anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 20 november 2011

Av anaby - 20 november 2011 19:05

Idag blev det en lång sovmorgon igen!! Skönt att kunna unna sig en rejäl sovmorgon emellanåt 

Tog det sedan lugnt ett tag innan jag tog mitt pick & pack och tog bilen ner till stallet idag. Hade med mig för mycket grejer för att kunna gå ner med allt  Skulle bla skruva upp en täckeshängare och byta plats på en 3-armad täckeshängare i skrubben...så det blev både skruvdragare, brädbit, såg, skruvar och en massa annat som följde med ner 

Började med att tvätta muggen med Hexocil som fick verkar medans jag gjorde iordning honom inför ridturen. Det sista jag gjorde var att skölja bort Hexocilen, torka och smörja med vaselin som skulle få verka i några timmar och ta bort krustor. 

Just som jag skulle kliva upp på hästryggen började det att snöa!!!

Idag blev det "ponnyhackamore" och barbackapad  T är så underbart snäll!! När han märker att det blir "barbackadags" och jag klättrar upp på staketet till hagen...ställer han sig så nära staketet det går och väntar tills jag har hoppat upp på ryggen  Han är verkligen underbar!! Ska se om Henrik kan hjälpa mig att filma oss någon dag så att ni får se hur han gör 

När jag väl satt på ryggen och hade gått några steg blev det "rodeo" och ner med huvudet som en ponny  Kan säga att jag var glad att jag hade barbackapadden som är mockaklädd  Det underlättade för mig att sitta kvar 

Efter något varv lugnade "Herr´n" ner sig och gick faktiskt på i ett bra tempo  Vände och gick in andra varvet...samma sak...lite "rodeo" innan det gick att lugna ner sig  Jag upplever att han bockar för att han är glad inte för att få av mig  Han skulle hur lätt som helst få av mig om han fortsatte med sina "rodeokonster"  

När T hade lugnat ner sig var det dags för mig att "aktivera" hans hjärna lite....halter, ryggningar och framdelsväningar. Problemet med T är att han i princip "slår knut på sig själv" för att vara mig till lags!!! När jag gör en halt...står han och funderar på OM det kommer något mer...märker efter ett tag att "ok, det var bara halt" den här gången.

Vid nästa halt låter jag honom vänta några sekunder innan jag vill rygga?? Så fort T märker att jag vill rygga...SPRINGER HAN BAKÅT!!!! Stannar när jag vill och går framåt....Lill-plutten 

Samma sak med framdelsväningar...så fort han märker att jag vill göra en framdelsväning...går det fort att vända!!! 

Efter några varv och vi har gjort övningarna några ggr blir han lugnare allt eftersom. Han vill verkligen vara till lags min underbara häst  Helt otroligt!!! Jag tror att jag har nämnt en och annan gång att jag INTE skulle byta ut honom mot någon annan häst 

När jag klev av hästryggen regnade det istället??? Det skulle ju snöa idag..suck 


Ridturen idag blev nog ca 15 minuter och det räckte. Ville bara att han skulle få skritta lite och sedan se hur svullnaden i benet såg ut?? Blev betydligt bättre efter ridning 


Före ridtur:

 


Vänster ben: Normal

Höger ben: Svullet!!!


   

Kunde tyvärr INTE ta kort efter ridturen då kameran la av  Fixar före och efterbilder imorgon istället!!!


        Syns lite bättre här att benet är svullet!! Är dock mindre än i fredags!! Så sakta men säkert går det framåt  Är "bara" 3:e behandlingsdagen och han får behandling 1 gång per dag. Känns bra då preparatet är STARKT!!!

T fick lunch och på sig ett regntäcke....mycket pga av att han gärna vill stå ute och äta ur stora höhäcken.

Jag började med att fylla höhäcken inne i vindskyddet så att T kunde äta där inne så länge...sedan mockade jag ur hagen medans jag ännu såg i halvskymmning  När det var klart började jag "sanera" nedanför stora höhäcken. Och när det var klart!! Var det bara att börja hämta hösäckar och fylla på!!  T är så himla rolig  När jag hämtat första hösäcken står han "giv akt" och väntar på att jag ska börja fylla på så att han kan börja äta  Rutinbunden häst?? Nej, tror du!!! Hi hi!!

När stora höhäcken var klar och T stog nöjd och belåten och åt...kunde jag sätta igång och mocka inne i vindskyddet i lugn och ro  Det gäller att vara smart så att man får jobba ifred 

När allt var klart ute...gick jag in i skrubben för att ändra om lite där inne. Jag flyttade bla en 3-armad täckeshängare och skruvade upp en "vanlig" täckeshängare där istället. Problemet var bara att jag var tvungen att göra öppningen lite bredare för att kunna skriva upp hängaren. Mätade ut brädan som jag tagit med och upptäckte att den var lagomt bred!!! Pust!!! Skruvade upp brädan och sedan skruvade jag bort den 3-armade och upp med den "vanliga" på nya stället. Det blir riktigt bra!! Passade på att flytta om lite grejer så att det blev bättre med plats också. Ska fortsätta "rensa" och ev. plocka hem lite grejer som INTE används....finns ingen anledning att det ligger kvar och tar upp plats!!!!

Avslutade med att tvätta bort vaselinet med Hexocil. Sköljde dock bort det på en gång...torkade och smorde med Socatil. Tycket att krustorna på det svullna benet var något mindre efter 2:a tvätten idag 

Passade på att ta ner äppelcidervinäger i en sprayflaska som jag ska spraya undersidan på hovarna med  Efter ett tips i en blogg. Härligt när man kan tipsa varandra på bloggar!!!   



Provade även reflexhuvan en gång till och kom fram till samma åsikt igen...den måste förlängas så att den blir bredare vid öronen. Jag kommer att sy dit en kil!!! Så hoppas jag att det blir bra  


 


Här ser man att det är ganska kort mellanrum mellan öronen.



Det är här mellan öronen jag har tänkt sy dit en kil för att få lite större huva!!!



   


Den är aningens kort och  lite på sidorna. Hade gärna sett att den varit 5 cm längre på sidorna....


 


Syns även här att den är något kort på sidan....



Framifrån ser allt ok ut  Den verkar synas riktigt bra i mörker!!! Eller rättare sagt OM det kommer en bil!!



 


Något "sur" häst  


   


Ännu "surare" häst  Vill inte alls vara med på bild 


När allt var klart tog jag bilen hem och gissa vad jag upptäckte när jag kom hem??

ATT JAG HADE GLÖMT KAMERAN I STALLET!!!   Trodde att jag skulle svimma av ilska 


Åt i allafall middag innan jag tog bilen ner till stallet för att hämta kameran 

Nu är den hemma igen 


Nu ska jag dricka lite te och sedan väntar en ny säsong av Dexter på Canal + som börjar ikväll kll. 20.00


Ha en jättebra fortsatt söndagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby       

Av anaby - 20 november 2011 18:40

Jag tänkte lägga in några grejer jag har sytt för länge sedan. De här grejerna kommer från 1994 

På den tiden var fleecetäcken rejält dyra. Jag hade 2 stora hästar på 170 cm och 180 cm...de krävde 155 cm och 165 cm i storlek. Det var i princip omöjligt att få tag på 165 cm  Jag ville gärna ha LIKADANT täcke till bägge hästarna...så jag gick helt enkelt in på en syaffär och köpte eget fleectyg som jag sydde av 

Det blev 2 st täcken...1 "vanligt" fleecetäcke och 1 med inbyggd hals. Jag hittade tyg i rost/ blått/brunt som jag blev jätteförälskad i!! Hade dock svårt att bestämma mig för vilken jag skulle köpa...så det fick bli bägge...och på så sätt blev täckena 2-färgade 


   


Här poserar T i det vanliga täcket som jag använde som tävlingstäcke till Zimé under alla år som vi tävlade...5 år. Det roliga med det här täcket är att ALLA som tävlat tillsammans med mig har sett det under årens lopp. När jag sedan tog med mig täcket med inbyggd hals när jag skulle tvätta Zimé en gång. Kommer en tjej som tävlat mycket tillsammans med mig och säger...Ja, just det!! Jag har har alltid underat VART du har köpt de där rostfärgade fleecetäckena??

Jag trodde att hon skämtade så jag sa bara: Nej, de är inte köpa...jag har sytt dem själv.

Svaret tillbaka var: DU SKÄMTAR!!! Jag har alltid trott att det har varit köpt!! Hi hi!! Ibland kan man överaska andra rejält  Ska ta fler och bättre kort på täcket imorgon...kameran blev full  Är det inte slut på batteri så blir det annat med de här tekniska prylarna 


Sedan sydde jag ett skrittäcke till Zimé. Då jag hade Zimé klippt vintertid upplevde jag att de vanliga ländtäckena inte riktigt fyllde funktionen..då de var så små. Jag var ute efter ett täcke som var lite längre både på längd och bredd  Då blev det att sy eget!!!   Jag tog ett gammalt täcke jag vunnit på en tävling som tyvärr gått sönder...lagade det och fodrade med teddy....sydde på svansrem...och hakar för att kunna fästa täcket i sadeln. Det här var FÖRE skrittäckena kom ut på marknaden!!!


 


1 st vinnartäcke i bävernylon. Väldigt bra då det INTE regnar eller snöar igenom  



Jag gjorde en "specialanordning" med hakar som jag knäppte fram i ringarna på sadeln där man fäster förbygeln.

Själva sidorna på skrittäcket gick under vulstren för att hästen skulle vara varm där hon var klippt  


   


Närbild på hakarna. Kan säga att kardborre som man använder idag är så MYCKET snabbare och smidigare att använda  Men det här är ju snart 18 år sedan...så tiderna var lite annorlunda då  


   


En gammal svansrem från ett "slaktat & slängt" täcke  Kom till användning igen 


Fleecetäcket med inbyggd hals är bara använd några få ggr och ser ut som nytt!! Så det kommer jag att använda till T framöver....och det andra vanliga ligger nere i stallet för att börja användas igen 


Mvh anaby      

Av anaby - 20 november 2011 12:33

Det är många av er som inte vet vem Sixten är så jag ska berätta lite kort om honom.

Året var 1990 och jag och L-O nyligen blivit tillsammans och flyttat ihop. Jag ville gärna skaffa en katt. På ridklubben hade de fått kattungar och där fanns en liten grå supergullig kattunge  som jag föll för 

Vi tog hem honom vecka före jul och han döptes till Sixten efter en annan grå katt som jag kände när jag jobbade i Hultsfred. Han gick under smeknamnet Sigge för oss i familjen.

Sigge och hans kompis Rutan flyttade med oss till Västerås hösten 1991 och endast Sigge flyttade tillbaka till Norr igen 1994. För våra bägge barn har Sigge ALLTID funnits hemma...sedan de var små. Tillsammans med Sigge har vi haft några andra katter genom åren. Slutligen blev Sigge så pass gammal och skröplig då han började både se och höra väldigt dåligt  Han började även tappa sina tänder....då fick jag ta det otroligt svåra beslutet att "låta honom somna in". 

Sigge var då 17 år gammal!! Ganska mycket för en katt!!!

Jag hade redan bestämt mig för att "ta bort" Zimé under maj månad och bestämde mig ganska snabbt att vi skulle ta Sigge i samma veva. Detta var djur vi hade haft så otroligt länge så jag kände att det var lika bra att ta det på samma dag då jag nog inte skulle orka med 2 jobbiga dagar 

Jag hade förberett barnen i flera veckor och det var otroligt jobbigt för oss allihopa...usch säger jag bara!!! Zimé fick somna in på fm och begravdes på pappas mark. På em var det Sigges tur. Sedan åkte hela familjen ner till Zimé och begravde Sigge bredvid henne. Det känns riktigt bra att bägge 2 ligger på samma plats 

Det tog flera dagar innan detta töken av ledsamhet lättade....samtidigt som jag innerst inne självklart visste att det var det absolut bästa för både Zimé och Sigge!! Jag har INTE ångrat mina beslut även om det har varit otroligt jobbigt efteråt. Jag är också otroligt tacksam att jag orkade vara med "bägge 2" till slutet  Så att det fick den trygghet de förtjänade ända till slutet!!!!

R.I.P Sixten!!!!


Spatserande i hallen hemma innan renovering.


   


Favoritsovplatsen i köket   Ingen annan fick komma i närheten av soffan  


 


Tyvärr en suddig bild men häftig ändå!! Sigge satt ofta i fönstret och tittade ut...vi höll på att bli tokiga på att  ha honom där. Provade med att strategiskt placera ut blommor MEN de flyttade han lite fint på och trängde sig emellan  Så för "husfridens" skull fick han fortsätta sitta i fönstren!! Han satte sig även på baksidan av fönstret och skrek när han ville in  Hörde man inte när han skrek tog han tassarna och krafsade tills han fick uppmärksamhet!! Det var köks och vardagsrummsfönstren som var mest "utsatta" av krafsandet  Man kunde hålla sig för skratt när man nyss hade tvättat fönstren...och sedan tittade ut och såg LERAN på fönstret     


 


De 3 sista korten är tagna sista dagen Sigge levde. Man ser att han är otroligt trött och sliten!!!



Det känns verkligen som om det var dags att få sova "på riktigt"!!!!


     

  Barnen bönade och bad att vi skulle ta det efter sommaren istället för i maj...men jag var osäker på OM han skulle överleva sommaren....så för mig var beslutet klockrent!!!


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards