anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under januari 2012

Av anaby - 10 januari 2012 02:07

Jag har varit in på Hööks hemsida senaste veckan och sett den nya utrustninge de säljer mest verkar vara "ologgade" schabrak och huvor nu. Det känns som en bra ide med tanke på att Ridsportförbundet INTE har bestämt hur stora loggorna får vara än  Däremot så har jag också läst på flera andra bloggar att folk tycker att "ologgat" är fult??? De vill ha loggor och helst STORA loggor!! Tja, smaken är som baken och ska loggorna bli mindre till 2014  kanske det är lika bra att vänja sig  

För egen del föredrar jag ologgat eller små loggor men jag är ju "en gammal tant" som började tävla på stenåldern då det INTE fanns loggor och ville man ha någonting på sitt schabrak på den tiden var det namn och ridklubb som gällde  Det blir nog jättebra det där till slut!!! En eloge till Hööks som tänker lite före och säljer ologgat  Vi kommer garanterat att få se mer av det under 2012...skulle jag tro  


Då mina färgningsförsök av det röda på schabrak (orange), huva (röd) och lindor (ljusrosa) INTE riktigt har funkat som jag vill. Det blev mer mot orange  men huvan blev röd och fin    Kommer det vita att få vara vitt istället för att prova färga något mer. Kanske inte är så tokigt med vitt schabrak, huva och fleecelindor trots allt  Vitt är fint så länge det är VITT!! Sedan ser det väl inte så roligt ut  Det blir nog bra det där!!


Jag har tittat efter IKEA-resor ikväll och sett att det finns flera datum som passar mig under februari!! Om mina följeslagare har möjlighet att åka då...finns det en stor chans för mig att åka under februari månad  Ska prata med dem imorgon så får vi se!! IKEA och Hööks...here I come!!!!! Till dess lär ju den nya Höökskatalogen har kommit ut  Har några smågrejer jag skulle ha haft...bla stor pack med kompresser och lite annat smått  IKEA är inte heller fy skam att gå och strosa och titta i  


Nej, nu ska jag gå in och fixa med tvätten i tvättstugan innan det blir dags för "tillsyn & blöjronda"!!!

Hoppas att ni har fått en god natts sömn och tänk på mig som får/fick åka hem kl.07.15 för att sova!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 9 januari 2012 20:04

För ganska många år sedan..säkert kring 10 år...köpte jag rejält mycket teddytyg för att göra ett svettäcke till Zimé. Tanken var att jag skulle göra ett täcke med hals...jag hade köpt tyg och hade alla spännen och gjordar redo men sedan blev Zimé och jag krassliga bägge 2  ..så då la jag det "täckes-projektet" på is!! Ska se om jag hittar igen teddytyget under veckan och framför allt se HUR MYCKET TYG det rör sig om...så kanske jag kan sy ett till T så att det äntligen kan bli ett täcke efter så många år   Jag vet att jag har en hel del andra "projekt" vilande och färdigklippta som jag bara kan sätta mig och sy ihop!! INTRESSANT!!! Jag återkommer med bilder på tyg och annat lite senare under veckan 

Mvh anaby  

Av anaby - 9 januari 2012 18:00

Jag hade en riktigt bra natt på jobbet!! Var så där läskigt pigg inatt   Vilket underlättar när man ska vara vaken hela natten När jag klev in bilen och skulle stänga dörren GICK INTE DET!! SKIT OCH HELVETE  Fick bara inte åt bildörren....ibland blir det så när det har snöat och kommit is kring dörren  Förra gången det hände band jag fast dörren  Kom dock på efter några km att jag kunde låsa dörren inifrån...även om den satt fast på yttersta låset och inte hela dörren som vanligt...så SATT DEN FAST!! Det blåser en hel del kallt genom dörren eftersom den INTE är stängd men den sitter då på plats i allafall  Gjorde samma sak idag!! Och när jag sedan kom hem gick det att stänga bildörren! Hmmm!! Då var det så dags 

Sov sedan som en stock och länge idag!! Var helt knäckt när jag vaknade för att jag sovit så hårt  Tog bilen ner till T idag. Hade tänkt ta hem en hel del grejer i samma veva..då är det bra att ha med sig bilen 


Började med att ge T lunch och se hur täcket satt. Allt ok  Fyllde på vatten och trampade ner hö. Och slutligen mockade vindskydd och hage. Gick lättare att mocka vindskyddet idag  Och spåret i hagen ser bättre och bättre ut för varje dag!!! T insåg efter en stund att någon ridning skulle det INTE bli idag...då motionerade han sig själv på spåret istället  Himla tur att jag ska rida imorgon!!!


Här kommer några tråkiga kort från idag:


 


Jag är jätteglad att jag kan ha halm inne i vindskyddet!! Är perfekt när T ska sova  Han ligger och sover i högra hörnet  Inte illa när man har vatten och krubba direkt till vänster....sedan lilla höhäcken inne i vänstra hörnet...sovplats till höger och saltsten i högra hörnet  


 


Lite mer upptrampat och skottat spår i hagen.



Plirande T i mörkret  Gillar hans självlysande ögon  


   


Spåret åt andra hållet..förbi höhäcken  



Jag flyttade på den 3-grenade täckeshängaren och satte den vid dörren istället. Superbra att hänga paddar och benskydd på när det bara ska torka lite. Är de helt blöta tar jag hem dem och torkar i pannrummet till dagen därpå  


          


Tränshängare som hänger ovanför täckeshängaren. Har 2 hängare här och 2 st längre in. Alla är upptagna med olika träns och jag skulle egentligen behöva 2 till Förstår inte riktigt hur det kan bli att man har så många träns...   Sadelhängare bredvid. Längst ner hänger G4:an...sedan T6:an och överst barbackapadden  Jag hade tidigare sadelhängarna på andra sidan men det blev mycket mer plats när jag flyttade dem hit. Det gäller att hitta ställen som passar och där man utnyttjar maximalt av allt utrymme 


Idag tog jag med mig trasiga täcken hem för lagning...alla flaskor med sprit och gel som jag använde till T:s spritomslag tidigare under november och december....en säckkärra som bara tar upp plats och som jag inte använder vintertid då jag drar säckarna på snön...Uvex-hjälmen...ett schabrak och lite annat smått och gott!!!


Har nu landat hemma och ska äta lite middag innan jag tar mig en dusch och dricker en stor kopp te!! Och inväntar tills det blir dags att åka iväg till jobbet 


Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 9 januari 2012 17:31

Här kommer några bilder och en film med fleece & paddlådan som jag köpte billigt på Rusta  




 


Vi börjar med filmen   


Och fortsätter med några bilder 


 


Jag har packat ner 6 fleecelindor men man får nog ner några fler om man vill..utan större problem  


 


Jag fortsätter att packa 1 varv till  med 6 fleecelindor till och det ligger nu sammanlagt 12 st i lådan. Man rymmer nog kring 2 till fleecelindor per varv eller 4 st till sammanlagt om man vill  



Stängt lock!!!


   


Det finns lite utrymme kvar mellan fleecelindorna och lockat om man vill lägga några paddar där som utfyllnad  Man kan också packa hälften paddar och hälften lindor 


 


Här har jag packat 12 st paddar i olika storlekar. 4 st är något större och tar då lite mer plats. Om man tar den lite mindre storleken får man nog in några fler än jag packat ner  



Från sidan. Det är ett litet utrymme kvar mellan paddar och lock så man kan nog lägga några paddar till där om man vill  


 


Uppifrån. Jag tycker för egen del att det är jättebra att plasten är genomskinlig!! Då ser man HUR MÅNGA paddar eller lindor man har i lådan 


Hoppas att ni blev lite klokare av min lilla film och bilderna 


Mvh anaby        

Av anaby - 9 januari 2012 15:15

Jag tog ett beslut angående ridning i paddocken och åkern under vintern... när det snöade som mest under förra veckan!! Att jag INTE skulle skotta och hålla öppet spåren. Det blir alldelens för jobbigt både för mig, L-O och pappa!! Förra vintern skottade vi som tok alla 3 då det var hur mycket snö som helst   Jag för hand  L-O med snöslungan och pappa med traktorn!! Tack vare att det går så pass bra att rida ut med T i nuläget   känns det som om man lägger ner onödigt mycket tid på att skotta snö där det inte riktigt behövs. När det sedan gäller att jag MÅSTE BE andra personer om hjälp att skotta..känner jag att det blir alldelens för mycket jobb för dem!!! Hade man klarat av att skotta själv är det en helt annan sak  Jag kommer att skotta och hålla uppe spåret i vinterhagen istället så att jag kan rida barbacka där under helgen när det är mycket folk på vägen. Det känns som om det här kommer att fungera bra tills snön försvinner  Åkern och paddocken är perfekt att rida på/i f.r.o.m maj-november  Eller ev. längre beroende på hur mycket snö som kommer  

Det är bra att ha "en plan"  

Mvh anaby  

Av anaby - 8 januari 2012 19:29

Det blev ingen fotografering av mig och T idag. Jag gick ner så sent för att rida och då har det redan börjat skymma. Ska se om Henrik har tid under nästa vecka istället. Kanske kan vi ta det på söndag när jag vaknat mitt på dagen efter att ha jobbat sista natten  


Och att hinna med att frisera T har jag inte heller hunnit med att göra  Igår hade jag inte tid då det var så mycket med halm och hö att ordna med  ....och idag kändes det en aning kallt -10 grader! Burrrrr!! Jag står ju alltid ute och fixar allt  med T i vindskyddet. Dock ska det blir varmare på tisdag och onsdag...så då blir det att frisera då istället!! Lagom mycket    Just nu är han en aning vildvuxen överallt  Jag kan berätta att det "rosa-pälsfria-områdena" kring pälsen som varit på bakbenen i och med muggen har börjat växa ut riktigt bra nu Det känns jättebra!!!  Det finns någon liten krusta kvar på bägge bakben...men det är inte värre utan ser likadant ut som innan Jag håller bara koll så att det inte blir större...smörjer inte eller någonting just nu. Håller bara tummarna!!!


Förutom det så ska jag fortsätta att pyssla med "spikmattetäcket" och "spiknackbandet"!! Min nya prototyp som var aningen större ser ut att ligga bra på T:s rygg..när jag provade den igår Ska se om jag har energin att sätta igång och "rita & klippa ut" rätt storlek på spikmattorna på tisdag eller onsdag när jag är ledig från jobbet Och se om jag har tillräckligt mycket kardborre hemma för att sy fast på täcket. Annars får jag åka förbi och köpa mer på torsdag när jag ändå åker förbi Syaffären pga möte på jobbet på dagen.


Måste hinna med att laga 2 täcken under veckan som T har tuggat på igen  Lika bra att få det gjort så att de finns hela att använda nere i stallet igen


Ha de gott!!

Mvh anaby   



Av anaby - 8 januari 2012 16:34

Idag sov jag än en gång länge på morgonen   Dock har jag inte sovit lika bra inatt som jag har gjort under resten av veckan...men man kan inte få allt  Sömnen behövdes då jag ska jobba inatt!!!

Tog det lite lugnt efter jag stigit upp och åt frukost och såg på TV en stund. Det var kring -10 grader idag och det var intressant att se hur de nya vinterridstövlarna skulle klara av kylan idag!!!

 

Jag får nämligen bara in 1 par sockar i dem!! De är fodrade med någon typ av fårull eller allafall lurvigt material 


Idag gick jag ner till stallet vid 14.00 mycket pga att de som går på promenad på vägen börjar vara klar vid 15.00-tiden....de är väl inne och funderar på sin middag kan jag tänka 

Idag var T så gott som helbrun  Brunt schabrak, brun huva och bruna fleecelindor bak!! Endast framskydden var vita...och min gula varseljacka då...men den räknas väl inte till T:s utrustning  Hade så klart inte kameran med mig till stallet idag men jag tar kort på honom på tisdag istället när vi ska ut och rida igen 

Jag räknade att T hade vilat 2 dagar trots att jag skrittade honom lite igår..men det blev bara kring 10 minuter och lite hjärngympa för honom  Därför blev det väldigt intressant att se hur han skötte sig idag på vägen!!! Då jag upplever att han varit en aning stökig tidigare under början på veckan  

Inga problem alls!! Han var pigg men lyssnade riktigt bra  Tycker om när jag kan sitta med en låg hand och bara hålla ett lätt stöd i handen  Första travsträckan mötte vi ingen annan på vägen så vi kunde trava hela vägen utan avbrott. Redan där tyckte jag att han kändes otroligt fin  Vände och skrittade en bit innan det blev trav igen...lika fin där!!! Sedan en längre skrittsträcka innan vi tog sista traven. Mötte 2 st där efter vi travat en längre sträcka. Jag blev mycket förvånad när T lyssnade direkt jag tog i honom och stannade!! Han börjar vänja sig vid att stanna och gå förbi de vi möter nu för tiden  Vägen är för smal för att man ska trava förbi nu när det är så mycket snö...Inga problem att trava vidare en kort sträcka och sakta av vid ett till möte...skritta förbi och en sista kort travsträcka...inga problem!! UNDERBART!!! Skrittade hem på lång tygel på en lugn och harmoniska häst 


 

När vi nästan var hemma kom en svart stor hund med ett gult reflextäcke. Vanligtvis brukar T bli REJÄLT RÄDD för stora svarta hundar!! Fråga mig inte varför men förra vintern blev han som galen när vi mötte en svart hund med reflexväst    Han både trumpetade och taktade och blev lätt hysterisk och hoppade från sida till sida på vägen!! Om jag red på åkern blev det rodeo efter hela långsidan!! Sedan gick han och stirrade efter hunden resten av ridpasset... SUCK!! Så nu blev det extra spännade för mig och SE hur T reagerade på hunden?? Vi gick på vänster sida och hunden med matte på vår högra sidan. T tittade på hunden när vi gick förbi...tittade bakåt på mig...och sedan fortsatte vi att skritta på lång tygel!!! HELT OTROLIGT!! En lite sak för en annan ryttare och häst men för T som verkligen har blivit "halvgalen" och otroligt stressad...är det en STOR grej att han är så lugn när hunden går förbi  


En sån här dag när först ridturen gick fantastiskt bra och sedan mötet med hunden...DÅ ÄLSKAR JAG MIN HÄST  Då känns det som om det kvittar om man någonsin kommer att tävla eller träna igen....jag är så otroligt nöjd att jag har en lugn och harmonisk häst att rida!! Som har mig som sin stora trygghet i livet  och jag honom!!!


 


När vi kommit hem har jag tränat med T att göra "stopptecken" så att han står stilla medans jag stänger grinden och går bort med uppstigningspallen...sedan vinkar jag till honom att han ska "komma fram till mig" och då får han sin hästgodis. Funkar verkligen hur bra som helst!! Är så häftigt att se honom titta efter "vinkningen" så att han får komma fram till mig En annan sak som han gör ganska ofta är att när jag har tagit av benskydd, lindor och sadel...går han in i vindskyddet och kissar eller bajsar!! Och sedan kommer han tillbaka till mig strax utanför vindskyddet så att jag kan ta av träns och martingal  Står helt stilla tills jag är klar med allt runt omkring!! Ja, han är helt enkelt en härlig häst att både rida och hålla på med 


Idag fick han på sig det fleecefodrade regntäcket igen...är kring -10 grader...får se om jag åker ner och tar av det imorgon när jag slutat jobbet. Beror lite på hur kallt det ska vara under dagen...jag får se.

T fick lunch och jag började trampa ner hö, fylla vatten och mocka vindskydd + hage. Han har lekt mullvad med halmen inne i vindskyddet  Jag fick leta efter högarna men det är "normalt" när jag nyss har lagt in mycket halm. Blir bättre allt eftersom veckan går    Det blev en liten mysstund innan jag gick hem  


Jo, jag packade in 12 st fleecelindor i plastlådan ( Rusta för 30 kr) som egentligen var tänkt till "julgranskulor"  


 

Imorgon ska jag packa in paddar i den andra  Jag tycker att det finns handtag på sidorna!! Då är det lätt att ta med hela lådan och sedan ta det man behöver om man vill  


Hur gick det med de nya vinterridstövlarna och -10 grader ute?? Det gick jättebra!! Jag frös ingenting överhuvudtaget trots att jag bara hade hjälm och ingen huva på så frös jag INTE om öronen ett dugg...fleece-kalsonger och ridbyxor...1 par sockar och vinterridstövlarna som är fodrade...vinterhandskar och både fleecetröja, softschelljacka och vinterjacka på det!! Kändes helt ok!!! Jag var riktigt varm när vi kom tillbaka till stallet  


Nu väntar middag, dusch och sedan ska jag jobba i 2 nätter!! Har min "hellweek" men den "bra" veckan då jag jobbar 2 nätter...är ledig 2 nätter och slutligen jobbar 3 nätter innan jag går på långledigheten  

         

Nej, gott folk!! Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 8 januari 2012 13:19

Nu har jag samlat alla hoppträningar på Tabasco under feb-juni 2011 för dem som vill titta. Jag har även skrivit väldigt utförligt om hur hoppträningen var för mig...om hur jag upplevde den själv och sedan är det även inlagt filmer från varje träning.


Den nya kategorin heter:


Hoppträningar Tabasco feb-juni 2011


Jag har bara några få filmer till att lägga ut under "vår resa" och då blir det enbart filmer under sommaren 2011. Har tyvärr inga nya då jag inte har ridit i ridhus eller på ridbanan på väldigt länge   Hoppas dock att vi ska ta oss in till ett ridhus under vårkanten så att jag kan filma då och börja lägga ut på bloggen igen Ska lägga ut de sista filmerna som jag har under nästa vecka.


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards