anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 28 april 2013

Härlig dag idag:D Jobbar nu 2 nätter!!

Av anaby - 28 april 2013 18:52

Igårem skjutsade jag iväg Fredrik på firmafest till Fredriks nya jobb  Tanken var att jag skulle hämta honom vid 01.00-tiden Inga problem!! Sedan ringer mamma och vill bjuda mig på vin...hon säger då att pappa kan hämta honom istället. Ok säger jag och ringer till Fredrik för att säga att han får ringa pappa istället då jag ska dricka lite vin. Jag och går och lägger mig vid 00.00-tiden och somnar ganska omgående. 

Efter frukost gick jag ner till stallet för att tömköra T. Tänkte att det var bra att än en gång "slå 2 flugor i 1 smäll" så att jag slipper jogga sedan  Började med att ta fram 2 st bommar som jag la ut på varsin sida av spåret. Tänkte att det kunde vara bra om vi började med att skritta och trava på sidan om bommarna  

Gick sedan för att göra iordning T. Borstade och fick på benskydd och tränset och när jag sedan vände mig om.....gick T raka spåret mot bommarna och började tugga på dem  Jag ville sedan att han skulle komma till mig utan att jag gick fram och hämtade honom...men han ville bara tuggar på bommarna  Så intressant var matte!!! Hi hi!! Men jag gav mig inte....han fick komma till mig. Och till slut så kom han fram  

På med tömkörningsgjorden och tömmarna...greppa dressyrpisken och så skrittade vi iväg. Det var inga problem att skritta mellan bommarna. Han knatade bara på  Tänkte försöka avdramatisera lite då T gärna hoppar 1 meter över en bom på marken  Skrittade 4 varv i ena varvet och sedan bytte vi till andra och samma sak där....inga problem!!! Sedan la jag ut bommen på marken så att han fick skritta över några ggr. Och första gången "hoppade han högt" men sedan blev det lugnare och lugnare...så 3:e gången skrittade han lugnt över  WOW!! Bytte varv och likadant här...hoppade högt första gången och sedan skrittade han över. Perfekt!! Bort med bommen och istället gick han nu trava på volt. Eller T började galoppera i en väldigt kort och trevlig galopp  Väldigt balanserad och fin  Han fick galoppera i några varv innan jag bad honom att trava. Lika fin i traven idag!! Det gick MYCKET bättre att få ut honom på volten idag. Han var inte heller lika mycket inåtställd utan "bar sig själv" väldigt bra  Vilken skillnad motför förra söndagen när jag tömkörde för första gången på evigheter!! Bytte varv och lika fin i andra varvet i traven  Då var det dags för mig att jobba lite också  Nämligen att jogga bakom!!! Från början så springer han på rätt så bra...är ju ganska pigg...så det gäller att springa rejält fort själv  Jag ser det som om jag springer intervaller  Efter 4 varv är jag rätt så mör och saktar av....skrittar ca 2 varv och byter och springer 4 varv i andra. Lite mer vila för mig och sedan när jag springer de 4 + 4 sista varven....travar han otroligt lugnt och fint!! Det är inga problem för mig att hänga med  Och han ser väldigt trevlig ut!!!

Skritt och beröm!!!
Bestämer mig då för att han ska få trava över bommen 2 ggr i varje varv. Lägger upp en bom på spåret och den andra som säkerhet längsmed bredvid. Vid första försöket hoppar han högt...som vanligt men sedan 2:a gången tar han det väldigt lugnt. SKÖNT!! Byter var och samma sak här...en gång högt över och sedan lugn.

Ger mig där med hoppningen då det var otroligt länge sedan vi hoppade någonting och är väldigt nöjd med honom  Avslutar med att trava lite mer på volt i bägge varv. Han är otroligt samarbetsvillig och ser väldigt trevlig ut!! Han är helt fantastisk då ingen typ av inspänning behövs han "går i sin vanliga form" som vanligt  Nu när jag har möjlighet att se honom trava själv ser jag att han ser väldigt stadig ut i sin form...precis som han känns att rida  Skrittar av honom 4 + 4 varv. Passar på att titta lite på hans övertramp i skritt och ser att han har mellan 10-30 cm övertramp!! Himmel vad han jobbar på!!! Min förra häst hade 50 cm i övertramp...men hon var extrem!!

En sån här dag känns det lite tråkigt att man inte blir filmad för han såg väldigt trevlig ut och skötte sig hur bra som helst!! Måste prata med Henrik om han kan filma oss nästa gång jag tömkör. Hade varit trevligt att se för egen del om inte annat  Tog några kort på T men inte medans jag tömkörde....men glömde som vanligt kameran i stallet  Förstår inte hur jag kan glömma bort att ta hem den varje gång??? Suck!!

T fick mat medans jag började fylla på med 4 hösäckar i stora höhäcken. När den var fylld började jag kratta ihop höet som var kvar och la det i lilla höhäcken. Och sedan tog jag och krattade upp "bosset" som var kvar efter höet och la uppe på spånet. Sedan var det torrt och fint vid stora höhäcken  

Fortsatte med att mocka hagen + vindskyddet. När allt kring T och hagen var klar gick jag in för att riva ur det sista ur höbalen. Nu är den helt utriven och nu ska jag bara packa hösäckar på onsdag  

In med all utrustning och fixa det sista med T...smörja öra och knä och sedan gick jag hem. Riktigt nöjd med dagen med min häst  

Väl hemma satte jag mig direkt i sovrummet för att se på hästhoppningen från Göteborg. Har spelat in allt men tänkte att det var roligt att se lite "live" också. Tyvärr missade jag Malin och Jens första runda. Men alla andra har jag sett!! Ska sätta mig och se hela igen när jag går på ledighet om ca 1 vecka. Kommer inte att hinna den här veckan då jag har en del att göra som jag inte har hunnit med än. Pga hästhoppningen har jag inte städat bilen och fotat alla schabrak jag ska sälja. Jag gjorde en prioriteing på hästhoppningen istället!! Därför måste jag städa bilen på onsdag så att det blir gjort och samma sak med fotningen av schabrak och annat!! DET MÅSTE BARA GÖRAS!!

Bra att man har "en plan"   

Efter middagen sitter jag nu och ser på Ponnyakuten och sedan blir det att åka till jobbet. Ska jobba 2 nätter och har sedan tagit ledigt i 1 natt då vi allt firar Valborg med egen brasa. Så vi har bjudit in en hel del folk på middag och som även ska sova över. Det ska bli jättetrevligt  

Nu hoppas jag bara att vädret är skapligt så att jag kan rida T på tisdag när jag "går av"!!!!

Nej, nu ska jag koncentera mig på Ponnyakuten!! Bilderna från idag kommer imorgon istället  

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


 
 
marianne

marianne

29 april 2013 07:48

Hahaha....ja huvudsaken var ju att dom kom hem.

Jag brukar tömköra på hundpromenaden ibland så får både Ava, Leo och jag röra på oss. Bra sätt att spara tid på :)

Ska bli kul att "höra" sn när ni börjar hoppa uppsuttet :)

För en gångs skull skulle jag titta på hoppningen på TV, och så somnade jag i soffan :)) När jag vakanade var det family guy....Janne pikade mej lite -Det var spännande på finalen!
Haha...

http://marremams.blogg.se

anaby

29 april 2013 15:02

Jo, helt klart!! Blev en aning förvånad när jag upptäckte alla meddelanden;) Om vi byter chaufför någon annan gång får jag nog skicka ett SMS innan jag går och lägger mig;)Hi hi!!

Det är verkligen superbra att tömköra så att man får röra på sig själv också:D Det är ju superbra för dig att ni alla 3 får komma ut och röra på er!!! Tala om att spara tid!!

Det ska bli otroligt roligt att äntligen komma igång lite smått med hoppningen igen. Det var ett tag sedan...eller rättare sagt 2 år sedan vi hoppade senast:O Himmel vad tiden går fort!! När det torkar upp på åkern kan jag flytta ner några hinder dit och hoppa några små språng som avslutning på vissa ridturer för att avdramatisera lite mer. Jag hoppas att han ska lugna ner sig ganska fort. Han gillar att hoppa men gillar inte riktigt målade bommar;) Knashäst!! Hi hi!!

Känner igen det där med att somna i soffan;) Hi hi!! Det spelar ingen roll om det är spännande om man är trött!! Alla svenska var otroligt duktiga i finalen:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

29 april 2013 11:55

Tur de kom hem iaf, hi hi!
Har som vanligt missat allt från Göteborg, men det finns ju på Svt Play, spelar inte så stor roll om man vet hur det går, kul att se fina hästar i action. ;)

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

29 april 2013 14:50

Ja, men eller hur;) Tur att det "kopplade" till slut;) Blir att skicka ett SMS nästa gång innan jag går och lägger mig OM vi byter chaufför en gång till;) Hi hi!!

Jag prioriterade att titta på hästhoppningen den här gången men har även spelat in allt som gick på 1:an och 2:an som jag hade tänkt se sedan. Jag har samma inställning som dig....jag vill SE ritterna även om jag vet hur det har gått. Det är själva rundan och hur hästen jobbar som jag är intresserad av att se..varse det är dressyr eller hoppning!! Har lite svårt att förstå såna som blir arg om de vet resultatet...för då kan de inte se rundan sedan?? Tur att vi är olika;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards