anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 25 januari 2011

Höhäckarna

Av anaby - 25 januari 2011 12:38

Här kommer några bilder på mina höhäckar och jag börjar med den "stora" i galler.

  Den är byggt av en sk. gallerbox eller vad man ska säga med ganska stora rutor. Sedan har vi byggt på skivor av formflyfa på sidorna och som lock för att höet ska hålla sig torrt bättre vid snö och regn. Har fungerat jättebra under de 7 år jag har haft den och till mina 2 hästar Zimé som jag hade innan Tabasco och sedan Tabasco. Har blivit lite tuggad på genom åren men jag tycker att formflyfan har hållit väldigt bra  Blir ev. att byta ut locket sedan men än så länge är det otroligt fräscht     Vi byggde en kil inuti för att höet lättare ska åka ner..fungerar så där...jag brukar "trampa ner" höet ändå varje dag. Fyller på bägge höhäckarna ca var 5:e dag och trampar ner i den "stora" varje dag. Smidigt att slippa bära/dra hö varje dag till en häst som äter MYCKET!!!     Så här ser den ut när man öppnar den. Har kedjor som sitter fast i locket så att man kan öppna den säkert vid påfyllning och "nertrampning". Ska tillägga att den står numera även på en SJ-pall för att komma upp lite från marken. Det visade sig att det blev översvämning på vårkanten i samband med snösmältningen..suck!! Men man lär sig allt eftersom     Så här ser det ut när Tabasco står och äter ur den. Han äter nerifrån och om han får välja själv vilken av höhäckarna han ska äta ur....så är den här storfavorit nr 1 på listan     En till bild fast från hösten.


Nästa höhäck är pallkragarna och SJ-pallen. Jättelätt att göra och inte dyr heller   Tabasco har sin inne i vindskyddet. När det är dåligt väder är det jättebra att han kan stå där inne och äta emellanåt  

 

Så här ser det ut med den "lilla" höhäcken inne i vindskyddet.

  Bättre bild på hela vindskyddet eller "villa-viller-kulla"  Höplats till vänster och sovhörn till höger i 1:an på 35 kvm utan dörr 

   

Jag har valt att lägga en skiva i botten då jag upplevde att det var jobbigare och framför allt ofräschare att ta bort gammalt hö som ramlat ner i botten på SJ-pallen i tid och otid. Nu blir det minimalt med spill  och den är lätt att städa ur  Här ser man också att jag har skrivat fast pallkragarna på bägge kortsidorna med en bräda och skruvar så att hästen INTE ska kunna få isär pallkragarna. Har fungerat bra    Så här såg det ut när den stog i sommarhagen.   En till bild från sommarhagen bara en annan vinkel.


Jag har inget nät eller liknade i någon av höhäckarna utan fyller bara på med hö. Tycker att det fungerar jättebra ändå. Men har förstått att många väljer nät idag. Helt ok i mina ögon och allt är ju efter tycke och smak men framför allt efter hästens behov  


Om ni vill veta mer om höhäckarna  är det bara att fråga på  


Nu ska jag gå ner till stallet och rida en sväng  


Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards