anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2011

Ridit och blivit fotade;)

Av anaby - 31 oktober 2011 14:13

Vaknade i skaplig tid imorse och hann äta frukost och sitta med datorn en stund innan det var dags att gå ner till T. Igår bestämde jag med Henrik att han skulle ta kort på oss idag med sin systemkamera  Det innebar att jag först gick ner och borstade och mockade....sedan hem och bytte om och ner för att ta kort 

T är en aning svår att ta kort på emellanåt OM han inte är på humör  Han blir så lätt...utråkad  Men några skapliga kort blev det till slut allafall 

Jag ska säga att jag sitter barbacka UTAN hjälm inne i hagen....och T står helt stilla!! Jag red INTE utan hjälm!!!   

Här kommer resultatet!!


 


Skapligt nöjd och glad häst  



Suck!! Är ni klar snart eller???


 


Hmmm!!! Vad händer här då??


   


Konfunderad T  




Matte ser allafall glad ut  


 


I brist på annat kan jag alltid visa min tunga!!!!


   


HUR LÅNGT KAN MAN EGENTLIGEN FÅ UT TUNGAN  



Ähhh!! Matte får helt enkelt ta "saken i egna händer" och hjälpa örat på traven  

Favoritkort nr 1 för dagen!!!



 


Ior?? Nej, jag heter Tabasco  


   


Till slut fick vi ett riktigt fint kort  Favoritkort nr 2 för dagen!!!


Lite rolig kruiosa om den brunröda lädergrimman: Jag köpte den 1991 till Wirbelwind!! Den är x-full och av märket Hubertus och är nu använd till 3:e hästen.. då Zimé även har haft den när hon åkte transport. Ska tillägga att den enbart är använd när hästarna har åkt transport! Ändå lite otroligt att den fortfarande är så fin efter 20 år  


 


Bli klar någon gång kvinna så att vi kan ta sista kortet och rida ut någon gång!!!!



Sista kortet taget!!! Till T:s stora lycka 


Jag ska tillägga att jag fortfarande är väldigt nöjd med min Uvex hjälm  Den väger knappt någonting och är väldigt skön att ha på huvudet!! Inga problem att ta på & av heller  Har inte behövt tvätta fodret än men det lär inte vara några problem då fodret är löstagbart   


Det är bra att ta kort emellanåt för nu ser jag att nosgrimman INTE sitter riktigt bra!! Kan vara svårt att se sånt när man sitter till häst  Den ligger en aning för nära ögat tycker jag...ska fixa till den imorgon  


Nu var det dags att rida ut!! Än en gång var det kanonfint väder...sol och knappt någon blåst 

Inga ponnyer i hagen nedanför stallet på andra sidan vägen...Så T behövde inte bli konfunderad idag 

Vi mötte Raspen på vägen till kyrkan och det gick väldigt bra!!! T skrittade bara förbi som ingenting hade hänt..inte en tendens till att försöka vända eller gnägga  Travade sedan en bit och det gick riktigt bra. Skrittade nedanför kyrkan mot "klätter-backen" och DÄR ovanför var det en traktor som fixade med några träd i skogen. DET TYCKTE T VAR LÄSKIGT!!! Men han travade faktiskt förbi även om han "låg på en del i handen". Saktade av...och skulle just skritta uppför den lilla backen för att ta oss upp på vägen igen när den moped med flak körde förbi. DET VAR INTE POPULÄRT HOS T!!! Han började backa och stegra?? Gjorde det några ggr innan jag fick honom att göra halt och stå stilla   Det har han INTE gjort på 3 år?? Gjorde fler halter..stog i några sekunder innan jag fortsatte att skritta...sedan gjorde jag halt efter 20 m...stog några sekunder...fram i skritt igen. Det funkade jättebra efter 4-5 st halter var det stor skillnad på honom  Jag tror själv att traktorn i skogen + mopeden med flaket blev helt enkelt för mycket mentalt för honom idag. Dock flippade han INTE ut men reagerade starkare än han brukar. Jag är dock väldigt nöjd med tanke på att han lyssnar så himla bra på mig och blir ALDRIG hysterisk nu för tiden  Det går alltid att lugna ner och avleda honom efter en liten stund   Härliga och underbara häst!!!

Vi skrittade vidare och hann med att gå förbi några gångare innan det blev trav...låg på i handen... Stannade till för en kvinna med en lös hund....sedan trav igen....kortade ihop honom och kunde lätta i handen och då "först" började han slappna av och "blir som vanligt" igen och jag kunde bara sitta och hålla i tygeln!!! Den spända traven var som bortblåst och det var T jag satt på igen  Skrittade hem på en väldigt lugn och harmoniska häst!!! Åhhh! Vilken härlig ridtur trots allt  Är riktigt nöjd!!!

T fick lunch och magnetbehandling och sedan gick jag hem för att äta lite lunch själv 

Ska gå ner på en liten stund och ta av magneterna. Kvällen blir nog lugn...ev. måste vi iväg och handla lite mat  Ekar en aning tomt i kylskåpet  Hi hi!!


Jag måste bara berätta om mina shortchaps!!! Jag köpte dem i juli på Hööks..på REA. Tror jag betalade strax över 200 kr för dem  VÄLANVÄNDA PENGAR!!!


 

Jag har använt dem jättemycket och de är supersköna att rida med  I fredags när jag hade ridit och skulle ta av mig dem fick jag INTE av dem!!! Det visade sig att "flärpen" på själva dragkedjan hade gått av  Dragkedjan var helt intakt men jag höll inte på att kunna dra ner den...det tog ett bra tag innan jag lyckades sakta men säkert dra ner dragkedjan...svettig blev jag också  Igår frågade jag L-O om man ev. skulle kunna sätta dit en nyckelring eller annat i dragkedjan för att kunna dra ner den?? Jo, det skulle kunna funka enligt honom  Så jag satte igång och leta men tyckte att alla nyckelringar vi hade hemma var så STORA!!! Jag vill inte ha någon jättestor och konstig ring som sitter  ....Men till slut hittade jag en mindre variant av en typ av nyckelring. För i tiden använde man dem för att märka nycklar. Med den följer en plastflärp som man kan skriva på. Svårt att förklara   men jag ska se om jag får tag på fler under veckan..
  

             

Befintligt "flärp" på dragkedjan ovanför och den "nya" nedre. Den funkar jättebra!! Den syns inte heller då man spänner fast resåren med tryckknappen över  Ska iväg och köpa fler så att jag har när ev. den andra går sönder!!!


Nej, nu ska jag lägga på en rem och gå ner till T igen!!! Tur att jag har nära till stallet 


Ha en jättebra fortsatt måndag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
Edit

Edit

31 oktober 2011 19:39

Hej Hej :O) Härliga bilder på er...

http://hallonmums.bloggplatsen.se

anaby

1 november 2011 16:57

Tack så mycket:) Det är yngsta sonen som tagit dem med sin systemkamera. Jag gillar att han fångat lite speciella ögonblick;)

Tack för besöket!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards