anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under april 2011

Av anaby - 18 april 2011 15:43

Japp!! Idag blev det bilen ner till stallet med en massa grejer bla vattentunna, vattenslangar och den bomlösa sadeln mm. Tog även hem en massa som skulle hem igen. Tur att man har en stor och  bra bil att lasta i  

Började allafall med att kratta bort gammalt hö vid stora höhäcken och mocka ur hagen. Sedan var det dags att öppna höbalen och fylla hösäckar till höhäckarna. Gick bra!!! Nu kan jag tyvärr INTE dra säckarna på snön längre....då det inte finns någon snö kvar 

Istället får jag fylla dem lite mindre och dra åt dem med "återförslutbara" buntband...superbra att använda till det...och dra dem på skottkärran. Det gick riktigt bra!! Min underbara skottkärra med 2 hjul är så stadig så det blir inte tungt. Blev 8 st sopsäckar med hö som jag drog ut med skottkärran idag 

När jag sedan skulle fylla stora höhäcken fick jag givetvis locket i huvudet flera ggr pga stormen  Det blåste helt enkelt igen 

Skit också!!!

Ringde L-O som tog cykeln ner och hjälpte mig att hålla upp locket  Händer det igen kan man nog lösa det med att ta ett grimskaft och förankra locket med gallret på höhäcken. Blir nog bra!!

När höet var på plats var det bara att riva ur resten av höbalen  Höet var i princip torrt Gick otroligt smidigt att riva ur balen idag!! Vet inte riktigt varför men det flöt på bra och det kändes som om det inte tog så himla lång tid innan allt var klart  Tog dock minst 30-40 min men det är bättre än 1 timme    

Borstade sedan av T innan jag började lägga ut vattenslangarna och vattenbaljan för att fylla på nytt vatten.

Tog sedan skruvdragaren och gick ut till blomlådan och Termobaren för att skurva loss den från vindskyddet. Kan säga så här...skruvdagare är bra men använd INTE försänkta skruvar som man ska skruva upp igen inom kort tid. Är en aning svårt att se dem när de försvunnit in i träet  Tur att min kära man INTE var där och hörde mig svära  Fick dock bort allt även om jag fick demolera en av plankorna för att den skruven INTE syntes till och pga det INTE gick att skruva ut....Men blomlådan är borttagen och Termobaren hemma=UPPDRAG SLUTFÖRT 

In till stallet och mocka boxen och göra iordning den till kaninen som fick flytta in igen. Sedan städa och fixa i skrubben för att få lite ordning där...tycker inte om när jag bara har lagt allt i oordning efter träningen igår och allt känns som om det är ivägen!!! Vill ha ordning och reda så att jag hittar utrustningen  Tur att man är ensam i skrubben!!!

Ca 3,5 timmar senare var jag klar för att åka hem!!!! Jiiiiippiiieeeeee!!!!

Imorgon blir det en mysdag med T och "nästan" bara att rida och ha de bra  ME LIKE!!!!

Har landat hemma och sett på filmsnuttarna från hoppträningen igår och lagt in några stycken.

Vi bestämde igår att vi skulle gå ut och äta middag idag!! Så jag ska rugga upp mig lite och invänta min kära man  Sedan ska vi njuta av god mat till middag 

Kvällen blir nog tyvärr lite full av måsten....tvätt och städning...sånt som man aldrig kommer ifrån även om man vill  Men när man har gjort klart det så brukar det vara ett tag till nästa gång  Som tur är!!!

Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!

Mvh anaby             

Av anaby - 18 april 2011 15:31

Här kommer några filmsnuttar från hoppträningen igår.



I första filmsnutten är det andra gången han hoppar. Första gången blev det både vägringar och tjur-backningar på bägge hindren  Men här hoppar han riktigt trevligt 



En gång till där jag tycker han är duktig. Hoppar högt över dessa små hinder och jag kan säga att jag är glad att han har LÅNG OCH TJOCK man för mantag behövs emellanåt  Den kommer inte att klippas i första taget just nu!!!



Första försöket i andra varvet. Gick helt klart över förväntan!! Både jag och Rebecka hade redan gjort upp "en plan" hur vi skulle göra om han började vägra  Alltid bra att ligga steget före 


Nu ska jag börja med att träna lite bommar hemma ca 2 ggr per vecka. Sedan avancera och hoppa lite små hinder. Bara så att han känner sig trygg och INTE stannar som han har gjort tidigare. Tror att det kommer att göra underverk med honom!! Eller jag hoppas det allafall 


Sedan ska jag jobba vidare med hand och skänkel. Handen är bättre och skänkeln lite bättre...men jag ska försöka tänka och jobba mer med skänkelläget under den här veckan och nästa. Sakta men säkert så blir det nog bra till slut!!!


Mvh anaby    

Av anaby - 18 april 2011 10:27

Blåser storm ute idag   Hade en förhoppning om att jag skulle kunna rida ut med T idag men känns inte lönt att chansa i stormen   Han får vila istället....så hoppas vi på mindre blåst imorgon...eller så blir det en tur i hagen.

Jag har varit ner och släppt ut honom i hagen för ett tag sedan. Ska ner på en liten stund och fixa fram vattenslangen, ta hem Termobar och fylla på hö och fixa med en del annat i stallet. Sånt som jag inte har hunnit med när jag jobbade så mycket förra veckan  

Ska ta ner dem bomlösa sadeln och börja rida med den i hagen under veckan. Längtar redan!! Den är himla mysig att rida med   Känns också bra att börjar kunna rida T med hackamore igen  

Nej, nu måste jag lägga på en rem så att klockan inte blir så mycket innan jag är klart med allt kring T 

Ha en jättebra fortsatt måndag!!

Mvh anaby  

Av anaby - 17 april 2011 22:13

Vi fick hoppträna lite tidigare ikväll också då ponnyträningen var inställd. Skönt att komma hem lite tidigare 

Vi fick lasta T nere vid vägen idag för att backen upp till stallet är så himla dålig och köra på just nu. Pga det var han tyvärr lite stirrig över människor som gick och cyklade förbi. Men efter en stund gick han in 

Var rätt så lugn när han stog i vattenspiltan och jag gjorde iordning honom.

Lugn vid longering 

Lugn vi framridning tills....de andra började galoppera  då flippade han ur några ggr...  Bara att bita ihop och gilla läget  

När vi skulle börja hoppa...blev det en vägran och tjur-backning på bägge hindren...suck och dubbelsuck!!!

Kan säga att jag var både svettig och ledsen innan han hade hoppat över hindren första gången  Tänkte ärligt packa ihop och åka hem...Men man är ju en aning tjurig så ett till försök var på sin plats innan jag hade tänkt tänka tanken igen  

Vid andra försöket hoppade han bägge hindren!!! Tack och lov!!!

Fick instruktion av Rebecka att bara låta honom gå i trav eller galopp mot hindren med låg hand...vilket jag gjorde och då blev det galopp på andra hindret...lite okontrollerat men vi resonerade bägge 2 att det var bättre att han hoppade än att han stannade och började backa    Ingen fler vägran eller backning under hela tiden!! STORT +!!!

Gav mig när vi provat övningen några ggr i andra varvet. Kände att det var bättre att han hade en positiv erfarenhet idag då han vägrade en del förra gången.

Nu blir det vila 2 hoppträningar för oss då vi ska till stugan och sedan jobbar jag den andra söndagen. Men vi ska träna hemma med bommar istället. Har tänkt travhoppa i hagen både bommar och små hinder. Så vi gör så att säga lite "hemläxa" i hopp om att han ska bli säkrare tills nästa hoppträning om 3 veckor   

När vi var klar med hoppträningen skrittade jag av och de andra fortsatte att hoppa. Då L-O bar en hel del hinder till frambyggnaden åkte vi hem när jag var klar. T stog som ett ljus i vattenspiltan när jag skulle ta av grejerna  T.o.m L-O blev förvånad  Han gjorde inte en enda tendens till att gå framåt utan stog bara och såg nöjd ut  Sakta men säkert händer det grejer mentalt med honom. Det känns jättebra!!!

Var en aning tjurig vid lastning men gick in fortare än när vi skulle åka in. Han är inte ett dugg stressad utan enbart tjurig....så himla träligt!!! Både han och jag är ju rejält envisa...kanske tur det   Ska se om jag har möjlighet att lastträna lite innan nästa träning. Blir nog bra så småningom det där. Hur som helst är han mycket, mycket bättre motför tidigare när vi var tvungen att använda linor 

Såg väldigt nöjd ut när han kom hem igen  Är jätteduktig på att stå stilla inne i transporten när vi kommer fram och sedan vänta tills jag vill att han ska gå ut. Kastar sig INTE ut alls. Vilket känns jättebra!!

Väl hemma bytte vi fleecetäcke till ett torrt...fick kraftfoder och sedan linimenterade jag benen innan vi åkte hem.

Kändes otroligt skönt och härligt att komma  hem i rimlig tid ikväll!! Är rejält trött och sliten efter min "hellweek" men otroligt glad och nöjd också  

Har hunnit med att ta mig en dusch sedan vi kom hem och sitter nu med 1 temugg och 1 vinglas....och lite godis...framför TV     

Lägger in några filmsnuttar från kvällens träning imorgon.

Nej, gott folk!! Nu ska jag "själv-dö" lite i soffan innan det är dags för bädden 

Ha de jättebra så länge!!

Mvh anaby  

Av anaby - 17 april 2011 16:57

Sista natten på jobbet gick bra!! Ingen fler incident med "brandlarmet"  Hade dock förberett mig med hörselkåpor för att använda i högsta hugg som skydd medans jag skulla försöka få av larmet. Skönt att det inte behövdes. Men bättre att vara förberedd än att stå igen som ett fån 

Både huvudvärken och örondunket gav nästan med sig under natten. Det enda som jag kände av var illamåendet. Kanske inte så konstigt när kroppen mådde rejält dåligt igår...

KÄNNS OTROLIGT SKÖNT ATT LÅNGLEDIGHETEN NU HAR BÖRJAT  

Somnade direkt jag la mig i sängen när jag kom hem Sov i ca 3,5 timmar och sedan klev jag upp...rejält mossig  Men hellre det så att man vänder dygnet rätt på en gång...Såg på TV en stund innan jag gick ner till stallet för att fixa iordning T inför hoppträningen ikväll.

Longerade honom en kort stund i hagen så att han blir av med lite överskottsenergi. Såg rätt så lugn ut Dock blåser det nästan storm ute...suck!!! Jag blir så himla less när det bara blåser och stormar var och varannan dag   

Väl hemma igen packade jag bilen med all utrusning. Använde för första gången "sadelbocken" från Hööks bak i Taron. Blir lättare för L-O att ta med sig sadeln och IKEA-påsarna om grejerna ligger bak på flaket mot för att ta allt från baksätet....är betydligt mindre plats där. Så nu har jag underlättat lite för min kära man   

Middagen är intagen och snart ska jag gå och byta kläder så att jag är klar att åka. Vi åker ner till stallet vid 18.30 Vet inte om jag måste borsta av "Herr´n" igen...beror på om han har rullat sig Det lär ju visa sig  

Håll gärna en tumme eller 2 att jag håller mig kvar  på hästryggen ikväll 

Ha en jättebra fortsatt söndagkväll!!
Mvh anaby  

Av anaby - 16 april 2011 15:14

Natten började bra och som vanligt. Sedan drog brandlarmet igång på hög ljudnivå strax före midnatt!!!!

JÄDRA SKIT KAN JAG SÄGA!!!

När jag kollade närmare på "skåpet" stog det "Fellarm" vilket kändes rätt bra...Men jag fick INTE av skiten Till slut gick jag och kollade i alla lägenheter och "spårade" efter brandrök...INGEN BRANDRÖK!! Tack och lov!!!

Fortsatte att försöka få av larmet  och började nu bli stressad själv av ljudet!! Jag har tinnitus med ständigt tjut i mina öron...vid en koll på Sjukhuset visade det även att jag har "hyper-tinnitus" vilket innebär att man är ÖVERKÄNSLIG för ljud!!!

Efter ca 5 min med högt ljud reagerar min kropp med dunkade öron, svettningar, illamående och huvudvärk....Vilket jag också fick!!!

Efter mycket om och men fick jag till slut upp dörren till  "skåpet" och där fanns ännu fler avstägningsknappar  Trots att jag höll in dem ett tag "blippade" det bara till och sedan var larmet igång igen PROVADE ALLA SOM FANNS!!!

Började ringa Larmnr som fanns i pärmen men eftersom det var natt så blev jag hänvisad till ett annat nr...som självklart INTE svarade 

Ringde 2 andra mobilnr för att få hjälp att stänga av men inget svar...

Gick och tittade en gång till i lägenheterna  för att kolla om ev. rök igen...om det var därför larmet inte gick att stänga av?? Ingen rök...tack för det!!!

Efter ca 25-30 min fick jag av larmet. Vet fortfarande inte om jag "gjorde rätt" eller om det tystnade av sig själv.

Jag var allafall helt slut i både "knopp & kropp" av det ihållande ljudet 

Var sedan på helspänn resten av natten och höll tummarna att jag skulle slippa något fler larm...

Kan säga att när jag sedan åkte hem från jobbet och jag började slappna av blev jag rejält dålig igen...inte lätt när kroppen reagerar på ljud. Man väljer ju tyvärr inte själv vad som händer med kroppen.

Grät i princip när jag la mig i sängen...lyckades allafall somna ganska snabbt. Förmodligen av utmattning.

JAG BLIR SÅ HIMLA TRÖTT AV ATT HA EN KRASSLIG KROPP SOM INTE FUNGERAR SOM DEN SKA EMELLANÅT!! SUCK OCH DUBBELSUCK!!!

Mådde rejält illa när jag vaknade med dundrande huvudvärk. Det är nog någonting jag får drass med idag...och värkande öron med ännu mer tjut än vanligt

Men nu har jag allafall bara 1 natt kvar att jobba och en "plan" inför sista natten OM det blir samma sak igen  Orkar inte med att må så här igen.... 

Men är man förberedd att det ev. kan hända igen är det lättare att "ta tag i allt" om man har otur och det blir samma sak inatt igen!! Så jag ser positivt på natten trots allt

Tog bilen ner till stallet och T idag...orken finns liksom inte riktigt idag...hade egentligen tänkt rida en sväng i hagen men fick prioritera bort det direkt jag vaknade pga hur jag mådde Kändes jättetråkigt men jag kan inte "trolla" med orken en sån här dag och just nu är det viktigaste att ta sig till jobbet och jobba sista natten... Allt annat får stå tillbaka så länge. Kommer att prioritera T och stallet imorgon när jag "går av" istället  

Fick med mig sadel och annat hem som behövs till hoppträningen imorgon  Har dock inte packat och gjort iordning allt än...det blir imorgon när jag förhoppningsvis mår bättre   

Nu ska jag lägga mig i soffan och vila en stund!! De visar hästhoppning på Eurosport kl. 16.00 så jag tänkte vila mina ögon på det och äta middag samtidigt

Ha en jättebra fortsatt lördag!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 15 april 2011 13:11

Kan säga att jag somnade i princip när jag la mig i sängen igår   Himmel så trött jag var!! Har sovit både gott och ganska länge  Kände mig riktigt pigg och utvilad när jag vaknade 

Gick ner till stallet relativt snabbt idag för att hinna göra undan T och stallet innan golvleveransen kommer under em. Eller de ska komma mellan 12.30-14.30 Bäst att vara på plats då!!!

"Herr´n" låg och vilade idag med när jag kom till stallet  Idag klev han dock upp på en gång...är väl lika bra att stiga upp direkt tänkte han nog  

Jag blev riktigt förvånad när han INTE hade rullat sig!!! Han är ju fortfarande dammig men ingen fasttorkad lera eller dylikt idag    Hallleelluulljjaaaa!!!

Efter "av-pälsningen" begav vi oss iväg på uteritt. Han var lika lugn och fin idag    Eller egentligen ännu lugnare!!! Jättefin i traven...lyssnar på små hjälper även idag...skönt 

Skrittade mest på lång tygel idag och var väldigt avslappnad

Var riktigt fin på sista travsträckan tills sista backen där höll de på att köra med en motorsåg i ett av husen i närheten Då blev han lite stirrig men fortsatte att trava framåt...stort +!!! Trots att han tyckte att det var rejält läskigt med motorsågsljuden bakom sig så skrittade han hemåt  Och efter en liten bit på lång tygel helt avslappnad!! EN MYCKET HÄRLIG OCH TREVLIG RIDTUR IDAG  

När vi kom hem till stallet igen fick T helmagnetbehandling och lunch. Medans jag fyllde på hö, halm, mockade och fyllde på vatten.

På måndag ska jag ta ner mina vattenslangar och börja fylla vatten i en vanlig vattenbalja istället för  Termobaren.

Blir även att öppna höbalen och fylla på hö i höhäckarna. Är bra att veta vad man ska göra i början på veckan  Jag är ledig så det är ingen fara!! Har räknat med att jobba ganska mycket i stallet på måndag. Är man bara förberedd så går det bra att vara i stallet lite längre och jobba tycker jag  

Sitter just nu och väntar på att golvet till transporten ska komma med DHL!!!

Har tänkt inta lite fika medans jag väntar  

Ska nu jobba mina sista 2 nätter, fredag och lördag och sedan är jag långledig igen!!!

Känns jättebra 

Nej, nu måste jag inta lite föda!!

Ha en jättebra fortsatt fredagem och kväll!!

Mvh anaby  



Av anaby - 14 april 2011 21:29

När L-O kom hem från jobbet under em  frågade jag och vi kunde rulla in en höbal?? Det skulle gå bra   Ringde pappa direkt om lånet av traktor och sedan åkte vi ner på en gång 

Kommer dock inte att öppna den, packa hö eller fylla på hö i höhäckarna förrän på söndag eller måndag. Men nu finns den allafall på plats...vilket känns jättebra 

Efter middagen åkte vi till Willys och handlade mat. Nu klarar vi oss resten av veckan  Hi hi!! Storköp av morötter och jäst till T  

Sedan har det varit en lugn kväll  ...Ser just nu på Criminal Minds x 2 och sedan blir det bädden. Måste försöka sova länge och gott inatt så att jag orkar med att jobba de sista 2 nätterna  

Ha en fortsatt jättebra kväll!!

Mvh anaby  

 

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards