anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 10 september 2013

Är nu ledig i 2 dagar innan jag jobbar mina sista 3 nätter!!

Av anaby - 10 september 2013 16:42

Det har gått bra att jobba inatt och jag har faktiskt inte hostat så mycket!! Hostmedicinen gjorde så att säga sitt   Det innebär också att jag inte har lika ont i halsen idag  Tog mig en ny dos hostmedicin innan jag hoppade i bädden för att sova. Har uppskattningsvis sovit ca 3 timmar i sträck!! Det är mer än jag sovit i sträck de senaste 2 veckorna...eller snart 2,5 veckorna!! Så det känns jättebra!! Har en hel del sömn att tag igen under nästa vecka kan jag säga  Måste åka iväg och köpa mer hostmedicin efter middagen så att jag inte står utan nu!!

Steg upp och åt lite lunch innan jag klädde om till ridkläder och gick ut för att rida på T en sväng. Kändes lagom med en uteritt idag för oss På med utrustning...idag rosa...imorgon brun...och iväg  



Stort huvud?? Vadå?? Jag?? Nej, då inte alls  


 


Det var lite mulet så tyvärr syns inte det rosa så bra idag. Men så här såg T ut i allafall  


   

Spanar på annat medans matte fotar  

Idag hade vi islänningarna på vänster sida av vägen i sin hage och T & G på höger sida av vägen i sin hage. T börjar vara rätt så obrydd av hästarna som går i sina hagar. Det känns väldigt bra!! För något år sedan tålde han INTE att se en av de vita hästarna ens på håll...då blev han helt galen och stog och stegrade och skrek som en hingst?? Nu är det 3 år sedan han lugnade ner sig och bara helt enkelt börjat "gilla läget"   Jag har t.o.m kunna trava lite på vägen förbi hästarna när de står och betar i sina hagar utan att T bryr sig alls  Men idag blev det skritt förbi!!

När vi kom till växthusbacken blev det trav....parkbänken är INTE lika farlig att gå förbi nu  

Idag var det en massa fåglar som satt på vägen framför oss och som flyttade sig allt eftersom vi kom och travade...olika sorters fråglar..både stora och små. T tycker att det är lite läskigt men håller sig i skinnet så länge de flyttar sig i tid så att säga  När vi är på väg uppför den lilla backen i svängen ser jag att de har krattat upp gräs i högar på sidan av vägen....och gör mig redo för en "tvärnit" med att ta mantag...och mycket riktigt så kom det som ett brev på posten!! Tvänit och tefatsögon  Det är inte lätt när man har sitt fotografiska-minne och det INTE stämmer med gången tidigare när vi var ute och red  Efter lite tveksamheter gick det bra att fortsätta trava....förbi ALLA högarna på resten av vägen  Nu var helt plötsligt den andra parkbänken INTE alls så farlig utan gräshögarna var mycket läskigare  Vi travade förbi och vände och travade tillbaka. MYCKET BRA MILJÖTRÄNING FÖR T  Det var inte lika läskigt på hemvägen även om hans ögon fortfarande var rejält stora  Skrittade nerför backen och sedan blev det att sitta ner och trava. Han kändes riktigt fin och efter lite jobb kunde jag korta ner honom lite mer i traven. Skrittade förbi parkbänken och sedan blev det trav till grannen i det röda huset och nedsittning på slutet. Kändes kalasfin  Stort och luftigt steg hela tiden!!!

Är riktigt nöjd med ridturen!! Kändes lagom lång..speciellt för mig  

Skrittade hemåt och väl hemma fick T mat och magneter. Medans jag har bytt ut vår rosa utrustning mot brun och tvättat upp det rosa. Skönt att kunna tvätta upp och hålla undan så att det inte ligger tonvis med smutsig utrustning som ska tvättas nere i källaren  

Jag har även vänt på nyponen och plockat björnbär. Ska höra med Eva om jag kan plocka lite mer nypon under nästa vecka. De här har jag rivit och funderar på att strimla de andra för att se VAD som funkar bäst att torka  

Nu ska jag snart börja med middagen!! Ska bli gott att äta middag nu när jag fastade igår  

Nej, dags att lägga på en rem!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
marianne

marianne

11 september 2013 10:54

ibland undrar jag om det är för man förbereder sej på hopp och skutt som det blir så? Att det blir lite som en ond cirkel? Man vet ju vad hästen reagerar på och gör sej beredd, men hästen känner ju att ryttaren spänner sej lite och tittar på det "farliga" så då måste det ju vara farligt, "kanske bäst att vara på sin vakt om matte är det"
Men jag gör exakt samma sak, även om jag försöker att inte göra det.
Ungefär som en hund som är rädd för något, man ska ju inte göra någon affär av det utan uppföra sej som inget hänt. Det är ju lättare med en hund att inte bry sej...

Tänk om du kunde få någon att prata med T så han kunde förklara vad som hänt, varför den vita hästen fick honom att rasa så.....

sv: nä jag har inte planerat någon Ullaredsresa vad jag vet, men kanske bäst att fråga Maria haha.
De plommonfärgade kommer så småningom, får se om jag orkar vänta.
du har berättat om den där hemska olyckan förut, tror det var när ni hälsade på oss....ja, men får vara glad att man lever och efter en sån "resa" är man noga med hjälmen. Västen har jag mest när jag hoppar eller rider ut ensam, den skyddar inte nämnvärt om man ramlar på plant underlag, men man kan ju bli trampad på förstås.

http://marresmams.blogg.se

anaby

13 september 2013 10:38

T är väldigt speciell när man rider ut. Antigen så märker man att han börjar "stå emot" för någonting och då brukar jag bra "gå på" med skänkeln för att få fram honom. Men andra ggr så kan han verka vara helt som vanligt och sedan på en millisekund så blir det slidestop och då har vi nästan t.o.m gått omkull pga att han stannat så tvärt. Jag har hängt på 3-kvart några ggr. Så för min egen skull har jag blivit tvungen att "vara förberedd" på att han ev. gör en slidestopp eller kastar sig åt sidan. Jag upplever att om jag är förbredd blir det en lindrigare grej från hans sida och det blir inte så stort av det hela. Det här funkar för oss...så det är inte alls säkert att det funkar för andra:) Hi hi!!

När T stog hos Kerstin höll han på att döda en av hennes vita ponnyer:O Hon hann ta sig emellan och fick ut ponnyn! Det hade kunnat gå riktigt illa för henne med...han är ju så stor:O Antingen så hatar han bara vita hästar eller så har det hänt någonting i hans tidigare liv med någon vit häst som framkallade hans något annorlunda beteende. Som läget är idag är hans reaktion på vita hästar endast att han "tittar lite mer på dem" när vi skrittar förbi. Inget skrik, gnäggning, stegringar eller hingstfasoner utan han är ganska obrydd och tittar bara på dem när vi skrittar förbi. Det känns jättebra då vi har haft 3 vita hästar på bete i sommar nere i stallet som vi måste förbi för att ta oss till kyrkan;) Hi hi!!

Jag tyckte att Maria nämde ett besök till Ullared i somras;) hi hi!! Du får fråga henne;)

Man får helt klart en annan syn på hjälm efter en olycka!! Den blir mer självklart än den var innan. Så man kan nog säga att man lär sig någonting av sina erfarenheter:D

Exakt!! En väst skyddar inte mot benbrott eller liknande men den skyddar tex revben, mjälte, lever och inre organ betydligt mer än om man är utan. På den tiden jag tävlade med min förra häst var det INTE många som hade väst på sig. Jag vet en Nationell hopptävling där det var 180 startande hästar...där var vi 4 st som använda väst!!! Då fick jag frågan VARFÖR jag hade väst?? Svaret blev då: Jag har gått omkull och brytit mina revben och jag tycker att jag har en skyldighet mot min familj att skydda mig när jag hoppar/tränar/tävlar!! De ska INTE behöva oroa sig om jag överlever dagen eller inte! Så med väst är oddsen större att jag inte gör illa mig så mycket som jag hade gjort om jag inte hade haft den OM jag ramlar av eller går omkull. Reaktionen var ofta:Ok, men då förstår jag. Men jag har ju inte råkat ut för något än så jag rider utan väst.

Så alla gör ju som de vill med väst. Det är upptill var och en tycker jag. Jag ser ju hellre att folk ALLTID har hjälm än rider med väst utan hjälm!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards