anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 november 2011

Av anaby - 22 november 2011 16:47

Jag åkte iväg för att shoppa lite och första stoppet blev Rusta för att köpa "kökssvampar" som jag använder att tvätta muggen med.


 


Jag delar på 1 svamp då jag använder en ny till nästa ben....och slänger dem när jag är klar.  Funkar jättebra att tvätta med 


Jag använder också små joghurthinkar att ha vatten i. De använder jag max 2 ggr sedan diskas de i diskmaskinen...ibland kan det stå en hel hög i diskmaskinen  Tur att jag har en tolerant man 


   


Jag har också klippt mindre små handdukar av en stor eller flera stora så att jag  hela tiden har RENA handdukar att torka muggen med. Funkar också otroligt bra 

Och handskar är ett måste!!! Det går några stycken varje dag 


Sedan åkte jag vidare till Elgiganten för att titta på pannlampan. Frågade först en kvinna som jobbade där men hon sa att de INTE hade någon pannlampa överhuvudtaget?? Konstigt då jag blev tipsad igår om att åka hit sa jag. Lika bra att leta reda på någon annan och fråga  För så lätt hade jag inte tänkt ge mig  Hittade en yngre kille som visade mig till ett minimalt ställ med en liten, liten pannlampa. Dock samma märke som den som jag hade tänkt köpa...men alldelens för liten. Jag frågade om en större?? Och han hittade en större likadan som den som Marita hade köpt!!! DEN SISTA!! OPPPSS!!! Tur minsann!!! När jag tittade närmare på den visade det sig att det var rött ljus på den sk. "night vision"..precis det jag var ute efter  Pris: 249 kr!! Helt överenskomligt pris        


   


Längst upp till vänster kan man läsa om "night vision"... det röda ljuset   


Hem för att rida T och gissa om det var dimmigt och dunkelt trots att klockan inte ens var 13.00 på dagen!!!

Vi tog på oss rejält med reflexer för att synas idag  Dock är de som både cyklar och går OTROLIGT dåliga på att ens ha 1 reflex på sig  Förstår inte riktigt hur de tänker!! Jag har mött många människor som INTE ens har en reflex på sig när det är totalt mörker!! Varken cyklister eller bilar har så himla lätt att upptäcka en då 



Idag blev det en skrittrunda "nästan" till kyrkan. Vi tog inte turen nedanför kyrkan. Vägen var hal som såpa idag!!! T har ju 2 broddar runt om..men det känns ändå inte riktigt 100 % säkert..bättre än att vara utan broddar helt klart!!! Vilket jag är tacksam över  Jag koncentrerade mig på att få fram skritten lagom idag. Jag har upptäckt att han "snubblar eller slår i skorna" NÄR det dyker upp en människa....eller om han får syn på någonting annat. Annars skrittar han på riktigt bra utan större störningar. Det blir bättre och bättre för varje dag!!! HÄRLIGT!!!



Vi provade reflexhuvan idag och den förflyttade sig tyvärr en del från pannbandet och hamnade till slut utanför  Jag hade Micklem tränset och pannbandet på det tränset är ganska stort...en av orsakerna till att jag föredrar att använda just det tränset...men då sitter inte pannbandet åt lika bra mot huvan. Så efter halva ridturen tog jag av den. Förutom det så upplever jag att huvan sitter bra vid öronen efter jag satte in kilen och med hjälp av kardborren Ska göra ett nytt försök med Remonttränset och vanliga pannbandet...

 


Från hästryggen med mobilen  


 


Med kamera i ruggväder med lite regn MED blixt.




Med blixt!! Visst syns reflexerna rätt så bra??


   


Provade UTAN blixt också....men vädret var så otroligt dåligt så bilderna blev riktigt kassa ändå  Ber om ursäkt!!

Man ser allafall att T är riktigt GUL  



      Hästen är i allafall fin 


Jag hade på mig reflexväst också!! Så vi såg nog mer eller mindre ut som en julgran idag trots att klockan endast var 14.00 när vi red ut  


Jag var lite oroligt över "vitlöksblandningen" som jag använde idag då det var - grader ute...men det tog bara någon timme så blev det + grader ute...tack och lov!!! Svullen idag också men jag upplever att "vitlöksblandningen" gjort lite verkan idag för krustorna på muggbenet var INTE alls lika hårda idag!!! HÄRLIGT!!! Fram såg det bättre ut också!!

DET FINNS EN LJUSNING!!!

Tvättade och smorde sedan in med Socatil + torkleveroljan. Imorgon bitti när jag kommer från jobbet åker jag ner och smörjer in med "vitlöksblandningen" igen så får det verkar medas jag sover!!! Så får jag se hur det ser ut när jag vaknar på em  


Har nu en flaska med äppelcidervinäger i stallet som jag använder till vattnet. Han ska även få lite "torksleverolja" i lusernen. Då får han lite hjälp "inifrån" också!!! Håller tummarna att det ska hjälpa ev. allergi eller vad det nu kan vara som ev. orsakar muggen. Svårt sånt här när det inte finns någonting uppenbart som orsakar eksemen  


Tog en sista bild på belysningen i vindskyddet innan jag gick hem 

   

 Det gick inte att ta med blixt så det fick bli utan...och en riktigt kass bild  Man ser dock att belysningen är riktigt bra inne i vindskyddet. Underlättar när man ska mocka kan jag säga  Det blir jättebra att få hjälp av pannlampan att mocka i hagen...där får jag ibland gissa i mörkret vart högarna är  


Min otroligt snälla Hovis ringde just upp mig!!! Jag pratade med honom igår om att han ev. skulle  kunna sko T imorgon....men han skulle kolla upp OM det gick eller om vi tar det nästa vecka. Han hade jättemycket att göra imorgon så vi bestämde på tisdag nästa vecka istället. Däremot så sa han att OM det snöar och blir jättedåligt väder så kommer han ut på söndag och skor T  Helt otroligt!! Jag tackade och sa att om det inte blir värre än så här så är det absolut ingen fara!! Då kan vi vänta tills på tisdag  Det var bara att ringa så skulle han komma direkt på söndag om behov fanns!! Vilken fantastiskt snäll ny Hovis jag har fått tag på    WOW säger jag bara!!!


Nu väntar jag bara på att L-O ska komma hem så att jag kan börja med middagen!! Magen börjar kurra nu 

Nu ska jag jobba 2 nätter och det känns helt ok!! Min långledighet är nu slut igen...Hi hi!!

Nej, nu slamrar det i dörren och L-O är hemma och ska gå ut med hundarna på prommis!!

Dags att börja med middagen!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 22 november 2011 10:16

Har just kommit tillbaka från stallet. Tog bilen ner direkt jag vaknade idag. Från att ha varit regn och blött blev det idag 2,5 minusgrader ute!! Helt klart bättre att slippa leran   Hårt i marken men jag hade ändå bara tänkt skritta den här veckan så det gör varken till eller från för mig 

Pga kylan tvättade jag INTE T imorse utan jag borstade bara bort Socatilen från igår och smorde med "vitlöksblandningen" den får nu verka i några timmar och sedan efter vi har ridit...tänkte jag ta in honom och tvätta, torka och smörja. T kommer att få stå inne i någon timme och torka upp om benen innan jag släpper ut honom igen. 

Medans jag ändå var i stallet passade jag på att mocka och trampa ner hö. Det blir mindre att göra när jag kommer ner för att rida  Då är det endast vattnet som ska fyllas på!!!

Nu ska jag äta frukost och sedan åka iväg till Elgiganten och titta på en pannlampa. Fick tips av en av tjejerna i stallet om en billig pannlampa med bla rött sken. Hon upplevde att hästarna inte blev bländade lika mycket av den!! Kan vara värt att kolla upp!!

Nej, bäst att lägga på en rem så att inte ridningen blir så sen!! Jag ska jobba nu i 2 nätter!!!

Ha en fortsatt jättebra tisdag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 22 november 2011 09:45

T har ju ett "kli-träd" i sommarhagen som han gärna kliar sig mot. Vi var tvugna att kapa ner det då de höll på att gå av!!! Så för att "mota Olle i grind" kapade vi ner det innan det gick av så att T fortfarande kunde klia sig mot det...något han uppskattar  


 


T betandes i sommarhagen  



Nykapat kli-träd!!! Numera ca 2 meter högt.


 


T utnyttjar....



...som sagt gärna sitt...


 


...kli-träd i olika...


   


...kli-ställningar  


Huvudsaken är att hästen är nöjd!!! Kli-trädet hamnade i nya delen av utbyggnaden till vinterhagen. Som T kommer att gå i under december-april. Han kommer nog att bli både förvånad och glad att få lite större att röra sig på!!!

Jag bestämde mig rätt så tidigt att INTE låta honom gå där än. Pratade även med Eva om det häromdagen...hon tyckte att det var bra att jag väntade med att släppa honom för annars skulle det ha sett ut som en "lervälling" är nu!!! Men så fort det kommit tillräckligt med snö...kommer jag att öppna upp mellan hagarna så att T får större  

Mvh anaby  



 

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards