anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2013

Underbara häst igen!! Jag har sån tur!!!

Av anaby - 8 augusti 2013 16:28

Idag var jag faktiskt piggare när jag vaknade  En lugnare dag igår gjorde susen så att säga  

Även idag har det varit varmt....och jag är tvungen att rida på dagen då vi ska på Bio ikväll  Alternativet är att inte rida och det kändes onödigt då det mest troligt ska regna imorgon och då blir det vila. Så jag "bet ihop" och "gillade läget" och begav mig ut på ridtur i värmen  

Vi tog den sedvanliga rundan runt potatisåkern och idag var det några små killar som hoppade från ett träd vid lianen...så jag bad dem att vänta hoppa tills vi hade gått förbi. Det gick bra och då lugnade T ner sig. Inte lätt när man är häst och inte förstår VAD de gör där nere i vattnet  Men alla barn har varit väldigt lugna och snälla när vi har gått förbi!! Det uppskattas från både mig och T  

När vi kom till raksträckan där vi brukar trava blev det trav och T kändes helt ok. Idag provade jag det raka bettet från Haglunds med sötmalm.


 

Måste säga att det gick över förväntan!! T känns lite stum i munnen vid några tillfällen men det är ju första gången jag provar det så jag tror att det kommer att bli jättebra efter några fler ridturer  Han tuggar inte överdrivet mycket på det utan jag upplever att han blir ganska lugn i munnen relativt snabbt. Blir spännande att rida med det fler ggr!! Utvärdering kommer sedan!!


Då jag tycker att underlaget är "bäst" på den sträckan....travade jag fram och tillbaka 5 ggr. Satt ner i sadeln sista gången. Och sedan var det dags att prova galopp!! Vi har inte galopperat på ganska länge av olika orsaker. Jag vill INTE galoppera med T på vägen då jag tycker att det är alldelens för hårt underlag. Trav går bra i omgångar. På gräset upplever jag att det har varit för blött...och T har sån kraft i bakbenen bla när han tar fattningen att han ibland halkar till och då blir han väldigt osäker och vill inte fatta galopp. Känns så där lagom muntert  Men nu på vändtegen är det perfekt underlag!!

Hade ärligt talat ingen större förhoppning om att han ens skulle fatta galopp eller rätt galopp  

Men så fel jag hade!!

Jag satte bara till mig och gjorde galoppfattning så fattade han den DIREKT och rätt galopp  

Ett bocksprång och sedan var det en stor och rund galopp!! WOW!! Den är så härlig att känna  

Saktade av och berömde...fick så klart en hästgodis  

Provade andra galoppen?? Lika mjuk och fin fattning och lika stor och rund galopp  

Det var bara att njuta och vara nöjd och glad tills det var dags att sakta av  

Mycket beröm och när jag vände ville T galoppera mer...så klart!! Men efter några meter insåg han att ok...ingen mer galopp och skrittade då hemåt på LÅNGA TYGLAR helt lugn!! OTROLIGT BRA TEMPERAMENT PÅ HÄSTEN KAN MAN LUGNT SÄGA  LIFE IS GOOD  

Det är så svårt att förklara och berätta hur otroligt nöjd jag är med min häst. Men jag är VÄLDIGT nöjd och är så otroligt tacksam att jag har honom  Han har lärt mig otroligt mycket och jag hoppas att jag har kunnat lära honom en hel del också  

När vi kom hem blev det mat och magnetbehandling för T. Jag passade på att fylla på nytt vatten i paddocken. Och pappa kom på att han skulle betesputsa på gräset som jag inte har hägnat in vid vägen framför paddocken. Jag har inte hägnat in det pga att det blev en typ av vattenskada på vägen kring brunnen och ska de lagas kommer jag att behöva flytta på hagen. Det vill jag inte göra!! Då valde jag istället att välja bort den biten. Det har funkat jättebra i sommar och nu är det 2:a och förmodligen sista  gången pappa betesputsar där  



T är verkligen obrydd över traktorn och betesputsen  Han konstaterar helt enkelt att..jaha...nu kommer traktorn och fortsätter obekymrat beta i paddocken  


   


Liten närbild. Hade tyvärr bara mobilen men man ser ju någorlunda att det är en häst...hoppas jag  


Idag var det dags att tvätta den orangea utrustningen och fundera på en annan färg?? Jag kom fram till att det skulle bli röd som vi kommer att använda på lördag  


Köpte ett nytt snyggt dressyrschabrak på senaste Hööks rean  


    

Ni får hålla tillgodo med en mobilbild tills imorgon  


Nu ska jag gå ut till paddocken och ta av T magneterna och äta middag innan jag tar en lång varm dusch!! Längtar till duschen kan jag säga då jag blev rejält svettig idag  

Sedan blir det Bio ikväll!! Vi blir 5 st och det blir 3D även den här gången  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards