anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 3 februari 2012

Tabasco:)

Av anaby - 3 februari 2012 11:05

Jag har precis som många andra hästägare svårt att INTE skriva positiva saker om min häst 

Tabasco är otroligt speciell för mig av olika orsaker. Dels så påminner han väldigt mycket om en av mina tidigare tävlingshästar Wirbelwind...både i typen och temperamentet. Så att se Tabasco "live" första gången var som att se en bror till Wirbelwind!! Och självklart så föll jag som "en fura"  Det visade sig också att han hade ett riktigt bra temperament även om det skulle ta lite tid att få fram till ordentligt. Han är stor och grov men inte tung att rida då han har en lagom framåtbjudning och går i princip själv i en "bra form" redan från början. Oavsett om jag longerar, tömkör eller rider honom så "går han i en stadig form". Detta innebär att jag INTE behöver någon typ av inspänning när jag tömkör eller longerar....han jobbar på otroligt bra ändå 

Jag har problem med min kropp...eller rättare sagt i nacke och axlar. Det har jag haft i 11 år nu. Min förra häst orkade jag "bara" rida 2 ggr i veckan då hon "låg på" en hel del i handen och min nacke och axlar orkade inte riktigt med det  Tabasco är väldigt, väldigt annorlunda i ridningen.....han ligger på lite eller ingenting i handen!!! Vilket har underlättat otroligt mycket för min kropp. Jag orkar nu rida 4-5 ggr i veckan vilket är en dubblering motför tidigare  Tänk ändå vad det gör mycket vilken typ av häst man rider!!! Detta var också en av de stora orsakerna till att jag "tog hem" T på prov....att han INTE låg på i handen.

Tabasco är också tveklöst den hästen som jag har lagt ner mest tid på under alla mina år som hästägare!!! Det har visat sig vara en BRA investing då hästen jag fick i utbyte mot tiden, tålamodet, svetten och ibland tårarna...är helt underbar  


Igår när jag red Tabasco tänkte jag på vilken tur jag har som när jag tar en förhållning har en häst som "ligger kvar" i det tempot jag lägger honom i...tills jag själv vill ha en föränding i form av högre eller längre tempo  Det är en ren njutning att rida på Tabasco i dagsläget  Drar han iväg...tar jag en förhållning...säger: bra...så ligger han kvar i det tempot tills jag vill göra en ändring UNDERBARA HÄST!!! 

När jag rider ihop honom i traven....kortar ner tempot och sedan aktiverar honom med skänkeln får han ett rejält schwung i steget och då kan man i princip bara sitta och hålla om med skänkeln och hålla lätt i tygeln med ett leende på läpparna!! DET ÄR LIVSKVALITET!!!


 


Han kommer ALDRIG att bli någon dressyr eller hoppstjärna....men det spelar ingen roll för mig!! Jag älskar att både pyssla, rida och hoppa med den här hästen  Det räcker långt!!! För det ska kännas "bra" i hjärtat också....och det gör det VARJE DAG för mig när jag umgås med eller rider på min häst 

Någonting som jag trodde var omöjligt att känna "igen" tills jag fick hem Tabasco!!!       

Jag har haft en otrolig tur!!!

Som jag sa till L-O sent igår kväll när vi tog en sparktur ner till Tabasco med varmvatten... och jag såg T vara så snäll och försiktig med L-O ...tänk ändå så lugnTabasco är motför Zimé!!! Då säger L-O: Jo, vilken skillnad på hästar!! Tabasco är ju lugn och normal   Nu efter 4,5 år hos mig ÄR Tabasco försiktig med L-O och barnen också!! De ingår i "hans flock"  Likaså Peppis och Atlas!! Tabasco tycker INTE om hundar...han jagar ut dem ur hagen direkt  Men Peppis och Atlas tittar han bara på och konstaterar att "de är där" och sedan bryr han sig inte om dem mer  Jag har haft sån tur som hade möjlighet att först ta hem och sedan köpa den här hästen!!!

Om jag ångrar mig? Nej, faktiskt inte ens när det var som jobbigast de första 4:a månderna...jag tänkte hela tiden...det släpper...han börjar snart att känna sig hemma och slappna av snart...och mycket riktigt efter 4 månader hände det  Det var också då som jag insåg att jag INTE någonsin kunde släppa iväg honom till någon annan!!! HAN SKULLE STANNA KVAR HOS MIG  

När jag svänger ut från vårt hus och går ner för backen till stallet... så hör jag i princip gnäggingar från stallet varje dag 300 meter bort!!! Det är Tabasco som har sett att jag är på väg  Vem kan motstå det!!! Hi hi!! Tala om att känna sig välkommen VARJE DAG när man kommer till stallet    Sedan hinner han gnägga en hel del innan jag har hunnit komma till hagen ..när jag är på plats i stallet...och håller på att hämta utrustningen  Skynda dig matte så att vi kan ut och rida  

Jag har haft tur 

Mvh anaby  

 
 
Bonnie

Bonnie

3 februari 2012 17:54

Åh vilket härligt inlägg! :D

http://teamkarlsson.blogg.se

anaby

3 februari 2012 19:51

Tack:D Jag är som sagt så glad att jag har hittat min härliga häst:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
dressyrteamet

dressyrteamet

3 februari 2012 22:13

Fint brunt kit :)

http://dressyrteamet.wordpress.com

anaby

4 februari 2012 16:20

Tack och bock!! Jag är ju en aning extrem i mitt "brun-o-manade";) Har t.o.m bruna sporremmar....visslar lite lätt...

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Nina

Nina

4 februari 2012 00:03

Här tycker jag nog att du har fel!

Det ät inte DU som har haft tur som hittat Tabasco.
Det är HAN som har tur att han hamnade hos just dig!!

Jag läste massor av inlägg om termobaren och vindskyddet i förra veckan. Har du sett mina kommentarer? Jag hade en massa undringar....

http://stallskogalund.blogg.se

anaby

4 februari 2012 16:34

Vi hade nog tur bägge 2 tror jag:D Han mjuknade rejält efter några månader och fick stanna kvar:D Hi hi!!

Jo, jag har svarat på dina kommentarer om Termobaren och vindskyddet. Ska kolla om jag hittar igen dem lite senare så lägger jag in dem på din blogg igen:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

4 februari 2012 10:10

Det var faktiskt en av sakerna som avgjorde att jag tog hem honom, att han bar sig själv när han sprang där i hagen. Annars har jag aldrig tagit hem en så stor häst, fast han såg ju liiiite annorlunda ut i kroppen då. ;) Ska se om jag hittar bilderna av honom när han kom hem...

http://stallrosen.boggplatsen.se

anaby

4 februari 2012 16:56

Det är egentligen helt otroligt att han har den formen naturligt med tanke på hans ras!! Som du säger är han ju rejält stor och grov..dock inte tung att rida som tur är:D

Han ser ju lite halvtråkig ut när han bara står stilla med sitt stora huvud och grova kropp;) Men när han sedan börjar röra på sig ser man en jättetrevlig häst:D Hi hi!!

Kan tänka mig att det var en enorm skillnad på honom när du fick hem honom!!! Då var han ju så ung också!! Vill jättegärna se bilder på honom från den tiden:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards