anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 20 maj 2013

Händelsrik dag!!!

Av anaby - 20 maj 2013 23:48

Det blev en skaplig sovmorgon imorse!! Jag vaknade utvilad och nöjd  Idag var det riktigt varmt också men det blåste en del som tur var!!! Fixade lite här hemma innan jag gick ner till stallet för att rida. Det blev ridbyxorna i hallonfärg och en ljusrosa T-shirt idag  


 

De röda ridbyxorna till vänster och hallonfärgade till höger. Otroligt sköna bägge 2!!!

Idag var första gången jag har använt min rasp...eller "Riders rasp" som den heter. Otroligt lättjobbad och bra när hästen går barfota. Ska T raspas mer får L-O hjälpa mig men så länge det bara är lite klarar jag av det jobbet själv med Riders rasp  


       




 


Förefilm innan raspning med Riders rasp från våren 2012:
 



Efterfilm efter användning av Riders rasp från våren 2012:
 
 

Det blev samma runda som tidigare. Började med uppvärmning att trava älvutsikten tur & retur innan vi jobbade på åkern. Han känns mer och mer stabil och blir starkare och starkare i traven nu så att jag kan jobba honom på ett annat sätt. RIKTIGT TREVLIG!!! Idag jobbade vi med att trava efter nästan hela 4 kanten i nedsittning som uppvärming i bägge varv innan vi gick in på volten och jobbade med halt...ryggning....framdelsvändning....avsaktninga

r och igångsättningar. Jag är MYCKET nöjd med dagens ridtur  Skrittade sedan av efter vägen mot grannen i det röda huset.


   


Är inte så mycket grus på vägen så det känns helt ok att skritta där. Hovarna har faktiskt INTE nöts speciellt mycket sedan jag börjat rida på vägen. Håller med Hovis när han sa att T har VÄLDIGT hårda hovar nu!! Jag har också tur att det inte har börjat flika upp sig än så länge...men det kommer när sömhålen kommer längre ner.....

T fick gräs ( 1 IKEA-kasse), mat och magneter. Medans jag började med att fylla på vatten. Fixa med höet och mocka. Sedan gick jag runt hela hagen för att kolla hur många stolpar som behövde bytas ut?? 3 st sammanlagt och då är det 1 ute vid vägen som ska bytas ut då jag tycker att den är för sned och lutar. Bättre att byta ut den till en rak så att allt ser bättre ut  Blir även att byta ut stolparna och slå ner flera stolpar och korta av elbanden vid vägen. Sedan är det dags för T att börja beta en stund i sommarhagen varje dag  Är det bra väder blir det att fixa det på fredag. Så nu håller jag tummarna att det går att fixa klart!!

När jag kollat stolparna klart satte jag igång och mocka ur mer i sommarhagen. Fick bort mycket idag så nu är det inte så mycket kvar!! Passade på att kratta ihop det sista från det pappa skottade ut ur vinterhagen. Var mest en massa hö men det ska också bort....så nu blir det lättare att ta ut det senare under veckan. Blir fina fisken!!
Imorgon blir det att skicka iväg "Kolla masken" så att jag får veta om det blir avmaskning eller inte!!


     


När jag landat hemma och just ätit middag knackade det på dörren och där stog svärfar och svärmor från Sundsvall?? De var i stan på en grundlig koll sedan hans fall och förlamning för drygt 1 år sedan. HÄRLIGT att vi nu fick tid att umgås i några timmar  Ibland har man tur!!! Vi bjöd på tunnbröd med rökt kanadagås....det var uppskattat  

Jag och svärmor åkte iväg en sväng på ICA så att jag fick handla lite grejer inför "Tjejträffen" imorgon  

När de åkte iväg till Hotellet blev det att städa och tvätta. Tur att kvällen är lång för 2 nattskator  Hi hi!!
Nu väntar bädden och jag kan än en gång konstater att jag har haft en mycket bra dag  

LIFE IS GOOD!!!!

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter!! Får besök både på dagen och på kvällen!! Kan ju inte bli bättre än så  

Ha en jättbra fortsatt måndagkväll och sov gott!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


 
 
Ingen bild

Hanna

21 maj 2013 08:46

Jasså så din son är å praktiserar på mitt jobb B-)
Var tvungen att fråga idag "heter din mamma Anna?" hehe han såg lite rädd ut stackarn B-) är han en av dom som fått jobb här sen eller?

Ha de gott :-)

anaby

21 maj 2013 08:55

Det stämmer att min äldsta son jobbar på ditt jobb. Han praktiserade förra sommaren och han är en av dem som fått jobb nu:) Känns otroligt roligt för alla 4 grabbarna att få jobb redan innan de slutat skolan!! Inte alla som måste ta ledigt från jobbet för att gå på sin examen;) Hi hi!!

Jag hade faktiskt tänkt nämna till honom att jag känner dig om du skulle prata med honom men visst inte riktigt på vilken avdelning du jobbade. Men nu har du ju träffat honom:)

Ha de jättebra du också!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
marianne

marianne

21 maj 2013 09:21

Börjar med några frågor,
denna kanske jag ställt förr, men varför går inte T i en hage med gräs så han vänjer sej i takt när det börjar komma upp?
Finns det någon särskild anledning?

Är det hö eller hösilage han får? Den höhäcken du har, håller den höt torrt när det regnar och snöar?
Våra har fått hösilage, men det blir en del kast eftersom dom inte hinner äta upp en bal ibland, höt blir ju förstört i regn och rusk,och jag vill dom ska ha fri tillgång. Jag håller på att klura lte på hur vi ska göra med saken ;)

Jag blev så sugen att prova kandagås nu...måste försöka hitta det någonstans :))

http://marremams.blogg.se

anaby

21 maj 2013 12:04

Jag börjar med att svara på hagfrågan. Jo, här uppe har inte gräset hunnit växa upp så mycket än och sedan är det väldigt blött i hagen i den delen där han går på vintern som är i början av sommarhagen. Det har inte torkat upp tillräckligt mycket så att det går att ha en häst där än utan att förstöra för resten av sommaren. Nu kommer det förhoppningsvis att gå fort med tanke på att det är så varmt. Men det finns fortfarande snö kvar där....tro det eller ej;) Allt är sent här uppe i Norr!! Så därför tycker jag att det är bättre att börja vänja in honom på "plockat" gräs först innan han får gå och börja beta i hagen. Förhoppningsvis kommer han att få börja beta på söndag. Under förutsättning att jag får ordning på "spåret" som har blivit väldigt fårigt, gropigt och dåligt under vintern och våren:( Vill inte släppa in honom i hagen som det ser ut nu då jag är rädd att han ska fastna, snubbla eller gå omkull i spåret. På vissa ställen är det ca 15-20 cm nivåskillnad på groparna:O Men förhoppningsvis kan jag fixa till det på fredag när jag får tillgång till 4-hjuling, släpvagn och ett jordlass:D Ska försöka ta några kort på spåret så att det är lättare att se vad jag oroar mig för:)

T får hö som är rullat i storbal och plastat. Trots att det är inplastat så är det helt torrt. Ett måste när man bara har 1 häst annars blir det dåligt bara på några dagar. Vi är själva med och slår, vänder och balar höet så jag har full koll på hur torrt det blir:D Det känns jättebra för då får jag höet precis som jag vill ha det!!!

Jag förstår ditt dilemma med att det blir mycket hö kvar som man får kasta. Med min förra häst gjorde jag så att jag hade 1 bal inne i hagen och sedan packade jag hösilage från den och la in boxen. Men precis som du säger blir det VÄLDIGT mycket som blir dåligt när det regnar och snöar!! Upplevde att jag fick slänga bort mycket i onödan:( Det var pga detta som jag byggde höhäcken med galler. Har nog haft den i 8-9 år nu om jag inte minns helt fel. Då kunde jag istället börja ha höbalen inne i höutrymmet och istället packa stora säckar och fylla på ca var 5:e dag i höhäcken. Vi har byggt lock och sidor på min höhäck. Jag upplever att den står emot både snö och regn bra. Det kan blir lite blött i hörnen men större delen av höet är torrt och bra för T att äta. Det blir lite svinn även med höhäcken men jag upplever att det blir betydligt mindre än när jag ställde ut en höbal. Jag är noga med att städa nedanför höhäcken inför varje påfyllning både höst, vinter och vår. Det höet som är kvar och som är fräscht går till lilla höhäcken inne i vindskyddet och det som är blött och dåligt slängs bort. Ibland är det ingenting kvar och ibland lite....beror på hur bra han hunnit äta upp;) Hi hi!!

Jag tycker helt klart att du ska prova på kanadagås!! Svärfar och svärmor var förbi igår och det tyckte att den rökta kanadagåsen var bland det godaste de ätit!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards