anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 17 januari 2012

Ridit, pratat med KK och fixat med pysslet i stallet;)

Av anaby - 17 januari 2012 15:24

Ställde väckarklockan idag och det var tur för jag var riktigt trött när klockan ringde 10.00   Snozade 1 gång och sedan steg jag upp  Hade fått ett samtal från jobbet så jag ringde dit. Jag var och köpte en anslagstavla till jobbet i september förra året som vi ska reklamera då de undrade vad företaget hette och datumet jag var och köpte...så att de lättare skulle kunna hitta igen "rekan" 

Sedan ringde jag till KK och de skulle ringa upp vid 14.00-tiden Perfekt då hinner jag med att rida innan 

Åt frukost och sedan gick jag ner till stallet med 2 IKEA-kassar och T:s foderhink  

Började med att rida. Vi tog samma tur som igår och travade ganska mycket innan vi var på väg mot kyrkan. Har räknat ut att det nog är kring 1,5 km trav innan vi saktar av och skrittar mot kyrkan. Även idag var han riktigt lugn och fin och stannade bra när det kom folk på vägen  Travade som vanligt efter växthusbacken och fortsatte traven nedanför kyrkan...vände och travade tillbaka. Sedan skritt tills det är dags för sista travsträckan...även idag blev det nedsittning. Det gick betydligt bättre idag!! Lättare att korta ner tempot och aktivera traven...men T tyckte att det var jobbigt  Är väldigt nöjd med ridturen även idag  Skrittade hemåt på lång tygel på en lugn och harmonisk häst  Fattas bara annat än att han skulle vara lugn efter alla travsträckor idag!!!

När vi kom hem insåg jag att han faktiskt var SVETTIG för första gången på evigheter!!! Hi hi!! Passade på att ta på magnettäcke + fleecetäcke och den "rosa halsduken" som jag sydde i höstas  Den satt jättebra och fyllde verkligen sin funktion  Är väldigt nöjd!!!

 


Det här fleecetäcket tuggade T sönder under första vintern jag hade honom. Jag lagade upp det "hjälpligt" och har sedan använt det när han ska ha på sig täcke ett längre tag bla nattetid efter hoppträning...det gör ingenting OM han tuggar sönder det igen...bara att laga...ett "slit-o-släng-täcke" att ha hemma 


Sedan provade jag Zimé fleecetäcke med hals och det satt riktigt bra!!! Det enda som jag inte var riktigt nöjd med var att halsen var lite tjat i början och lång!!! Zimé hade inte lika grov hals som T har men längre istället Tror dock att jag ska kunna lägga in en kil enbart i halsen längst upp...så blir det mer lagom till T Annars är jag jättenöjd med täcket  


             Fleecetäcket med helhals som jag sydde till Zimé för drygt 15 år sedan   Är INTE mycket använt så nu har T fått ärva det  ...vi kan ha det här hemma och altinera mellan det utan hals (samma färger också hemgjort) vid behov. Blir nog jättebra!!!


Passade på att prova spikmattan till täcket och det låg riktigt bra tycker jag!!!


 


Ligger inte på höften utan endast "runt om". Tror att det där ska funka jättebra!! Ska klippa till den andra och sedan klura lite på HUR jag ska sätta fast de stora spikmattorna på täcket. De små fram vid bogen sätter jag fast med kardborre. Måste se om det går att sy fast på de stora!!! Annars blir det en annan lösning där 


Spikmatte-nackbandet provade jag också. Det var lite för stort men jag ska korta ner det och sedan sy fast kardborre där jag hade tänkt och prova igen!! Hi hi!! En himla massa provningar blir det innan man blir klar


Sist men inte minst provade jag reflexhuvan. Hade mätat ut och klippt hål för öronen...MEN jag blev INTE alls nöjd med vart de satt  Ska sy igen hålet och göra nytt för att mäta ut en gång till så att de hamnar BRA den här gången. Sedan blir det att klippa ut och sy en HELT NY huva då den här inte blir bra att fortsätta jobba med...förutom att mäta ut hålen till öronen. Öronen var däremot riktigt bra!!! Ska bara sy in dem lite men annars blev de perfekta  Skönt att någonting kring reflexhuvan blev bra  Men jag ger inte upp!! Bara att spotta i nävarna och köra igång igen!!!    


Sedan är jag INTE alls nöjd med den nya padden  Suck!! Red med den både igår och idag och den flyttar sig och ligger INTE bra....så jag får återgå till den "gamla" jag sydde i höstas. Den ligger betydligt bättre!!!


 


Ny padd!!!


Och...


 

Den gamla padden som jag har använt hela hösten. Funkar bra som tur är  Har fått sy in kanalen några ggr då den tyvärr har vidgat sig lite för mycket men funkar bra när man syr in den  Tror att kanalen är några cm i dagsläget INTE så bred som den är på den här bilden!!!


Tog även ett beslut idag om att byta ut broddarna fram i trakten på T idag!! Han snubblade till rejält några ggr och jag såg även att han hade "skalat" av lite på bakhovarna  Suck!! Jag bytte ut traktbrodden fram till kortare brodd men bak får de sitta kvar så länge. Får som jag måste byta ut dem sedan. Passade på att dra åt alla broddar ordentligt med broddnyckeln också 

   

Jag har använt den här i många år och den kostade inte många kronor på Börjes!! Är jättenöjd med den  


Jag hann med det mest i stallet innan jag fick samtalet från KK!! Tack och bock för det!!! När jag förklarat "dagsläget" fick jag en akuttid imorgon  Jag ska dit kl.10.30 men det är nog troligt att jag kommer att få vänta lite men det känns helt ok...bara jag är där och får hjälp!!!  Just nu vill jag bara komma dit och höra HUR vi ska gå vidare med detta elände  Börjar bli rejält less....kan jag säga.... 


Avslutade med att fylla på med 1 hösäck inne i vindskyddet och fylla på vatten innan jag gick hem.

Har nu landat hemma och ska se om jag orkar med att klippa ut en ny reflexhuva, sy den, sy in öronen och markera ut nya hål för öronen på den "gamla" huvan. Så att jag kan prova den imorgon och förhoppningsvis sy klart den under veckan  Ska även sy klart "spikmatte-nackbandet" idag...sedan blir det nog tillräckligt mycket pyssel för idag. Vi ska nämligen städa hemma också och ta hand om tvätten....dessa "måsten" som ska göras...men det är skönt när det är gjort  

Nej, nu är det dags att "göra ett ryck" så att jag hinner sy klart innan L-O kommer hem från jobbet!!

Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

 
 
Kerstin

Kerstin

17 januari 2012 23:40

Full fart som vanligt! Secret var oxå ordentligt svettig idag. Hittade ett ulltäcke som jag helt glömt av, vilken tur, då kunde hon ju få gå ut igen! ;)

http://stallrosen.boggplatsen.se

anaby

18 januari 2012 17:32

Eller halvfart allafall;) Hi hi!!

Visst är det härligt när det blir lite svettiga av jobbet;) Ulltäcke är ju det absolut bästa att lägga på dem. Jag har ett jättebra som är för tungt för att läggas på...väger bly:S Får nöja mig med fleece så länge;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards