anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 29 juli 2013

Den gröna kakelugnen!!

Av anaby - 29 juli 2013 10:54

När vi var ner och hälsade på Marianne och Janne var vi även och hälsade på Maria och Lollo. Och det visade sig att de hade en liknande grön kakelugn som vi har i vårt vardagsrum!! Kakelugnarna är nog "kusiner" till varandra..tror jag  Hi hi!! Så här ser den allafall ut  


 


För 19 år sedan kom de från Museéet i stan och fotade vår kakelugn. Det visade sig att det tyvärr inte finns så många kakelugnar kvar i Västerbotten längre!! Många tar ut dem när det renoverar. Vad det beror på kan man bara spekulera i men förmodligen så är många av dem inte i så bra sick så våran utan de tas nog bort pga att de är för trasiga. Sedan vill inte alla ha en kakelugn i sitt vardagsrum eller andra rum för att de inte passar in. Så är det bara. Men våran står kvar. Det är min farfar som satte in och lät mura upp den 1944. Då min pappa var 2 år gammal. Så för oss är det nostalgi och kuriosa att ha den kvar som ett minne från förr  

Vi har ett väldigt speciellt tak inne i vardagsrummet också. Det beror också på min farfar!! Han fick nys om att gammalt Café inne i stan skulle byta tak så han hörde sig för om det fanns möjlighet att köpa en del av taket?? Det gick bra  Så här ser taket ut!!


     

Taket är målat av en känd konstnär på sin tid...dvs under 40-talet någon gång. När farfar hade satt upp taket kom konstnären hit för att bättra på taket  Som synes har det spruckit på vissa ställen men det här taket är ingenting man målar över i första taget! Det här är farfar och farmor för mig  De dog redan när jag var 6 år gammal så jag har inte så många minnen av dem. Köksbordet som vi för tillfället har inne i köket kommer från farfar och farmor och är nog ca 60 år gammalt men underbart stort och det kommer jag inte heller att göra mig av med i första taget!! Allt nytt är inte bäst  

Mvh anaby  

 
 
marianne

marianne

29 juli 2013 12:01

det är synd att folk renoverar bort sådana fina gamla saker, men Jag märker här hos mej oxå att gammalt= mossigt
Det huset jag bodde i är rivet för länge sen, det var kakelugnar i varje rum utom ett, där det var öppen spis. Det var ju så man värmde upp sina hus förr, ett fint minne jag har är att på vintermorgnarna vakande jag ofta av att pappa höll på att tända i min kakelugn, det var mysigt att vakna till knastret när elden tog fart.

Du slösar då inte bort någon tid....full fart direkt du kommer hem, hur orkar du? Jag blir helt slut av att läsa det ;)Och så får jag dåligt samvete oxå för jag inte får något gjort :( När jag gjort de vanliga sysslorna finns knappt energi till de tre sakerna....suck

Vi tyckte det var superkul att ni kom hit och klart vi ska komma upp och hälsa på er, vi får se hur/när det blir.....

http://marremams.blogg.se

anaby

30 juli 2013 13:36

Det är väldigt synd när folk renoverar bort gamla saker. Dock kan jag förstå att man tar ut det gamla om man vill göra om helt eller om det är i ett sämre skick. Eller om man som du skriver har kakelugnar eller öppen spis i varje rum. Då blir det ju ganska mycket. Vi har dock bara kakelugn i vardagsrummet och en öppenspis i hallen:) Vi valde även att ha lite "äldre stuk" i hela lägenheten och behålla mycket av det gamla. Men då gillar jag trä och mässing;) Hi hi! Men alla är ju olika som tur är:D

Jag har vilat innan jag jobbat och försökt att inte hålla på i mer än 2 timmar...då det är min smärtgräns. Så det har gått riktigt bra! Bättre än jag trodde och sedan är det värktabletter som gäller före och efter jobb. Men den här veckan när det är "lindrigare jobb" är det bara nypon och inga värktabletter längre:D Känns skönt!!

Vi ser framemot att ni kommer och hälsar på när det passar er framöver:D Så att ni får se den Norrlänska tundran och lite annat smått och gott!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards