anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 18 december 2013

Av anaby - 18 december 2013 16:00

Direkt efter frukost åkte jag iväg till Granngården för att köpa nya bakskor till T. Måste ju tyvärr ha nya i och med att ena brodden inte går att ta bort....och jag vill ju att han ska ha 4 broddar resten av ...inte 3.

Då passade jag på att köpa en enkel variant av en rumpvärmare i teddy för endast 39 kr. Normalpris var 59 kr så det var också billigt men idag var det "julkalendern" så att säga. Den satt ju si så där....min sadel är nog aningen förstor...har 17,5 tum. Men den satt då fast allafall som tur var  Tar bilder imorgon!! Det jag däremot tyckte var bra var att teddytyget var tunt så den kändes inte av när jag red. En del är ju så tjocka så det känns jättekonstigt när man ska rida. Men den här var lagom. Jag kan ibland känna att jag blir en aning kall i baken när det är riktigt kallt ute. Kanske jag slipper det den här vintern...om jag har tur  

Träffade också min förra tränare A-L som jag tränade för mellan 1999-2001 med min förra häst och innan jag fick problem med min kropp. Planen är att börja träna för henne igen under majmånad 2014 och bara var 14:e dag. Min kropp kommer inte att orka med mer...tyvärr. Men jag ska göra ett till försök och se om kroppen orkar med det annars får jag fortsätta rida här hemma och göra det bästa av våra ridturer ändå. Orkar kroppen inte så orkar den inte då får jag helt enkelt inse att det tyvärr inte går att träna för mig  Fortsättning följer om det här under vårkanten!!!

Sedan blev det en prommis ner till stallet för att rida. Underlaget är oförändrat kritiskt så att säga...isgata fortfarande  Dock är isen lite skrovligare nu så det blir lite bättre fäste men det är fortfarande obehagligt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag var nämligen med om en väldigt farlig och läskig grej med min förra häst då det var ren isgata på vägen. Jag kom och skrittade med henne och ser att det står en kvinna vid sidan av vägen men det är INTE alls ovanligt att en del stannar och står stilla för ett tex titta när man rider förbi eller att det bara vill stå stilla för att de är rädda. Orsakerna kan vara många. Så jag reflekterade INTE alls över det. När jag har passerat henne tar det bara några sekunder så blir hästen GALEN och kastar sig från sida till sida och jag känner bara att NU GÅR VI OMKULL och hoppas att jag INTE får henne över mig!! När hon till slut stannar och står stilla och är mer än stressad ser jag EN HUND som står bredvid oss. Det visade sig att kvinnan som stog stilla hade sin hund lös och den hade ju självklart varit inne i skogen en sväng och när den sedan kom i full  fart tillbaka till matte så fortsatt den ju efter oss och jagade oss!! Tror aldrig att jag har varit så förbannad på någon annan människa som jag var då!!

Hon hade ju kunnat säga till mig när jag dök upp: Min hund är inne skogen och kommer snart tillbaka så du kanske vill stanna och stå stilla med din häst så länge. Jag köper nämligen INTE att man INTE har något sunt förnuft för hon måste ju känna sin egen hund och VISSTE att han skulle springa efter oss...och på ishalkan dessutom. Nej, usch för vissa otroligt korkade människor som INTE har något vett i skallen alls  Min häst hade kunnat gå omkull och bryta något eller några ben och jag hade kunnat hamna under hästen och dött!!

Pga den här händelsen är jag EXTREMT uppmärksam när jag ser lösa hundar på en åker i närheten eller någon människa i nä'rheten av vägen som står ensam....vågar liksom INTE släppa sånt längre och lita på att andra människor ska förstå att en hund som kommer springade från ingenstans och kommer upp bakom en häst... faktiskt kan skrämma en häst även om den är snäll och trygg!! Och då är tyvärr olyckan ett faktum...speciellt på halt väglag  

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi travade till kyrkan och tillbaka och det var mer folk på vägen idag. Men T sköter sig jättebra!!! Han är verkligen en klippa mentalt just nu Sedan skrittade vi av och tränade halter för rösten. Och det gick fina fisken även idag även om det gärna "fuskar" lite från början...Hi hi!!   

Mat, magneter och gröngröt blev det även idag för "Herr´n". Jag mockade hage - vindskydd, trampade ner hö och fyllde på vatten och sedan gick jag hem. Blev en kortare dag i stallet idag. Skönt det också emellanåt!!
Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan iväg för att äta middag med en vän!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards