anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 29 juli 2015

5-i-topp av mina hästar jag har haft genom livet i 40 år!!

Av anaby - 29 juli 2015 23:45

Nu blir det svårt men jag tänkte göra en "5-i-topp-lista" av mina hästar som jag har haft genom livet i 40 år nu!!


5:a Delad plats mellan Comtesse - Monster nr 1 och Lord Courette - Lugn och sansad häst som kom efter monster nr 1  

Comtesse:


             

Comtesse var den första hästen jag tävlade med på riktigt. Vi gick från 0-Msv B på 2 år med min tränare Roberts hjälp!! Det innebar segrar i Msv B och en plats i Elitlagen som junior som tävlade Elitserien för min ridklubb  Comtesse var endast 157 cm men hoppade hus!!!


Lord Courette:


           

Lord Courett kom efter Comtesse och var 170 cm hög. Det blev en rejäl omställning att rida en lugn och sansad häst efter "den halvgalna röda märren"  Med honom tävlade jag upp till Msv B med placeringar. Vi tävlade tillsammans i Div 1 laget för min ridklubb  


4:a Zimé - Hon som var ett monster mest hela livet men var härlig ändå  


           



 



Zimé var också ca 170 cm men upplevdes störra pga att hon var så högrest. Vi tävlade upp t.o.m 125 cm. Och vi tävlade tillsammans i Div 2 laget i hoppning. Jag har ridit laghoppningar med alla mina 4 tävlingshästar...Div 2, Div 1 och 2 ggr Elitserien. 1 gång som junior och 1 gång som senior   Jag och Zimé kamperade ihop i 17 år så hon är den hästen som jag har ägt längst!! Hon var väldigt speciell och accpeterade i princip bara mig på ryggen och som hanterade henne   En riktig enmanshäst och halvgalen!! Tabasco är LUGN om man jämför med henne  

3:a Kadett - Min första häst/ponny som jag lärde mig rida på  


   

Året var 1975 och den 23 december fick jag min första häst/ponny som hette Kadett!!! Han har lärt många barn att rida och var rätt så envis  Jag hade stora problem att fånga honom i hagen då han bara sprang ifrån mig  Så fort jag gick och hämtade pappa efter några timmars försök...stog han så klart som ett ljus och lät sig fångas utan problem  Hmm!! Han var ju väldigt envis men det var ju jag med på gott och ont  Om jag ville att han skulle fortsätta galoppera förbi någonting och han INTE ville så blev det en tvärnit och jag föll ju så klart av  Men jag gav mig inte utan fortsatte...och efter att ha fallit av 9 ggr i rad...satt jag kvar den 10:e gången och gav då mig för dagen  Så man kan nog säga att jag fick börja redan från början med att vara envis och ha tålamod med hästar!!

Vi gjorde allt med den här ponnyn...red, körde och tolkade med honom  


2:a Tabasco - Monstret som blev en drömhäst till slut   

       

Tabasco är "Wirbelwind-kopian" som jag hittade 2007 och föll som en fura för  De 2 hästarna är lika lika som de är olika  Men de skulle kunna ha varit bröder och har samma härliga temperament  Tabasco är min nuvarande häst som jag äger och rider idag. Han och jag har gått igenom otroligt mycket tillsammans. Dels pga att han har så mycket med sig i bagaget från sitt tidigare liv och en "fd. problemhäst"  men också för att jag själv mådde så otroligt dåligt och var så "trasig både psykiskt och fysiskt" under 2007 när jag fick hem honom pga trakasserier under många år från en människa utifrån Man kan nog säga att vi "läkte" varandra under några år framåt  Utan Tabasco och min familj skulle jag INTE finnas här idag eller sitta här och skriva i min blogg!!! Så han är nog den hästen som tveklöst har betytt MEST för mig under hela mitt liv...trots att vi INTE har tävlat någonting!! Vi behöver varandra kan man lugnt säga   Om jag är trött och less någon dag så är det Tabasco som får mig på bättre humör  ...han är ju också den jag oftast träffar FÖRST på dagen eftersom resten av familjen är i skolan eller på jobben  Men familjen betyder förstås OTROLIGT mycket för mig också!!!



1:a Wirbelwind - Drömhästen   


 

I november 1989 köpte jag Wirbelwind för MYCKET pengar och han var hästen jag "bara" hade drömt om och nu fick möjlighet att köpa!! VILKEN KÄNSLA!!! Det enda som var negativt med honom var att han hade "grisskräck"....han blev helt hysterisk när han såg en gris  Svettades så att det rann floder om honom och blev helt blockerad  Förmodligen hade det hänt någonting med någon/några grisar i hans tidigare liv i Tyskland...svårt att veta vad.

Det fanns inga hinderhöjder eller hindertyper som var för svåra för den här hästen. Han fullkomligen "lekte" över allt man ställde upp  Det går knappt att beskriva känslan när vi hopptränade på 140-150 cm hinder och det kändes som att hoppa 100 cm...för att han knappt tog i men ändå nästan lyckades "slunga" mig ur sadeln för att han hoppade så otroligt väl och mycket med ryggverksamhet  Jag har varken före eller efter suttit på en häst som hoppat så otroligt väl och haft sån kapacitet som han hade!! En superbra häst helt enkelt  

Vi tävlade upp till 130 cm/Msv B-hoppning med segrar och placeringar. Red även i Elitserien för URF som senior 1991 tillsammans med Wirren  

Han var 180 cm hög men var ganska kort i kroppen....155 cm på täcken och full på träns och grimmor  

Lätt att hantera, lasta, sko och rida...tja, allt var verkligen lätt med honom  Han var en dröm att rida VARJE gång man satt på hästryggen!! Jag saknar honom otroligt mycket  




Mvh anaby  

 
 
Ylva

Ylva

31 maj 2014 17:39

Vilken otroligt vacker häst!! Vad hände med honom?

Sv: Tack!:D

http://www.ylvablom.se

anaby

30 juli 2015 00:06

Om du menar Wirbelwind så höll jag på i 5 år och försökte få honom frisk. Med massage, akupunktur, laser mm. Men han hade tyvärr skelettskador i form av hovbenssänkning upptäckte vi efter mycket om och men så han fick somna i endast 13 år gammal. Det var bland det jobbigaste jag någonsin varit med om:( Det tog flera år innan jag kunde titta på bilder och filmer när vi tävlade. Jag orkade helt enkelt inte med!! Är tacksam att Tabasco är så himla lik honom i både utseende och temperament. Det känns som om jag har fått "en chans" till med en fantastisk häst:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Erika

Erika

25 november 2014 17:12

Det är alltid så kul att tänka tillbaka på hästarna som passerat igenom åren vissa ger tydligare avtryck än andra. :)

http://erikapettersson.webblogg.se

anaby

30 juli 2015 00:04

Det är både trevligt och kul att se tillbaka och minnas hur det var förr med alla olika hästar man har haft genom livet:D Alla har ju sin charm och är individer:D Och precis som du säger ger vissa ett tydligare avtryck än andra;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards