anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 17 december 2013

Av anaby - 17 december 2013 22:16

Japp!! Ikväll har jag gjort några beställningar till T....nypon, gröngröt och Maskkontroller x 2. Nu undrar ni varför jag har beställt nypon när jag har torkat och malt egna?? Jag vet ju tyvärr inte hur bra effekt de har utan kommer att prova den "hemmagjorda" nu f.r.o.m nästa vecka. Men om det INTE funkar så har jag en beställning med Nypon som funkar. Och funkar det så är det ju bra då får de beställda nyponen användas när det tar slut  Ska ju även se hur de "hemmagjorda" nyponen funkar på mig själv! Bra utvärdering som att säga  


 

Beställda nypon. Mitt nypon till vänster och T:s till höger.


 

"Hemgjorda" nypon   Utvärdering kommer!!


Sedan har jag beställt 2 burkar med Gröngröt från Aloyse. Det har funkat väldigt bra till T:s bakhaser och knän. Kan säga att han har ALLTID haft en vätskefyllnad i sina bägge haser ända sedan jag fick hem honom. Han har ALDRIG varit halt för detta men man blir ju så klart orolig när folk påpekar det med jämna mellanrum  Sedan jag har börjat använda Gröngröt efter varje ridtur har vätskefyllnaden försvunnit på ena hasen och är "nästan" borta på den andra  Så visst gör det verkan!!!


 

Nu klarar vi oss fram till sommaren!! Tanken är att endast använda Gröngröten sedan när underlaget blir bättre till de längre ridturerna någon gång i veckan. Men eftersom det har varit så hårt underlag nu vill jag verkligen "hjälpa" min hästs återhämtning på alla sätt jag bara kan. Det är ju en STOR och TUNG häst och det är också därför jag använder magnettäcket och magnetpaddarna på honom. Magneterna har funkat bra på honom ända sedan 2008. Så det är någonting jag kommer att fortsätta med länge till  Min veterinär har t.o.m sagt till mig att fortsätta med magneterna då de påverkar T så positivt  


 

Magnettäcke, nackmagnet och magnetpaddar +fleecelindor på alla 4 ben.


 

Magnetpaddar!!!

Det är självklart INTE alla hästar som svarar på magneter. Men min häst gör det väldigt bra  Och det gäller även mig själv. Jag har också använt magneter sedan 2008 och det får min nacke och skulderbladen att slappna av när jag är som mest spänd  



Magnetplattan jag brukar använda. Detta är 2 st ...fram och baksidan!!! Har en hemma och en med mig till jobbet. Så att jag ALLTID har en på var ställe  


   


Den sidan som man lägger på huden så att säga.


Sedan har jag beställt Maskkontroll x 2. Så att det blir att skicka iväg bajs 1 gång på våren och 1 gång på hösten. De har lågsäsong nu så det är lite billigare än vanligt under vintern  Jag har även beställt odling på Blodmask vid förekomst av det. Är det ingen blodmask blir det ingen odling men vid förekomst av Blodmask kollar nogrant och då får man också veta OM man behöver avmaska pga för mycket Blodmask eller inte. Det blir nog jättebra det där  

Mvh anaby  

Av anaby - 17 december 2013 21:20

Det blev ett köp på Hööks idag...det vita schabraket som jag tänkte köpa   De hade satt ner det till 99 kr från 189 kr så bara det är ju rätt bra rea om man säger så!! Men sedan hade jag en kupong som jag fick via mail som gav 15 %...som jag också använde. Då blev slutsumman 84 kr istället  Kupongen var giltig till 19/12. Så det var ju läge att använda den eller avstå så att säga. Det blev inget mer då jag inte behöver något mer för tillfället.


 

Får se om de rear ut någon vit huva på december rean framöver som matchar till   Förhoppningsvis kommer det ev. till användning under sommaren eller hösten i någon "Pay-and-ride" med T. Planen är ju att delta i både "Pay-and-jump" och "Pay-and-ride" allafall 1 gång var under nästa år  När vi hoppar kommer vi att vara ROSA..bara så ni vet   Men i dressyren vill man ju vara lite mer proper och fin....har ju ett par vita ridbyxor som ALDRIG är använda och ligger i garderoben. Känns som om det är dags att inviga dem under nästa år  

Sedan hade jag fått mitt tagelarmband med posten idag  JÄTTEFINT!! Inte så tjockt och väldigt lätt!! Är jättenöjd med det   Dock blev det inga bra bilder...ska ta nya imorgon!!!



Det står: made with love  


     

Mvh anaby  


Av anaby - 17 december 2013 15:49

Jag tog det lugnt på fm och har sett på lite program som jag spelat in från TV. Skönt att kunna rensa ut och ta bort nu när man ska spela in mer framöver. Sedan blev det dags att ta med sig snösläden och gå ner till stallet. Det gick otroligt bra att dra den ner till stallet genom hagen trots att det inte fanns så där jättemycket snö utan var mest gräs. Men gräs funkar ju också att dra saker på...som tur är  T däremot tyckte att snösläden lät otroligt mycket och gillade den inte...det låter en hel del när man drar den på isen. Så ljudnivån lär ju minska när det kommer snö...förhoppningsvis inom en snar framtid!!

Det var igen mus i musfällorna varken igår eller idag. Kan vara så att de vuxna nu är bort och ungarna håller på att växa på sig. Då tar det någon vecka till innan "det är igång igen"!! Vi får se!!

Jag började med att rida på T. Trots att han har skor och brodd runt om tycker jag att det är MYCKET obehagligt att rida på blankis....jag känner mig ALDRIG riktigt säker!!

När vi kom ner till vägen var den riktigt eländig och full med gropar, snöklumpar och annat  Men det gick allafall att skritta efter bilspåren...som tur var!! När vi sedan kom fram till den "lilla vägen" mot kyrkan där vi brukar trava var det som tur var INTE alls lika mycket is och inte så tjockt lager utan mer som vatten på vägen. Det blev trav till och från kyrkan...dvs den kortare rundan...T skötte sig hur bra som helst och jag är tacksam att jag red den längre rundan igår  Otroligt lugn och fin häst att rida både igår och idag  På vägen hem när jag satte mig ner för att rida ihop honom mer och korta ner tempot....kändes han t.o.m lugnare än igår...härlig känsla  

Han fick mycket beröm när jag saktade av för att skritta av  Det blev som vanligt att träna halter för rösten och även idag var han klockren...så otroligt lyhörd  Han står lugnt och väntar med så fort jag lägger till skänkeln...skrittar han framåt utan att kasta sig iväg eller vara stressad...bara lagom  


 

Så här tråkigt underlag är det idag....väldigt dåligt med tanke på hur det såg ut igår när vi var ute och red!!!

Det som kändes skönt och bra med dagens ridtur förutom att T skötte sig otroligt bra var att han INTE har halkat på isen. Några få ggr med bak så slinter han lite när han ska ta i och skritta....han har så otroligt mycket action i sina bakben den här hästen. Men när han känner att det slinter lite lugnar han ner sig själv...det känns bra så då minimerar han så att säga själv risken att halka  Klok häst  

Väl hemma blev det mat, magneter och gröngröt för T. Jag satte genast igång och inviga snösläden och dra hösäckar!! Det gick helt klart över förvänta då det både var lätt att dra den på isen och dessutom så var det gott om plats för hösäcken i själva släden  


 



 

Idag blev det 5 hösäckar och 1 halmsäck som fick skjuts ut till vindskyddet   Det gick fina fisken och jag är jättenöjd med snösläden  Finns att köpa på Jula för endast 349 kr på REA för tillfället!! Är egentligen en "skotersläde" men vi hästtjejer är ju ganska påhittiga och kan lätt använda saker till annat som gynnar oss i stallet   Det gäller bara att "tänka till" lite ibland  

Dock använde jag skottakärran när jag fyllde på helt nytt vatten i Termobaren. Gillar att slippa lyfta vattendunkarna och så länge det inte är jättemycket snö kommer jag att köra med skottkärran. Men de ggr pappa inte har hunnit skotta när jag ska fylla på vatten...blir det istället snösläden som får göra jobbet  Känns skönt att ha alternativ!!

När allt i stallet var klart tittade jag till en nöjd häst som stog inne i vindskyddet och tuggade på hö  


 

Och underlaget i hagen är ju inte roligt just nu...suck!! Is...is...och mera is...GE MIG SNÖ ISTÄLLET!!!


 

Idag när jag skulle ta kort i stallet gav ju så klart min kamera upp trots att den är nyladdad  Så fort det är någon -grad stänger kameran ner  Igår bestämde jag mig för att köpa en kombinerad kamera som man både kan filma med och ta bilder med. Har hittat en på Netonnet men ska vänta tills det blir Mellandagsrea och se om de kommer att rea den ytterligare. Annars blir det att köpa den. Märket är Sony så det är både ett känt och bra märke. Jag tror att det kommer att bli jättebra det lilla jag ska filma och fota  

Nu ska jag snart börja med middagen och sedan blir det ett besök till Hööks och Willys ikväll!! Har nämligen bestämt mig för att köpa ett vitt dressyrschabrak....OM jag ev. kanske kan tänkas ta mig till en Pay-and-ride under sommaren. Hade ju varit jättekul att få "vara lite fin" då!!!! De rear nämligen ett jättefint schabrak för endast 99 kr just nu...bäst att passa på då  

Nej, nu måste jag lägga på en rem så att jag hinner med allt ikväll!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 17 december 2013 10:38

Igår kapade jag skruvöglorna och skruva fast dem igår.  Jag kapade dem för att det blir mindre slitage på själva skruvhålet som ju är i plast med kortare skruvar. När jag kommer att dra höet blir det lättare men tex att dra 2 st 25 liters vattendunkar blir ju en aning tyngre och mer påfrestning. Jag hoppas att det här ska funka  


 

Insidan av snösläden och där skruvarna är kapade.



Utsidan på snösläden och där själva kroken sitter.


 


Repet förankrat och klart!!!


 


Vattenslangstumpen på plats också   


   

Då är det bara att tuta och köra och hoppas att det här funkar som jag har tänkt!!

Utvärdering kommer!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards