anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 2 januari 2012

Snö, snö och mera snö:S Opppsss!!!

Av anaby - 2 januari 2012 15:58

Idag hade jag tur när jag vaknade...plogbilen har redan kört på vägen!!! Då riskerade vi inte att träffa på honom när vi skulle ut och rida idag   När jag kom ner till stallet SÅG JAG HUR MYCKET SNÖ det kommit  Utan överdrift var det minst 20 cm!!! Planen var allafall att rida FÖRST och skotta sedan  Så blev det också!!

Dock upptäckte jag att T halkade lite...suck!!! Hans broddar är väldigt korta och nötta just nu så med is under och klibbsnö på...upplever jag inte att hans broddar riktigt "tar i marken". Ja, han har snösulor annars hade vi nog inte tagit oss från gårdsplanen!!! Ska ringa Hovis idag som ska komma ut senare i veckan  Det känns jättebra!!!

Vi red allafall till kyrkan men det blev "bara" trav på halva sträckan där vi vanligtvis brukar trava...samtidigt bättre med lite trav än ingenting  Skrittade sedan hemåt  Förutom lite halkningar från T:s sida var det en bra ridtur idag..han var lugn trots att han vilat i flera dagar 

Tillbaka till vindskyddet fick T lunch och magnetbehandling...sedan var det bara att sätta igång och skotta vid vindskyddet  Började skotta vid den provisoriska lilla dyngstacken runt hörnet på vindskyddet. Där jag idag också tömde skottkärran. Sedan blev det att skotta ur inne i vindskyddet, runt Termobaren och krubban....vidare mot grinden...och sist på utsidan där skottkärran står. Det tog kanske 45 min innan jag var klar!! Det gick rätt så bra..ingen tung snö som tur var  Det är bättre att det tar lite längre tid att skotta än att man stressar och får ont. Sedan var det dags att sanera elbanden....


 


Tror ni att det behövs lite "snö-sanering" från elbanden?? Observera att det nedersta elbandet ligger ner till marken  Så det har snöat den hel del inatt!!! 



Jag har gjort en "specialare" med buntband i hörnen på mina stopar och elband. Jag har satt buntbanden runt så att elbandet INTE kan ändra läge OM isolatorn skulle släppa. Blir rätt stor påfrestning när snön ligger på...speciellt i hörnen...


 

        Så här ser det ut och det är "öppningsbara buntband" och är ganska stora och grova motför hur de vanligtvis ser ut. 


Idag såg en av elbanden ut så här när jag kom ner...elband nr 2 i ordningen...eller mitten elbandet kan man också säga.


 


Isolatorn hade öppnat sig och släppt ut elbandet pga tyngden av snön men tack vare "buntbandet" låg elbandet kvar  Skönt att det funkade som jag hade tänkt mig 

Det var även en isolator som gått sönder...ska byta ut den imorgon men tills vidare "lagade" jag med ett "öppningsbart buntband"    De finns på Rusta för en billig peng  

När alla "måsten" kring snön, vindskydd & hage var klara!! Fick T på sig ett vanligt ofodrat regntäcke och jag lämnade honom ruggandes inne i vindskyddet  Det snöar fortfarande ute kan jag säga!! Så jag kommer garanterat att behöva göra en "elbandsanering" imorgon också!!!

Nu har jag landat hemma!! Har hängt upp allt som var BLÖTT på tork...både mina kläder och T:s utrustning...gjort iordning kraftfoder för resten av vecka.

Nu ska jag bara rugga upp mig och sedan åka till ÖB och Rusta en sväng. Hinner inte riktigt med det imorgon då jag ska jobba...bättre att ta det idag istället....då det nog blir samma skottning av snö imorgon. Helt ok!! Känns skönt att det äntligen har kommit snö!!! Bättre snö än is 


Pga vädret blev det tyvärr ingen inpassning av några spikmattor idag. Får ta det en "snöfri" dag istället framöver  

Nej, nu måste jag lägga på en rem så att jag hinner med att shoppa innan vi ska äta middag!!

Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
Jenny

Jenny

2 januari 2012 16:34

Hjälp vad ni fått mycket snö! Här är det fortfarande alldeles bart.
Väldigt smart grej det där med säkerhetsöglan till banden, det kan vara värt att lägga på minnet :)

SV: Ja, lite intressanta ser de ju ut, men alldeles för dyra för min plånbok.

Ja, det blev lite mycket mellandagsreashopping för min del ;) Fast jag räknar inte med att behålla allt jag beställde, några saker åker nog tillbaka.

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

2 januari 2012 20:19

Ännu mer snö blir det!! Det blir nog minst lika mycket nu under em, kväll och natt!!!

Jag tyckte att det var rätt så bra eftersom "buntbandet" är i plast och det inte gör någonting om det tar i tråden:) Är jätteglad att jag provade det när jag idag såg att en isolator faktiskt hade öppnat sig och elbandet lossnat!!

Helt klart intressanta men som du säger alldelens för dyra för min plånbok med;)

Mellandagsreashopping är helt ok!! Är roligt att kunna köpa utrustning på REA emellanåt:) Man kan handla rejält men ändå har pengar över till annat;)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Bonnie

Bonnie

2 januari 2012 21:16

Åh det är där all snö hamnade! Vi fick slask igår kväll och idag har det spöregnat hela dagen...

http://teamkarlsson.blogg.se

anaby

2 januari 2012 21:39

Japp!! Det är nog här all snö har hamnat!!! Hi hi!! Det snöar fortfarande:S Det blir nog minst 20 cm till innan det slutar imorgon em:O Så jag förbereder mig för mycket snöskottning i vindskyddet och sanering av elband imorgon också;)

Vad tråkigt att det bara verkar regna hos er just nu:( Hade varit bra med lite snö till er också!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards