anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 26 maj 2013

Lite av varje och jobba inatt:)

Av anaby - 26 maj 2013 21:00

Det blev sovmorgon imorse. Jag var rätt så trött igår när jag kom hem från IKEA  Efter frukost gjorde jag iordning utrustningen jag skulle ha med ner till stallet. Gick ner för att göra iordning T inför filmningen idag. Det drog tyvärr ut på tiden då Henriks flickväns pappa hade klämt kattens svans i dörren och den "drog iväg" så de var tvunga att leta efter den. Men till slut så dök Henrik upp så vi kunde börja filma!!

Jag började med att värma upp och trava mot älvutsikten tur & retur. Idag var det spännande att trava där....det var först 1 traktor med 2 släp som stog på vägen....sedan körde 2 traktorer och sådde på åkern bredvid vägen. Jag hann med att trava bortåt så att säga och skritta förbi traktorn med släpen. Stog sedan och väntade tills de andra 2 traktorerna hade vänt och var på väg ifrån oss innan vi gick förbi traktorn med släpen igen och travade hemåt. T skötte sig superbra  Inte minst pga traktorerna utan också pga att det var HUR MYCKET folk som helst på vägen men cyklar och annat. Han blinkar knappt när vi passerar framifrån eller om de kommer bak oss  OTROLIGT DUKTIG HÄST!!! Sedan skrittade vi till åkern och vi hann just in och stänga så dök Henrik upp. HÄRLIGT!!

Började med att värma upp och trava runt 4-kanten i bägge varv. Höger gick väldigt bra och när jag var klar där bytte jag till vänster. Första varvet gick bra sedan kom T på att han skulle kissa eller bajsa och stannade och ställde sig vid sidan av spåret. Helt ok OM HAN SKA GÖRA SINA BEHOV....men när han bara står och filosoferar blir jag lite irriterad. Eftersom han inte verkar ska göra något går jag på honom så att han går framåt. Han går några steg och viker av igen. Vi stannar igen och det kommer ingenting nu heller. Nu börjar jag bli lite irriterad eftersom han inte gör något!! Manar på honom igen och när han stannar en 3:e gång men inte gör något blir jag väldigt irriterad och bestämmer mig att NU är det bra nu får han helt enkelt vänta tills vi ridit klart.

När jag nu manar på honom för att få ut honom på spåret blir han tjurig och ska ut igen till höger och ställa sig men jag har bestämt mig....NU GÅR VI VIDARE!!! T blir så förbannad på mig när jag går på med skänkeln att han stegrar och kastar sig till höger. Ok, jag går tillbaka till stället där han började tafsa....samma sak i hörnet...han stegrar och kastar sig till höger och jag går på med höger skänkel för att parera. Nu är han jättesur på mig  och jag rätt så irriterad på honom  Den här gången är jag beredd och går på med skänkel och röst innan han hunnit stegra och kasta sig...beröm efter kurvan och sedan travar vi vidare och när vi passerar kurvan/hörnet nästa gång reagerar han ingenting  Jag är väldigt tacksam att han reagerar omedelbart och mycket och sedan "gillar läget" och ger med sig ganska omgående och sedan är allt över och vi jobbar vidare  

Gick sedan in på den större volten för att sitta ner och jobba honom. Idag hade jag bestämt mig för att trava flera varv...T vill gärna sakta av och blir lite lat och går då INTE fram riktigt för skänkeln. Han är ju lite svår eftersom jag INTE kan använda varken spö eller sporrar för att få fram honom. Det som funkar bäst är rösten, skänkel och kroppen så att säga. När när han inte lyssnar på skänkeln blir det rösten som gäller!! Idag travade han 2 varv och sedan blev han seg och och ville sakta av...på med skänkeln...ingen reaktion...på med skänkeln igen...ingen reaktion....på med skänkeln MYCKET och även mycket med rösten...ok då svarar han framåt!!! Jag tror att jag måste bli lite bättre på att när han inte svarar från början "gå på med rösten" så att han INTE segar ihop. Sedan tränade jag på framdelsvändningen och då kändes han lite okoncentrerad....efter 4:e framdelsvändningen blev jag lite irriterad och gick på mer ordentligt med skänkeln...sparkade lite för att markera att jag ville att han skulle lyssna...fick en reaktion direkt i form av en stegring!! Ok, då förstog han vinken allafall. Gick tillbaka där vi skulle göra vår framdelsvändning och provade på nytt?? Inga problem alls utan nu lyssnade han direkt jag la till skänkeln  Jobbade lite extra med trav ett halvt varv....halt...framdelsväning...trav ett halvt varv... halt...framdelsvändning osv. Det var inga problem alls utan han lyssnade varje gång. Då gav jag mig med den övningen och gick vidare med trav...halt..ryggning...igångsättning.  Han kändes riktigt fin på slutet och lyssnade då riktigt bra både på röst och skänkel  Nu blir det spännande att se det som Henrik filmat imorgon!!!


Jag har inte fått in filmen på datorn än och ska iväg på jobbet. Den måste redigeras så jag vet inte riktigt om jag hinner med det imorgon men innan veckan är slut kommer filmen ut i allafall....det kan jag lova  

Sedan fick T mat och magneter på sig och blev utsläppt i hagen för att beta under nästan 1 timme för första gången i sommar!! Gissa en som var överlycklig  

Jag började fylla hösäckar och fylla på stora höhäcken. Det blev 4 hösäckar den här gången  Det blir nog några hösäckar till innan han börjar gå i sommarhagen på heltid. Imorgon kommer han att få gå ca 1,5 timmar när jag vaknar på em. Ska passa på att rensa och göra fint i rabatten under tiden T betar i hagen. Blir lagom tid för oss bägge 2  Hi hi!!

Sedan fortsatte jag med att fylla på nytt vatten, mocka, fylla på med sista spånbalen, fixa lite i skrubben och med kaninen. Hade tänkt flytta hem kaninen idag men det fanns inte tid. Får bli på tisdag eller onsdag!! Gick istället hem för att spada upp 2 st stora humle som vi fått av mamma och pappa. Himmen vilket jobba...de har så grymt långa och grova rötter  Jag kände mig som en pitbull när jag höll på med spaden  Men till slut fick jag loss bägge 2 !!! Sedan blev det middag och lite chill framför TV. Nu ska jag hoppa in i duschen...ska ju jobba inatt och måste iväg på mindre än 1 timme. Vill inte till jobbet men när man väl är där brukar det kännas jättebra  Det gäller bara att komma dit så känns det lika bra som vanligt! Är ju lite motigt att lämna familjen en söndagkväll...imorgon natt kommer att gå betydligt bättre...då är man igång  

Nej, det är väl bäst att jag hoppar in i duschen och packar matsäcken så att jag är redo för jobbet!!
Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
marianne

marianne

27 maj 2013 08:13

Skönt att han gav med sej till slut din Tabasco, jag satt oxå på en envis pålla igår, men hon gav sej när hon förstod att vi hon skulle få hoppa :))

Kommer ihåg det där med att åka till jobbet på söndagkväll....det var rätt motigt faktiskt. Hopps du fick en bra natt iallafall och att din familj klarade sej skapligt utan dej där hemma ;)

http://marremams.blogg.se

anaby

28 maj 2013 13:41

Han är väldigt bra på det sättet min häst...han reagerar och ger med sig snabbt:D Gillas!!! Har ju haft 2 envisa "röda märrar" tidigare och gillar valacker bäst;)

Det är skönt att när man väl är på plats på jobbet känns det bra:D Och att åka iväg på måndagen gick fina fisken!! Nu här jag "bara" 3 nätter kvar att jobba den här veckan!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards