anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 24 juli 2013

Då fortsätter jag berätta om Ullaredresan!!!

Av anaby - 24 juli 2013 21:00

Då fortsätter jag berätta om Ullareds resan!!

Lördag:

Vi åt frukost och sedan packade vi ihop och började åka mot Borås och Marinne (marresmams.blogg.se)!!! Vi åkte in en sväng på Hööks i Borås när vi ändå hade vägen förbi. Eller det blev en liten omväg men det var inte så lång bit. Min ex-man man satte sig för att vänta på mig inomhus  Det var svalare inne än ute  

Då jag hade handlat MYCKET på Ge-kås kollade jag i princip endast efter ett rosa dressyrschabrak i full...just det här schabraket fanns nämligen inte i Sundsvall...men i Borås låg det och väntade på mig  Ibland har man tur!! Jag köpte även en rosa och en turkos huva  När jag efter 10 min sa att jag var klar blev exet mycket förvånad!! REDAN?? Det var bara betala och sedan åka vidare till Marinne!!

När vi var i Ullared köpte vi en GPS då vi inte var nöjda med appen i mobilen  GPS funkade klockrent!!!

Det enda som var med den var att när jag ansåg att vi var framme...jag kände igen Ava och Magnus i hagen....så tyckte GPS:en att vi skulle fortsätta?? Vilket exet gjorde och då hamnade vi bland några sommarstugor?? Hmm!! När vi vände och klev ur bilen såg jag alla ankor och ällingar och insåg att vi var framme  Hi hi!!

Jag hade köpt lite utrustning till Marianne och Ava när jag var på Ge-kås. Men då jag inte riktigt visste VAD jag skulle köpa så hade jag chattat med Maria på FB för att höra om hon visste vad jag kunde köpa. Fick lite tips av henne och det slutade med följande grejer:


 

Samma snygga rosa schabrak som jag köpte själv...så klart  


 

En svart lädergrimma och en rosa repgrimma  Ava har ju samma tacksamma pälsfärg som T så hon passar i allt ...men det beror ju på om matte gillar rosa  


Istället för att slå in allt i ett paket blev det att lägga det i en Ge-kås påse  

  När jag lämnat av gåvorna och tittat på djuren här hemma gick vi in för vätskekontroll. Det var grymt varmt ute!!



Ava och Magnus i hagen. Ava mörkbrun och Magnus lite åt det röda hållet.


 


Det är det här som kallas för "sprätthöns"  


 


Sedan chillas det under trädet också....de har grävt ner sig i jorden i skuggan. HÄRLIGT en varm sommardag  


 

Mamma gås med sina 18 ällingar!!! Hur söta som helst  


 

En liten film vid matdags  

 

Matdags!!!!

   

Pappa gås som kallas för Draken. De badar nämligen aldrig de äldre hannarna  Medans de yngre ällingarna badar i badkaret varje dag...säkert flera ggr per dag  


   

Det föddes 4 kycklingar lördagen när vi kom och hälsade på. 2 st hade fötts innan vi kom dit och sedan föddes det 2 st...1 gul och 1 svart under kvällen. Visst är de fina??



En nykläckt och fortfarande lite blöt kyckling  


   

Otroligt fina är de små liven  


 Sedan gick jag, Marianne och Leo på en promenad i skogen för att titta på ridvägar. Kan säga att deras hinderbana i skogen går INTE av för hackor! Den var hur bra och fin som helst  Är inte lite avis på den!! Måste klura vart jag ev. kan tänkas sätta upp några fasta små hinder och träna på framöver  Även ridvägarna i skogen var riktigt fina och bra!!! Det är väl en av nackdelarna med att bo som jag gör...vi har inga ridvägar i skogen...

Då kom Lollo (Marias man) med lite vätska som skulle förtäras under kvällen. Han blev kvar en stund innan han åkte hem för att göra sig iordning inför middagen. När Maria och Lollo sedan dök upp satte vi oss och chillade en stund i solen innan vi började hjälpas åt med middagen. Sedan åt vi gott och hade otroligt trevligt tillsammans  

Till saken hör ju att jag och Marianne har INTE träffat varandra tidigare!! Utan hon hittade min blogg 2007 och sedan har vi kommenterat varandras bloggar och chattat lite på FB veckan innan vi åkte ner. Och Maria har jag bara chattat lite med FB några dagar innan vi åkte till Marianne. Och exet hade ju ingen aning om vem varken Janne eller Lollo var eller Marianne eller Maria... Hänger ni med?? Hi hi!!

Det tog ca 5 min så var alla 3 karlar som "ler och långhalm"   Och även vi tjejer!! Helt otroligt att det funkade så bra med oss allihopa trots att vi aldrig träffats tidigare  Det blev mycket skratt och många historier under kvällens gång!! Åhhh!! Så trevligt vi hade  

Vi tror att vi har lyckats övertala både Marianne & Janne & Maria och Lollo att åka upp till Norr och hälsa på!!! Skulle ju vara fantastiskt trevligt att få återgälda gästfriheten och bjuda igen  

Det blev sent och somliga (exet och Janne) satt kvar längre än oss andra och pratade. Men vi var alla uppe i rimlig dagen därpå och alla mådde bra  Efter frukost åkte vi till Medeltid-vecka eller var det Riddar-vecka?? För att titta lite. Vi köpte lite olika getostar som var supergoda  Vi tittade på många fina hantverk men det är så lite man egentligen behöver....men titta på allt fint kan man alltid göra  

Sedan åkte vi "hem" för att fika lite...fick glass och bubbelvatten  Perfekt när det var 41 grader på solväggen  Efter fikat var det dags för oss att åka vidare. Vi stannade till en sväng hos Maria och Lollo och tittade på deras fina hus en stund. Det visade sig att de håller på att renovera upp ett gammalt hus. När vi kommer in i vardagsrummet har de en liknade kakelugn som vi har i vårt vardagsrum!! T.o.m samma färg!! Lite annorlunda mönster men det måste vara "kusiner" eller något...Hi hi!! Blir spännande att få titta in i huset sedan när allt är klart  

Sedan var det hög tid att åka vidare till Robert som väntade på oss. Jag ringde till Robert och fick vägbeskrivning och exet ringde till Per och meddelade att vi inte skulle äta middag med demi ut och att vi skulle bli sena på kvällen.

Det var väldigt trevligt att träffa Robert igen  Han är som jag har skrivit tidigare som min storebror....som jag aldrig har haft. Han och hans fru bor i ett jättefint hus i utkanten av Borås Exet körde så jag och Robert delade på en flaska vitt vin  Ibland är det bra att ha privat chaufför   

Robert har en liten dvärgpudel vid namn Frida och hon "hånglade upp" både mig och exet ggr flera under kvällen. Enda gången vi fick vara ifred var när vi åt  Hon brukar vara väldigt social men inte sitta som en kardborre på okända människor. Gissar dock att det berodde på att alla vi hade hälsat på under veckan hade hund så vi luktade nog otroligt gott i hennes ögon...skulle jag tro  


  

 
    

En liten Frida   


Efter en otroligt god middag och efterrätt  och en trevlig pratstund var det dags för oss att åka till Alingsås igen!! Jag fick med mig nyaste nr av Hästmagazinet...som inte ens kommit ut i handeln  NICE!!!

Det visade sig att Robert kommer upp till oss i Norr under hösten och hälsar på. Det gillar vi!!! Känns bra att få återgälda gästfriheten till honom också  

Vi hann nästan bara tillbaka till Alingsås så dök Per och barnen upp. Vi fick oss en väldigt god drink var...eller vi fick 2! Måste höra med exet VAD det var vi fick för den var supergod...sån där drink man vill bjuda andra på  

Jag gick upp och la mig först och somnade ganska omgående.....zzzzzzz....

Vaknade sedan före exet på måndagmorgon men lät honom ligga kvar och sova medans jag surfade lite. Kändes inte som om vi behövde stressa så mycket utan det skulle nog lösa sig ändå.

Efter frukost var det dags att börja packa bilen och åka iväg mot Gävle och faster som väntade på oss!!

Det verkar som om Per kommer och hälsar på nästa höst och ska jaga med exet. Han visste inte om det blev någonting i höst men annars kommer han ju nästa år istället  Det blir jättebra!!!

Då var det dags att åka hem efter över 1 veckas resa!!

Vi har verkligen haft det jättebra hos alla vi har hälsat på!! Resan har som jag sagt tidigare helt klart varit över föräntan på allt...både alla vi har träffat och Ullared och att åka så pass långt!! Det har gått jättebra och det är absolut inte sista gången vi gör en sån här längre resa. Dock stannar vi hemma nästa sommar men sedan får vi se om det blir en resa året därpå igen eller om vi väntar 1 år till. Men helt klart ska vi iväg igen  

När vi kom fram till Gävle väntade faster med middag  Åhhh!! Så gott det var att få äta middagen efter att ha åkt nästan 60 mil!!! Sedan tog vi det lugnt och åt efterrätt och drack vin/öl och såg på TV  

Kan säga att jag hann bara lägga mig i sängen när vi kom in på vårt rum så somnade jag  Trött?? Nej, vad är det!! Sov som en sten hela natten och vaknade hur stel som helst  Tror att jag sovit så hårt att jag knappt rört på mig under natten. Höger skulderblad hade helt kekat ihop  Kunde knappt röra armen eller gå  Tur för mig att det inte blev så tidigare under veckan!!! Ibland har man tur minsann  

Det blev en dusch för både mig och L-O och jag kan säga att det var otroligt skönt efter så många mil dagen innan!! Vi laddade med energi inför hemresan!!!

Efter frukosten åkte vi med Faster till stugan och titta på den. Hon ska sälja den och det verkar som om hon äntligen har fått spekulanter på den!!! 2 st är intresserad just nu  Ska ringa henne nästa vecka och få höra hur det har gått för henne!!!

Det kändes oroligt jobbigt att säga hej då till Faster....det var liksom sista delen i resan och nu var vi på väg hem "på riktigt"  Det kändes tråkigt att resan börjar ta slut men samtidigt skönt att snart vara hemma!! Jag var väldigt kluven....

Vi stannade till i Sundsvall för att tanka, gå på Hööks en sista gång, ett IKEA-besök och sista fika lite för att orka med de sista 26 milen hem!! Jag hittade inte så mycket på Hööks men några smågrejer och samma sak på IKEA....inte mycket men några temuggar och annat fick följa med hem  Klockan var nästan 19.00 när vi landade hemma och vi konstaerade att resan hade gått väldigt bra  

Vi packade ur bilen och sedan tog exet det han behövde...kopplade på släpvagnen för att kunna ta med sig 2 balar hem och åkte sedan till stugan för att hämta hem hundarna. Men stannade till dagen därpå. Han hade ju kört 60 mil så det kändes bäst om han stannade kvar och samlade lite energi tills dagen därpå istället för att köra tillbaka till stan mitt i natten. Vill ju gärna ha hem honom helskinnad igen!!

Hundarna hade blivit helt galna när de såg husse  Så klart!! Hi hi!!

Så här med facit i handen blev allt verkligen perfekt och exet har sagt till alla att det INTE alls är så hemskt i Ullared och på Ge-kås som alla tycks tro. Det är hur trevligt som helst! Bara man tar det lugnt och stannar i några dagar och inte stressar. Så det verkar som om fler fruar kommer att få med sina äkta män till Ullared efter vår resa  Vi är så glada att kunna hjälpa till  

Tja, det var nog allt för den här resan!!!

Jag säger bara...tveka inte att åka....ta lite chanser....det kan bli eran livs resa!!!

Mvh anaby  

 
 
marianne

marianne

25 juli 2013 09:42

Är det den gröna kakelugnen som är i det rummet? Jag kommer inte ihåg..... så fall har vi oxå haft en kusin i huset jag växte upp i...hih....

Jag tänkte på det när i åkt, vilken resa....det var många mil att sitta i bilen och många olika sängar att sova i. Jag förstår att du sover gott nu.

Efter ni åkt kom det två kycklingar till, en svart/vit och en gul. de gula blir ju vita sen men de andra kan bli vilken färg som helst.

http://marremams.blogg.se

anaby

29 juli 2013 10:37

Jo, det stämmer att det är den gröna kakelugnen!!! Åhhh!! Vad trevligt att du hade en kusin i huset du växte upp i!!! Jag ska ta ett kort på "vår gröna kakelugn" och lägga ut i bloggen så får du och Maria se hur vår ser ut:)

Jo, det blev några mil att åka men vi har haft en fantastisk resa:D Så det var värt all tid och möda!! Vi är otroligt nöjda med allt:D Och vi har sovit gott sedan vi kom hem;) Hi hi!!

Åhhh!! Vad härligt med fler kycklingar:D Blir väldigt intressant att följa dem nu när jag har sett dem "live":D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards