anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 12 april 2013

Ännu en otroligt härlig dag! Bortskämd är bara förnamnet!!

Av anaby - 12 april 2013 15:00

Jag sov som en stock inatt!! Det känns otroligt skönt när man får sova gott på natten och vakna utsövd och relativt pigg nästa dag  Allt går så otroligt mycket lättare då!!

Jag har sett på några program som jag spelade in igår när vi var och handlade mat....jag spelar in det jag vill se om jag är borta och se nästa dag eller när jag har tid. Funkar väldigt bra för mig  

Sedan var det dags att byta till ridkläder och gå ner till stallet. Tog med mig vinterjackan för säkerhets skull idag då det inte var någon sol ute. Men när jag kom ner till stallet insåg jag att det var riktigt varmt ändå!! Så vinterjackan fick snällt ligga kvar i skrubben och vänta tills jag gick hem igen  

Började med att städa mitt höförråd. Det gick rätt fort då det inte var så mycket hö och boss som samlats överallt. En av fördelarna med att hålla undan och rent hela tiden  Kändes skönt att få städa lite ordentligare nu när det snart är sommar och när vi ändå ska rulla in en höbal igen...mest troligt blir det imorgon!!!

Sedan blev det att "av-pälsa" T...ta på utrustning och ut och rida!!

Underlaget på vägen är nu riktigt bra!! På vissa ställen fortfarande en aning för mjukt men i det stora hela betydligt bättre än tidigare  Vi travde tur & retur till älvutsikten och han kändes superfin  Lite skritt och sedan trav förbi stallet och grannen i det röda huset. Skritt fram till växthusbacken och den här sträckan är ganska blöt...fick sakta av och skritta på 2 ställen där det var sjö  Det är tur att T inte har någonting emot att gå i vatten  

Vände och travade en kort bit där jag satt ner och T kändes även här väldigt fin  Sedan skritt till sista travsträckan och här kändes han återigen väldigt trevlig...och när jag satte mig ner inför sista traven fick jag det där "fåniga" leendet i hela ansiktet och kunde bara njuta av att få sitta på en sån fantastiskt trevlig häst  

Jag har blivit otroligt bortskämd sista månaderna med att T är både så otroligt lugn och samarbetsvillig vid ridturerna!! Det känns väldigt bra med tanke på hur mycket tid och energi jag har lagt ner på att få honom ridbar och lugn. Det visar att det jobb man lägger ner till slut ger resultat  

RIDTUREN IDAG HAR VERKLIGEN VARIT JÄTTEBRA OCH TREVLIG!! HÄRLIGT!!!

Saktade av och T fick mycket beröm medans vi skrittade hemåt  

Han är ju som han är min härliga häst men jag skulle inte byta ut honom mot någon annan häst!!

Hoppade av nere på vägen och tog en prommis uppför backen till stallet. Idag var det inte lika halkigt för mig....T har ju broddar så han håller sig på benen..men det är värre för mig när det är blankis  Förhoppningsvis försvinner den där jobbiga isen nu inom 1 vecka så att vi kan se framemot barmark istället!!! Bara att hålla tummarna!!

Jag måste hålla lite koll på utbyggnaden i vinterhagen...när det tinar upp mer måste jag stänga igen då det blir alldelens för blött och eländigt vid "hö-trädet"....då måste det få torka upp innan T kan gå där igen. Men i slutet på maj brukar det funka att låta honom beta där igen   Det är ju snart!!! Hi hi!! Förhoppningsvis behöver jag bara stänga igen några få veckor och sedan öppna upp igen....bara att hoppas!!

Väl hemma blev det att borsta hela hästen, ben och kolla på balltrampet...såg bra ut så jag sprayade med sårspray. In med utrustning och ut med mat och magneter. Sedan trampa ner hö och börja mocka i vindskyddet. Nu ser det jättebra ut i inne i vindskyddet. I princip är det helt torrt nu!! Endast lite blött i hålet som jag fyllde igen igår. Men annars ser det jättebra ut. Trodde ärligt talat INTE att det skulle gå så här bra att få ordning på varken bädden eller resten. Det har gått över förväntan och det känns fantastiskt bra!! Det roliga när man fotar är att man ser hur det torkar upp bara på någon dag och blir skillnad. Den skillnaden är svår att se om man inte har bilder  


 


Så här torrt och fint ser det ut idag!! Det är endast lite, lite blött till vänster där jag fyllde igen hålet igår. Men annars ser det jättebra ut  


   


Nylagt idag. Bara för att det inte ska rinna in i vindskyddet igen.


   

Det som fylldes på igår har satt sig till idag och ser jättebra ut!! Har fyllt igen 1 av de små hålen idag. Fanns inte så mycket grus att skrapa loss idag då solen inte har legat på så länge. Förhoppningsvis blir det mer imorgon!!

När vindskyddet var klart...var det bara att mocka hagen. Idag blev det ingen krattning av gammalt hö vid höhäcken. Tyckte inte att det hade tinat fram så pass mycket att det gick att kratta ihop något. Får se hur det ser ut imorgon.

Då var det bara att smörja balltrampet och hämta nytt vatten till Termobaren kvar att göra!!

Är så tacksam att jag har en skottkärra med 2 hjul. Man behöver INTE parera och det blir aldrig tungt att dra  Just nu är det lite knepigt att köra när det är is och vatten omvart annat  Men jag koncenterade mig på att köra enbart på isen även fast det blev en omväg men det gick lättare att köra då  

T är ju en häst som gärna vill "in i skinnet" och ska vara nära hela tiden trots sin storlek Idag när jag skulle fylla på vatten i Termobaren bestämde han sig för att dricka samtidigt  Det fick han gärna för mig  


 


Nöjd häst dricker vatten trots vattenstrålen från dunken  


 


Han hittade ett ställe där han kunde dricka utan att det skvimpar allt för mycket vatten på honom  Ja, de är härliga de små liven  


 

Nyfylld Termobar!!! Och självklart är T med på ett hörn  


Då var det bara att gå hem och chilla en liten stund. Men nu ska jag byta till joggingkläder och bege mig ut och jogga och sedan gå förbi stallet och ta av magneterna. Sedan blir det att ta en dusch innan vi åker iväg och firar att sonen FÅTT SITT FÖRSTA JOBB (se separat inlägg) Det blir att äta ute hela familjen för att fira  

Nej, nu måste jag lägga på en rem så att jag hinner med allt innan vi åker!!!
Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards