anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Trevlig ridtur!! Skottat snö:S och jobba inatt!!

Av anaby - 3 januari 2012 16:16

Direkt jag kom ner till stallet började jag göra iordning T för ridtur och sedan bar det av!!! Det var lite isigt på vägen men han halkade INTE en enda gång på det...så det var bättre grepp motför igår när det var klibbsnö   När vi kom förbi växthusbacken blev det lite bättre underlag så där passade vi på att trava mot kyrkan. Han var pigg men ändå lyssnade han riktigt bra!! HÄRLIGT!! Vi fick sakta av och stanna för en gångare som kom på vägen. Den är väldigt smal nu när det har kommit så mycket snö...då känns det bättre att sakta av och skritta förbi eller stå stilla och släppa förbi gångare eller andra som kommer på vägen. När vi sedan vände kom det en joggare ganska snabbt så då stannade vi igen och stog stilla tills han hade hunnit förbi. Sedan blev det lite trav där han "flippat" ur senast  ...helt folktomt  kändes bra OM jag var tvungen att "ta igenom" någonting med honom efter vägen!!! Kände att han spände sig men när jag tog lite i tygeln lugnade han ner sig på en gång  och fortsatte att trava lugnt igen!! Vi travade förbi stället där han "flippat ur nr 2" också helt utan problem  Det kändes otroligt skönt!!! Skrittade sedan förbi stallet och travade mot "älvutsikten"...vi mötte 2 st kvinnor som var ute och gick med stavar men sedan var det folktomt och vi kunde trava resten av sträckan. Himmel så trevlig han blev!! Fick sitt stora och luftiga steg när han kunde slappna av igen  WOW!! ME LIKE  Skrittade sedan hem på långa tyglar på en väldigt lugn och harmoniska häst   Det var länge sedan i kunde skritta hem på lång tygel  Eftersom vi mest har skrittat på isgatan som varit senaste tiden...har T var lite "på & ivrig" vilket känns helt naturligt att vara när man inte får röra på sig tillräckligt mycket... så jag har varit tvungen att göra massa halter på hemvägen. Han har till slut lyssnat bra men någon lång tygel har det inte blivit..i bästa fall halvlång  Nu kändes det mer som om han var som "vanligt" igen  Det kändes jättebra att rida idag!!! Gav mycket energi till snöskottningen som skulle komma...och vara i några timmar  


 


Skritt på lång tygel genom skogen idag  på väg hem!!


T har varit lindad med fleecelindor bak de 2 senaste gångerna jag har ridit. Det har fungerat jättebra!!! Vet inte om det var därför som han kastade sig och flippade tidigare under veckan när han hade benskydd..men han har INTE gjort det igen sedan jag började linda honom istället. Så förhoppningsvis funkar det med lindor  Vi får se framöver!!!


T fick lunch och magnettäcke på sig medans jag började med att gå runt hagen för att sanera elbanden. Till min stora lycka var det INGEN snö alls på tråden!!! Tjjjoohhoo!! Kollade igenom hela hagen ändå när jag ändå var på G. Allt såg bra ut   Bytte ut isolatorn som var trasig och satte tillbaka buntbandet i hörnet där det ska vara. Hämtade hönätet som var sjöblött...hällde bara ut höet och sedan tog jag med mig nätet hem för att torka upp tills imorgon. Sedan satte jag igång och skotta snö  När jag tittade mig omkring för att se HUR mycket jag skulle skotta kändes det enormt tungt och jobbigt  Men man måste börjar någonstans....Det viktigaste är att T får äta sitt hö. Så jag skottade bort vid stora höhäcken först!!!


   

Efter skottning!! En nöjd T står och äter hö 

Sedan fortsatte jag med den provisoriska dyngstacken runt hörnet på vindskyddet. Det var endast tung och blöt snö idag...suck!! Absolut den värsta och tyngsta snön att skotta bort   Tur att det INTE är så här varje gång man ska skotta snö!!!



   

Efter skottning!!!


Sedan blev det dags att ta inne i vindskyddet och vid grinden.

Före:

     


Man vet inte om man ska skratta eller gråta 


 


Efter skottning vid Termobaren.


 


Efter skottning utanför vindskyddet och vid grinden  


 


Mot hörnet där T skiter...nu kommer jag runt med skottkärran!!!


Sedan var det dags att skotta där skottkärran och redskapen står.


 


Före:



Efter:


Till slut var det "bara" kvar att skotta in till dyngstacken:


 


Och utanför skjutdörren på baksidan:


 


NU VAR ALLT I STALLET SKOTTAT OCH KLART!! Kan ärligt säga att jag var rejält trött nu  men rätt så nöjd trots allt!! Jag hoppas att det dröjer länge till nästa snöskottning!! Fyllde på helt nytt vatten i Termobaren så slipper jag göra det imorgon  Ni kanske undrar varför jag skottar bort så mycket snö kring vindskyddet?? Jo, annars blir det väldigt tungt och problem när jag ska köra bort skottkärran till dyngstacken och hämta vatten...om det inte finns "en väg" att köra på!! Har insett att det är värt arbetet med att skotta bort snön då arbetet jag har kring T varje dag flyter på så bra då  Så det är enbart för min egen skull jag skottar bort snön!!!

När jag kom hem insåg jag att jag hade "glömt" bort att skotta runt transporten...och att bilen INTE gick att köra ut pga plogkanten som pappa skottat igår  Ska man skratta eller gråta?? Kan säga att gråta var nära till hands just då  Ringde till pappa för att höra om han skulle komma hem innan jag åkte iväg till jobbet? Nej, det fanns ingen möjlighet till det=skotta för hand!! Gick och hämtade snörakan och började med transporten....sedan hade L-O skottat bort det mesta bakom bilen så där körde jag bara bort resten....lite finskottning...som tur var  

NU ÄR JAG OTROLIGT TRÖTT!!!

Jag ska tillägga att jag tycker mycket om snö om det kommer i lagom mängd  


Blir att äta middag ta en dusch och sedan "själv-dö" en lång stund i soffan innan jag åkte iväg till jobbet!!!

Känns bra att jobba 2 nätter och sedan var ledig i helgen 

Imorgon kommer Hovis!!!

Nej, nu måste jag få i mig lite mat innan jag tippar omkull och sedan  rugga upp mig innan jobbet!!

Ha en jättebra fortsatt tisdagkväl!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
Jenny

Jenny

3 januari 2012 20:13

Jamen hjälp vad mycket snö ni har fått! Här regnar det fortfarande :p

Skönt att underlaget var bättre nu i alla fall :)

SV: Det var en riktigt hygglig hovslagare du fått tag på! Tänk om alla var sådana ;)

Nej fy vad obehagligt det var, hon ska allt passa sig nu, den lilla skäcken, just då var hon väldigt billig!

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

3 januari 2012 22:47

Det har kommit en hel del snö:O Och mer verkar vara på G imorgon!!! Oppsss!!! Ska bli intressant att se HUR MYCKET som kommer då??

Underlaget var otroligt mycket bättre idag:D

Nya Hovis är superbra!! Jag har varit nöjd med alla mina tidigare Hovisar också men det känns alltid bra när man är nöjd med en ny:)

Jag håller verkligen tummarna att hon sköter sig nu den "lilla skäcken"!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

4 januari 2012 08:04

Ja det där med "lagom"... Ha ha.. Nu regnar det eller om det är blötsnö som kommer ner... Suck... Små killarna blev utan täcken i går kväll när de gick ut, stor ÅNGEST hos mig när jag vaknade i morse och såg vädret. Så gissa om jag blev glad när jag kom ut och de tittar sömnigt ut från utestallet på mig!! ♥ De vet tydligen när det ska användas!

http://stallrosen.boggplatsen.se

anaby

4 januari 2012 19:34

Precis!! Den här vintern går nog till historien med brist på lagom;) Antingen INGEN snö eller MYCKET snö...inget mitt emellan:O

Vi har också rejäl blötsnö som ska skottas bort...hoppas att det slutar snöa under morgondagen!!!

Åhh!! Vad duktiga de var som stog inne i utestallet!! De lär sig fort att stå inne när vädret är så här dåligt:D

T utnyttjar sitt vindskydd till max..speciellt vid dåligt väder!!! Han är ju en aning annorlunda;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards