anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 30 september 2012

Ridlektion nr 4:a:)

Av anaby - 30 september 2012 20:32

Idag hade jag med mig 3 olika bett till ridlektionen. Det var 1 st 3-delat bett och 2 raka bett. Har har varit lite "dragig" i munnen och då kom jag och tänka på mina bett som jag har hemma. Man kan ju alltid prova och se OM det blir bättre eller sämre  Han rids i vanliga fall på ett vanligt 2-delat så idag provade vi med det 3-delade så att det inte skulle bli så stor skillnad i munnen för honom. Det visade sig vara ett MYCKET bra val skulle det visa sig  

Underlaget var tyvärr inte det bästa efter allt gräs....har ju själv gräs så jag vet hur halt det kan bli. Men de fick rida innanför spåret där var det inte alls lika halkigt och sedan skippade vi galoppen idag.

Började med att trava och sitta ner på kortsidorna...sedan vända snett igenom och rida lätt och få fram honom lite. Funkade kalasbra  Han ser väldigt lydig ut när ryttaren ändrar tempo från att sitta ner och rida lätt  

Sedan vidare med serpentiner. Hon fick välja sjäv när hon skulle sitta ner respektive rida lätt och göra halt. Idag funkade halterna VÄLDIGT bra och han var bara lite dragig. Jämför man med förra gången var det som natt och dag!!!

Förhoppningsvis är det bettet förtjänst att han kommer mer till ro med munnen. Vi får se framöver!!!

Vi fortsatte med att börja introducera skänkelvikning. Eftersom han inte är så van vid det blev det bara 1 steg åt sidan idag. Jag gick bredvid och hjälpte till och de var RIKTIGT DUKTIGA  Blir spännande att fortsätta med det nästa gång.

Vi provade även framdelsvändning och det gick utan problem  Superbra!!!!

Så var det dags att avsluta med trav på volt. Och idag orkade han med att trava flera varv åt gången och ha ett bra scwhung och takt  ME LIKE!!! Bytte varv och där gick han ÄNNU BÄTTRE!!! Det var så roligt att se dem tillsammans!!! Känns otroligt bra att det har gått framåt så otroligt mycket på kort tid  

Är väldigt nöjd med lektionen idag  

Som vanligt lägger vi in skrittpauser mellan varje övning så att han får pusta ut på lång tygel.

Nästa lektion ska filmas så att ryttare och mamma ska få se själva i lugn och ro hur det ser ut. Är så otroligt nyttigt men samtidigt lite läskigt att få se sig själv på film  

Det blev lite hemläxa även idag att träna på till nästa gång.

Nu ska de prova även de andra 2 raka betten under vecka och se om något av dem passar.

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards