anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 16 mars 2013

Förmodligen är det något som kallas för "aureal plaque" som sitter i T:s öra;)

Av anaby - 16 mars 2013 15:40

Jag fick lite tips av Katarina (Tusen tack!!) vad det ev. kunde vara i T:s öra. Sökte vidare på det jag fick och hittade att det mest troligt kan vara någonting som heter: aureal plaque. Det betyder som jag förstår: vårta i örat. Man gör ingenting åt de små om de INTE växer eller besvärar hästen. T har haft sina "små" vita prickar i säkert 2 år nu. Den här som har vuxit till 0,5 cm i omkrets har vuxit under vintern. Det är pga att den blivit större som jag nu vill ta ut veterinären och titta på den. Får se vad det blir för typ av behandling. Det som känns bra är att den blivit mjukare av örondropparna och att T inte är lika irriterad när jag smörjer dem!! Alltid någonting åt rätt håll. Tja, nu får jag se vad som händer när vet. kommer ut under nästa vecka!! Det är första gången jag har varit med om någonting sånt här i örat på en häst  

Fortsättning följer!!!
Mvh anaby  

 
 
marianne

marianne

16 mars 2013 23:04

har heller aldrig hört talas om det, hoppas vet har nån lösning på hur den ska försvinna

http://marresmams.blogg.se

anaby

19 mars 2013 19:01

När de är små blir det ingen åtgärd som jag förstår men den här har ju tyvärr vuxit en del:( Så jag får höra vad veterinären säger när han kommer ut i veckan!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

17 mars 2013 18:32

Såg att Sulle hade en sådan oxå. Som en "ink" eller ngt på örat. Men har haft hästar med vita prickar som aldrig blivit ngt mer.

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

19 mars 2013 19:20

Jag har aldrig tidigare haft en häst med någonting i örat. Men när T fick de "små vita prickarna" för 2 år sedan läste jag att man inte hade någon åtgärd på dem så länge de var små. Men den här har ju tyvärr växt en del:( Ska bli intressant att höra vad veterinären säger under veckan!! Fortsättning följer så att säga!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

19 mars 2013 10:11

Vi hade en häst som hade vita prickar i örat. Vi fick beskedet att det var som någon svamp eller virus (? jag kan minnas fel) och att man inte behandlade det. Man skulle låta det vara för det spred sig lättare om man grejade med det. Så vi lät det vara och Godiva verkade aldrig ha några bekymmer med sitt öra, varken klåda eller annat obehag. Inte fick några andra hästar samma symptom, så det smittade inte.

Det blir spännande att höra vad din veterinär säger!

http://stallskogalund. blogg.se

anaby

22 mars 2013 10:24

Jag har också uppfattat att det är något virus eller typ av svamp. Man behandlar inte om det är "små prickar" men nu har tyvärr den här vuxit och blivit ganska stor....så därför oroar jag mig och vill ha ut en veterinär som tittar på det. Han har ingen klåda som tur är!! Alltid något positivt;)

Det blir väldigt intressant att höra vad min veterinär säger!! Han har tyvärr inte haft tid att komma ut den här veckan....det här är ju inte heller akut vilket jag påpekade för honom. Så det blir nog ett besök under nästa vecka istället!! Fortsättning följer!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards