anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 9 september 2012

Av anaby - 9 september 2012 19:40

Efter städningen bytte jag om och gick ut för att rida på T. Jag hade tur då han stog uppe vid huset...så det var bara att ta på grimman och gå in i paddocken med honom  

Idag blev det Rambo Micklem och äppelbettet. Var ett tag sedan jag red med det. Ska tvätta & smörja upp det och byta till westernbettet och börja använda det under nästa vecka   Men idag blev det äppelbettet!!!


 

Har bytt ut originalpannbandet till ett med bling från Hööks. Är väldigt nöjd med det  

På med all utrustning och sporrarna och sedan skrittade vi ner på åkern. T är ju en aning speciellt med sporrar ibland...vill han INTE så går det saktare och saktare och sedan stannar han och sparkar bakut  Idag gick det riktigt bra!!! Eller över förväntan ska jag väl säga. Började med att skritta runt hela åkern 2 + 2 varv och sedan blev det serpentiner efter hela 4-kanten. Han lyssnade riktigt bra och slappnade av emellanåt. Han var dock VÄLDIGT irriterad på bettet....som han i vanliga fall är lugn med  Nu har jag ridit med westernbettet ända sedan jag satte igång honom....måste vara 1,5 månader snart!! Måste helt enkelt altinera bett oftare på honom  ...man lär sig någonting varje dag  Serpentinerna gick bra och sedan gick vi in på halvstor volt och skrittade runt. Han slappnade av bitvis och kunde lugna ner sig med bettet allt eftersom. Sedan blev han irriterad på mig när jag gick på med sporrarna för att få fram honom....han "segar ihop" det märks så otroligt väl när det är "på gång"....och sedan stannar han och sparkar bakut....det enda som hjälper då är att smacka och "få fram" honom ordentligt. Lägger jag till skänkeln är jag rätt så säker på att han skulle bocka av mig i ren protest  Sedan gick det fina fisken!! Jag avslutade med att vända rätt upp och träna på skänkelvikningar....2 steg till höger....2 steg till vänster...2 steg till höger osv. Kan säga att vid den här övningen var det SPÄNNANDE att både "se & känna" reaktionen av sporrarna då man använder dem HELA TIDEN vid skänkelvikning....INTE EN PROTEST ÖVERHUVDTAGET....trots att jag red från kortsita till korsida och tillbaka  VÄLDIGT DUKTIG HÄST!! Fick mycket beröm och sedan skrittade vi av lite innan vi gick tillbaka till paddocken.Så "en enda lite protest" från T:S sida kan nog räknas som riktigt bra ridtur MED sporrar på   Jag ska tillägga att jag INTE rider ofta med sporrar pga detta utan endast några få ggr per år. Oftast när jag SKA träna på att "få fram" honom för skänkeln och ALLTID på åkern....efter en sån ridtur funkar oftast "framåt" väldigt bra i flera månader  Jag har beställt såna där rullsporrar med horisontell kula på Hööks. De ska vara bra om man har en känslig häst. Kan ju allafall INTE bli värre än det är nu tycker jag. Han är så otroligt speciell min häst  

När vi kom tillbaka till paddocken blev det mat och magnetbehandling för T och jag gick in för att äta middag  

Eller det blev en sen middag....och nu ska vi se på "X factor" och äta lite äppelpaj  

Blir att inta lite värktabletter och sätta sig med rispåsen...en av mina bästa vänner  

Jag har nu avslutat "veckans to-do-lista" och är väldigt nöjd med det jag har hunnit med!! Helt klart MER än jag trodde att jag både skulle orka med och hinna med  Nästa veckas lista blir inte ens hälften så mycket och det känns skönt och bra  

Nej, nu ska jag dricka mitt chilte och se på X factor!!
Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 9 september 2012 18:15

Det här är det jag har tänkt hinna med att göra under veckan. Har endast skrivit upp den för min egen del och kommer att "kryssa av" allt eftersom jag hinner med att fixa allt  Det kommer att bli en uppdatering under veckan på sånt som jag ska eller har gjort  Men jag börjar så här  


  • Skruva isolatorer på vinterstolparna, skruvdragare på laddning!!! - CHECK 5/9
  • Skotta bort skiten vid vindskyddet med hjälp av traktor - CHECK 6/9
  • Gå runt hela hagen och kolla elband och grenar - CHECK 5/9
  • Spänna elbanden runt hela hagen - CHECK 6/9
  • Rulla in en ny höbal - CHECK 2/9
  • Riva ur höbalen - CHECK 2/9
  • Ta bort den gamla halmbalen - CHECK 2/9
  • Städa ordentligt hos kaninen efter regnovädret - CHECK 2/9
  • Mocka hage + vindskydd - CHECK 4/9
  • Mocka ur vindskyddet och fylla på med torvmix och spån - CHECK 6/9
  • Jogga 2 dagar den här veckan - Prommis med hundarna 3/9 och 4/9, joggat med Peppis 5/9, prommis Peppis 8/9, joggat med Peppis 9/9 CHECK
  • Rida T 4 ggr den här veckan - 3/9, 4/9, VILA, VILA, 7/9, VILA, 9/9 CHECK
  • Åka iväg till Återvinningen med papper, glas & konservburkar - CHECK 9/9
  • Fylla på med jord/sand vid ingången till hagen och utanför vindskyddet, har kollat vart det behöver fyllas på 2/9. Måste torka upp innan de går att fylla på och använda traktorn - CHECK 6/9
  • Städa hemma!!! LÅNG LISTA  Tvättat 3/9, dammsugat & torkat golv 4/9, röjt i kök och vardagsrum 6/9, mer röjning 8/9, städa toa, kök och vardagsrum ordentligt 9/9 CHECK
  • Lastträna T under helgen - Flyttad till nästa vecka!!!
  • Rensa lite mer bland hästgrejerna och se vad MER som ska säljas  Påbörjat 2/9, HALVCHECK flyttad till nästa vecka
  • Pyssla och fixa med sånt som jag inte hunnit med som gäller T bla spikmattetäcke, spikmattenackband, reflexhuva, göra pannband, smörja utrustning!!! Flyttad till nästa vecka
  • Umgås med nära och kära och ha trevligt under ledigheten VARJE DAG - CHECK  

Mvh anaby  


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Då var jag klar med veckans "To-do-lista" och för att göra en utvärdering tycker jag att det har gått otroligt bra!! Jag har hunnit med "nästan" allt. Jag har både ridit 4 ggr och joggat 2 ggr under vecken Känns bra när man sätter upp realistiska mål som man har en möjlighet att klara av   Är i princip bara lastträningen och pyssel med hästutrustningen som jag INTE har hunnit med. Då har jag jobbat rätt stenhårt med hagarna och vindskyddet istället. Nästa vecka kommer att bli "rena rama semestern" känns det som  En del att göra men många "måsten" som ska göras oavsett. Inte så många tunga poster alls...det känns skönt  


Mvh anaby  



Av anaby - 9 september 2012 11:43

Jag och Peppis gick ut för att jobba direkt jag vaknade. Eller vi gick ner till T för att ge honom mat och sedan joggade vi mot kyrkan. Det gick jättebra! Fint väder..sol och lite blåst...perfekt  

Är jätteglad att jag orkat med att jogga 2 ggr den här veckan. Fortsätter med 2 ggr som mål under nästa vecka också. Kommer dock att öka på sträckan istället för antalet ggr.

Nu ska jag äta lite frunch och sedan städa här hemma innan det blir dags för en barbackatur på åkern med T  

Ha en fortsatt jättebra söndag!!
Chilla lugnt   

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards