anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2013

Underbara häst!!!

Av anaby - 6 augusti 2013 22:00

Idag efter jag hade packat upp alla hästgrejer från Horze och Haglunds var det dags att gå ut och rida på T en sväng. Idag var planen att rida på åkern och trava kavaletti som avslutning.

Idag var vi orangea....eller allafall T  Jag hittade inte igen min orangea T-shirt. Får leta imorgon och se om jag hittar den. Hade allafall brunrutiga ridbyxor idag  


 


 

Så här såg T ut idag. Sadelvagnen matchar ju faktiskt men inte mot den röda bagen  Men man kan ju inte få allt att matchat jämt 


Har letat ett sånt här orange schabrak länge utan att hitta och sedan var det en tjej i stan som hade ett till salu billigt  Ibland har man tur  


 


Den orangea huvan som är till hälften cremefärgad...då vissa delar av den inte tog vid färgningen  Den blev ju annorlunda och unik om inte annat  


Efter att ha skrittat runt hela åkern några varv blev det dags för trav. Och efter uppvärmning 4 + 4 varv i trav blev det att gå in på stora volten och trava lite där. Valde dock att inte trava så mycket på volten idag...ville mest bara känna av hur han går. Han känns väldigt fin...både stegmässigt och lydnadsmässigt  

Så avslutade vi med att träna på kavalettina. Jag har lagt ut bommar mellan de röda dunkarna så nu har vi skrittat över dem flera ggr efter vi ridit ut. Det har funkat väldigt bra!!!

Så idag började jag med att skritta över och det gick bara fint. Vände och skrittade över 1 gång till...utan problem. Skönt!!

Då var det dags för trav....

Börjar trava och är beredd på att han ska kasta sig åt sidan som han vanligtvis gör men det kommer INTE...istället travar han helt lugnt över både första och andra bommen?? SHIT POMMES FRITES....min häst har äntligen förstått att bommar INTE är farliga  Det går nog knappt att förklara hur skönt det känns!! Jag är så där barnsligt otroligt nöjd med min häst idag  Tänk att man som ryttare tidigare har suttit och hopptränat på 150 cm hinder på träningar med 2 av mina 4 hästar och nu är man jättenöjd när hästen har travat över bommar....kontraster som heter duga men samtidigt så har alla hästarna varit duktiga efter sin förmåga  Och det är de som räknas!!

Jag har ju INTE hoppat på ganska exakt 2 år pga att jag upplevde att T var så motsträvig vid hoppträningarna när vi var iväg. Det kändes bara jobbigt för både honom och mig och tar ju bort glädjen att få åka iväg och hoppträna ganska mycket kan jag ju säga  Jag har istället tränat enbart på bommar och några små hinder någon gång ibland. T har bla blivit löshoppad och det funkar riktigt bra.

Nu under våren har jag tömkört och hoppat lite i vinterhagen med honom. Det har gått bra både att skritta och trava över bommar. Han har lugnat ner sig allt eftersom. Jag har försökt avdramatisera både med bommar och röda dunkar...som han INTE gillar alls  Och nu för några veckor sedan började jag skritta mellan de röda dunkarna och han lyfte knappt ett öra  La till bommar på marken och då skrittade han över utan att bry sig även där!!

Så nu ska jag hämta några fler bommar och göra kryss och trava över efter våra ridturer. Det blir nog jättebra det där!! Hade ju varit väldigt roligt att få hoppa lite på låg höjd...men då vill jag att både jag och T ska tycka att det är roligt. Det känns som en förutsättning!! Vi får se hur det går framöver! Men idag kändes helt klart som ett "genombrott" från T:s sida  Han travade över bommarna 4 ggr och var lika lugn varje gång!!
LYCKA!!!


 

Spanar runt lite när vi skrittar av  



Skrittade av och sedan fick T mat och jag smörjde alla 4 med Raditalgel.


T ser ut att vara ganska jämnt musklad i bakdelen  


 

Står och spanar nere mot stallet men har ingen brådska ner  

Hela dagen idag har varit riktigt, riktigt bra!! Vi hade en jättebra dag på Noliamässan (se separat inlägg med bilder om vad jag köpte där) idag!! Det är helt fantastiskt när man kan smaka på korvar, skinka, medwurst, ostar, marmelader mm. Man blir nästan mätt bara av att provsmaka på allt och vilka smaker sedan  Vi åt även den sedvanliga friterade camenbert med hjortronsylt...himmel så gott det är  

Det finns ju hur mycket grejer och mat och annat som man skulle vilja ha men man får ju välja och se VAD man behöver och kan köpa!! Jag brukar köpa någon ost, 4 olika korvar, pepparmedwurst och en påse med bröd. Det är dock inte varje gång jag unnar mig någonting själv...som jag gjorde i år. Men det är roligt någon gång att få köpa till sig själv  Så jag är mer än nöjd med dagen och kvällen här hemma  

Nu ska vi provsmaka korvarna och osten och det sista av de 3 fårostarna som är så goda  För mig blir det lite vin och för L-O blir det öl...vi är ju lite olika på det viset  

Ha en fortsatt jättebra sen tisdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


 
 
Ingen bild

marianne

7 augusti 2013 00:00

Duktig pålle :)
Har du eget hindermaterial eller är det stallets?
Jag önskar jag hade en hage med lite planare mark så jag kunde ställa upp ett par hinder....men jag har förstås terrängbanan och inte så långt upp till ridhuset.

Mums vad gott med lite småplock så där på kvällen :)
Sista biten av min ost slank ner på lunchen :)

anaby

7 augusti 2013 19:25

Han skötte sig jättebra!! Nu blir det att gå vidare med kryss:D Känns superbra!!

Jag har eget hindermaterial som jag har byggt under flera år. Har köpt bomhållare på Börjes billigt och sedan byggt resten. Har t.o.m en mur och vattenmatta;) Man kan bygga upp en hel bana med 10 hinder inkl. kombination och trippelbar + framhoppningshinder. Men det tog några år att bygga kan jag säga;)

Några få hinder hemma är alltid guld värt!! Du får be J göra några till dig...han som är snickare;)

Jättegott med lite ostar och annat på kvällsqvisten:D Vi har en liten, lite bit kvar av den ena fårosten...sedan är vårt slut också....

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

7 augusti 2013 09:28

Ni kommer säkert att hoppa med glädje framöver. Han har ju bara blivit mer och mer balanserad i huvudet och det är ju där allt sitter på honom. ♥

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

7 augusti 2013 19:44

Jag tror också att det kommer att gå jättebra att hoppa framöver!! Det känns som om T har kommit över "en gräns" nu i och med att han är så obrydd. Han är helt klart mer balanserad och trygg nu och jag tror att allt kommer att vara mycket lättare nu:D Det är inte lätt när man har haft det så jobbigt i flera år!! Det är nog tur att vi inte vet allt han har varit med om...

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Anna

Anna

20 augusti 2013 15:11

Oranget är snyggt! och stöldbegärligt;)hehe

http://annashastliv.blogg.se

anaby

26 augusti 2013 15:23

Orange är supersnyggt! Tråkigt när folk inte kan skilja på ditt eller mitt bara :(

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards