anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 23 december 2014

Av anaby - 23 december 2014 22:36

Jag har röjt och städat hemma i ca 2 timmar. Sonen tyckte att det gick i en grisblink  Men nej, det gjorde det inte men nu är det bara dammsugning och torkning av golv kvar och det blir imorgon  Sedan är det jättefint här hemma!! HÄRLIGT som bara den  Men toaletten slutade fungera....så det går INTE att spola  
Är jag förvånad?? Nej, vi har ju både haft stopp i avloppet så Slambilen fick göra ett besök och förra veckan var det ju översvämning i källaren så att stopp i toan känns väl mer "som ett brev på posten"...undrar vad som händer härnäst  På övervåningen funkar bägge toaletterna som tur är!! Något positivt allafall  

Jag och katten har chillat i soffan och ser på Con Air.


 


Var länge sedan jag såg den filmen så det känns helt ok  

Har även provsmakat det jag bakade igår och himmel säger jag bara!! Vad goda nougatrutorna blev  Det var nog 1 år sedan jag bakade dem senast!! De smälter i munnen!! Kommer att bli svårt att låta bli dem nu framöver  

Väntar på att pappa ska komma förbi och titta på toaletten så vi har en plan på HUR vi ska göra med den imorgon!!
Ha en fortsatt jättebra tisdag och chilla lugnt gott folk!!
Mvh anaby  

Av anaby - 23 december 2014 17:42

Jag har sovit väldigt dåligt senaste nätterna pga vissa saker. 

Huvudvärken som jag fick igår hade tyvärr inte gett med sig imorse  Blev mer huvudvärkstabletter och vätska innan jag gick ner till stallet för att rida på T. Det blev en uteritt idag med till kyrkan.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När vi skrittade mot växthusbacken kom en kvinna och en kille och cyklade I BREDD....jag stannade T för att se om de skulle göra en ansats att flytta sig åt sidan. T gillar INTE när de nästan tar i honom sedan mopeden nästan tuschade i honom för några år sedan. Om en cykel eller människa "går för nära" kastar han sig åt sidan eller i värsta fall sparkar han för att han blir så stressa=INTE BRA FÖR NÅGON!!!

När de var 10 meter i från oss bad jag att de skulle cykla/gå på andra sidan INTE i mitten på vägen då hästen blir stressad av att folk går/cyklar nära honom. Tackade när de flyttade sig och kunde fortsätta rida. Samtidigt förstår jag INTE cyklister som cyklar så nära att styret TAR i stigbygeln  Har man INTE mer vett så att man inte förstår att det INTE är bra på något sätt att cyklar förbi en häst så pass nära... ska man nog kanske INTE cykla eller röra sig bland djur överhuvudtaget!! Känner att jag blir så himla less vissa dagar!! Det handlar INTE om att min häst INTE är trafiksäker för det anser jag att han är. Men man kan INTE gå eller cykla förbi ett djur HUR nära som helst så att man nästan tar i..då blir de rädda då de är flyktdjur! Mopedisten som trots att jag hade ställt T på vägkanten i gräset...innanför vägen nästan körde på oss för att djävlas har tyvärr förstört MYCKET av jobbet jag har lagt ner  T blev så stressad av det att han sparkade efter mopeden. Då skrek grabbarna till mig och visade fingret?? Undrar om de i efterhand förstod vilken tur de hade att han INTE träffade dem när han sparkade?? Så här i efterhand skulle jag självklart ha gjort en Polisanmälan för det var INTE ok på något plan att göra så!! Även om anmälan INTE hade gett någonting så kanske folk hade fått upp ögonen på HUR man INTE ska göra. Men det är lätt att vara efterklok...så klart!! Jag ser till att stanna T eller skitta förbi och säga till de som INTE kan hålla avstånd till oss och gå på andra sidan. Så att det INTE ska hända någonting. Går de på andra sidan vägen är han hur lugn som helst och stressar INTE överhuvudtaget  upp sig över bilar, cyklister, barnvagnar etc. Men är de för nära räcker det med en hund eller människa... så blir han väldigt stressad   Visst är det tråkigt att en enda incident ska förstöra år av arbete   Det som är bra är att har vi träffat någon som jag pratat med och sagt som det är håller de avstånd och hälsar på mig nästa gång när vi går förbi  De tycker att det är bra att jag har sagt till så blir det säkrare för oss bägge 2 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Precis som igår blev det mycket fokus på halter och igångsättningar idag. Tycker att han har fattat var jag vill nu och även om han ligger på så när jag har gjort 2-3 halter så lyssnar han jättebra på enbart sitsen  

Är ju betydligt piggare hemåt men då rider jag lätt och gör fler halter. Lugnare mot kyrkan och då kan jag bara sitta och mysa och sitta till lite så gör han halt direkt   OTROLIGT DUKTIG IDAG  

Det som var roligt idag var att när vi svängde ner på backen nedanför kyrkan frågade en kvinna om hon fick fota oss? Självklart sa jag   Hon var livrädd för hästar men klappade på T som stod som ett ljus  Vi pratade lite innan vi fortsatte vår ridtur. Sedan träffade jag på 3 st andra människor som jag också började prata med....de kände pappa så de hälsade till honom    Alla de här människorna som jag träffade för första gången idag och pratade med önskade God jul!! Det som är trevligt med djur och speciellt hästar och hundar är att man träffar på så många trevlig människor på vägen  Märker samma sak när jag är ute på prommis med hundarna  

Det var en lugn T som skrittade hemåt!! Vi har haft 2 bra ridturer på rad och nu blir det vilodag imorgon för oss bägge 2. Det är vi värda  



Så här fint blev det efter pappa skottat bort dyngstacken igår med traktorn  T har redan börjat bajsa där  Han är för härlig  Ställde sig även och bajsade i vindskyddet när jag mockade. Han vänder upp sig mot mig och bajsar bredvid där jag mockar  Han är alldeles för smart min häst  


 


Han stod som ett ljus med grimskaftet runt halsen medans jag borstade och gjorde iordning honom. När jag sedan skulle börja värma bettet...då sprang han iväg...men kom tillbaka när jag "vinkade" på honom  Man måste ju prova och se om det går att går iväg från matte ibland  


   


Efter dagens ridtur blev det magnetbehandling i form av magnettäcke, benmagneter fram med kardborre och magnetpaddar och fleecelindor bak  Jag har använt olika magnetprodukter på T sedan 2008 nu och är JÄTTENÖJD  Har även magneter till mig själv så att jag kan behandla nacke och axlar  


 


Igår när pappa skulle hämta en höbal kom han ner med en halmbal  Till råga på allt var det ett jättestort hål i balen. Den ställdes på baksidan bredvid T:s hage. Den ska ju rullas in i vindskyddet sedan. Jag funderade ett tag på HUR jag skulle laga hålet? Ensilagetejp har jag men något mer hade ju varit bra?? Till slut kom jag på att en sopsäck funkar ju. Man tager vad man haver så att säga!!  Så det blev att lappa och laga efter bästa förmåga. Men jag är nöjd med resultatet  


 

Det är några veckor kvar innan halmbalen ska öppnas!!


Sedan var det bara att mocka hage + vindskydd, fylla på vatten, trampa ner hö i höhäcken och slutligen packa hösäckar så att det finns till nästa påfyllning på fredag eller lördag. Känns skönt att det är gjort!! Blev 3 hösäckar idag men finns sammanlagt 4 st hösäckar packade och klara från den nya höbalen

Sedan gick jag hem och åt middag. Nu ska jag snart sätta igång och städa här hemma. Blir skönt att få ordning på allt innan jul  Vi har även bokat Biobiljetter till den 25:e då en film har premiär. Ska bli kul att få gå på en premiär ...det var länge sedan nu!!

Nej, bäst att sätta igång så att jag hinner med det mesta ikväll och slipper städa så mycket imorgon!!
Ha en fortsatt jättebra tisdag och chilla lugnt gott folk!!
Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards