anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 6 november 2012

Av anaby - 6 november 2012 21:28

Efter middagen blev det städning här hemma. Vi hjälps åt med städningen här hemma pga mina problem med kroppen...dammsuga är jobbigt för nacken och axlarna så det gör L-O och jag torkar golven. Medans han dammsugade hann jag med att dola på badrummet, köket och vardagsrummet. Skönt när man kan hjälpas åt med städningen  

Nu är det fint här hemma  

Tvättmaskinen går för fullt....evighetsgöra eller ska man säga evighetsmaskin  Samtidigt är det skönt att det finns tvättmaskiner....hmm!!!

Sedan har vi chillat i soffan framför TV   Jag tog mig i kragen och svarade på alla trevliga kommentarer från helgen!!!! Ber om ursäkt för att det dröjde men jag har varit lite trött sedan jag kom hem i söndags  

Har också varit och gjort iordning med isolatorer, elband, häcksax och "stora" sekatören så att allt är redo tills jag ska ner till stallet imorgon em   Lika bara att göra klart allt om imorgon jag bara hinner!! Får nog börja med häcksaxen och sekatören medans det är ljust...kan jag tänka mig  Det blir nog bra det där!!! Gör jag allt imorgon är det lugnt på "hästfronten" fram tills på lördag när elkablen ska läggas....det känns fantastiskt bra  Då kan jag lägga energin på annat fram till helgen...som hemmet istället 

Nu ska jag koncentera mig på mitt vinglas med rosévin!!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 6 november 2012 16:29

Idag har jag och Henrik varit på utvecklingssamtal på morgonen. Jag vaknade kors i taket INNAN väckarklockan!!! Ibland har man tur  

Henrik har migrän och han har varit sjuk några ggr pga det under hösten och då har skolan krävt att vi ska lämna ett läkarintyg som styrker att han VERKLIGEN har migrän....suck!! Jag har fått det med posten och Henrik har även fått utskrivet starkare migränmedicin på recept. Vi får hoppas att de nöjer sig med det!! Det lär ju visa sig annars  

Det är en himla tur att Henriks mentor är så otroligt snäll och lättsam att ha och göra med  

Sedan åkte vi förbi ICA och handlade mjölk, fil, riskakor och pizza...som vi åt till frunch. Riskakorna tänkte jag att Henrik ska ta med sig till skolan. Han har svårt att äta frukost och vill INTE ha med sig smörgås eller frukt...då är ju riskakor ett annat lite enklare alternativ. Bättre att han får sig sig någonting än ingenting alls!!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har sedan pratat lite i telefonen och fått info om jobbet. Vi skulle egentligen ha börjat med ett nytt schema och ett nytt system kring det men det blir ingenting av!!! När vi hade "nattmötet" senast satt vi nattare och gjorde om schemat och tänkte ha det som "rullande" schema då det är så otroligt svårt att byta ut många nätter för oss. Vi kommer att följa det NYA schemat trots att vi egentligen INTE behöver men för att det blir bättre för oss nattare. Jag har fått lite förändring....en del till det bättre och en del till det sämre. Nu när jag jobbar helgen jobbar jag ALLTID 2 nätter....ledig 2 och sedan jobbar jag de sista 3. Tidigare har jag jobbat 3 nätter...ledig 1 natt och jobbat 2 nätter...det är tungt  Så mina "5-nätters-veckor" har blivit bättre  Dock jobbar jag 3 nätter istället för 2 veckan innan 1 helg....men då jobbar jag "bara" 1 natt nästa vecka innan helg. Vi ska prova jobba på det här nya schemat så får vi se hur vi alla 3 upplever att det går. Så får vi utvärdera och se!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan var det dags att gå ner till stallet och rida T!!! Det var sol även idag även om det var kallare än igår och någon -grad. Men vad gör väl det när SOLEN är framme  Har inte tagit på mig vinterjackan är men det blir nog senare under veckan....har klarat mig med softshell och sedan en ofodrad jacka ovanpå....och tunna handskar. Ja, och på fötterna är det granningestövlar och kalsonger under ridbyxorna!!! Hi hi!!

Idag var T lugnare. Jag travade en del trots att det var hårt underlag. Känner att jag MÅSTE rida honom skapligt fram tills lördag när Hovis kommer så att han INTE är orastad!! Sedan blir det nog att skritta en del fram till snön kommer  Förhoppningsvis inom en snar framtid!!!

Det blev trav till kyrkan....skritt fram till backen där vi travade upp...skritt ner och sedan trav där det är lite uppför....kändes riktigt fin där!!! Sedan skritt hemåt och fram till sista travsträckan.


 

Solen lyser och jag och T också  

Han var pigg även idag men betydligt lugnare inför travsträckorna motför igår. Idag kändes han kalasfin på sista travsträckan där jag sitter ner....WOW....fina häst  

Mycket beröm och skritt hemåt  

Självklart glömde jag den vanliga kameran när jag gick ner idag  Ställde T i solen i hopp om att få lite ljusare bilder med mobilen men...tja...lite bättre blev det men, men....ni får hålla till godo  


 


Det vita och gula lyser VÄLDIGT mycket i solen  



Här syns då schabarket och reflexen skapligt i allafall  


   


Nu när vi är "gula" i november blir det en brun huva för att vara lite neutral....man kan ju inte få allt i rätt färg

Favoritkortet för dagen  



Tycker att dessa "snap-on" reflexer är så otroligt smidiga att ta av och på stigbyglarna  Har dock bara hittat i rosa och gult!!! Hade gärna velat ha i rött också  


  T fick mat och magnetbehandling. Idag lyckades jag med konststycket att få fast hasmagneten så att den INTE kasade ner!!! Otroligt!! I vanliga fall så fort T tar ett steg åker den ner...fick dra åt lite mer på första och sista kardborren...då satt den riktigt bra  


 

Här har den dock åkt ner lite men efter att ha suttit på i ca 1 timme utan att åka ner...är jag väldigt nöjd  


Medans T åt upp sitt kraftfoder fyllde jag på stora höhäcken med 4 säckar och lilla med 1 säck. Sedan var det bara att fortsätta med att mocka hage + vindskydd. Och sist sanera nedanför höhäcken. Det var en del blött och geggigt hö efter helgens regn. Jag tycker att det känns bäst att ta bort gammalt, blött och smutsigt hö för varje gång jag fylla på höhäcken. På så sätt hålls det alltid rent runt omkring höhäcken  Det blir ca 1 gång i veckan jag sanerar där och det är det värt!!!

När allt kring T var klart var det bara att ta med sig elbanden till vinterhagen och börja sätta upp dem. Började med det bredare elbandet som ska vara längt upp. Gick runt och la ut det först och sedan nästa vända satte jag fast det på isolatorerna. Gick hur smidigt som helst!!! Dock upptäckte jag att 1 isolator var trasig!!! Gick runt med de andra 2 elbanden också innan jag satte fast dem. Upptäckte 1 till trasig isolator!!! Och när jag gick runt med sista elbandet var det för kort  Det fattas ca en halvmeter...suck!!! Får ta med elband imorgon och skarva på. Ska ju ända ta med nya isolatorer för att byta ut de som var trasiga  Japp!! Då var elbanden klara till hagen!!!


         



På torsdag ska jag ta med häcksaxen och en större sekatör och ta bort lite sly och buskar som är ivägen på ett ställe. Det är så suveränt bra när man kan ta "lite i taget" under ledigheten. Då känns det inte alls lika jobbigt med att få iordning på hagen  Under helgen tänkte jag lägga ut elkabeln. Vi drar den hemifrån istället för via stallet. Om vi tar den hemifrån kan vi lägga kabeln på marken...nere i stallet måste vi gräva ner den ganska långt. Det funkade jättebra att dra elen hemifrån förra vintern så det är inget större problem. Man ska se lösningar istället!!! Hi hi!!!

När vinterhagen var klar...var det bara elbanden till åkern kvar att lägga ut. Under sommaren har jag elbandet till sommarhagen som "täcker upp" den delen av inhägnaden...men de är borta f.r.o.m igår så nu är halva åkern utan elband   Jag har tagit "gamla" elband som jag inte använder till någon hage och satt på åkern. Det är ingen ström där men T har ju ENORMT stor respekt för ström så han "tror" att det är ström där inne också  Jag vill gärna ha åkern inhägnad då jag upplever att T blir lugnare av det. Blir som en helt annan häst när man rider där det är inhägnat motför där det är öppet. Nu framöver blir det ju svårare att hålla igång honom också och pga det kommer han att bli "vildare" och då känns det skönt att kunna rida på åkern och på ett inhägnat område  

När åkern fått sina elband....var det bara några stolpar kvar att ta bort!!

Jag brukar ta bort ca 4 stolpar kring ingången vid huset så att pappa kan skotta ordentligt med traktorn under vintern. Om jag inte tar bort dem är risken stor att han knäcker någon av dem med traktorn.

Eftersom marken är rejält frusen nu hade jag ärligt talat ingen större förhoppning om att kunna ta upp någon stolp alls idag...men man kan ju prova   Gissa om jag blev förvånad när jag fick upp allihop!!! Nu ska jag ta ner de skyltarna som sitter ut mot vägen imorgon när jag ändå ska använda skruvdragaren. Sedan är allt kring sommarhagen nerplockat och färdigt för i år  Och veckan har bara börjat!!! LOVELY  

Kroppen känns av men mindre än jag trodde så det har gått bättre än jag trodde!!! HÄRLIGT!!
Imorgon blir det vila för T och jag ska åka med mamma och shoppa lite. Har fått lite "beställningar" från Rusa av Svärmor  Lite mat måste vi också ha så en handlingslista till Willys blir det också även om den blir ganska kort den här gången....skönt att slippa dra hem 1 kundvagn varje vecka  

Nu ska jag rugga upp mig och byta kläder!! Snart kommer min kär man hem för att äta middag  

Planen är att städa ikväll och tvätta mer...man kan nog aldrig sluta tvätta känns det som!! Vi har ju med en hel del från stugan den här gången som MÅSTE tvättas...så det är bara att sätta igång och tvätta så att det blir gjort  

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards