hon här!

http://marresmams.blogg.se

anaby

5 september 2012 12:00

Det kan nog vara lite silkeshöna i den bruna!! Kan tänka mig att de "vaktar sitt revir";) Hi hi!! Katter är nog tacksamma att jaga bort då de inte är så stora!!!

Jag känner mig inte så stressad om jag är uppi enstaka getingar det är värre om jag är i närheten av ett bo...då börjar jag kallsvettas rejält:S Har klarat mig från bon så jag har varit rätt så lugn:)Jag har packat magväskan och har med mig medicinen på ridturer numera. Känns tryggt och bra:D

Jag förstår att du var skeptisk till ett sto;) Oliwer var nog övertygad om att ni passade ihop!! Vilken tur att han stog på sig:D Samma sak med Kerstin när jag skulle provrida T. Jag ville backa ur då det var fler som varit och provridit honom men hon stog på sig och ville bestämt att jag skulle komma innan hon bestämde sig!! Vilket jag är tacksam för idag:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards