anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 13 december 2012

Av anaby - 13 december 2012 16:45



NU ÄR DET DECEMBER PÅ RIKTIGT !! Och snart julafton!! Shit pommes frites!!!

  • Jobba söndag, måndag, torsdag, fredag och lördag natt - CHECK
  • Rida T 2-3 ggr - VILA, 11/12, 12/12, 13/12, VILA, VILA
  • Fylla på vatten i Termobaren - CHECK 10/12- 1 hink, 11/12- 2 dunkar, 12/12- 1 hink, 13/12- 1 hink, 14/1- 1 hink, 15/12-2 dunkar, 16/12 - 1 hink
  • Spån/torvmix in till vindskyddet - blir måndag 17/12 istället.
  • Fylla hösäckar - 10 st hösäckar är använda hittills från 3:e balen som öppnades 23/11. Den 2/12 finns det  10 st färdigfyllda att användas framöver. Fylld senast söndag 2/12. 13/12 2 fyllda säckar nu är balen slut för den här gången.
  • Fylla på höhäckar - CHECK 13/12- 1 + 4 hösäckar i både stora och lilla höhäcken.
  • Rensa ur garderober -
  • Städa - CHECK 13/12
  • Storhandla mat - CHECK 11/12
  • Tvätta - CHECK 13/12
  • SKOTTAT SNÖ HELA VECKAN OCH SANERAT ELBAND FRÅN SNÖ I SNITT VARANNAN DAG.
  • Baka -
  • Kolla på transporten VAD som behöver bytas ut och VAD som kan åtgärdas själv -  KOMMER ATT FIXAS UNDER JULLEDIGHETEN!!!
  • Pyssla och fixa med sånt som jag inte hunnit med som gäller T bla spikmattetäcke, spikmattenackband, reflexhuva, förlänga reflexridtäcket, göra pannband!!! CHECK under veckan: Vissa saker ligger nere i stallet och väntar på provning. Har även köpt kardborre så att det finns när det kommer att behövas framöver  
  • Se vad MER som ska säljas och lägga ut på bloggen.
  • UMGÅS MED NÄRA OCH KÄRA UNDER LÅNGLEDIGHETEN   CHECK ALLA DAGAR  

Den här veckan kommer jag inte att skriva när jag mockar i vindskyddet och hagen då det görs dagligen.

Mvh anaby 

Av anaby - 13 december 2012 16:24

Inatt har jag inte sovit bra alls. Nu var det ett bra tag sedan och man kan inte sova bra varje natt....det känns bara lite tråkigt att jag sovit dåligt när jag ska ut och jobba  Men gissar på att jag kommer att sova som en stock imorgon när jag kommer hem istället  Katten och jag har myst i soffan framför datorn och TV idag  

Sedan tog jag mitt pick & pack...eller det som legat på tork nere i pannrummet inatt och gick ner.

Jag körde samma runda som igår då det funkade så bra och han blev mycket lugnare. Lika mycket trav men bara lite annorlunda ordning  Tänk ändå att det SKA göra skillnad?? De är roliga de små liven  

Idag kan jag säga var han rejält lugn redan från början  Väldigt trevlig på väg hemåt och lugn och sansad. Skrittade en liten bit i nerlutet och sedan travade vi igen. Stor och luftig trav som bara den  WOW-känslan infann sig omgående  HÄRLIGA HÄST!!!

Samma som igår...travade tills jag kommit i hörnet på grannen i det röda huset...sedan halt och skritt till växthusbacken. Funkade lika bra idag som igår  

Trav igen vid växthusbacken och han kändes riktigt fin!!! Vände vid bordet och skrittade tills det var dags att trava igen. Idag upplever jag att han "nästan" var som vanligt igen!!! PUST!!! Travade förbi stället där vedhögen legat i några veckor och det gick fina fisken. Fortsatte och trava och travade förbi byggkojan och kortade sedan upp honom lite tills vi skulle passera grannen i det röda huset igen. Idag höll de på att packa ur bilen MEN T såg dem i god tid så han travade lugnt förbi och sedan gjorde vi halt vid garaget och där blev det MYCKET beröm och hästgodis  

Fortsatte sedan att trava och travade förbi stallet och fortsatte en bit till. Han kändes JÄTTEFIN och framför allt lugn  Jag tyckte att han var trevlig igår men ridturen idag var som sagt ännu bättre och mer harmonisk  


 


Ser ni de 2 gångarna framför oss??



 


Här kommer en liten film när vi skrittar av...både jag och T blev svettiga idag  Idag jobbade han och blev svettig...inte pga att han var stressad...så mycket bättre  


När vi landade hemma blev det som vanligt mat, magneter och fleecetäcke + halsduk för "Herr´n"   

Började med att mocka idag. Sedan sopade jag fram stora höhäcken...den var full i snö...sedan fyllde jag på med 4 + 1 hösäckar i både stora och lilla höhäcken. Fyllde även höpåsen och bytte ut den som hängde på trädet och som var helt tom!! Han verkar ha kommit på tekniken att få ut ALLT hö för den är i princip helt tom nu. HÄRLIGT då vet jag att han har lite terapi i andra hagdelen också  Han får nu hö på 3 ställen i hagen  Har bestämt mig för att köpa 1 höpåse till. Nu när jag har 2 har jag lagt det använda och blöta på tork i skrubben under natten. Skulle vara skönt att alltid ha ett som är torrt och fyllt med hö. De är inte så dyra så jag ser det som en bra investering  

Fyllde det sista höet som var kvar i höutrymmet och det blev "nästan" 2 säckar. Blir att rulla in en ny bal på söndagkväll. Då kan jag öppna och packa på måndag när jag är ledig  

Det började snöa när vi var på väg ut på ridturen. Detta innebar att det inte hade hunnit snöa så länge när vi kom tillbaka...elbanden hade inte hunnit bli full med snö och jag har inte heller behövt skotta snö idag. Men imorgon blir det både att sanera elband och skotta snö. Man får vara glad att man slipper i 1 dag i allafall  

Packade ner all fleece, benskydd och annat som ska hem på tork och sedan fick T på sig ett ofodrat regntäcke. Passar bra med det täcket när han så gärna vill stå ut och äta ur stora höhäcken. Vill inte att han ska bli kall och blöt även om han är tålig...bättre med ett tunt täcke som värmer ryggen på honom  

Idag drog jag IKEA-kassen efter vägen. Gick fina fisken då vägen var plogad  

När jag kom hem passade jag på att skotta bakom bilen. Pappa har skottat gårdsplanen med traktorn men det blir alltid lite snö bakom bilen...är inte så lätt att ta allt finlir med en traktor. Känns också skönt att skotta bort snön innan det blir sån där tung snö....än så länge är det lössnö och det är definitivt bättre för min kropp  

Nu har jag landat hemma och ska snart börja med middagen och ta mig en dusch!!! Och packa matsäcken inför nattens jobb. Har "bara" 3 nätter kvar att jobba och det känns jättebra!!! Trivs som sagt jättebra på mitt jobb och Brukarna är helt fantastiska   Men det är ändå skönt att få vara hemma och ledig  

Här kommer ett kort från igår som jag glömde lägga in.


 


Så här såg hjälmen ut efter gårdagens ridtur när jag knappt såg framför mig pga snön som vräkte ner. Det är såna dagar man önskade att man INTE hade glasögon  Idag var glasögonen inget problem...som tur var  

Nu ska T får vila tills på söndag em när jag går på långledigt igen!! Får se om det blir en ridtur med westernsadeln i hagen eller om jag kan rida på åkern. Beror lite på OM L-O har fått iordning plogbladet till 4-hjulingen. Jag hoppas på åkern!!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards