anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 18 november 2013

Bra dag idag och fått en hel del gjort:D

Av anaby - 18 november 2013 17:56

Efter lunchtid svidade jag om till ridkläder och gick ner till stallet för att rida på T. Idag hade jag bestämt mig för att prova Jaktkandaret. Använder det i princip bara när jag ska hoppa men med tanke på att T har varit ganska "på" och legat på i handen kändes det som om det var värt att prova om det skulle bli någon förändring. Rider med delta på Jaktkandaret för att få det lite mildare.

 

Självklart ska T blunda på de enda bilden som han hade öronen framåt  Jag är väldigt nöjd med fårskinns-kedjetunneln jag köpte på Ge-kås i somras  Den jag har i gel är INTE alls lika bra men framför allt ligger den inte stilla lika bra som den här. Tunneln gör ju ingen verkan om den INTE ligger still och på plats...då kan man lika gärna vara utan istället!!

Redan vi första traven kändes det skillnad på T!!! Att han sedan tvärnitade för ett träd som låg vid vägen...var ju rätt väntat  Men han låg inte på i handen och det gick lättare att reglera honom idag  När vi fortsatte att trava nedanför kyrkan kändes han riktigt lugn!! Och när vi vände fortsatte han att vara lugn. På vissa ställen kändes det att han var spänd men han slappnar av ganska omgående. Han är tex aldrig spänd en hel ridtur för att han ser någonting...utan när man har passerat känns han lugn och avslappnad igen. Det är någonting jag gillar skarpt hos honom  Han må ju vara "speciell" men han har också många väldigt bra sidor också  

Som sagt inga problem att sakta av till skritt och skritta uppför eller nerför backarna idag. Och att fortsätta trava sedan. Och på hemvägen gick det faktiskt att trava förbi det nedfallna trädet som låg vid vägen  Vi kom ju från ett annat håll  Att korta ner traven och tempot gick väldigt bra idag och jag kunde i och med det sakta av "där jag hade planerat" istället för att behöva ta igenom allt längre än nödvändigt. Jag har travat den långa sträckan idag och det blir nog den korta sträckan imorgon och sedan den långa sträckan på torsdag igen. Tror att det ska funka för att hålla T någorlunda i schack under den här "hårda underlagstiden".....bara att hålla tummarna!!

Skrittade av och upp till vindskyddet för att ge T mat och på med magneterna. Jag passade på att mocka hagen. Hade inte sett att T hade bajsat en hel del vid grinden till sommarhagen. Det var nog 8 högar sammanlagt!! Skönt att få bort dem innan det fryser fast ordentligt. Nu blir det att ta med pannlampan när det är mörkt på kvällen. Annars har jag ingen chans att titta efter bajshögar i övriga hagen  Hi hi!!

Mockade vindskyddet och vid sidan av dygnstacken. När allt kring T var klart gick jag runt sommarhagen för att ta ner elbandet. Kan säga att det var nog bra att vi hade stängt igen vinterhagen innan helgen och framför allt innan söndagens storm!! Det var 2 st träd som hade gått av inne i skogspartiet och som låg över elbanden  

När elbanden var bortplockade från hela hagen var det bara att hämta "hjälpredan" och "trådrullarna" för att börja rulla in tråden.


 

Min underbara hjälpreda som underlättar när jag ska rulla in elbanden. Jag har 3 trådrullar...2 till sommarhagen och 1 till paddocken  


 

Det är inga problem att dra allt på skottkärran när man har fält ihop det  

Började med att rulla in elbandet inne i skogen och fortsatte sedan med elbandet vid vägen. Hade med mig pannlampan men upplevde att det inte behövdes från början. Det var inte förrän jag började med elbanden från paddocken som jag tog på mig pannlampan. Men då kändes det mörkt ute!!

När alla 3 rullar med elband var klara kändes det otroligt skönt!! Nu har jag "bara" den lilla snutten vid ingångarna till paddocken och den delen av sommarhagen som går mot vägen som jag ska ta in imorgon. Men det går fort!! Jag kommer nog att hinna med att sätta upp elbanden till utbyggnaden av vinterhagen också!! Tjjjooohhoo!! Då är det bara elkabeln kvar att dra från vinterhagen och hem. Men det kan jag ta på torsdag på dagen  

Det känns otroligt skönt att kunna ta lite i taget med hagen. Det tog ca 2 timmar idag innan jag var klar och längre hade jag nog inte orkat med. Lagom är ju som sagt bäst  

När jag hade gått bort med hjälpredan och trådrullarna var det bara att ta sig en prommis ner till stallet med pannlampan för att se någonting och ta av T magneterna. Tänkte att han kunde få ha på sig magneterna medans jag fixade med elbanden.

När jag landade hemma höll L-O på med maten  Det kändes fantastiskt härlig att kunna sätta sig vid dukat bord!! Det händer inte ofta!!

Nu ska jag gå över till mamma då vår "svamp-kvinna" varit förbi med lite av hösten svamp  Sedan tänkte jag fortsätta att röja i mitt nattsovrum lite..sakta men säkert så blir det ordning där inne också  

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards