anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 16 november 2011

Av anaby - 16 november 2011 18:50

För att skingra tankarna och ha någonting att göra förutom att städa här hemma under kvällen   har jag börjat spåna på T:s reflexhuva som jag ska sy


Jag har mätat och ritat ut en mönster med själva huvan + öron. Ska ta ner huvan till T och kolla efter hur jag har mätat  imorgon och se VAD jag ska ändra. Jag skulle vilja ha den lite kortare framtill och få bort den smala fliken som finns på alla huvor. Hellre kortare och bredare...tror att den kommer att sitta bättre då eftersom reflextyget är av ett lite tunnare tyg än det stickade som man vanligtvis använder till huvor. Får se imorgon om det jag har tänkt blir bra eller om jag får ändra mig ändå


 


Själva huvan. Har mätat att örat ska vara 11 cm.



Örat.



   


När man sätter ihop den blir det så här!! Tada!! Hi hi!! 


 

Jag kommer att använda den här reflexvästen i storlek XL/XXL. Ju större storlek desto mer tyg och reflex att använda!!! Jag har mätat och ser att jag får ut 2 st huvor av den här västen. Inte illa med tanke på att västen kostade mig 10 kr i inköp på Rusta på REA Då har jag även kardborre till 1 av huvorna. Otroligt billiga huvor   Jag vill ha reflex på nedre delen nedanför  pannbandet och på öronen. Så jag kommer att få klura lite för att få till reflexen på ett bra sätt tror jag  Men det löser sig!!!


Om ni vill titta på mer saker som jag har sytt titta under kategorin:


Hemgjort hästrelaterat


Den kommer att fyllas på allt eftersom  


Nej, nu ska jag släppa ut hundarna på baksidan och torka golven här hemma. Sedan ska jag sätta mig och titta på "Hopplära - Strömsholmsmetoden" för att få lite inspiration och energi 


 


Innan det blir dags för "vanlig" TV    


Ha det gott!!

Mvh anaby  

Av anaby - 16 november 2011 18:42

Tidigare när jag la jodopaxomslag använde jag alltid en sprayflaska...vilket öde att spruta på jodopaxet på bomullen  

Senaste året provade jag istället att använda en sån där "gammeldags" stänkflaska...VILKEN SKILLNAD DET BLEV!!!

Nu använder jag alltid den. Bla är den lagom stor så man blandar från dag till dag vilket innebär att jodopaxen alltid är fräsch  Det är otroligt lätt att spraya ut den då man bara vänder den upp & ner och trycker ihop den så kommer jodopaxen ur hålen på korken/locket 



T är ju en aning stökig när han kommer till ridhuset  Då vill jag gärna kunna sätta fast tyglarna utan att behöva stå allt för länge och fixa & trixa   Därför tycker jag att "tygelhakar" är perfekta att använda!!! Jag har 2 par rostfria och 1 par i mässing. Är väldigt nöjd med allihop!! Det är även lätt att ta av tyglarna för att byta från träns till träns eller för att smörja enbart tyglarna. Kostar inte många kronor heller  



Mvh anaby     

Av anaby - 16 november 2011 17:10

Efter att ha varit på Granngården och handlat 1 st stor saltsten á 10 kg, Hexocil och en muggsalva. Hämtade jag en torvmixsäck i pappas garage och åkte ner till stallet. Tittade på T:s bakben och GIVETVIS var det mer svullet idag än igår

JAG BLIR BÅDE LEDSEN OCH FRUSTRERAD FÖR DET VERKAR INTE SPELA NÅGON ROLL HUR JAG ÄN TVÄTTAR, SMÖRJER OCH BEHANDLAR DENNA HELVETS MUGG SÅ FÖRSVINNER DEN INTE!!! JAG BLIR SÅ OTROLIGT TRÖTT OCH LESS SÅ DET FINNS INTE!!!! GRRRRRRR!!!! SUCK OCH STÖN!!!!

Tvättade ordentligt med Hexocilen och tog sedan bilen hem för att göra iordning ett jodopaxomslag till benet...

Tillbaka ner till stallet och la på bandaget. Det får nu sitta tills imorgon bitti. Kommer att ställa väckarklockan...åka ner och titta på benet och sedan ringa veterinären. Frågan är vad vi ska göra?? Är säker på att min veterinär han något bra tips. Vi får se imorgon!!!


När T var klar började jag att mocka ur det som gick av bädden i vindskyddet. Det gick otroligt bra och var faktiskt mindre blött än jag trodde att det skulle vara  Var egentligen bara på ena sidan där han kissar mest som jag fick ta ut rejält. Annars var torven under halmen helt ok  Härligt!! Det blev allafall 5 skottkärror som åkte ut och sedan fyllde jag på med 1 torvmixsäck och 2 halmsäckar. Får se om jag fyller på med ytterligare 1 halmsäck imorgon. Tänkte låta T trampa till både torv och halm lite innan jag fyller på med mer.


Fyllde på med vatten i Termobaren innan jag satte mig i bilen och åkte hem en aning less och låg  Jag vill bara få bort muggeländet så att jag slipper tänka på det något mer. Börjar känna mig rätt så maktlös nu när ingenting verkar funka 


L-O skulle åka bort på Info-möte på en gymnasieskola och blir borta hela kvällen. Lika bra då jag är rätt så irriterad just nu och kan behöva lite tid för mig själv och tänka....Förhoppningsvis känns det bättre imorgon!!!


Vi hade tänkt ta bort dyngstacken ikväll men tyvärr är det en aning för varmt ute än....traktorn kommer att göra djupa spår i gräset på baksidan  Vi ska kolla hur det verkar imorgon med temperaturen. Annars tar vi det under helgen...både jag och pappa är hemma och lediga. Och det var ok för honom att göra det även då som tur var


Resten av kvällen blir rätt så lugn. Jag ska tvätta och städa här hemma. Sedan blir det att se på "Bonde söker fru" och lite annat för att skingra tankarna. Det blir jättebra 


Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby       

Av anaby - 16 november 2011 13:39

Tabasco tycker inte om bett!!! Det visste jag när jag fick hem honom. Första året reds han i "inhägnat område" dvs i hagen pga av att det inte var säkert att rida ut på honom. Då reds han också uteslutande på bettlöst. Någon gång emellanåt red jag honom på en stång med 2 tyglar som han accepterade. Det enda bettet just då som funkade utan att han blev alldelens hysterisk 


   


Så här såg stången ut som jag red med. Efter ett halvår slutade jag rida med den och har inte ridit med den sedan dess...det är 3½ år sedan nu.



 


Än idag lägger han ut tungan och "vispar runt" med den. Även om det är mycket mindre i dagsläget..som tur är!!!


Att tränsa honom från början var inte så lätt uppgift   Han stog som en giraff och ville minsann inte ta ner huvudet. Jag fick jobba rätt hårt med både tålamod och triks för att få honom att ta bettet  I dagsläget sänker han bara huvudet och tar bettet  Så skillnaden har blivit stor under årens lopp   


Hur har jag gjort med min häst för att kunna använda bett på ett tillfredställande sätt??

Jag vill INTE rida ut på T på bettlöst. Detta pga att han kan "stegra och kasta runt" och när han blir "upprörd" vill jag under inga omständigheter sitta som en fluga på ryggen..jag vill känna mig säker att jag "har koll på läget" och har möjlighet att lugna ner honom på ett bra sätt. Så att vi tar oss hem utan att någon olycka har skett!!!

Jag red honom som jag skrev tidigare mest på bettlöst nästan hela första året på inhägnat område. Då oftast på "Bittless bridle" som funkade bra på honom. Men även på vanligt hackamore med långa skänklar.


 

Bittless bridle


och



Vanligt hackamore med långa skänklar.


När jag sedan skulle börja rida på åkern...ville jag gärna ha bett på honom så jag provade på "vinst & förlust" att köpa ett billigt rakt rostfritt bett från Börjes för under 100-lappen. Jag tyckte inte att jag hade så mycket att förlora 

Eftersom T funkade bra på stång så var min tanke att han kanske tycker bättre om raka bett. Det visade sig att så var fallet. Dock var han inte riktigt nöjd och "vispade" gärna runt med tungan efter tränsning. Jag valde då att rida UTAN nosgrimma för att han INTE skulle känna sig instängd av den...och förhoppningsvis lugna ner sig efterhand.


 


Förslaget jag fick av andra var att "binda fast" tungan!!! DET ALTERNATIVET VAR ALDRIG AKTUELLT I MIN VÄRLD KAN JAG SÄGA!! BIG NO!!!


Jag red nu UTAN nosgrimma i ca 1 år  med det raka bettet varvat med bettlöst när jag red på "inhägnat område". Det började fungera bättre och bättre  Efter det året med rakt bett köpte jag ett äppelbett i syntet/gummi som visade sig fungera ännu bättre än det raka vanliga rostfria bettet!!!! Jag har insett att min häst funkar absolut bäst på raka bett 


Efter året utan nosgrimma provade jag att använda en nosgrimma som var löst spänd. Det accepterades av T 

Jag har provat både acchen och pullarnosgrimma på honom. Det funkar men har inte varit riktigt optimalt i mina ögon. 

Våren 2011 fick jag en ide att prova Rambo Micklem tränset. Dyrt var det och samma sak där...jag köpte på "vinst & förlust"  När jag klickat hem det kändes det mest som att jag hade kastat över 1500 kr i sjön 

Men efter att ha provat rida med det i ca 2 veckor KÄNDE JAG EN STOR SKILLNAD PÅ MIN HÄST!!! Jag red fortfarande med samma bett...det raka äppelbettet....men vilken skillnad på hästen med Micklem WOW!!!


Sommaren 2011 när jag var in till Hööks köpte jag ett remontträns...då min tanke där var att Micklem påminner om Remont...Det visade sig även passa T VÄLDIGT BRA!!! 


Så i nuläget rids T enbart på Micklem eller Remont....med samma äppelsyntet raka bett. DET FUNKAR VÄLDIGT BRA FÖR OSS!!!

 Micklem


och


 

Remontträns 


För mig har det varit mer "stök & bök" att hitta ett träns som funkade på T än ett bett. För jag har haft samma bett nu i 2 års tid!!   


När T blev "ridbar" efter 1 år har det egentligen inte varit ett problem att rida honom ...utan att hitta ett bett och ett träns som han accepterat så att han kan slappna av och lyssna på mig!! Sammanlagt har det tagit 3,5 år. Men nu är vi där  Jag har insett att T alltid kommer att tugga och vara irriterad på bettet emellanåt MEN jag har gjort vad jag kan för att det ska vara så bekvämt för honom som möjligt när vi rider. Det är mitt ansvar som ryttare och hästägare!!!


Jag skulle INTE heller tveka att tillfälligt besla upp honom OM det skulle behövas vid tex uteritter. I dagsläget behövs det inte men man vet aldrig hur det blir i framtiden. Hellre det än att en olycka händer...hästar är stora och framför allt starka djur!!!


Jag har ridit alla mina tidigare 5  hästar på vanliga 2-delade bett förutom 2 av dem jag tävlat och T. Så av 8 hästar sammanlagt är det 3 som har varit "lite" avvikande.


Tessan som tävlades upp t.o.m  Msv B hoppning och gick oftast på delat pelham i samband med hoppning då hon var rejält hetsig. Dock reds hon ofta på vanligt bett när jag red som "vanligt" men vid hoppningen betslades hon upp.


Zimé tävlades upp t.o.m 125 cm och var ännu hetsigare och det tog tid att hitta ett bett som funkade bra på henne. Efter mycket om och men visade det sig att Gags-bett funkade absolut bäst på henne. Det blev stor skillnad på henne i och med det..både att hon blev lugnare och lättare att reglera för mig.  Däremot så reds hon på 3-delat vid uteritter och dressyr. Men betslades upp i samband med hoppning.


Sedan har vi T. Rakt bett klassas väl nästan som "vanligt" bett  Men det är det han rids med i bettväg.. jämt förutom bettlöst.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Martingal har jag använt på 3 av mina 8 hästar...detta pga att det helt enkelt har behövts på dem.

  • Tessan...halvgalen röd märr och gärna stegrade över och skenad...
  • Zimé som satte huvudet i näsan på mig och hon INTE hade martingal..inte roligt....
  • T för att när jag rider ut kan han bli rejält stökig...då underlättar martingal

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Däremot så använder jag sällan sporrar, graman eller andra hjälptyglar. Och ALDRIG ett spö!!! Då jag helt enkelt inte behöver det på min häst. Dock dömer jag ingen annan som använder det utan förutsätter att de har en orsak till att använda hjälptyglar. Kanske tillfälligt eller för att korrigera en olat/ovan på hästen. Jag vill gärna tro att de flesta hästägare vill sin hästs bästa!! Eller jag förutsätter att det är så!!!


Det här är våran "bett/träns-resa" och hur jag har gått tillväga med min häst. Det finns säkert andra som hade gjort på ett helt annat sätt än mig men så här gjorde jag. Jag är nöjd med både resan och resultatet i slutändan  


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards