anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 7 december 2012

Av anaby - 7 december 2012 22:55

Jag tänkte göra en liten första utvärdering av Nyponskalen som jag har gett T nu i 5 dagar  


 

Skillnaden som jag "tycker mig känna" så här långt är att han har ett lättare steg med minimalt med snubblingar. Snubblingarna har blivit bättre senaste månaderna men att han har blivit lättare i steget och har mer energi och att han är piggare är lite nytt. Det kan också bero på att det har blivit kallare så att han har blivit lite piggare överlag. Han blir alltid lite slögare när det är varmt ute. Men det är skillnaden så här långt som jag "tycker mig känna" 

Ny utvärdering kommer efter 2 veckors användande  

Däremot har jag INTE kommit ihåg att prova nyponen själv  Fy mig!! Måste komma ihåg det imorgon!!

Mvh anaby  

Av anaby - 7 december 2012 16:30

Idag var det varmare ute!! HÄRLIGT!!! Tog det lugnt på fm innan jag gick ner till stallet för att rida. Plumsade i djupsnön och insåg att det nog var läge att skritta upp spåret på åkern igen  

Idag var det inte mycket folk på vägen!! HELT OTROLIGT!!! Och idag hade jag "en plan" och red svängen lite annorlunda motför vad jag brukar....jag travade mot kyrkan förbi växthusbacken 2 ggr tur & retur. Har upplevt att T blir så stressad nedanför kyrkan senaste tiden. Så idag blev det lite annorlunda. Första travsvägen tyckte T var enormt läskig och stannade flera ggr....det var förmodligen någon hund som dragit grenar på vägen så att det låg SMÅ grenar lite här och var...de låg ju INTE där igår  Efter 3 tvärnitar blev jag lite irriterad och då blev det inget fler stopp  

Skrittade en bit och travade tillbaka till vedhögen. Där vände jag och travade tillbaka till kyrkan igen. Den här gången var T "klockren"  Travade på utan att stanna, kasta sig eller hoppa åt sidan  Efter vi vände 2:a gången och var på väg hem blev han en aning stressad men ändå mycket bättre motför tidigare. Travade tillbaka men saktade av och skrittade förbi vedhögen innan vi fortsatte att trava. Efter vedhögen blev han lite forcerad/stressad men efter 150 meters trav var han "som vanligt" igen  Fortsatte att trava förbi stallet och en bra bit till innan jag gjorde halt och skrittade tillbaka. Då var T HELT LUGN och skrittade på lång tygel  

Idag var det inte många människor på vägen!!! Jag träffade en äldre man med en hund 3 ggr men annars var det helt folktomt  Ibland har man tur minsann!!!!!

På vägen hem svängde vi in och skrittade upp spåret runt hela åkern, 4-kanten, serpentinerna och bägge volterna innan vi fortsatte hemåt. Det är fortfarande lössnö så det går jättebra att "skritta upp spåret" det var värre med att SE vart spåret går då det har drevat en del. Men det känns som om vi fick till det idag och nu syns det vart allt är Fick hoppa av för att öppna ingången till åkern och sedan gick jag till stallet med T. Är så kort bit att gå...ca 100 meter innan vi är i vindskyddet.

Jag är VÄLDIGT nöjd med dagens ridtur!!! Han har lugnat ner sig otroligt mycket sedan i måndags  Nu blir det vila imorgon och att rida på åkern på söndag. Tror att det blir bra då T redan har blivit riden 5 dagar den här veckan....han lär nog vara riktigt trevlig på söndag  

Idag var T endast lite svettig  Eftersom han är lugnare och inte stressar upp sig lika mycket som i början på veckan är han i princip "bara" lite varm och fuktig i pälsen idag  

Han fick mat, magnetbehandling och fleecehalsduk och fleecetäcke på sig  Jag sopade av stora höhäcken från snö både på locket och inuti och sedan började jag dra hösäckar för att fylla på. Det blev 4 st hösäckar i stora höhäcken och 1 hösäck i lilla höhäcken. Sedan fortsatte jag med att skotta snö utanför vindskyddet, bredvid skottkärran, vid grinden och runt hörnet på vindskyddet. Det är inte så jättemycket snö som kommit men tar man bort det ganska omgående blir det inte så jobbigt att skotta bort  T gick direkt bort till stora höhäcken för att äta  Då fick jag både skotta snö och  mocka i vindskyddet i fred och i lugn och ro  När allt det var klart var det bara att hämta vatten kvar. Jag måste ju bara få berömma min skottkärra med 2 hjul  Jag fick den av min kära man   Då han tyckte att den skulle underlätta för mig i stallet och den är verkligen helt underbar och så otroligt mycket enklare att använda än en skottkärra med bara 1 hjul. Med 2 hjul är den mycket stadigare...speciellt när man kommer med 2 st 25 liters dunkar i högsta hugg  



Nyinköpt och ihopsatt hemma  


   


Köpt på Jula på rea så vi betalade nästan bara halva priset för den  



Nu 3 år senare funkar den fortfarande bra och jag är jättenöjd     


 


Vintertid när jag hämtar vatten och har 2 stora vattendunkar och 1 stor hink är jag tacksam att den har 2 hjul...det går väldigt lätt att styra den mot för med 1 hjul  MYCKET NÖJD!!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När allt kring T var klar passade jag på att sträcka på det breda elbandet. Det smalare såg bra ut än så länge  Nu är det bara att koppla in strömmen och sedan öppna upp mellan hagarna i helgen  

UPPDRAG SLUTFÖRT!!!

Nu var det dags att ta av magneter och ta hem fleecen på tork. Sagt och gjort och sedan gick jag hem.

Nu håller jag på att koka risgrynsgröt till middag!! Ska blir otroligt gott  

Sedan tänkte jag chilla och ta det lugnt ikväll!!

Imorgon är en ny dag...men då ska T få vila...har lite annat jag måste göra istället   Bla ska pappa hjälpa mig med traktorn och skotta bort den provisoriska dyngstacken  Sedan tänkte jag få tid att prova en del pyssel som ska sys lite senare. Måste prova på T och bestämma mig HUR jag ska sy och sånt där som behövs innan man gör det sista  

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!! Glöm inte finalen på X Factor ikväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



Av anaby - 7 december 2012 12:15

NU ÄR DET DECEMBER!! Himmel vad fort det går!! Nu är det snart jul!!!!


  • Jobba onsdagnatt -
  • Rida T 4 ggr - CHECK 3/12, 4/12, 5/12, 6/12, 7/12, VILA, 9/12
  • Rygg & nackmassage - CHECK 3/12   
  • Köpa gul och orange textilfärg - CHECK 3/12
  • Hämta ut paket från Horze - CHECK 3/12
  • Sanera snö från elbanden i utbyggnaden - CHECK 4/12
  • Sträcka på elbanden i utbyggnaden- CHECK 7/12
  • Tantträff tisdag - CHECK 4/12
  • Skotta bort dyngstacken - CHECK 8/12
  • Koppla elen i utbyggnaden - CHECK 8/12
  • Invigning av utbyggnaden av vinterhagen - CHECK 9/12 = LYCKLIG HÄST  
  • Fylla på vatten i Termobaren - CHECK - 3/13-2 dunkar, 4/12 - 2 dunkar, 5/12- 1 hink, 6/12- 1 hink, 7/13 - 2 dunkar, 8/12 - 1 hink, 9/12 - 1 hink
  • Spån/torvmix in till vindskyddet - CHECK 9/12 - 1 spånsäck
  • Fylla hösäckar - 10 st hösäckar är använda hittills från 3:e balen som öppnades 23/11. Den 2/12 finns det  10 st färdigfyllda att användas framöver. Fylld senast söndag 2/12.
  • Fylla på höhäckar - CHECK 7/12 - 1 + 4 hösäckar,
  • Rensa ur garderober -
  • Städa -
  • Storhandla mat - CHECK 6/12
  • Tvätta - CHECK 9/12
  • Städa källaren - Påbörjat 30/11!!!
  • Baka -
  • Kolla på transporten VAD som behöver bytas ut och VAD som kan åtgärdas själv -  KOMMER ATT FIXAS UNDER JULLEDIGHETEN!!!
  • Sätta upp medicinskåpet i skrubben - Finns nere i stallet och ska sättas upp inom kort.
  • Pyssla och fixa med sånt som jag inte hunnit med som gäller T bla spikmattetäcke, spikmattenackband, reflexhuva, förlänga reflexridtäcket, göra pannband!!! CHECK under veckan: Vissa saker ligger nere i stallet och väntar på provning. Har även köpt kardborre så att det finns när det kommer att behövas framöver  CHECK kollat idag 8/12 hur jag ska sy allt.
  • Se vad MER som ska säljas och lägga ut på bloggen.
  • UMGÅS MED NÄRA OCH KÄRA UNDER LÅNGLEDIGHETEN   CHECK ALLA DAGAR  

Den här veckan kommer jag inte att skriva när jag mockar i vindskyddet och hagen då det görs dagligen.

Mvh anaby 

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards