anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under februari 2013

Av anaby - 8 februari 2013 11:29
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av anaby - 8 februari 2013 09:38
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av anaby - 7 februari 2013 22:10
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av anaby - 7 februari 2013 19:37

Jag har sovit som en stock inatt!! 9 timmars sömn och jag kände mig riktigt pigg trots att jag jobbat 3 nätter i rad och endast fått sova 1 natt  Helgen blir nog riktigt bra  

Jag och yngsta sonen hade bestämt att vi skulle åka och shoppa idag på fm. Första stoppet blev Granngården....4 st spånsäckar. Nu klarar vi oss förhoppningsvis till aprilmånad innan det blir att köpa mer spån  

Sedan åkte vi vidare till Rusta där jag fyndade på sista rean!!! HÄRLIGT!! Och sist men inte minst blev det Jula. Vår elvisp som vi har haft i 20 år har tyvärr "somnat" in efter "lång och trogen tjänst"  Istället för att köpa en ny elvisp blev det en allroundmaskin med ballongvisp, degkrok och mixerblad. Tror att det blir jättebra!! Sedan följde det med en fritös hem också  Vet inte riktigt hur den hamnade där men den står nu hemma allafall  

Vi avslutade shoppingdagen med att äta lunch på McDonalds  Sedan var det bara att åka hem...eller ner till stallet först och lämna spånbalarna. Efter det tog jag sparken ner till stallet för att rida...en aning sen...men så blir det ibland. Jag hade redan bestämt mig för att rida på åkern idag.

Red till åkern och T var glad att få svänga in från vägen  Han är ju så roligt den här hästen!!!

Börjde med att skritta 4 + 4 varv som uppvärmning. Sedan blev det att trava....måste säga att han skötte sig riktigt bra redan från början!! STOR FÖRVÅNING!!! De första 3 varven kändes helt ok...sedan "drog han iväg" och lyssnade inte på mina förhållningar  Fick göra som jag har gjort på vägen....tar han inte förhållningen...blir det halt....efter 2 stopp..började "Herr´n" att lyssna  Han är VÄLDIGT lätt att påverka min häst  De 2 sista varven gick han väldigt trevligt!!! Framdelsvändning för att byta varv och skritt i 1 varv innan vi började trava i andra varvet. Här kändes han kalasfin redan från början  Hade värmt upp i andra varvet!! Hi hi!!

Kan säga att WOW-känslan infann sig relativit omgående och traven var fantastiskt elastisk, schwungig och stor  Han bär sig så otroligt bra själv när han är lugn och avslappnad och man har ingenting i handen!! Det där "fåniga & härliga" leendet infann sig och det var en fantasiskt härliga känsla att sitta på hästryggen!!

JAG HAR TUR SOM HAR EN SÅN TREVLIG HÄST!!! STOR LYCKA  

Sista varvet satt jag ner och kortade ner honom och insåg att det kommer inte att vara några problem att träna honom i passage till sommaren....han gör redan en "halv-passage" i traven när han kortar ner sig rejält....duktig häst  Är så otroligt tacksam över min häst så det går inte med ord att beskriva!!!

T fick MYCKET beröm när vi gjorde halt!!! Efter 5 + 5 varv i trav var jag mer än nöjd  Vi skrittade 4 + 4 varv som avskrittning. Det känns som om jag kommer att kunna börja galoppera inom kort på åkern!! Hade ju varit väldigt trevligt att komma igång med galoppen igen  Jag vill INTE galoppera på vägen av förståerliga skäl....det är för dålig sikt och för mycket folk och fä som kan dyka upp helt plötsligt....tyvärr  Finns ett enda ställe där man har bra sikt som det går att galoppera på men där går det MYCKET människor och ofta med lösa hundar...så jag har helt "gett upp" att galoppera på vägen. Men nu kommer jag istället att kunna börja med galoppen på åkern!! Det ser jag framemot!!! Planen är att sätta igång under nästa långledighet och ca 1,5 veckor...snart vill säga  

Hoppade av för att öppna ingången och sedan blev det en prommis hem för T och mig  Det var en helt torr häst som landade hemma i stallet igen...vilket borde innebära att han varit helt lugn vid ridturen idag  

T fick mat och magnetbehandling medans jag började fylla höhäckarna. Det blev 4 + 1 = 5 säckar som fylldes på idag. Sedan var det bara att hugga in och mocka hage + vindskydd. Ganska härlig terapi att mocka...det går relativt fort och är inte tungjobbat och man är utomhus i det fina vädret=helt ok  Hämtade vatten och passade på att städa till kaninen i samma veva. Hon är grymt bortskämd nu...den lilla kaninen  Så fort hon hör att det är jag som kommer in i stallet blir han lätt galen...och ska ha "sin dagliga morot"  Underbara djur man har!!!

Sedan var det bara att ta av magneter och ta hem det som var blött (benskydd) som ska hem på tork och sparka hemåt!! 

Det har varit en bra dag idag!! Jag är väldigt nöjd med det som jag har hunnit med  

Och imorgon är en ny dag med nya möjligheter!! HÄRLIGT!!!
Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 6 februari 2013 20:41

Jag hade en bra natt på jobbet och åkte hem direkt för att sova. Har sovit det "vanliga" 3,5 timmarna. Funkar bra att sova just så länge när jag "går av" för att kunna sova på natten  Det är säkert olika från person till person hur mycket man sover när man "går av" nattjobbet men man får prova sig fram VAD som funkar för just mig  

Innan jag

Det var lite blåst och lite snönederbörd när jag tittade ut genom fönstret. Hmmm!! Skulle jag rida på åkern eller blev det vägen idag?? Funderade ett tag innan jag kom med ett beslut....men först...ta sig ner till stallet 

Men innan jag åkte till stallet ställde jag in älgsteken i ugnen.

Det blev sparken idag och det gick i en grisblink att ta sig ner....härligt när det är folktomt och går fort  

När T var klar för ridtur och vi kommit ner på vägen....funderade jag på OM jag skulle trava fram & tillbaka mot älvutsikten och sedan skritta på åkern?? Började trava och mötte ingen människa efter vägen....vädret var ju inte riktigt ultimat för en prommis idag....blåst och snö....perfekt för oss  När jag gjorde halt och ville göra en framdelsvändning blev T "irriterad" på mig och gjorde en bakutspark när jag la till skänkeln  Han har ju ett visst temperament den här "Herr´n"   Men lika snabbt som han blivit irriterad så lugnar han ner sig. Det är det absolut BÄSTA med hans temperament  Han verkar INTE vara långsint så att det håller i sig utan han "reagerar" och sedan blir han lugn nästan på en gång  När framdelsvändningen var klar....matte får ju som hon vill till slut  Travade vi vidare och han kändes riktigt bra...låg på lite i handen men helt ok med tanke på 2 dagars vila  

Bestämde mig för att fortsätta trava på vägen då det inte fanns en enda människa så långt ögat kunde nå  

T kändes trevligare och trevligare ju längre ridturen gick och när vi vände uppe vid kyrkan och bordet och skrittade hemåt så kändes han riktigt lugn och fin. Lite stökig när vi skulle trava igen men om jag bara är lugn och kräver att han ska skritta lite till så att han är lugn vid igångsättningen släpper stöket. Gick fina fisken att korta ner traven och sitta ner och han kändes riktigt fin  Skrittade lite och sedan blev det lite stök igen innan vi började trava....dock var igångsättningen väldigt lugn och fin så jag var otroligt nöjd med honom  Sista traven förbi grannen i det röda huset och förbi stallet var VERKLIGEN KALASTREVLIG...WOW-känslan infann sig och jag kunde sitta med ett leende i hela ansiktet och njuta av min trevliga häst  

Vilken trevlig ridtur och vilken häst jag har  

Mycket beröm och klapp och sedan skrittade vi in på åkern för att rida upp spåret efter gårdagens snönederbörd.


 


Jag är så otroligt glad att pappa har hunnit med att skotta upp där så att det går att rida....nu kan jag variera med att rida på åkern eller på vägen. På helgen är det perfekt att kunna rida på åkern när "lämmeltåget" av människor är på G!!! Hi hi!!

När jag kom hem till stallet igen var T INTE svettig någon stans trots MYCKET trav idag!!! Hans kondis blir bättre och bättre och idag var det nog kring -8 grader...lagom varmt för hans varma päls  

T fick mat och magneter medans jag började dra ut det sista höet ur stora höhäcken. Blir att fylla på med nytt hö imorgon. Sedan mockade jag och fyllde på vatten. Idag gick det fort så det blev bara magnetbehandling i ca 30 min men bättre än ingenting. Tog på det ofodrade regntäcket då det blåste ganska rejält ute och T gärna vill stå och äta hö vid stora höhäcken. Blir fina fisken och jag håller tummarna att det inte blåser lika mycket imorgon så att "Herr´n" kan vara naken då  

Packa ihop allt som var blött och som skulle hem på tork och iväg på sparken!! Jag gillar vintern!! Hi hi!!

Jag satte igång med att göra klyftpotatisen med hjälp av Nicer dicer plus:

     

Jag kan säga att det går verkligen i en grisblink att klyfta potatis, morötter och lök i mindre bitar. Jag gjorde en hel långpanna med detta och det tog max 5 min innan allt var klyftat och klart  WOW!!! Samma sak med salladen...går otroligt fort!!! Jag gillar verkligen den här produkten  

När klyftpotatisen var inne i ugnen och älgsteken ställd på vila utanför....var det dags att ta en dusch!!!

Sedan lite småfix kvar sedan innan middagsbesöket kom. Pappa fyllde nämligen år i söndags men vi har inte firat honom än utan tänkte att det skulle vara trevligt att göra det när man inte ska iväg och jobba så att man mer kan sitta i lugn och ro och umgås  När vi ätit fantastiskt god mat...älg är helt underbar och potatis kan man göra mycket gott med...blev det efterätt i form av kladdakaka och vetelängd med mandelmassafyllning.

Nu är jag så mätt att jag vet inte om jag kommer att kunna stiga upp något mer ikväll  

Gissar att jag kommer att sova otroligt gott inatt!! Eller hoppas allafall det!!!

Jag tackar och bockar för alla trevliga kommentarer  Kommer att svara på dem under morgondagen!! Så jag har inte glömt er!! Är bara lite trött ikväll och väntar istället tills jag är piggare imorgon  

Ni är guld värda allihopa  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  







Av anaby - 5 februari 2013 20:14

Japp!! Inatt om det är lugnt på jobbet kommer jag att börja skriva och lägga ut det första lösenordsskyddade inlägget!! Gör en liten notis efter jag har lagt in det och skickar lösenord till de som har bett om det  

Mvh anaby  

Av anaby - 5 februari 2013 16:54

Det snöade inte så mycket igårkväll när jag åkte till jobbet men när jag steg ut utanför ytterdörren imorse.....var det en hel del som kommit...fick sopa av bilen  Gick och la mig på en gång då T hade "rätt" täcke på sig imorse  

Vaknade sedan vid 12.00-tiden och hade grymt ont i magen...kändes som om någon vred om med en kniv  Blev alldelens kallsvettig av smärtorna och började fundera på VAD SOM HADE HÄNT??? Lyckades hitta igen Pepcid Duo...tog 1 tablett och det tog inte lång tid innan värken började släppa  HÄRLIGT!! Blev riktigt orolig att jag skulle behöva sjukskriva mig...kändes INTE bra alls. Lyckades somna om en stund och kände mig rätt ok när jag vaknade sedan  Pust!!! Får nog ha med mig Pepcid Duo till jobbet OM jag skulle få ont i natt igen!! Man vet ju aldrig  

Bestämde mig för att ta bilen ner till stallet OM jag skulle få känningar av magen igen. T fick sin mat och sedan började jag skotta bort snön....ca 20 cm verkar det har kommit under natt och fm idag  Det enda som kändes positivt med snön var att det var fluffsnö...lättsnö istället för blöt och tung...det går riktigt snabbt att skotta bort  Mockade, fyllde på vatten och trampade ner hö innan jag gick runt utbygganden och sanerade bort snö från alla 3 elband och spände det översta breda elbandet. De andra var helt ok!!

Efter lite mys med T tog jag bilen hem. Har nu fixat lite här hemma och ätit middag. Nu känns det helt ok i magen!! Undrar vad det var för "ont-i-magen-anfall" ?? Lite läskigt när det kommer så där plötsligt  

Jobbarkläderna är på och matsäcken är packad så nu ska jag bara chilla framför TV och mysa tills det är dags att åka till jobbet igen. Jag har jobbat 2 nätter och har nu bara 1 natt kvar och sedan är jag ledig tills på söndag. Känns helt ok!!! Och imorgon kommer det att kännas ännu bättre  

Planen är att rida T antigen på vägen eller på åkern. Om jag rider på vägen kommer jag ändå att skritta upp spåret på åkern efteråt. Men om jag bara rider på åkern så blir det bara där så att säga. Beror lite på HUR det ser ut på vägen om det är plogat...om det finns stor risk att träffa på plogbil och snöslungan får jag nog väga fördelarna med att rida på åkern istället. Jag får helt enkelt se hur vägen ser ut när jag åker ner med sparken imorgon!! Men ridtur blir det i vilket fall som helst för oss  

Nu ska jag lägga mig i planläge en stund och vila kroppen!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards